Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For litt siden kom jeg over en artikkel som påsto at gamere ble mindre kompetitive ettersom de blir eldre. Interessant lesestoff, men fikk meg også til å tenke på at jeg selv aldri har vært særlig kompetitiv - og kompetitive spill ser ut til å være vanlig for mange gamere, spesielt på min alder. Selv er 99% av min gaming singleplayer, og med mindre det er med gode venner. foretrekker jeg å spille spillet helt for meg selv, når jeg selv vil, og det har jeg gjort siden jeg begynte å spille som 9-åring.

Jeg har rett og slett aldri vært særlig interessert i å konkurrere mot andre (ekte) spillere og bli den "beste". Selvfølgelig prøver jeg mitt beste for å vinne når jeg spiller mot andre, men å bruke lang tid på å trene seg opp til å bli god i akkurat dette spillet for at du skal kunne slå andre spillere lettere er ikke for meg. Og spesielt å spille mot og vinne over andre, tilfeldige spillere du ikke kjenner er ikke særlig interessant for meg. Dette er nok en stor grunn til at MMO(her brukt som et samlebegrep på MMORPG, MOBA og lignende spill) aldri har vært interessant for meg (det, og den typiske betalingsmetoden...)

Det finnes noen få unntak, og Splatoon er det største. Jeg innrømmer at jeg var litt skeptisk til at det fokuserte på multiplayer mot andre, tilfeldig valgte spillere, men når jeg fikk spille det likte jeg det veldig godt - det hjelper egentlig for følelsen at du ikke kan kommunisere noe særlig med de andre (selv om dette er noe som hadde vært greit når jeg bare spiller med en gruppe venner). Jeg liker også å ta meg en runde Smash Bros og Mario Kart med venner (lokalt eller over nettet) - men det er sjeldent at jeg spiller disse mot tilfeldige spillere, jeg er som sagt ikke så interessert i å vinne over disse. Og siden jeg foretrekker å spille når og hvor lenge det måtte passe for meg isteden for å vente på venner, eller føle meg "presset" til å bli med en bestemt tid det ikke passer for meg, foretrekker jeg også singleplayer. I tillegg vil du måtte bruke lang, lang tid og mange timer på å spille det om du vil bli god kompetitivt - og å bruke mange uker og måneder på samme spill er ikke så fristende når jeg allerede har en gigantisk spillbacklog å komme meg gjennom og heller vil oppleve mange forskjellige andre spill. Om du vil bli skikkelig god kompetitivt får du jo nesten ikke tid til andre spill, for ikke å snakke om andre ikke-spillrelaterte hobbyer. Blir lett mye grinding og repetering av samme ting, om og om igjen... uten å engang komme deg "videre" i spillet. Selv foretrekker jeg å komme meg til en ny bane eller oppdage noe nytt i spillet som takk for strevet - å bare bli bedre og bedre i noe jeg allerede er ganske god i, for å lettere kunne vinne over andre, føles ikke egentlig som en seier i seg selv for meg.

Og når jeg en sjelden gang spiller multiplayer, kan jeg nevne at jeg foretrekker jeg "alle mot alle"-modus sammenlignet med å spille på lag. En av grunnene er at om jeg gjør det dårlig, og laget mitt taper, har jeg lett for å føle at det var min feil, og jeg ødela for de andre - og spesielt når det gjelder fremmede spillere, det er lettere om det er med folk jeg kjenner. Men om jeg gjør det dårlig i "alle mot alle", er det bare meg selv det går ut over.

Men ja, som sagt: Jeg spiller helst singleplayer, og liker å ta spillet i mitt eget tempo, når det best passer meg. Jeg liker selvfølgelig en utfordring iblant og kan bli skuffet om spillet er for lett, men jeg liker bedre utfordringer som er lagt inn i spillet selv, enn fra andre spillere.
Take off every zig, for great justice
  • 0
I motsetning til mine venner, som nærmest er avhengig av å spille med eller mot andre for ikke å kjede seg, så trives jeg godt med singleplayer opplevelser også. Jeg spiller ikke fryktelig mye multiplayer for tiden, men har flere år med både Wow, LoL, CoD osv. Det er naturligvis artig å spille sammen med andre innimellom, det skaper tross alt en viss spenning og sosialitet man ikke får med singleplayerspill. På den annen side, er det godt å kunne gå over til å spille helt alene, de gangene du blir dritt lei å være avhengig av andre.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Gidder ikke lese teksten da overskriften fortalte meg alt jeg trenger å vite.
Selvsagt skal det være en konkurransefaktor i gaming. Samme prinsippet som med en fotballkamp. Jobben din er å vinne, og dermed stemple det hardt inn i trynet på din motsander at han har tapt.. Definisjon av spillglede right there
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
@Glorfindel:
Ja, og å kunne spille for meg selv akkurat når jeg vil er enklere og greiere for meg enn å måtte vente på at andre skal ville bli med.

@Bob-Ingolf:
Ja, sier ikke det ikke har noen plass i spill, men får selv som oftest ikke gleden av å "knuse en (real-life) motstander", med mindre det er noen jeg kjenner. Å knuse en vanskelig in-game boss er seier nok for meg
Take off every zig, for great justice
  • 0
Selv spiller jeg både kompetitiv og ikke kompetitiv. Når jeg konkkurerer er det Super Smash Bros Melee det går i, mens ellers kan det gå i mye forskjellig (enspillerspill, samarbeidsspill, eller andre kompetitive spill som jeg ikke tar så seriøst).
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!