Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hvis du skulle ha et ønske om å bli med på dette «spetakkelet», så ligger reglene for stafettbloggen her.

Sist ukes oppsummering + denne ukens tema ligger her.

Aaah! Spill...det er det mesteparten her på GR lever for xD. Vent litt... det er en forstyrrelse i kraften. En mørk kraft som er ute etter å suge hver eneste krone fra dem som prøver å trosse den. Nei dette er ikke en menneskelig sykdom, så du kan spare antibacen din. Det er snakk om en sykdom, en gift som blir mer og mer vanlig som inntektskilde i spillindustrien. Jeg prøvde å være dramatisk, men du har vel allerede lest tittelen.

Det er selvfølgelig snakk om mikrotransaksjoner eller mikrodlc om du vil. Du kan spille Cod, BF, Overwatch, Fifa, Hearthstone, Assassins Creed(Har du brukt noe penger på mikrotransaksjoner der, SirThomas?) + mange fler.
Jeg kan nesten garantere deg at du har truffet på denne giften før. Hva får meg til å si det? Det er nemlig standarden i mobilspill. Forskjellen mellom mobilspill og konsoll/PC-spill er at mobilspill er ofte gratis, vi forventer ikke mye og det er da en overraskelse, hvis de er bra. Mikrotransaksjoner er deres eneste inntektskilde. Konsoll/PC-spill er noe helt annet. Her er normen vanligvis fullpris spill. Skal du ha både spillet + season pass ender det ofte opp på 800kr+.

Du er fornøyd etter å ha brent vekk månedslønnen din. Du som mange andre setter deg ned og tar noen runder med Cod helt til du blir drept av en med en våpen variant som du ikke har. Du har lett etter denne «Episke» varianten i evigheter, men det er ikke så lett når sjansen for at du får det du leter etter er langt under 1%. Den «eneste» muligheten du har for å kunne få det du har lett etter er å åpne supply drops. Du kan skaffe dem gratis etter timevis med samling(god business) av «keys» eller kjøpe et lass med dem for ekte penger. Du får nok ikke det du håpet på(money well spent), dette kalles gambling i dagliglivet. Raseriet overføres til alt det kan bli merker i, men irritasjonsmomentet roer seg ned når du finner ut at du ikke kan gjøre noe med det.

Det er ikke det at folk kan bruke pengene sine som brenner i lommeboka til annet enn klær og McDonalds som irriterer meg, men det at man kan kjøpe seg fordeler i spill for ekte penger, når andre som spiller «rettferdig» ikke har noen særlig sjanse til å gjøre noe med det(selv om «alt» kan skaffes gratis med litt *host* flaks).

Nå finnes det mikrotransaksjoner som blir sett på som «cosmetic». Dette betyr i realiteten at du ikke får noen som helst fordeler med å kjøpe disse gjenstandene. Du finner gjenstander som dette i omtrent alle jeg har nevnt ovenfor. Et eksempel på dette er Overwatch. Du kan åpne lootboxes, ved å kjøpe dem, eller tjene dem hver gang du går opp et level. Du kan da få sprays, skins og Voice-lines. Den sjeldneste varianten er selvfølgelig «Epic».

Nå tøyer jeg kanskje temaet litt, men det kan også bli utrettet «gode» ting med mikrotransaksjoner. Halo 5 og Titanfall 2 har fjernet season pass helt, man får da nye maps og innhold helt gratis uten å betale ett øre ekstra(da er det bare kart som er 100% gratis).

I mine øyne fins det da 2 typer mikrotransaksjoner. Det fins «100% ren gift» og «50% ok». De største truslene i spillbransjen akkurat nå(etter min mening) er Activision og EA med sine serier Cod og Fifa.

For de som lurer... ja jeg har brukt penger på mikrotransaksjoner. Nå kan alle her bruke det mot meg, at jeg har brukt litt penger på GTA Online og noen mobilspill(dette inkluderer Pokemon GO).

Jeg har sikkert glemt mange flere spill, men dette er de jeg vet om akkurat nå. Har du noen du kommer på eller noe du vil si angående dette temaet så er det bare å fyre løs i kommentarfeltet. «I`ll be there!».

Takk til Xtord, SirGalahad, Quinzel og SirThomas(tusen takk for bloggtips) for at de holder meg opptatt med å svare på deres utallige PMs(hva skulle jeg gjort på GR uten dere?).
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
  • 0
Jeg er sjokkert... og ikke i negativ forstand, men i en positiv forstand. Igjen takk for takken tilslutt det var overraskende. Blitt litt mindre pm nå i det siste da. GR hadde vel sikkert blitt kjedelig uten oss da haha..., kult at du fikk et bloggtips av SirThomas.

Helt sant som du sier fuck mikrotransaksjoner spesielt hvis det gir fordeler i online spill. Ja jeg kan klare å takle det når det kommer til skins osv. Selv i regne sp er jeg veldig sånn eh er dette virkelig nødvendig... er vel bare deus ex mankind divided som har det som jeg kommer på.

Du mener titanfall 2 og halo 5 så får du gratis maps, men ,nå har jeg ikke spilt så mye av de, er det skins og våpen eller ... som da er mikrotransaksjoner i de to spilla? Skins der å?

Men, det første avsnittet ditt, det er gull, og spesielt den siste setningen ... pure gold hehe
Jeg har ikke voldsomt mye imot mikrotransaksjoner, så lenge de brukes riktig. Hvis det ikke er "pay to win" og det du kan kjøpe ikke påvirker spillet i særlig stor grad (f.eks. cosmetic's som du nevner), så føler jeg for så vidt at det er greit å ha muligheten. Dog tror jeg du skal ha litt viljestyrke for å la være å bruke én eneste krone i et spill som faller godt i smak. Jeg har ikke det og har lagt igjen noen summer i bl.a. Wow, LoL, Overwatch, Fifa, Pokémon GO m.m. Jeg velger å ikke regne på det, for sammenlagt tror jeg det er et nokså formidabelt beløp...
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Xtord:
Du mener titanfall 2 og halo 5 så får du gratis maps, men ,nå har jeg ikke spilt så mye av de, er det skins og våpen eller ... som da er mikrotransaksjoner i de to spilla? Skins der å


I Halo 5 er det REQ Packs(samme som battlepacks i BF og Supply Drops i Cod). Der kan man få nye hjelmer, skins, fartøy og våpen som man kan tjene gratis ved å spille spillet eller kjøpe med ekte penger.

I Titanfall 2 kan man tjene camoer, det er vel Voice lines og Titan camoer som bare kan kjøpes for ekte penger på The "Black Market".
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Noen ganger, spesielt på alene på kveldstid, skulle jeg ønske at jeg også ble takket i slutten av en blogg eller innlegg. Har skjedd så mye nå at jeg føler meg litt, vel....utelatt.
Emma Watson er skikkelig digg.
Har brukt det i cod, singstar, just dance.. Og nå begynner det å bli flaut å innrømme dette. Men tror det er det eneste. Men enig, synes det er irriterende.

Men takk for takken! selv om du ikke svarte på det siste jeg skrev lixm.....

Siterer Predator:
Noen ganger, spesielt på alene på kveldstid, skulle jeg ønske at jeg også ble takket i slutten av en blogg eller innlegg. Har skjedd så mye nå at jeg føler meg litt, vel....utelatt.


Hugs 4 u!
Siterer sideswipe:
I Titanfall 2 kan man tjene camoer, det er vel Voice lines og Titan camoer som bare kan kjøpes for ekte penger på The "Black Market".

Riktig takker
Siterer Quinzel:
.Men takk for takken! selv om du ikke svarte på det siste jeg skrev lixm.....


Ikke noe problem! Ehm...Enten så så jeg det ikke eller så var jeg lat
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
  • 0
Siterer sideswipe:
Jeg prøvde å være dramatisk


Til neste gang, prøv denne.

Siterer sideswipe:
(Har du brukt noe penger på mikrotransaksjoner der, SirThomas?)


Føler meg truffet. Mener å huske mikrotransaksjoner i AC ble introdusert i Black Flag, men husker ikke om jeg kjøpte noe der. Har uansett brukt mye penger på mikrotransaksjoner i andre spill, mest nylig Pokémon GO mens jeg spilte det i sommer.

Brukte sikkert en del på FarmVille når jeg spilte det i 2009 også.

Siterer sideswipe:
(selv om «alt» kan skaffes gratis med litt *host* flaks).


Litt innsats tenker jeg vi sier. Eventuelt en del innsats.

Siterer sideswipe:
For de som lurer... ja jeg har brukt penger på mikrotransaksjoner.


Snakk om å banne i kirka.

Siterer sideswipe:
Takk til SirThomas (tusen takk for bloggtips)


Alltid hyggelig med en takk! Supert at du fikk linken til å fungere. Så du flørter med Quinzel også?

Siterer sideswipe:
(hva skulle jeg gjort på GR uten dere?)


Vært anarkist på spill.no

Siterer Quinzel:
Hugs 4 u!


Predz vet å spille på samvittigheten.

Siterer Predator:
Noen ganger, spesielt på alene på kveldstid, skulle jeg ønske at jeg også ble takket i slutten av en blogg eller innlegg. Har skjedd så mye nå at jeg føler meg litt, vel....utelatt.


Nå kommer han jo bare til å føle seg tvunget og presset til å takke deg i neste blogg. Hva har du gjort for å fortjene det?
Har ikke noe imot mikrotransaksjoner, så lenge det er den rette typen. Åpenbare fordeler i multiplayer er bs, men stort sett alt annet er helt greit.
Hvis jeg f.eks. kan spare noen timer på å få ting, ved å legge noen ekstra kroner i spillet, så gjør jeg stort sett det. Har hverken interesse, tid eller tålmodighet til å legge flere titalls timer i hvert spill.

Spiller nesten utelukkende singleplayer uansett, så det har ikke noe å si for andre spillere.
  • gnyg
  • gnyg
Mikrotransaksjoner er uproblematisk for min del. Bedrifter må tjene penger, det er fakta.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Mikrotransaksjoner er uproblematisk for min del. Bedrifter må tjene penger, det er fakta.


Spoken like a true økonomistudent.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!