Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg har for en god stund siden ymtet om å skrive denne bloggen, så her kommer den.

Alt du har lært om kosthold er feil og basert på løgner.

Fett er ikke farlig og fører ikke til hjerte- og karsykdommer, verken mettet eller umettet fett. Kolesterol er ikke farlig. De som dør av hjerteproblemer har normalt eller lavt kolesterol. La det synke inn. I oppfølgingsstudier kommer LCHF (Low Carb High Fat) best ut, mens den motsatte dietten kommer verst ut.

Karbohydrater er det eneste av de tre makronæringsstoffene som mennesket ikke trenger. Hvis man slutter å spise fett og protein, dør man, men ikke hvis man slutter å spise karbohydrater. Da skjer ingenting.

Mennesket er utviklet gjennom xx millioner år til å overleve på fett. Kroppen har bare ett hormon som senker blodsukkeret, men fem som kan øke det. Dersom den ene hormonet (insulin) som senker det er satt ut av spill, er vi ganske ille ute. At vi bare har ett hormon som senker blodsukkeret forteller hvor lite viktig karbohydrater har vært i vår evolusjon.

Når du spiser mye karbohydrater, øker insulinet i kroppen for å forbrenne det eller lagre det som fett. Når kroppen har mye insulin i seg, hindrer det oss i å forbrenne fett, noe vi bør gjøre. For å forbrenne fett må man spise fett. En kropp med ca. 2000 kalorier karbohydrater i seg, har cirka 160 000 kalorier fett i seg ... Hvilken kilde vil du ta fra dag ut og inn?

I USA på slutten av 70-tallet kom nye kostholdsråd: Spis mindre fett (som er "farlig") og mer karbohydrater. Resultat: Massiv økning i fedme, før var den stabil. Nettopp fordi karbohydrater lagres som fett hvis det ikke forbrukes innenfor 24 timer og hindrer kroppen i å forbrenne fett. Er ikke én kalori én kalori?

Nei. Vi har en hjerne. Den reagerer med sultfølelse når vi har fått i oss fett. Vi kjenner oss mette og trenger ikke spise. Når man spiser mye fett kan man stole på denne følelsen. Hvorfor skulle vi plutselig ha slitt med latskap de siste 30-40 årene og aldri tidligere? Det er bare et symptom på at vi spiser for mye karbohydrater, det er ikke årsaken til fedme.

Tradisjonelt er det anbefalt å spise hver 3-4 time for å få stabilt blodsukker. Kall det "stabilt". Blodsukkeret skyter i været, blir der i noen timer, og så kræsjer det etter 3-4 timer. Vi blir sultne, gretne og slitne og må spise. Det kaller jeg ikke stabilt blodsukker. Hvis du ikke spiser mye karbohydrater, vil blodsukkeret aldri øke og kroppen forbrenner fett. Med LCHF kan du spise når du føler deg sulten, ikke etter hver 3.-4. time. Og du blir aldri "lavt-blodsukkersliten". En historie: "Skal vi spise lunsj?" "Nei, jeg spiste i går". For noen kan det være nok med 1-2 måltider iløpet av en dag.

Ja, du kan spise så mye du vil av visse matvarer og ennå gå ned i vekt.

Dessuten er det slik at 1 gram karbo binder 2,7 g vann. Unødvendig væske i kroppen. Så selv om du har 1 % fett på kroppen (som ikke anbefales!!!), kan du gå ned ett kilo fra vannet ...

Hvorfor blir vi feitere med alderen? Fordi vi blir mer karbohydratintolerante. Hvis du ikke er tjukk, tåler du åpenbart det du spiser. Men det kommer en tid hvor du legger på deg. Da går du over grensen. De som er tjukke, tåler åpenbart ikke det de spiser og må være enda mer restriktive på karbohydrater.

Fordeler: Du finner din "egentlige" vekt, holder deg konsentrert gjennom dagen, blir ikke sliten etter et måltid (som ved middagstider), sover bedre, restituerer raskere og et ellers bedre velbehag. Og: kreft og andre nevrologiske sykdommer som alzheimers lever på glukose (karbohydrater). Vi fôrer sykdommene våre. Diabetes kan forebygges/kureres/bli mye bedre på LCHF. ADHD kan bli bedre på LCHF grunnet stabilt blodsukker.

Også treningsmessig er LCHF fordelsmessig, spesielt i langvarige aerobe øvelser. LCHF-Ironmanutøvere har ennå urørbare rekorder, og ultraløpere som spiser mye fett setter løyperekorder. Bjørn Ferry vant OL-gull i skiskyting på LCHF. Fordi de forbrenner mer fett og kan dermed vare lengre (husk det jeg sa om energilagrene). Forskningsmessig er det ennå et nytt felt (trening og LCHF) og det blir spennende å se i framtiden.

Når man spiser karbohydrater og insulinet skilles ut i blodet, hemmer det andre hormoner som testosteron og sånne vi vil ha mer av. Insulinet fungerer som en mesterbryter og hemmer de gode sakene. Karbohydrater er på den måten inflammasjon for kroppen.

Det er det jeg kommer på i farta som er utrolig med LCHF. Så noen kostholdsråd:

Spis så mye fett du vil. Bruk meierismør eller kokosolje til å steke. Bruk helfettsprodukter. Spis så mye egg og bacon du vil. Spis kjøtt og spesielt lever (spis lite ku/okse for miljøet). Kutt ut frukt og spis grønnsaker som vokser over bakken. Kutt ut alt med mel (korn), kutt ut brød (lag selv), ris, pasta, bønner, linser, brus, godteri og selvsagt sukkeret. Spis ekte mat.
Mer info: http://realmealrevolution.com/real-food-lists

UNNGÅ: "Vegetable oils" som solsikkeolje, soyaolje og maisolje fordi de inneholder mye Omega 6, som ikke er bra. Unngå margarin (samme grunn). Unngå prosessert mat.

Ta en toukers test og finn ut om du føler deg bedre. Alle har godt av dette, ikke bare overvektige. De første dagene er det en kneik å komme seg over, men når kroppen blir vant til det, føler du deg straks bedre. Selv er det noe av det beste jeg har gjort. Jeg har mer energi og føler større velbehag og er godmett hele tiden. Mer info: https://philmaffetone.com/2-week-test/

Oppdag dette selv og spre ordet, spesielt til de feite.

Kilder: "Real Meal Revolution", "Treningssuksess med lavkarbo" og "Natural Born Heroes". Navn: Tim Noakes, Stephen Phinney, Phil Maffetone, Diet Doctor.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Opplysningstiden all over again eller?

Etter at jeg ble diagnostisert med cøliaki tidligere i år, så har jeg begynt med en lignende LCHF-diett selv. Kuttet ut brød helt, både fordi det nå blir mye dyrere og fordi jeg ikke gidder å bake selv. De eneste karbohydratene jeg spiser daglig nå, er litt potet, pasta eller ris til middag, en smoothie med bær og en liten skål havregryn. Grønnsaker og salat gidder jeg ikke å regne med.
Det blir nok i overkant av 100 gram karbohydrater daglig.

Jeg merker ingen voldsom effekt av å spise lite karbohydrater, jeg er ikke mett så fryktelig mye lenger enn jeg pleier og energioverskuddet tror jeg mer skyldes ferien

Jeg merker det dog på vekta og mer markerte muskler, naturligvis fordi kroppen lagrer mindre vann. Det er forsåvidt grunnen til at jeg kuttet ned også.

Det spørs vel om det store flertall vil klare å følge de prinsippene om "ekte mat", men noe bør nok være lurt å kutte ned på uansett. Brød tror jeg er og blir en versting.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Enig at brød er og blir en versting. Man starter og avslutter gjerne dagen med brødmat, her i norge.

Har du en farmor, har du vel også fått spørsmålet; "Hva, liker du ikke poteter??", samtidig som hun blir svært overrasket når man takker nei til brus til maten, men heller klarer seg med vann..
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Siterer Glorfindel:
Opplysningstiden all over again eller?


Haha, ja. For noen er det sikkert gammelt nytt, men da lavkarbobølgen slo inn over landet, virket det ikke som faktaene kom med på kjøpet. Da tenkte jeg at det var noe tull. Da jeg leste om det for noen måneder siden, ble jeg blown. Er ikke mettet fett usunt, liksom? Som man senest får høre i margarin-reklamer bare for litt siden. For noe bullshit.

Siterer Glorfindel:
Jeg merker ingen voldsom effekt av å spise lite karbohydrater, jeg er ikke mett så fryktelig mye lenger enn jeg pleier og energioverskuddet tror jeg mer skyldes ferien


Unge må nok spise en del mer enn voksne som har tregere system. Selv kutter jeg bare ut brunsjen. Og noen ganger kjenner jeg at jeg ikke trenger å spise lunsj, eller at jeg ikke trenger så mye kveldsmat. Men det beste er at jeg aldri får den intense sultfølelsen. Det er ikke bare mat som spiller en rolle her. Trening og stress har sin innvirkning selvfølgelig. For mye anaerob trening blant annet.

Min egen historie: Spiste mye vegan/vegetar-mat. Bønner osv. istedenfor kjøtt. Men følte meg ikke så bra som jeg tenkte at jeg burde. Jeg trener og prøver å være sunn, men føler ikke nok velbehag. Nå vet jeg at det er fordi jeg spiste mye mer karbo enn før. Nå føler jeg meg så bra som jeg føler at jeg burde. Spiser ennå ikke mye kjøtt hvis jeg lager maten selv, men jeg spiser mye egg og annen vegetar-mat framfor vegan-mat (rømme, smør, ost osv.). Har sett at man kan spise vegan selv på LCHF, men det må være mye vanskeligere. Animalsk protein av bra kvalitet er noe kroppen trenger. Alle burde i det minste spise egg, synes jeg nå.

Siterer Glorfindel:
Jeg merker det dog på vekta og mer markerte muskler, naturligvis fordi kroppen lagrer mindre vann. Det er forsåvidt grunnen til at jeg kuttet ned også.


Ja, det er en fact jeg glemte av. Karbo binder jo mye vann. Skal se om jeg får det med i bloggen. Vannkiloet gikk ganske fort, men på noen måneder har jeg gått ned 4-5 kilo selv om jeg er ganske slank fra før av. Håper egentlig jeg ikke går ned mer, men vi får se. I BMI har jeg ennå 5-6 kilo før jeg er under 20. Det er sykt å tenke på.

Siterer Glorfindel:
Det spørs vel om det store flertall vil klare å følge de prinsippene om "ekte mat", men noe bør nok være lurt å kutte ned på uansett. Brød tror jeg er og blir en versting.


Ekte mat er likeså viktig. Det er utrolig mye dårlige ting i prosessert mat, som dårlige oljer. Synd om ikke folk hører på det. Gleder meg til noen åpner en LCHF-restaurant istedenfor macern. Hvis du kutter ut brød, har du gjort mye ja, mtp. karbohydratinntaket.

Siterer bent_a:
Enig at brød er og blir en versting. Man starter og avslutter gjerne dagen med brødmat, her i norge.


Første mål mot å spise mer LCHF er å kutte ned karbo der man kan. Selv synes jeg brød er enkelt, så jeg klarer meg ikke uten. Jeg har begynt å lage mitt eget (første oppskrift på google) som består av mye frø. Det er veldig godt. Hvis man gjør dette, har man sikkert kuttet ned rundt 200 gram karbo dagen. Brød er jo nesten halvparten av det vi spiser.

Siterer bent_a:
"Hva, liker du ikke poteter??", samtidig som hun blir svært overrasket når man takker nei til brus til maten, men heller klarer seg med vann..


Haha. Jeg spiser det jeg får servert av høflighet. Er det poteter til, tar jeg bare en liten en for syns skyld. Har funnet ut at det ikke gjør noe å spise litt is og kake og drikke litt brus når man er i selskap.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Sant eller ikke sant. Jeg vet ihvertfall at på samme måte som du nokså overbevisende skriver om fordelene med dette kostholdet, vet jeg at jeg kan finne andre mennesker som like overbevisende kan snakke om fordelene med et annet kosthold.

Jeg tror uansett mengde mat, og at en psykisk føler at kostholdet en fører er riktig har mye å si. Det blir fort litt hallelujastemning rundt forskjellige kosthold, og da er det lett å la seg rive med, men det blir også vanskelig å vite hva som faktisk er kostholdet sin fortjeneste og hva som er farsotten rundt kostholdet sin fortjeneste. Det psykiske har så mye å si at en kan overbevise seg selv om det meste, og når en i tillegg får masse back-up fra en svær heiagjeng er det desto enklere. Alle kosthold er åpenbart ikke like, men selv med mer kalde fakta på bordet er gjerne disse tingene så sammensatte at det er vanskelig å si noe sikkert fra eller til.

Som en som har et forhold til mat på et annet nivå enn bare som drivstoff for å komme meg gjennom dagen, orker jeg derfor ikke å begrense meg spesielt til enkelte matvaretyper i særlig grad. Da blir jeg bare lei.
Når det er sagt, pleier jeg i hverdagen å begrense inntaket av vanlig brød (maks 2-3 skiver i løpet av en dag), poteter, pasta, til fordel for fett/proteinrike middager (kjøtt inkl. fisk, egg, avokado o.l.) men også i stor grad vegetarisk/vegansk kosthold med mye linser, erter, bønner, kikerter, bygg/havregryn osv...men så igjen har jeg perioder med mer tradisjonelt norsk kosthold.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Sant eller ikke sant. Jeg vet ihvertfall at på samme måte som du nokså overbevisende skriver om fordelene med dette kostholdet, vet jeg at jeg kan finne andre mennesker som like overbevisende kan snakke om fordelene med et annet kosthold.


Ja, det er sant. Det kan bli en evig debatt når de samme argumentene brukes, som dårlig forskning osv. Men jeg vil påstå om et hold har gode argumenter for at et annet hold tar feil, ville jeg hørt mer på dem. Særlig hvis de ikke kan kritisere den parten de blir kritisert av eller ikke kan forsvare seg mot kritikken. Når det gjelder LCHF, vil jeg si at de har mye kritikk av de andre uten at de kan kritisere LCHF.

Siterer fanzypanzy:
Jeg tror uansett mengde mat, og at en psykisk føler at kostholdet en fører er riktig har mye å si


Det er helt klart en faktor. Man får bare prøve forskjellige dietter selv. Jeg spiste tidligere mye vegan-mat som inneholdt mye karbohydrater. Jeg trodde at det var det beste da, men jeg følte at jeg burde føle meg bedre. Nå vet jeg hvorfor, fordi det var mat med mye karbohydrater og lite fett. Psykisk effekt har nok noe å si, spesielt i starten, men det er grenser for hvor mye man kan tenke seg frisk. Eksempelet over beskriver dette.

Siterer fanzypanzy:
Når det er sagt, pleier jeg i hverdagen å begrense inntaket av vanlig brød (maks 2-3 skiver i løpet av en dag), poteter, pasta, til fordel for fett/proteinrike middager (kjøtt inkl. fisk, egg, avokado o.l.) men også i stor grad vegetarisk/vegansk kosthold med mye linser, erter, bønner, kikerter, bygg/havregryn osv...men så igjen har jeg perioder med mer tradisjonelt norsk kosthold.


Høres ut som du spiser bra. Det skal ikke så mye til for å gjøre mye. Man kan bruke meierismør på brødskiva (og i stekepanna) istedenfor margarin (som er kunstig og dårlig fett). Man kan skjære mindre brødskiver og ha mer pålegg på som inneholder fett/protein. Man kan kjøpe helfettsprodukter istedenfor fettreduserte produkter. Dette krever ingen energi å gjøre. Ellers kan man spise mer egg og bacon, noe de fleste liker. Samtidig som man spiser litt mindre av karbohydratkildene. Å lage sitt eget brød osv. skjønner jeg at ikke alle gjør, med mindre man har blitt omvendt. Hvis du har noen av "symptomene" i linken under, kan det være et tegn på at du spiser mer karbohydrater enn du tåler. Hvis ikke, er det ikke sikkert at du trenger så mange forandringer i kostholdet. https://philmaffetone.com/2-week-test/
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg er ganske sær når det kommer til mat, men er villig til å prøve en slik "diett". Vanligvis spiser jeg pølser, burger, pizza, taco, og sushi til middag. Jeg spiser det fordi det er den maten jeg liker best, og fordi den er enkel å lage. Spiser allerede bare 1-2 ganger om dagen fordi jeg spiser bare når jeg er sulten, men ser jo likevel at jeg går opp i vekt generelt. Hva slags type lavkarbo-alternativer kan jeg lage til disse rettene? Til pølser kan jeg erstatte brødet med egg og bacon. Samme kan jeg forsåvidt gjøre med burgere. Hva med pizza, taco, og sushi?
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Jeg er ganske sær når det kommer til mat, men er villig til å prøve en slik "diett". Vanligvis spiser jeg pølser, burger, pizza, taco, og sushi til middag. Jeg spiser det fordi det er den maten jeg liker best, og fordi den er enkel å lage. Spiser allerede bare 1-2 ganger om dagen fordi jeg spiser bare når jeg er sulten, men ser jo likevel at jeg går opp i vekt generelt. Hva slags type lavkarbo-alternativer kan jeg lage til disse rettene? Til pølser kan jeg erstatte brødet med egg og bacon. Samme kan jeg forsåvidt gjøre med burgere. Hva med pizza, taco, og sushi?


Imponerende å spise så uofte på "vanlig" mat. Men du spiser vel kanskje en del til hvert måltid? Til forskjell fra "dietter" skal dette være retningslinjer man forholder seg til hele livet, med mer eller mindre utskeielser underveis. Man trenger ikke følge alle rådene og ikke spise karbohydrater i det hele tatt, men å redusere inntaket (først av ren sukker, så av raffinerte karbohydrater, før man tar de neste stegene hvis man vil).

En god idé er å ta ett steg av gangen. Som regel har man en oppskriftsbank hvor man har forskjellige ting man kan lage seg til ethvert måltid. Å bytte ut dårlige matretter med bedre én etter én er et bra steg. Min erfaring er at man må kutte ut en del ting og erstatte med helt andre ting, eller ikke erstatte det i det hele tatt.

Pølser består ofte av bearbeidet dårlig kjøtt, så det bør man ikke spise til vanlig, med mindre man finner noen kvalitetspølser, men de er sikkert dyre. Det samme med burger. Kjøttdeig er samme ulla. Alt dette bør, strengt tatt, være unntak. Risen i sushi er ikke optimalt, men resten av sushi-maten fungerer bra. Fisk, grønnsaker og avokado er premium vare.

Uansett, til burgeren er det mulig å lage eget brød, eller så kan man steke to store sjampinjonger å ha som brød. Egg og bacon er alltid bra, spesielt egg. Det er noe av det beste man kan spise, tro det eller ei. Når det gjelder pizza, finnes det bra alternativ som jeg lager en gang i uka med suksess: http://www.dietdoctor.com/recipes/lchf-pizza. Taco er ikke det verste man kan spise, siden lefsa er en liten del av måltidet, selv om kjøttet kan være dårlig. Ha oppi det som er av fett eller mat uten mye karbo, f.eks. ost, seterrømme, tomat, paprika, fetaost, avocado osv.

Til frokost kan jeg spise nøtter og kokosmelk, eller eget brød med meierismør og pålegg, eller egg og bacon. Til middag blir det kjøttmat (mest når jeg ikke lager maten selv), laks eller omelett i forskjellig format. Pizza lager jeg også, og pannekaker av egg og krem fresh. Det som skal stekes, stekes alltid i meierismør eller kokosolje i massevis. Rå grønnsaker hører naturligvis til. Til fisken f.eks. har jeg bare seterrømme istedenfor risen.

Bare ta stegene. Finn mat fra den grønne og litt fra den gule lista og lag det du liker: http://realmealrevolution.com/real-food-lists
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Du vitrker veldig entusiastisk om dette, og det er selvfølgelig mange som hadde hatt godt av å kutte ned på inntaket av enkle karbohydrater som sukker og raffinerte karbohydrater i bakevarer osv.

Men det er ikke vitenskapelig bevist at det er gjennomsnittlig fordelaktig å ta kostholdet til en ekstrem som å kun innta masse fett og proteiner enn å ha en fin balanse mellom alle tre makronæringsstoffene. Må nok påstå at det er mye placebo rundt lavkarbo.
HrruGrrrBrwaa - Chewbacca 1977
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Du vitrker veldig entusiastisk om dette, og det er selvfølgelig mange som hadde hatt godt av å kutte ned på inntaket av enkle karbohydrater som sukker og raffinerte karbohydrater i bakevarer osv.

Men det er ikke vitenskapelig bevist at det er gjennomsnittlig fordelaktig å ta kostholdet til en ekstrem som å kun innta masse fett og proteiner enn å ha en fin balanse mellom alle tre makronæringsstoffene. Må nok påstå at det er mye placebo rundt lavkarbo.


Det handler nok, som du sier, først og fremst om å bytte ut typen karbohydrater for folk flest. Allikevel så ligger nok karbohydratinntaket til den gjennomsnittlige Ola Nordmann i overkant høyt. Jeg synes i hvert fall anbefalingene om at opptil 60% av dagsbehovet ditt bør bestå av karbohydrater, er litt for mye.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Godt at du, i god sosialistisk ånd, tar ansvar for folkehelseopplysningen her på GR. Hvis ikke hadde vi nok blitt tjukk og dødd alle og en hver
The gavel corrupts
  • 0
Jeg fikk ikke svart på denne bloggen så raskt som jeg ønsket, og orker ikke lese alle de andre kommentarene og svar frem og tilbake, så hvis jeg gjenntar noe som allerede har blitt sagt så beklager jeg.

For å starte, så vil jeg si at jeg har ekstremt stor respekt for deg, remote, og måten du pleier å argumentere for trening, helse og kosthold pleier å være ekstremt bra strukturert og med solide argumenter. Denne bloggen tar opp et viktig tema men jeg syns det er lagt frem på en litt rotete måte. Jeg sliter litt med å følge hele argumentasjonsrekken din. Nå skal jeg ikke si at jeg kan mer, eller har rett i slike ting bare fordi jeg har hatt masse om evolusjonen av mennesket og kosthold sett i evolusjonært perspektiv på UiO, men jeg kan ihvertfall prøve å bidra med et ekstra perspektiv.

Du blander et moderne kostholdsråd (LCHF) med "Steinalderkost", når du trekker inn argumenter som evolusjon og biokjemiske responser i kroppen. Disse to dietene likner på hverandre, men kan også være veldig ulike, både i komposisjon og bakenforliggende argumentasjon. LCHF er kort og greit at karbo må ut av de moderne kostholdet og mange råd (listet her og andre steder) er at man burde spise mer kjøtt (fisk/storfe), egg, melkeprodukter (melk, ost, yoghurt). Kilder på karbo (frukt, grønnsaker, ris, brød) må droppes. Det er sikkert mange interessante argumenter for dette, men skal man trekke inn biologi, biokjemi, evolusjon osv, så argumenterer man egentlig for "steinalderkost", ikke "LCHF".

Da faller man i en felle, der man henter argumenter for å passe den historien man vil fortelle. Feks, hvis man skal argumentere i forhold til evolusjon og "steinalderfolk" (feks) så vil man ikke kunne anbefale melkeprodukter og egg, da dette er noe de aldri ville ha tilgang på. Det at vi i det heletatt tåler laktose (her i Europa) i voksen alder er pga en enkelt mutasjon på et gen for ikke mange tusen år siden. Dette kom samtidig med starten av jordbruket og må derfor regnes som like unaturlig. Funfact når vi snakker om melk: Morsmelk fra mennesker har et av de høyeste nivåene med sukker, sammenliknet med andre pattedyr (uansett hvilken diet mor har). (Hvorfor vi har dette er en egen interessant historie som vi ikke trenger å ta opp nå)

Skal man argumentere for de biokjemiske prosessene i kroppen, feks insulin osv, så kan man heller ikke droppe å nevne at vi har mye høyere nivåer med "Amylase" i spyttet vårt, sammenliknet med med kjøttlevende primater. Amylase er et enzym i spyttet vårt som er til for å bryte ned stivelse, og mye tyder på at amylase nivåene har økt gradvis illøpet av menneskets evolusjon (ikke bare etter at vi fikk jorbruk) og det er ikke bare formet av miljø. Det er genetisk. Så kroppen din produserer store mengder amylase, noe som aldri burde vært der om vi bare spiste kjøtt som steinaldermenn.

Dette betyr ikke at du tar feil i at store svigninger i insulin-nivåer i kroppen (pga store variasjoner i blodsukker) ikke kan ha store negative konsekvenser. Feks, kan det ha mye med hvorfor man stadig ser tidligere første menstruasjon hos unge jenter, nettopp fordi hormonet insulin kan skape en kaskadeeffekt på andre hormoner. Brystkreft og livmorshalskreft han derimot ha mye mer med hvor lenge man ammer sine barn, og hvor mange barn man får.

Som biolog støtter jeg "steinalderkost" dieten langt mer enn "LCHF", pga langt bedre argumenter. Det er selvfølgelig diskusjon om hva man faktisk spiste på den tiden, men det første som forsvinner er alle typer korn, ris og melk. Egg ville også vært veldig uvanlig. Mennesket regnes for å være en veldig god jeger (vi klarte tross alt å utrydde store deler av faunaen i europa i vår korte tid som "menneske" på denne blå kule) men jakt er også veldig usikkert. Det er vaskelig å lagre kjøtt over lengre tid (spesielt som ur-menneske i afrika) og man kan aldri vite at jakten faktisk går bra eller ikke, og hvor mange dyr man får for hver kan man jakter. Steinalder mennesket levde i "hunter gatherer" samfunn, og "gatherer" delen må man ikke glemme. Man samlet nøtter, søte frukter, og rotfrukter (typ potet), så hvis jakten gikk dårlig så sultet man ikke ihjel. Dette bekreftes i mange av de få "stammefolk samfunnene" vi har igjen i verden. Det å spise søte frukter er helt naturlig for oss og er noe vi har med oss fra våre primat-forfedre.

Så for å runde av litt, så er jeg helt enig i at vi spiser for mye karbo og da spesielt med tanke på rent sukker (brus og godterier) og brød (her kan man også argumentere for at det faktisk er det store molekylet gluten som hindrer metabolismen av karbohydratene i brød, men det blir litt på siden av det vi snakker om her). Jeg støtter ikke en LCHF diet, men mener vi absolutt burde redusere karbohydrat opptaket og se nøye på våre karbohydrat kilder. Samtidig må man gjøre mye bedre studier på fysisk trening i samspill med kosthold og ikke hver for seg isolert. En ny teori er feks at mengden karbo en steinalder mann fikk i seg var perfekt i forhold til hvor mye aktivitet han var i (i forhold til det moderne mennesket). Og for å nevne det raskt, selv om en sterkt kjøttrik diet viser seg å være sunn, og vi skal støtte en kjøttrik industri, så vil det være veldig dårlig for miljøet og man metter langt færre mennesker globalt og det skaper et etisk problem.

Uansett, et veldig spennende tema, remote!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Men det er ikke vitenskapelig bevist at det er gjennomsnittlig fordelaktig å ta kostholdet til en ekstrem som å kun innta masse fett og proteiner enn å ha en fin balanse mellom alle tre makronæringsstoffene. Må nok påstå at det er mye placebo rundt lavkarbo.


Placebo har sine begrensninger også, selv om det kan ha mye å si. Spesielt på velbehag osv. kan det bety mye. Men at LCHF er svaret på fedme og overvekt, har ikke så veldig mye med placebo å gjøre. Faktum er at kroppen kan klare seg med veldig få karbohydrater, og at det er optimalt for oss å spise mye fett og lite karbo. Bevisene har kommet og flere vil komme!

Siterer Glorfindel:
Det handler nok, som du sier, først og fremst om å bytte ut typen karbohydrater for folk flest. Allikevel så ligger nok karbohydratinntaket til den gjennomsnittlige Ola Nordmann i overkant høyt. Jeg synes i hvert fall anbefalingene om at opptil 60% av dagsbehovet ditt bør bestå av karbohydrater, er litt for mye.


Ja, 60 % høres mye ut. Kunne vært nede i 20 % spør du meg. Tim Noaks, kort sagt en anerkjent fyr, har sagt at 200 gram karbo dagen, selv om du trener som en elitetriathlonutøver, er nok for alle. Btw. Chris Froome har gått ut som lavkarbo-fyr.

Siterer Marlboro Red:
Godt at du, i god sosialistisk ånd, tar ansvar for folkehelseopplysningen her på GR. Hvis ikke hadde vi nok blitt tjukk og dødd alle og en hver


Haha

Siterer Crazy Kraken:
Nå skal jeg ikke si at jeg kan mer, eller har rett i slike ting bare fordi jeg har hatt masse om evolusjonen av mennesket og kosthold sett i evolusjonært perspektiv på UiO, men jeg kan ihvertfall prøve å bidra med et ekstra perspektiv.


Spør du meg, har du noe å bidra med!

Siterer Crazy Kraken:
(...) så argumenterer man egentlig for "steinalderkost", ikke "LCHF".


LCHF er ikke identisk med steinalderkost, men det er i hovedsak det samme. Jeg vil si at LCHF er en paraplybetegnelse og paleokost er en underkategori. Man bør spise ekte mat uansett, men det ligger ikke i LCHF-navnet. I steinalderkost sier det litt seg selv. Men navnet sier ingenting om at man skal spise mye fett. Derfor er LCHF så genialt, hva du skal spise ligger i navnet. Selv liker jeg ikke navnet "lavkarbo", siden det ikke sier noe om hva du faktisk skal spise. Jeg foretrekker "høyfett". LCHF spiller uansett på lag med paleo, og de evolusjonsmessige argumentene ligger til grunn hos førstnevnte. Den største forskjellen mellom livsstilene (prøver å unngå ordet "diett") er at man med LCHF kan spise "nyere" matvarer så lenge de er fettholdige, som f.eks. fløte. Dette er du inne på selv. Ja, det er forskjellen, men menneskekroppen lever best på fett. Akkurat som hunder lever best på proteiner. Jeg vet ikke hvor mye karbo det er i morsmelk, men fordelingen av de tre makronæringsstoffene er nok jevnere fordelt enn i vårt kosthold senere i livet. Kumelk har f.eks. 1/3 av alle tre. Som unge tåler vi karbo bedre fordi vi vokser, men mens vi blir eldre, tåler vi mindre av det.

Siterer Crazy Kraken:
Så kroppen din produserer store mengder amylase, noe som aldri burde vært der om vi bare spiste kjøtt som steinaldermenn.


Ja, vi tåler helt klart å spise karbohydrater. Det er unikt for allsidig mennesket er. Det er jo bare å se på kostholdet vårt nå og se på så mange som, tross alt, er tynne på mye høykarbomat (men de har kanskje andre symptomer som slapphet osv.). Men vi er nok utviklet til å spise mat med lavere glykemisk indeks enn i dag, som bær og frukt, ikke mel.

Siterer Crazy Kraken:
Som biolog støtter jeg "steinalderkost" dieten langt mer enn "LCHF", pga langt bedre argumenter. Det er selvfølgelig diskusjon om hva man faktisk spiste på den tiden, men det første som forsvinner er alle typer korn, ris og melk. Egg ville også vært veldig uvanlig. Mennesket regnes for å være en veldig god jeger (vi klarte tross alt å utrydde store deler av faunaen i europa i vår korte tid som "menneske" på denne blå kule) men jakt er også veldig usikkert. Det er vaskelig å lagre kjøtt over lengre tid (spesielt som ur-menneske i afrika) og man kan aldri vite at jakten faktisk går bra eller ikke, og hvor mange dyr man får for hver kan man jakter. Steinalder mennesket levde i "hunter gatherer" samfunn, og "gatherer" delen må man ikke glemme. Man samlet nøtter, søte frukter, og rotfrukter (typ potet), så hvis jakten gikk dårlig så sultet man ikke ihjel. Dette bekreftes i mange av de få "stammefolk samfunnene" vi har igjen i verden. Det å spise søte frukter er helt naturlig for oss og er noe vi har med oss fra våre primat-forfedre.


Ja, egg er ikke steinalderkost, men det er LCHF-kost steinaldermennesket kunne ha godt av. Det inneholder masse næringsstoffer, fett og proteiner, og er "ekte" mat. Steinaldermennesket ble ikke eldre enn 30-40 år, det må vi huske på, men i dag kan vi leve sunnere og mer balansert med mer grønnsaker og gode fettkilder året rundt. Vi går som sagt best på fett, og jeg vil påstå at gode, nyere kilder er vel så bra som eldre matvarer av samme valør.

Steinaldermennesket var fett-adaptert og var tilvent å forbrenne fett, som vi har mye av. Hvis jakten gikk dårlig kunne vi også klare oss lenge uten mat, uten å miste konsentrasjon eller føle oss slitne (som mange ville gjort i dag). Bare enda et argument for fett, der, ikke mer. Edit: Dessuten er frukt og bær sesongfrukt. Hva levde mennesket på resten av året? De må ha klart seg med nesten kun fett for å ha overlevd.

Siterer Crazy Kraken:
Jeg støtter ikke en LCHF diet, men mener vi absolutt burde redusere karbohydrat opptaket og se nøye på våre karbohydrat kilder.


Jeg vil mene at du støtter LCHF allerede!

Siterer Crazy Kraken:
Samtidig må man gjøre mye bedre studier på fysisk trening i samspill med kosthold og ikke hver for seg isolert.


Enig! Nevner også her at Froome kommer ut av skapet som LCHF-er (og han som ble nummer to)! Det jeg kjenner til er at de spiser "strategiske" karbohydrater. De spiser det til middag dagen før konkurranse/hard trening. De spiser ikke karbo innen 6 timer før konkurranse siden det kan forhindre fettforbrenningen. Hvis det er flere konkurranser etter hverandre, kan de spise litt etter konkurransen, for ikke å si underveis. Man trenger litt karbo for å forbrenne fett under aktivitet. Selv var jeg med i et stafettløp over fire dager og løp i snitt 10 km hver dag. Det gikk bra som aldri før med mindre karbo enn tidligere, men var også bedre trent.

Siterer Crazy Kraken:
Og for å nevne det raskt, selv om en sterkt kjøttrik diet viser seg å være sunn, og vi skal støtte en kjøttrik industri, så vil det være veldig dårlig for miljøet og man metter langt færre mennesker globalt og det skaper et etisk problem.


Må nevne at kjøtt er bra så lenge dyret har spist bra. En ku skal spise gress (det den naturlig spiser) og kunne gå ute. Bearbeidet kjøtt er nok usunt og kan som vist føre til kreft (men grønnsaker kan hjelpe mot de negative effektene). Jeg ble selv nesten veganer for miljøet, helt til jeg leste Real Meal Revolution. Ser at det går an å være veganer på LCHF, men det er vanskeligere og høres dessuten ikke optimalt ut. Jeg er en tilhenger av egg, noe som er bra å spise og noe av det mest miljøvennlige av animalske produkter. Mener alle nei-kjøttfolk minst burde spise egg. Selv spiser jeg mye fisk, og svin er mer miljøvennlig enn mye annet. For miljøet bør man unngå storfe og sau/geiter. Men som navnet sier, husk at det er fett og ikke proteiner man skal spise mer av, så kjøttkonsumet trenger ikke gå så alt for mye opp.

Siterer Crazy Kraken:
Uansett, et veldig spennende tema, remote!


Takk for diskusjon!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Nå har jeg testa ut den dietten her i to og en halv uke. Har kutta ned og lagt meg på ca. 5-50 karbohydrater per dag. Litt varierende etter hva jeg spiser, pluss at jeg har en cheat day hvor jeg kan spise hva jeg vil. Har drukket Lite-øl og absinth som substitutt for vanlig øl og alkohol, og har byttet ut godteri og snacks med bacongull og ostedip.

Veide 108 kilo når jeg starta, og nå veier jeg 105 kilo. Så det går nedover, selv om jeg er usikker på hvor mye av dette som er vann og hva som er faktisk fett som har forbrent.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Nå har jeg testa ut den dietten her i to og en halv uke. Har kutta ned og lagt meg på ca. 5-50 karbohydrater per dag. Litt varierende etter hva jeg spiser, pluss at jeg har en cheat day hvor jeg kan spise hva jeg vil. Har drukket Lite-øl og absinth som substitutt for vanlig øl og alkohol, og har byttet ut godteri og snacks med bacongull og ostedip.


Ser ut til at du gjør det veldig strict. Vil egentlig ikke anbefale en cheat day hvis man ender opp med å spise vanlig brød, pasta og kake gjennom hele dagen, men det skal være lov til å skeie ut på ett måltid eller noen småting. Men hvis det fungerer for deg og du ikke føler deg dårlig, kan du bare fortsette med det du gjør. Må nevne at bacongull inneholder mye solsikkeolje som ikke er bra, men det finnes ordentlig bacon-greier uten vegetabilsk olje for en dyr penge. Som snack spiser jeg selv litt iskrem (laget av fløte), 86 % kakaosjokolade, en nøtteblanding (er veldig glad i Trippel) og bær med fløte (uten sukker).

Siterer The Heretic:
Veide 108 kilo når jeg starta, og nå veier jeg 105 kilo. Så det går nedover, selv om jeg er usikker på hvor mye av dette som er vann og hva som er faktisk fett som har forbrent.


Ca. 1 kg vann går fort. Det er grunn til å tro at en del av det er fett, og en del er sikkert muskler også, men det vil være naturlig. Det er bare å ta tiden det trenger og spise seg mett på fett, så kommer du nok under 100 kg om ikke alt for lenge. Hvis du forresten føler deg litt svimmel, kan du tilsette litt mer salt i maten.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Vil egentlig ikke anbefale en cheat day hvis man ender opp med å spise vanlig brød, pasta og kake gjennom hele dagen, men det skal være lov til å skeie ut på ett måltid eller noen småting. Men hvis det fungerer for deg og du ikke føler deg dårlig, kan du bare fortsette med det du gjør. Må nevne at bacongull inneholder mye solsikkeolje som ikke er bra, men det finnes ordentlig bacon-greier uten vegetabilsk olje for en dyr penge. Som snack spiser jeg selv litt iskrem (laget av fløte), 86 % kakaosjokolade, en nøtteblanding (er veldig glad i Trippel) og bær med fløte (uten sukker).


Jeg tar det på søndager. Da bestiller jeg take-away pizza. Til gjengjeld spiser jeg bare et måltid om dagen på søndager fordi jeg ikke er sulten nok til at jeg trenger å spise flere ganger. Ellers har kostholdet frem til nå bestått mye av bacon, egg, og pølser, tomatbønner, lavkarbo-taco, ulike supper, og burgere (kjøper som regel grovt kjøtt). Mye ost, crème fraîche, og meierismør.

Hvor får man kjøpt iskrem av fløte? Og hvor mange gram karbohydrater er det i den per 100 g? Jeg pleier aldri å kjøpe noe som har over 10 g karbohydrater per 100 g.

Siterer remote:
Ca. 1 kg vann går fort. Det er grunn til å tro at en del av det er fett, og en del er sikkert muskler også, men det vil være naturlig. Det er bare å ta tiden det trenger og spise seg mett på fett, så kommer du nok under 100 kg om ikke alt for lenge. Hvis du forresten føler deg litt svimmel, kan du tilsette litt mer salt i maten.


Jeg har ikke merket så mye forskjell rent fysiologisk. Energinivået er rundt det samme, føler meg ikke svimmel. Det eneste er at jeg ikke føler meg like trøtt etter måltidene lenger.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Hvor får man kjøpt iskrem av fløte? Og hvor mange gram karbohydrater er det i den per 100 g? Jeg pleier aldri å kjøpe noe som har over 10 g karbohydrater per 100 g.


Det er en god regel. Is er originalt av fløte. Softis er min favoritt. Det er ikke slik at det er "lov" å spise det på lavkarbo, men jeg spiser det noen ganger likevel. Spesielt i sommer. Jo mer hvit is, desto bedre er isen. Det er mulig å lage sin egen is da, har gjort det en gang selv.

Siterer The Heretic:
Jeg har ikke merket så mye forskjell rent fysiologisk. Energinivået er rundt det samme, føler meg ikke svimmel. Det eneste er at jeg ikke føler meg like trøtt etter måltidene lenger.


Ja, der har du en kjent fordel med lavkarbo. Man blir mindre doven av det, og man skal sove bedre pga. mindre insulintopper blant annet. Ser ut til at du gjør det bra. Pølser er ikke så bra mat, med mindre man spiser ordentlige pølser av kvalitet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!