Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hallo, andre mennesker som også tidvis liker spill.

Jeg pusler i disse dager på et fordypningsemne, evt særemne som skal leveres til neste år en gang. I den anledning har jeg valgt å ta for meg nordisk kultur/norrøn mytologi i video-spill. Det skulle i utgangspunktet være norsk kulturhistorie i popkultur, men jeg hadde da blitt sittende til demensen kom snikende. Uansett. I den anledning har jeg valgt å ta for meg nordisk kult-- oida...

Grunnen til at jeg plotter dette innlegget helt ut av det blå etter å ha gått under jorda i lang tid, er for å spørre dere hva slags spill dere tenker kan være verdt å granske i et slikt særemne. Per nå er målet å finne ut hvorfor det akkurat er det nordiske som er så appellerende at utviklere bruker det som en bøtte full av gratis ideer, men det er verdt å nevne at noen steder er dette blitt brukt med overlegg for å delta i historien spillet forteller, f.eks The Frostrune, The Witcher 3, World of Warcraft.

Disse tre spillene er eksempel på hvor den nordiske/norrøne inspirasjonen står i rekkefølge, primært, sekundert og tertiært. Så, hva tenker dere? Er det noen andre spill der ute som tar seg friheter eller noen kreative sprang for å styrke sitt eget gameplay eller historie ved bruk av vår eneste kule, distinkte tidsperiode? Tar gjerne imot forslag, og når den er ferdig skal jeg forsøke å få lagt den ut et sted som tillater mer enn ett bilde av gangen (ikke GR, siden serverne antagelig smelter ved bruk av mer enn to.) Det er da forutsatt at det ligger en viss interesse bak, som får mer diskusjon gående enn mitt tidligere, ved ettertanke, ikke særlig kontemplative innlegg om tiggere og gatemagasin-selgere, eller enda galere; Funnet i en sk... nei.

Maaaange takk for tiden din og husk å ikke drikk springvann.
(_)_):::::::::D~~~~

edit: skyrim er selvsagt en åpenbar kandidat, men du vet... begynner jeg å grave der blir jeg meldt savnet.
  • 0
Heisann,

for et utrolig spennende tema for et særemne! Selv skrev jeg om norsk fantasy og sammenlignet to forfattere som begge het Hansen til etternavn...eh ja.

Av forslag til spill så vil jeg jo veldig gjerne nevne gode, gamle Rune som jeg spilte enormt mye for en...uh..17 år siden. Og Viking: Battle for Asgard. Og av litt nyere dato: Hellblade: Senua's Sacrifice.

Kanskje også Through the Woods og Draugr kan være verdt å ta for seg?
  • 0
Siterer Suzanne Berget:
Og av litt nyere dato: Hellblade: Senua's Sacrifice.?


Den der ja. Gikk meg igrunn hus forbi, den tittelen der, da jeg var av inntrykket at den var av den "kvalmende vanskelighetsgrad-"sorten, som da reflekteres i at det sletter fremgangen din når du dør nok.
I hvor stor grad er det norrøne med i det spillet?
  • 0
Vel Senua er på vei til Hel, så vil påstå at det norrøne gjennomsyrer hele spillet. Men det er også til dels basert på keltisk mytologi, så litt overlapp blir det jo.

Men det finnes en masse lore stones gjennom hele spillet som forteller historier fra den norrøne mytologien. Du kan jo ta en titt her

https://www.youtube.com/watch?v=79DfsELokqM

og se om det kan være aktuelt for oppgaven din
  • 0
Kan absolutt være noe. Skal sjekke det ut!
Sier som Suzanne, veldig spennende tema.

Suzanne nevner Hellblade, som jeg også tenkte på, men det kommer an på hvor du ønsker å sette grensen for oppgaven din. Hellblade forteller en historie innad Norrøn mytologi, men den fortelles gjennom pikteren Senua som sliter med schizofreni. Piktere tilhører geografisk sett Skottland, Orknøyene, og Shetland, og faller da utenfor både Skandinavia og Norden. Så, mytologisk sett korrekt, geografisk sett utenfor. Ikke minst er det et solid og brutalt spill. Det er ofte oversett hvor brutal vikingtiden var.

Through the Woods nevnes også. Her tenker jeg settingen og historien er perfekt, men det er et spill som sliter på et teknisk nivå. Samtidig synes jeg det narrative er dårlig gjennomført. Det er kanskje historisk korrekt, men det er ikke skrevet på en måte som engasjerer eller skaper emosjoner.

Dark Souls-serien trekker mange referanser til norrøn mytologi. Ellers har du Northgard som er Civilization satt i settingen til vikingtiden. Her finner du garantert mye lore og histore. The Banner Saga er et annet strategispill som speiler mytologien i vikingtiden.

Ellers, ja, Elder Scrolls-universet kunne du skrevet en doktorgrad om.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Sier som Suzanne, veldig spennende tema.

Suzanne nevner Hellblade, som jeg også tenkte på, men det kommer an på hvor du ønsker å sette grensen for oppgaven din. Hellblade forteller en historie innad Norrøn mytologi, men den fortelles gjennom pikteren Senua som sliter med schizofreni. Piktere tilhører geografisk sett Skottland, Orknøyene, og Shetland, og faller da utenfor både Skandinavia og Norden. Så, mytologisk sett korrekt, geografisk sett utenfor. Ikke minst er det et solid og brutalt spill. Det er ofte oversett hvor brutal vikingtiden var.

Through the Woods nevnes også. Her tenker jeg settingen og historien er perfekt, men det er et spill som sliter på et teknisk nivå. Samtidig synes jeg det narrative er dårlig gjennomført. Det er kanskje historisk korrekt, men det er ikke skrevet på en måte som engasjerer eller skaper emosjoner.

Dark Souls-serien trekker mange referanser til norrøn mytologi. Ellers har du Northgard som er Civilization satt i settingen til vikingtiden. Her finner du garantert mye lore og histore. The Banner Saga er et annet strategispill som speiler mytologien i vikingtiden.

Ellers, ja, Elder Scrolls-universet kunne du skrevet en doktorgrad om.


Tror ikke det vil være for grusomt uaktuelt, da vikingferdene ofte gikk mot Shetland og Orknøyene. Såvidt jeg forstår er Hellblade norrøn mytologi's Dantes Inferno med Dark Souls-vanskelighetsgrad, som frister både i og utenfor oppgaveøyemed, ettersom jeg nå nylig har begynt med det første Dark Souls. Det sier jeg dere, jeg har aldri i mitt liv blitt sittende i fire timer i strekk for å streve med en bosskamp fordi jeg ville vite mer om hva pokker alt dette dreier seg om, og samtidig oppnå et slags raseri-nirvana. Tror denne slags sjanger virkelig er noe for meg.

Men ja, en viss begrensning må jeg nok ha, da svært mye kan inneha elementer av vikingtid og norrøn mytologi, men kvalifikasjonen er at det har en funksjon i spillet helhetlig - ikke bare slengt inn for sin egen del. Tok for øvrig kontakt med et vikingmuseum i England for å høre til hvilken grad overtro/religion informerte eller påvirket arkitekturen til vikingene, og det var rart å høre hvor platt han kun fortelle meg alt var, som igjen setter friheten spill tar seg med disse virkemidlene i perspektiv. Det var svært lite eller ingen overlapping derunder overhodet, foruten om drakehodene på langskipene, selvsagt, eller myteskikkelser på utsmykning.

Det minner meg på undertonene Assassin's Creed IV: Black Flag noe ironisk poengterte; hvor ofte medier romantiserer og blåser opp historiske settinger for at det skal virke spennende.

Tusen takk for forslagene, forresten! Jeg skal se over disse etter matteeksamenen på onsdag!
  • 0
Siterer onkelcleo:
Såvidt jeg forstår er Hellblade norrøn mytologi's Dantes Inferno med Dark Souls-vanskelighetsgrad, som frister både i og utenfor oppgaveøyemed, ettersom jeg nå nylig har begynt med det første Dark Souls.


Jeg vil ikke si at Hellblade har vanskelighetsgraden til Dark Souls. Kampsystemet i Hellblade har ikke noe særlig dybde, og det samme gjelder variasjonen i fiendene man slåss mot. I Dark Souls må man forvente å dø igjen og igjen, og slite i timesvis med bosser. I Hellblade kommer man seg gjennom spillet uten fullstendig død ganske greit. Hellblade er selvfølgelig langt mer utilgivelig hvis man skulle dø fullstendig da.

Siterer onkelcleo:
Det minner meg på undertonene Assassin's Creed IV: Black Flag noe ironisk poengterte; hvor ofte medier romantiserer og blåser opp historiske settinger for at det skal virke spennende.


Ja, serier, filmer, og spill har en stor tendens til å overdramatisere både klær, arkitektur, og kulturen fra gamle dager. Anbefaler deg å se Valhalla Rising hvis du vil se en svært lite romantiserende og jordnær film om vikingtiden og hvordan det realistisk sett var på den tiden. Den er riktig nok ganske tung og mørk, men den kunne supplementert Hellblade ganske godt. Om du ikke skal skrive om den som film, fungerer den svært godt som inspirasjon.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Ja, serier, filmer, og spill har en stor tendens til å overdramatisere både klær, arkitektur, og kulturen fra gamle dager. Anbefaler deg å se Valhalla Rising hvis du vil se en svært lite romantiserende og jordnær film om vikingtiden og hvordan det realistisk sett var på den tiden. Den er riktig nok ganske tung og mørk, men den kunne supplementert Hellblade ganske godt. Om du ikke skal skrive om den som film, fungerer den svært godt som inspirasjon.


Så den for en del år tilbake, og jeg lurer nå i ettertid på om det er meningen at jeg skal synes at den var gørrkjedelig, hvis jeg ser det fra denne innfallsvinkelen. Jeg og en kamerat holdt på å klore i stykker møblementet, men som referanseramme er det kanskje ikke helt på viddene. Får se hva jeg får tid til.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!