Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Med nesten et helt år siden forrige innlegg tenkte jeg det var på tide å skrive litt mer om spill jeg har snublet over på Steam det siste året. Hvis du lurer på hva denne bloggserien er for noe, se her for del en.

SPIDER MAN: SHATTERED DIMENSIONS
Som en ihugga Spider-Man fan tok jeg meg selv i å lete etter gode Spider-Man spill rundt sommertider i år, og de fleste nettsteder rangerte Spider-Man: Shattered Dimensions som det beste spillet med Marvels hovedmaskot siden Spider-Man 2. Men hvordan i huleste noen over fem år kan sette pris på dette spillet går meg hus forbi. Dialogen er cringy, historien er tynnere enn man skulle forvente i et spill basert på en tegneseriehelt, og gameplayet er latterlig simpelt. Alt dette kunne jeg ha levd med dersom spillet lot meg leve ut Spider-Man fantasien min og svinge meg rundt i New York mens jeg reddet dagen, men nei, spillet er delt opp i baner som er like lineære som en togtur til Bergen. Jeg ga opp etter 4 timer (noe som er ca 1/3 inn i spillet) og så meg aldri tilbake.

Anbefales: Nei.
For deg som: Har en unge som virkelig liker Spider-Man.
Anbefalt innkjøpspris: Ikke noe mer enn 125 kroner (50% avslag).

MARVEL: ULTIMATE ALLIANCE
Etter å ha blitt skikkelig skuffet over SM: SD skulle en tro jeg hadde vett på å holde meg unna spill som hadde Marvels navn på seg, men neida. Når Ultimate Alliance kom ut i remastret utgave bet jeg på tvert, ettersom jeg hadde gode minner av å ha spilt både X-Men Legends-spillene og Ultimate Alliance da jeg var yngre. Men huff som disse spillene har eldes dårlig. Nok engang snakker vi cringy dialog, et plot som er så og si ikke-eksisterende, gameplay som består av å smashe slåknappen og et level-up system som får deg til å måtte knuse alt av skap, tønner og kasser for å samle mynter. Spillet selger seg på å skulle la deg spille som mange av Marvels helter, alle med sine unike ferdigheter og spillestiler, men i praksis føles alle karakterene helt like og kjedelige ut. Som et top-down actionspill var kanskje dette bra når det kom ut i 2006, men det har virkelig ikke tålt tidens tann.

Anbefales: Nei.
For deg som: ... har en unge som virkelig liker Marvel, eller som er skikkelig nøden på et co-op spill.
Anbefalt innkjøpspris: Ikke mer enn 180 kroner (50% avslag)

THE BANNER SAGA 1&2
Over til noe litt bedre så har vi The Banner Saga. For de uvitende er dette spillet nokså vanskelig å forklare hvordan fungerer, men kort fortalt er det altså et turn-based strategy med heltekarakter som du levler opp i RPG-stil mens du spiller deg gjennom en svært gripende historie. Spillet har en godt utbygget verden og troverdige karakterer, og tvinger deg fra starten av til å ta vanskelige valg som i en viss grad påvirker hvordan historien utspiller seg. Tempoet i det første spillet er veldig tregt i begynnelsen, men når en først kommer uti det blir man sugd fullstendig inn. Det andre spillet tar seg ikke tid til å forklare hva som har skjedd i eneren og lære deg ting på nytt, fordi det er så og si det samme spillet og forventer egentlig at du husker hva du dreiv med, noe som er helt greit. Jeg koste meg godt med disse spillene, og venter spent på å konkludere historien når treeren endelig kommer ut.

Anbefales: Ja.
For deg som: Trives med story drevent fantasyspill (som ikke tar hundre timer å fullføre)
Anbefalt innkjøpspris: Begge spillene fåes for tilsammen 200 kroner til fullpris, og er vel verdt det.

HER STORY
Jeg skal innrømme at jeg har litt vanskeligheter når det kommer til å bedømme Her Story. Som et spill er det nemlig helt elendig, alt du gjør er å sitte og sette sammen forskjellige videoklipp til du har dem i riktig rekkefølge. Disse videoklippene forteller en historie, og mens du setter dem sammen begynner du å lure på hva som egentlig har foregått, og kan trekke mange egne konklusjoner mens du holder på. Det er så absolutt spennende den snaue timen det tar deg, men når du først sitter med alle svarene føles det tomt, som om det skulle vært noe mer ved det. Men for all del, spillet koster slikk og ingenting og det er bra mens du holder på. Bare ikke forvent så altfor mye selvom det har vunnet en del priser og utvikleren selv beskriver det som "groundbreaking narrative".

Anbefales: Ja
For deg som: Synes det er spennende å få en historie fortalt i feil rekkefølge, for så å pusle den sammen.
Anbefalt innkjøpspris: Fullpris er 40 kroner, og det er ofte på salg. Synes du det ser interessant ut, bare kjøp det.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
nice sånne her er alt litt kult å less. Interessant måte å gjøre det på.
Du fikk meg til å virkelig vurdere å mest sannsynligvis sette både banner saga og her story på steam wishlist. Takker. God jul
Bra liste! Har en god bunke spill jeg må gjøre ferdig.

Har the banner saga 2, får se om jeg gir det en sjanse snart
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!