Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

"Horizon: Zero Dawn", var det første som falt meg inn da Sony viste en skinnkledd gutt som satt ute i vinterkulden og lekte med leirefigurer. Noen sekunder senere innser jeg til min overraskelse at jeg ser på God of War. Noen minutter etter det igjen, begynner jeg å lure på om det ikke er The Last of Us.

Sony Santa Monicas gudemordsimulator har egentlig vært seg selv lik fra sine første dager på PS2 til Ascension lanserte på PS3 for over tre år siden. Selv seriens inntog på PSP lå svært tett opp mot formelen som ble nedskrevet i det første spillet.

Men dette er altså noe annet. For det første virker det som at God of War-skaper David Jaffe har fått oppfylt sin gamle idé om at Kratos skal forsyne seg av flere mytologier etter å ha gjort seg ferdig med den greske. Snøfall, troll og referanser til Valhall (og var det Nidhogg som fløy over Kratos og sønn?) vitner om at det er Norrøne guder som står for tur. Hadde det ikke vært for at Kratos hadde en egenskap som het "Spartan Rage" og et arr på magen (jfr. God of War 3), kunne det ha vært rimelig å anta at dette er en helt ny krigsgud i et alternativt univers.

Men jeg er rimelig sikker på at det er den samme protagonisten. Og det er noe spesielt med å se dette brutale spartanske monsteret oppdra en sønn ute i en jakthytte i Sonys tolkning av Gulbrandsdalen (?). Selv om vi får se noen ihjelrevede, mytiske skapninger, utspiller demoen seg som et Naughty Dog-produkt, der karakterutvikling og dialog står sentralt i spillopplevelsen.

Det første øyeblikket jeg merket meg, er når sønnen til Kratos får øye på en hjort, og forsøker å felle den med pil og bue. Når han bommer og skremmer den bort blir Kratos sint -- nesten rasende. Så stopper krigsguden et øyeblikk, puster dypt inn, og legger om til en roligere, morsk tone. Det er noe spesielt med å se at Kratos arresterer seg selv. Han er ikke massemorderen som raser ukontrollert mot Olympus, men en litt mer gjenkjennelig sinna pappatype. En mann med kort lunte, som er redd for sitt eget sinne.

Etter at Kratos har dengt løs på noen overnaturlige skapninger får vi enda et usedvanlig menneskelig øyeblikk fra spartaneren. Sønnen hans feller omsider hjorten, men ser alvorsbetunget ut etter at han blir tvunget til å ta livet av den med en jaktdolk. Kratos strekker ut en arm mot ryggen til sønnen for å trøste ham, men hånden hans stopper, og ligger nølende i luften et sekunds tid, før hans strekker seg mot jaktdolken i stedet. Han feiger ut.

Det man ser i disse to sekvensene er en varsom Kratos, som anstrenger seg for å holde sitt eget sinne i sjakk, og som ikke vet hvordan han skal nå frem til sønnen. Et menneske.

Jeg er egentlig av den mening at guder ikke er spesielt interessante. De er ofte enten uendelig barmhjertige eller fullstendig nådeløse -- og dermed bunnløst kjedelige. Mennesker er interessante, nettopp fordi vi er usikre skapninger med en ufullstendig evne til empati og selvinnsikt. Og det er altså det Kratos er blitt, etter å ha lagt Olympus-fjellet i ruiner.

Det var for all del flere ting å henge seg fast i. Man kan for eksempel lure på om hovedkarakteren i spillet egentlig er sønnen, om han vil fungere som en hjelper gjennom hele spillet (han fikk erfaringspoeng i demoen) eller om Kratos vil miste enda en familie.

Det at trollet ropte "wait!" før man henrettet det var også en tankevekker. Vanligvis roper de "Yaaargh" i det man river tarmene ut av øyehulene deres, men det kan virke som om disse beistene har mer enn gørr mellom ørene.

Til sist skal det sies at jeg tross alt gleder meg til å denge løs på noen norrøne guder. Loke, for eksempel, skal få gjennomgå for sin dårlige oppførsel i Marvel Cinematic Universe. Og Odin har alltid trengt å bli jekket ned noen hakk.

Selv om et Norrønt God of War har vært ryktet på forhånd, synes jeg at dette har vært den største overraskelsen fra årets E3 til nå. Det er nesten så jeg ville blitt mindre overrasket om de hadde forsøkt seg på Kratos Karts eller God of PGA Tour 2016. For et spill som bærer tittelen til sin egen forgjenger, og som minner aldri så lite om the The Last of Us, var det noe usedvanlig friskt over det hele. Noe mer enn bare vinterkulden.
  • 0
God of War-gameplayet gjorde meg virkelig fristet til å sjekke ut resten av serien, men å gå tilbake til PS3...
  • 0
For meg personlig var nok dette høydepunktet for Sonys e3.
  • 0
Spillet så veldig bra ut. Ser ut som om Sony vil kjøre en mer filmatisk linje, for dette minnet meg litt om Horizon. Selv synes jeg det er et steg videre spillmekanikkmessig. Så Gears of War 4-gameplayet, men det ser helt likt ut som før. Sony har imponert mer med spill som God of War, synes jeg.

En ting er å få det til å se bedre ut på trailere, en annen ting er å spille det. Vi får bare vente.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har faktisk gått glipp av God of War-serien selv, men nå ble jeg jaggu nysgjerrig.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Har faktisk gått glipp av God of War-serien selv, men nå ble jeg jaggu nysgjerrig.


Har jeg nevnt hvor glad jeg ble i deg akkurat nå?
  • 0
Siterer SirThomas:
Har jeg nevnt hvor glad jeg ble i deg akkurat nå?


Nei, men jeg fikk jo en viss anelse nå.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nei, men jeg fikk jo en viss anelse nå.


Hvordan har De planlagt å Spoiler:spille gjennom de tidligere spillene?
  • 0
Siterer SirThomas:
Siterer Glorfindel:Nei, men jeg fikk jo en viss anelse nå.

Hvordan har De planlagt å Spoiler:spille gjennom de tidligere spillene?


Nei, det er vel få andre muligheter enn å plukke opp PS3-spillene.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Hadde eg fortsatt hatt PS4 så hadde God of War (2016) selvfølgelig komt på kjøpslisten. God of War 3 var fantastisk og det beste. Selv om eg bare har spilt 3ern
Rainbow Mushroom
  • 0
Siterer Akres:
God of War 3 var fantastisk og det beste


Da kan du vel ikke bedømme det som det beste før du har spilt de andre. Ble ganske hypet på det nye God of War selv, så jeg kjøpte meg alle de andre spillene i håp om å komme meg gjennom dem før det kommer ut. Ikke kommet noe særlig langt enda, bare såvidt begynt på det første.
  • 0
Siterer SirThomas:
Da kan du vel ikke bedømme det som det beste før du har spilt de andre. Ble ganske hypet på det nye God of War selv, så jeg kjøpte meg alle de andre spillene i håp om å komme meg gjennom dem før det kommer ut. Ikke kommet noe særlig langt enda, bare såvidt begynt på det første.


Kunne tenkt meg å kjøpe GoW Collection og Ascension. Sistnevnte ser bra ut. Men så er det jo om en virkelig vil bruke lang tid på ett spill enn nesten ikke kommer til å spille.
Rainbow Mushroom
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!