Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Med Sommerferien over og med det også dvalen er jeg "endelig" tilbake. Hva passer vel bedre enn å komme tilbake med et hyl?

Jeg har aldri sett en skrekkfilm på kino før nå og jeg tok med meg en litt små skeptisk kamerat på gårsdagens premiere. Å se filmen med kinoen sitt anlegg kan virkelig ikke sammenliknes med å sitte hjemme i stua. Vi kom begge helskinnet ut av kinoen uten noen merkbare skader eller lidelser.

It er basert på en av Stephen King's aller mest populære bøker, som for andre gang blir filmatisert i en ny innpakning. Filmen er regissert av Andrés Muschietti(Mama). Rollegalleriet består av Bill Skarsgård(Pennywise), Finn Wolfhard(Richie), Sophia Lillis(Beverly), Jaeden Lieberher(Bill), Jack Dylan Grazer(Eddie), Wyatt Oleff(Stanley), Chosen Jacobs(Mike) og Jackson Robert Scott(Georgie) med flere.

Året er 1988. Vi befinner oss i den lille og muligens ubetydelige byen Derry der uforklarelige borføringer av barn og ungdom har funnet sted. Barna i byen begynner å se uforklarlige ting som ingen andre ser unntatt dem selv. Ingen tror på dem og så dumdristige som de er bestemmer de seg for å ta saken i sine egne hender.

Den sammensveisede vennegjengen The Losers Club har en kjemi som man sjelden finner i filmer nå til dags. Vitser fra Richie(Finn Wolfhard) på akkurat de riktige stedene og tidene i tillegg til en skremmende god start, bør virkelig være en god nok grunn til å gjøre seg klar for en skrekkelig opplevelse.

Bill Skarsgård som Pennywise er en skremmende og fornøyelig affære. Med sin mørke humor så stjeler han omtrent hver eneste scene han er i. Den dansende klovnen er også blitt satt ut i live på skjermen med imponerende sminke akkompagnert med CGI der det trengs.

Alle og enhver spiller bra. Kameraarbeidet er mesterlig utført, men ved noen tilfeller når greenscreenen tas i bruk så er det fullt mulig at innlevelsen forsvinner. Det er nemlig tilfeller av greenscreen som nesten ser ut slik du hadde gjort det selv.

Hjertet ditt banker fort de første 30-60 minuttene, men etter det, så blir du litt for vant til den stadige bruken av skummel musikk før en jumpscare. Det endte med at jeg ofte satt og lo etter hver jumpscare, fordi det var mange jenter som skrek, for ikke å nevne den ene gutten som alltid hylte ekstra høyt. Det er vel verdt å nevne at du burde ha en ganske god blære. Min var nesten full etter en halvtime uten å drikke en eneste slurk med noe som helst, så jeg anbefaler dermed kinoene å montere toaletter i kinosalene der skrekkfilmer vises.

Bruken av skrekkfilmklisjeer er høy, men det er ikke noe som er verdt å pirke på siden disse perfeksjoneres og tilpasses istedenfor å helt kopiere hver eneste skrekkfilm der ute.

Alt i alt en av de beste skrekkfilmene ute på markedet akkurat nå. Jeg anbefaler ingen med klovneskrekk å se denne filmen, da du absolutt ikke kommer til å overvinne frykten din etter å ha sett denne. Husk å gå inn i kinosalen med tom blære!

8/10

+ alle spiller godt, Pennywise

- latterlig dårlig greenscreen til tider, omtrent bare jumpscares

sideswipe
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Bra review! Skal se den, men ikke på kino ass xD
Meget bra anmeldelse! =)

Jeg elska Bill Skarsgård som Pennywise! Var som alle veldig skeptisk da jeg så de første bildene av ham, men begynte bare å like designet mer og mer da jeg faktisk så selve filmen. Elska også effektene, fantastisk bruk av CG etter min mening.

Jeg synes dog faktisk at det var ytterst få "faktiske" jump-scares i filmen. Var vel noen, men det var flere øyeblikk hvor de heller bygga opp et jump-scare, for å gjøre deg anspent, få hjertet ditt til å slå litt ekstra, for så å heller bare vise noe skummelt, fremfor å få deg til å hoppe med en høy lyd og så gå over til neste scene, hvis du skjønner hva jeg mener. Var mye mer tension og "forventning av jump-scare", som jeg liker å kalle det, fremfor bare mange høye lyder og billige scares.

Likte *veldig* godt "coming of age"-følelsen filmen hadde, i sann Stephen King-stil, og likte at, i hvert fall etter min mening, hvordan filmen ble mer som en klassisk "coming of age"-film à la Goonies med skrekk-elementer mot slutten, fremfor bare å være ren skrekk hele veien gjennom.

Gleder meg veldig til kapittel to! Spent på hvem de voksne skuespillerne blir. Håper på litt mer ukjente fremfor bare de største navnene. Hadde dog ikke hatt noe imot f. eks Jake Gyllenhaal som Jeremy Jahns foreslo, da jeg liker ham veldig godt og han føles ikke like "Hollywood" som flere andre store skuespillere.

Er forresten første skrekkfilm jeg også har sett på kino. =P Vel, første "moderne" skrekkfilm, da jeg så Alien og Covenant på kino, samt It Comes at Night. Alien var et så spesielt tilfelle og sånn en unik opplevelse at jeg ikke helt regner den, Covenant var mer sci-fi og It Comes at Night mer survival. Uansett så er ingen av de over samme typen skrekk som majoriteten av moderne skrekkfilmer (hvorav jeg hater mesteparten).
"It is only by fate that any life ends, and only by chance that it is mine... not yours." - Worn, Faded Note by Ghola gro-Muzgol (The Elder Scrolls IV: Oblivion)
Siterer Quinzel:
Bra review! Skal se den, men ikke på kino ass xD


Tusen takk for det, det settes alltid pris på! Tør du ikke se den på kino :p?

Siterer cheezdoodle96:
Meget bra anmeldelse! =)


Takker og bukker ;)

Siterer cheezdoodle96:
Jeg elska Bill Skarsgård som Pennywise! Var som alle veldig skeptisk da jeg så de første bildene av ham, men begynte bare å like designet mer og mer da jeg faktisk så selve filmen. Elska også effektene, fantastisk bruk av CG etter min mening.


Selv har jeg ikke noe å sammenligne med, da jeg ikke har sett miniserien(får se å få gjort det snart). Syns selv at han gjorde en veldig god jobb(som jeg også poengterte i anmeldelsen). Det er ikke Skarsgård som er problemet i filmen ihvertfall.

Siterer cheezdoodle96:
Jeg synes dog faktisk at det var ytterst få "faktiske" jump-scares i filmen. Var vel noen, men det var flere øyeblikk hvor de heller bygga opp et jump-scare, for å gjøre deg anspent, få hjertet ditt til å slå litt ekstra, for så å heller bare vise noe skummelt, fremfor å få deg til å hoppe med en høy lyd og så gå over til neste scene.


Det er jeg ytterst uenig i. Filmen benytter skummel musikk stadig vekk for å lure deg, eller for å prøve å skremme livskiten ut av deg. Filmen greier å få hjertet til å banke for dermed å skremme deg med høye lyder og jumpscares, men dette gjelder bare den første timen, fordi den gjentar den samme formelen hele filmen. Som sagt så ender det med at du blir immun og istedenfor bare sitter og ler av alle de som sitter og skriker. Det at du syns det er få jumpscares kan komme av at du som meg ble immun den siste timen av filmen.

Siterer cheezdoodle96:
Likte at, i hvert fall etter min mening, hvordan filmen ble mer som en klassisk "coming of age"-film à la Goonies med skrekk-elementer mot slutten, fremfor bare å være ren skrekk hele veien gjennom.


Nja, nå har ikke jeg sett Goonies, men jeg vil si at filmen prøver å skremme deg gjennom hele filmen. Dette la også traileren stor vekt på. Mot slutten er den virkelig ikke noe skummel lenger. Da satt jeg bare og koste meg med Pennywise sin forskrudde sans for humor.

Siterer cheezdoodle96:
Gleder meg veldig til kapittel to! Spent på hvem de voksne skuespillerne blir. Håper på litt mer ukjente fremfor bare de største navnene. Hadde dog ikke hatt noe imot f. eks Jake Gyllenhaal som Jeremy Jahns foreslo, da jeg liker ham veldig godt og han føles ikke like "Hollywood" som flere andre store skuespillere.


Jeg vet at King har skrevet IT i 2 deler, men denne filmen står fint på egne ben. Jeg har virkelig ikke lyst til å se at de ødelegger enda en "franchise". Tror heller at de bør satse på omtrent helt ukjente voksne skuespillere i oppfølgeren(det ekskluderer Gyllenhaal). Jeg håper du ser på Chris Stuckmann også!

Siterer cheezdoodle96:
Er forresten første skrekkfilm jeg også har sett på kino. =P Vel, første "moderne" skrekkfilm, da jeg så Alien Covenant på kino, samt It Comes at Night. Alien var et så spesielt tilfelle og sånn en unik opplevelse at jeg ikke helt regner den, Covenant var mer sci-fi og It Comes at Night mer survival. Uansett så er ingen av de over samme typen skrekk som majoriteten av moderne skrekkfilmer (hvorav jeg hater mesteparten).


Nei, nå må du ikke ta deg friheter her. Alien: Covenant er en fullverdig skrekkfilm enten du liker det eller ikke. Det fins en sjanger som heter Survival Horror. Nå er jo de fleste skrekkfilmer klisjefylte som fy og nesten alle er det samme.
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Ah. Skal få sett denne snart når jeg finner tid til det. Skrekkfilmer på kino er som regel artig i mine øyne. Bra skrevet blogg! Har vært litt skeptisk til rebooten, men av det jeg har hørt og nå leser av deg virker det som de faktisk har gjort en ganske bra jobb. Kult at Bill Skarsgård gjør en god opptreden. Gleder meg til å se den! Fett at du skrev blogg
Siterer sideswipe:
Det er jeg ytterst uenig i. Filmen benytter skummel musikk stadig vekk for å lure deg, eller for å prøve å skremme livskiten ut av deg. Filmen greier å få hjertet til å banke for dermed å skremme deg med høye lyder og jumpscares, men dette gjelder bare den første timen, fordi den gjentar den samme formelen hele filmen. Som sagt så ender det med at du blir immun og istedenfor bare sitter og ler av alle de som sitter og skriker. Det at du syns det er få jumpscares kan komme av at du som meg ble immun den siste timen av filmen.


Jeg tror ikke jeg har det i meg å bli immun mot jump-scares. Verste jeg vet, for jeg støkker alltid så jævlig. Er en av grunnene til at jeg ikke liker jump-scares (i tillegg til at det bare er en billig, kortvarig måte å skremme deg på). Er så sykt lettskremt selv... =P

Men det jeg mente med at det var få jump-scares var vel mer at det var imho få av den moderne typen med en høy lyd i bakgrunnen for å få deg til å hoppe. Det var så klart flere "jump-scares", men jeg følte i hvert fall at de var gjort mer som i f. eks Halloween, hvor du ser Michael Myers komme ut fra skyggene før "scaret" skjer. F. eks scenen på badet til Beverly.
Spoiler:Da hun går mot sluket bygger stemningen opp til et jump-scare, men i stedet begynner de bare å snakke fra sluket (husker ikke helt om det var Pennywise eller barna(?)
som snakka først. Er i hvert fall slik jeg husker at det skjedde.
(Det jeg prøver å si er vel at det for meg ikke føltes som et jump-scare [ikke slik de fleste filmer gjør det i hvert fall]. Ikke at det ikke var skummelt, bare at det ikke var et jump-scare, slik jeg husker det, i hvert fall. Og det ser jeg på som en bra ting.)

Siterer sideswipe:
Nja, nå har ikke jeg sett Goonies, men jeg vil si at filmen prøver å skremme deg gjennom hele filmen. Dette la også traileren stor vekt på. Mot slutten er den virkelig ikke noe skummel lenger. Da satt jeg bare og koste meg med Pennywise sin forskrudde sans for humor.


Den er selvsagt en skrekkfilm hele veien gjennom, men etter de bestemmer seg for å ta Pennywise så følte jeg den ble mer som en klassisk "coming of age"-film, selv om det så klart også var en skrekkfilm samtidig. Det er egentlig det jeg liker med historien. Føles som en forvridd "coming of age"-historie. At hvis det ikke var for alt det grusomme som skjedde så kunne det nesten vært en barne-/ungdomsbok.

Siterer sideswipe:
Nei, nå må du ikke ta deg friheter her. Alien: Covenant er en fullverdig skrekkfilm enten du liker det eller ikke. Det fins en sjanger som heter Survival Horror. Nå er jo de fleste skrekkfilmer klisjefylte som fy og nesten alle er det samme.


Så er kanskje Covenant en skrekkfilm da, men poenget mitt var vel at den ikke er en skrekkfilm på samme måte som... The Conjuring, Insidious og The Babadook, for eksempel. Så jeg mener fortsatt IT er den første "moderne" skrekkfilmen jeg har sett på kino, da type skrekk i filmen har mer i likhet med de filmene over enn Covenant. (Ikke at IT kan sammenlignes The Conjuring og Insidious, eller The Babadook med de heller, for den slags skyld, men... jeg vet ikke, prøvde bare å komme med et eksempel.)

Burde bare ha løyet og sagt at det var den første skrekkfilmen jeg har sett på kino punktum... =P

Siterer sideswipe:
Jeg håper du ser på Chris Stuckmann også!


Chris Stuckman er awesome!
"It is only by fate that any life ends, and only by chance that it is mine... not yours." - Worn, Faded Note by Ghola gro-Muzgol (The Elder Scrolls IV: Oblivion)
En god og fin anmeldelse dette her Sdeswipe. Får med deg akkurat det "vi"(jeg) trenger å vite uten å spoile mer en det du må. Fremdeles bra at du tar en film anmeldelse i ny og næ , liker måten du skriver på, å når du først kommer tilbake ja hvorfor ikke lag en blogg
God anmeldelse.
Tror jeg står over denne på kino i hvertfall, så får vi heller se når den kommer ut på blu-ray.
Jeg lurte på når du skulle komme tilbake - lover du at det ikke tar 27 år til neste gang?

Det er bra noen tar ansvar når det er mørke og høstlige tider på GR, og dette var en veldig godt comeback av en enda mer etterlengtet film - tro meg, når jeg så originalen i april 2011 og ventet på en oppfølger/remake var ikke du mer enn 11-12 år.

Anmeldelsen her kan du være stolt av, og jeg håper at du som meg finner større og større glede i å få med deg kinoopplevelsen, slik at du kan få sett mange andre skrekkfilmer (og andre sjangre) som utvilsomt blir mer effektive og intense på kino. Jeg tror nemlig du også hadde fått mer ut av å se f.eks The Conjuring 2 på kino - å se den hjemme blir liksom ikke det samme, og mye av "forventningene" rundt en skummel film som det forsvinner siden man ikke har rett lyd og stemning som kun en kinosal kan gi.

Å reagere med latter etter hver jumpscare er noe du heldigvis burde bli vant til - jeg skvetter så å si etter HVER jumpscare, men det betyr ikke at jeg blir genuint SKREMT/redd av den grunn. Skal en film skremme meg nå til dags, så må den gå dypt inn i psyken på meg, og da er den det reneste kunstverk.

Folk hyler jo og skriker under skrekkfilmer fordi det først er frykten som setter inn, og deretter lettelsen over at det bare er en film/ikke er virkelig. Før i tiden hadde man ikke den "lettelsen", slik at folk kom ut av kinosalen kinoen med merkbare skader og store traumer for livet. Slike filmer vi bare kan le av den dag idag.

Etter så lite søvn jeg har hatt enkelte dager, så har jeg til og med gått inn i min egen psyke og drømt i våken tilstand - og da spør du deg selv virkelig om hva som er virkelig og hva som bare er i hodet ditt. Kanskje du burde se A Nightmare on Elm Street-filmene next? Og nei, de er ikke skumle - idag blir de nok heller sett på som hysterisk morsomme.

Siterer sideswipe:
Den sammensveisede vennegjengen The Losers Club har en kjemi som man sjelden finner i filmer nå til dags.


Etter den uttalelsen vil jeg også benytte muligheten til å anbefale deg Stand by Me, en film fra 1986 - 2 år før IT utspiller seg, og et par år før du ble født. Jeg fikk filmen først anbefalt av Bob-Ingolf i 2015, og kjøpte den - men jeg har ikke fått sett den enda, og vet ikke hvor den ligger as we speak

Får du sett den, er det bare å gi meg en tilbakemelding på den!

Sist men ikke minst; Gratulerer med din første skrekkfilm på kino - og jeg er helt enig med karakteren
  • gnyg
  • gnyg
Det er verdt å nevne at filmen fanger essensen av kildematerialet på en god måte. Er enkelte ting som burde blitt utdypet mer, eller ikke filmet i det hele tatt. Anbefaler alle å lese boken, da den er best uansett.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
Siterer gnyg:
Det er verdt å nevne at filmen fanger essensen av kildematerialet på en god måte. Er enkelte ting som burde blitt utdypet mer, eller ikke filmet i det hele tatt. Anbefaler alle å lese boken, da den er best uansett.


Kanskje verdt å nevne at jeg ikke har lest boka da kanskje? Personlig skriver jeg anmeldelser for gøy. At jeg har glemt noe er helt greit, men jeg prøver ikke å være som alle andre da anmeldelsen er helt og holdent min mening.
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!