Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Nok en blogg fra Mr.Red. Denne gangen skal jeg ta for meg et år som i mine øyne var ganske spesielt. Ikke minst pga filmene som kom .


Vi snakker selvfølgelig om det herrens år ettusen-nihundrede-og-nitti-fire

I 1994 stemte Norge NEI (?) til EU dvs vi sa nei til medlemskap og påvirkingskraft, men ja til alle reglene, lovene og direktivene.

I 1994 var det norske herrelandslaget nr 4 på FIFA rankingen og var så god at vi faktisk deltok i fotball VM ! Tenke seg til..

I 1994 arrangerte Norge vinter OL på Lillehammer. Vi tok 10 Gull. 11 Sølv. Og 5 Bronse. Presidenten for IOC sa at det hadde vært det beste vinter OL noen gang...
.
I 1994 var Norge preget av Bunader, nikkerser,nasjonalromantikk og en "smug" selvgodhet i et sånt mon at det ikke lenger tillates ,uten mer eller mindre berettigede beskyldninger om fronting av blå brune tendenser... Anyway..

Det kom en rekke filmer, dette året, som har blitt ganske så ikoniske. Det er vanskelig å finne et sted å begynne. Det er ekstremt mye å ta av men
Altså i 1994 fikk vi :
Dum og Dummere

The Mask

Ace Ventura: Pet Detective.

Jim Carrey kom for alvor på banen med sitt fantastiske fjes, fysiske komedie og spot-on timing. Vi vrir oss i krampelatter "Allllrighty than ! "

Legends of the Fall

The Shawshank Redemption

Forrest Gump

Tre helt forskjellige men veldig gode dramafilmer som alle høstet priser av forskjellige slag. Unektelig tre tidløse klassikere. Hver og en av disse filmen hadde fortjent sin egen blogg, men det får eventuelt bli en annen gang.

The Lion King

Utvilsomt en av tidenes høyst elskede og beste Disney animasjoner.

To svært ulike filmer av høy kvalitet gav oss barnestjerner dette året som har vokst opp til å bli store og prisbeløndte skuespillere:

The Proffessional med en svært god og 13 år gammel Natalie Portman.
Interview with the Vampire. Tidenes beste vampyr film med en 12 år gammel Kirsten Dunst i en viktig rolle. Begge disse filmen regnes i dag som sjangerdefinerende og har dere ikke sett dem ennå, så shame on you .

Listen fortsetter med:
Four Weddings and a Funeral
Speed
Wyatt Earp
Star Gate
Ed Wood

Alle filmer det er verdt å nevne på en sådan liste.
To mindre filmer som kun jeg husker og liker er rockekomedien
Airheads og dramaet Reality Bites. Begge "personal pleasures" uten annet til felles enn akkurat det.

Selv om det ennå er mange filmer jeg ikke har listet opp som nok sikkert burde fått navnet sitt blogget ,så er det på tide å komme til de virkelige godbitene som ble sluppet i 1994. De filmene som satte fotavtrykket sitt dypt i da-tiden og som la grunnlaget for mye av det vi har å glede oss over i nå-tiden.

The Crow
"Before Sin City and The Dark Knight rose, there was The Crow" . Denne myteomspunnede tegneserie adapsjonen står seg slett ikke så verst framdeles. Den har blitt sitert og kopiert til det kjedsommelige og vært til inspirason for mange av filmene som kom etter den.

Natural Born Killers
Oliver Stones tolkning av Quentin Tarantino skrevne ord om de to seriemorderne Mickey & Mallory var bizzarr og modig. Jeg elsker denne filmen og synes den er enda mer relevant nå 20 år seinere enn den var i 94.

Clerks
Det Richard Linklater gjorde for Kevin Smith med Slacker i 1991, gjorde Kevin Smith for hundredevis av unge mennesker med Clerks i 1994. Tidsånden gripes med sikker hånd og vi får tidenes generasjon X film og seleve dokumentet over tiårets særegenheter,språk og generel "ungdomsånd". Hvor mange kortfilmer og små indiefilmer og aspirerende regisører ect som er et direkte produkt av Clerks tør jeg ikke spå, men det er snakk om svært mange.

Pulp Fiction

Muligens Tarantinos "masterpiece". En mer inflytelselsrik film fra de siste 20 + årene skal du jommen lete lenge etter. Filmen gjør ingen ting som ikke er gjort før, men det er som om alt.. dvs manus, dialog, action, fargepalett og musikkvalg kjøres gjennom en slags "film forsterker". ALT blir liksom løftet til et "nytt nivå", som de fleste av oss som så den på den tiden aldri hadde opplevd tidligere. En kinoopplevelse HELT uten sidestykke.

Som den observante kanskje har registrert, så er denne listen blottet for oppfølgere og store franchiser. Det var en helt annen tid og historier ble stort sett fortalt ferdig i løpet av ca 105 min. Jeg påstår ikke at alt var bedre før. Tvert imot, men jeg ønsker å minne om at det går an. Og jeg ønsker løfte fram ET film år som ikke bare var viktig for meg personlig, men som jeg innbiller meg har vært viktig for filmen generelt.
The gavel corrupts
  • 0
haha jeg måtte få lest dette å spesielt siden det er 94
God blogg... Alltid morsomt å lese om.
Ja, tenk det vi var i vm. Og vi arrangerte ol.

"selv om det ennå er mange filmer jeg ikke har listet opp som nok sikkert burde fått navnet sitt blogget ,så er det på tide å komme til de virkelige godbitene som ble sluppet i 1994"
Altså skal ikke si at de ikke god biter med nå er det vel slik at
The Shawshank Redemption blir ansett som en av om ikke tidense beste film vet ikke om jeg enig, men har sett filmen engang og var veldig bra.
Uansett skjønner jeg har mye filmer her jeg må se , har vel enda til gode å se hele den første løvenes konge.
Så vel forrest gump før andre gang i fjor , meget god film

Har vel sett knapt 4 eller 5 av disse filmene ,å det er litt rart siden jeg generelt har sett en del filmer i løpet av åra
Vel, morsom blogg , bra skrevet
Marlboro, nå må vi avslutte denne diskusjonen en gang for alle - JA, Pulp Fiction er Tarantino sitt mesterverk. Reservoir Dogs er, med mindre du spør JoEy_Odd, en god nummer to.

Du kan velge og vrake, men Jackie Brown, Kill Bill, Death Proof, Inglorious Basterds og Django Unchained er ikke i nærheten.

Med mindre du skal være hipster og si at The Hateful Eight er det beste han har laget.
The lords year of 1994. Da var jeg 4 år. Husker ikke en dritt.

Selv om filminteressen min de siste årene har stupt med et fall på størrelse med Niagarafossen, er det flere av disse filmene jeg har et ganske godt forhold til. Løvenes Konge, selvfølgelig, som de fleste andre 90's kids. Av Disney-filmer er det vel bare Toy Story jeg setter over den. Galskapen til Jim Carrey har jeg alltid hatt sansen for. Forrest Gump er en film jeg kan se om og om igjen. The feels.

Nei, alt var nok ikke bedre før. Men noe var det.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Toy Story

Tipper du mener toy story 1 eller 2 eller 3. Har et litt større forhold til 2-ern her, noe som er litt vanlig meg.
Siterer Xtord:
Tipper du mener toy story 1 eller 2 eller 3. Har et litt større forhold til 2-ern her, noe som er litt vanlig meg.


Spørs vel litt når man så dem første gang. Jeg så den første en eller annen gang på midten av 90-tallet, så det er vel ren automatikk i at det er min favoritt.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Spørs vel litt når man så dem første gang. Jeg så den første en eller annen gang på midten av 90-tallet, så det er vel ren automatikk i at det er min favoritt.

Skjønner, ja det har mye å si hvem du så først og når
  • 0
Siterer SirThomas:
Marlboro, nå må vi avslutte denne diskusjonen en gang for alle - JA, Pulp Fiction er Tarantino sitt mesterverk.


Det er ingen fasit på det, min venn... . Basterds er meget bra og Hateful er også meget bra.

Men Pulp Fiction er, i tillegg til å være meget bra, Ikonisk. Du får meg uansett ikke til å rangere Tatantino sine filmer

Siterer Glorfindel:
Da var jeg 4 år. Husker ikke en dritt.


Da er nok jeg ( dessverre ? ) en god del eldre enn deg.
The gavel corrupts
94 var uten tvil et stort årstall for filmindustrien. Diskutabelt det største noensinne.
Men sett fra en nordmanns øyne er det vel ingenting som slår 1998 da Tore Andre Flo herjet mot Brasil
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Har ikke tenkt over at alle disse filmene kom ut samme året. Har sett mange av dem, i ettertid riktignok. Hadde vært interessant å sammenligne alle de siste 25 årene og rangert dem, men det er en veldig stor jobb med mindre du vet om noen som allerede har gjort det?

Siterer Marlboro Red:
I 1994 stemte Norge NEI (?) til EU dvs vi sa nei til medlemskap og påvirkingskraft, men ja til alle reglene, lovene og direktivene.


Vi har aldri stemt ja til alle reglene og direktivene, den senere EØS-avtalen ble jo framhandlet på bakrommet uten noen avstemning.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Vi har aldri stemt ja til alle reglene og direktivene, den senere EØS-avtalen ble jo framhandlet på bakrommet uten noen avstemning.


Sant nok.. men vi nordmenn står og ser på og trekker på skuldrene..
The gavel corrupts
  • 0
Viktigste med året er nok at en viss A to the H ble født da. Noen vil si at det er bedre enn Pulp fiction
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
Siterer A to the H:
Viktigste med året er nok at en viss A to the H ble født da. Noen vil si at det er bedre enn Pulp fiction


Har De sett på maken til selvpromotering da.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • gnyg
  • gnyg
Natalie Portman må da være tidenes beste barneskuespiller?
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Natalie Portman må da være tidenes beste barneskuespiller?


"Må da ha vært" i så fall.

Men hun er fantastisk i The Proffessional, eller Leon som den heter på norsk. Det er sikkert og visst
The gavel corrupts
Blir det pryl hvis jeg sier at jeg faktisk ikke har sett Pulp Fiction(var ikke født det året) eller Dum og Dummere(Samme) .
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
  • 0
Siterer sideswipe:
Blir det pryl hvis jeg sier at jeg faktisk ikke har sett Pulp Fiction


Ja, nå får du pryl. Pulp Fiction er tidenes beste film.

Dum og Dummere blir sikkert mye morsommere etter å ha drukket X antall alkoholenheter.
Siterer sideswipe:
Blir det pryl hvis jeg sier at jeg faktisk ikke har sett Pulp Fiction(var ikke født det året) eller Dum og Dummere(Samme) .



Pulp Fiction må sees!
Siterer sideswipe:
Blir det pryl hvis jeg sier at jeg faktisk ikke har sett Pulp Fiction


Siterer SirThomas:
Ja, nå får du pryl. Pulp Fiction er tidenes beste film.


Du var lovlig seint ute med å se den du også, Sir..
The gavel corrupts

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!