Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Tidsreise er et konsept jeg alltid har fattet stor interesse for. Det tillater oss å utforske absurde scenarioer, og det setter våre logiske sanser i høygir med tilsynelatende kompliserte og uløselige problemstillinger. Hva skjer om man reiser tilbake i tid og endrer på noe? Er fremtiden allerede determinert og uforanderlig, eller er den subjekt for menneskelig intervensjon? Tid og forandring er kompliserte konsepter selv utenfor filmverdenen, hvor filosofer fra Platons tid til samtiden argumenterer om tid og forandring er noe reelt eller illusorisk. Noe tilfredsstillende konklusjon uteblir foreløpig, så i mellomtiden har jeg valgt ut et knippe filmer som jeg synes takler konseptet på en nevneverdig måte, og forhåpentligvis er det noen av dem som du ikke har sett enda.

12 Monkeys

Ah, som jeg digger denne filmen. Ikke bare på grunn av Brad Pitts briljante rolletolkning som Jeffrey Goines, en skrulling av dimensjoner, men også for måten filmen stiller seg til konseptet om å endre fremtiden. Kan fremtiden bevisst endres om man blir sendt tilbake i tid, eller vil man for alltid være en fange av tidens uforanderlige skjebne? Historien om fremtidsmannen James Cole, og hvordan han blir sendt tilbake i tid for å stoppe et dødelig virus fra å drepe menneskeheten er en av nittitallets aller største filmer.

Donnie Darko

Aldri før hadde jeg sett en film som Donnie Darko. Den var underlig, prekær, morsom og til tider ganske absurd, men den pirret nysgjerrigheten min på en måte jeg ikke hadde opplevd før. Den er intellektuelt stimulerende og krever at du som tilskuer setter sammen puslebitene som blir presentert for deg. Holder Donnie på å bli gal, er den absurde rosa kaninen Frank venn eller fiende, og vil jorden virkelig gå under? Historien utfolder seg og du blir dratt inn i Donnies rare verden og hans reise til det tilsynelatende uunngåelige.


Primer

Jeg ble fortalt at den var vanskelig å forstå, men jeg sa «bring it on» og så den en søndagskveld. Og, vel, jeg var lettere forvirret da rulleteksten dukket opp på skjermen. Jeg syntes den var kjedelig, og jeg orket ikke å se den enda en gang for å forstå den. Likevel, noen måneder senere så jeg den igjen, og denne gangen klarte jeg heldigvis i større grad å følge med. Dette er en film som ikke har noe annet enn sin kløkt å spille på, og den utforsker på en realistisk måte paradokser som oppstår når man tukler med tiden. Den er vanvittig forvirrende, selv ikke karakterene skjønner helt hva som foregår. Tidsreise kan bli et uendelig kaos, en bunnløs suppe av årsak og virkning, og dette reflekteres i aller største grad med Primer.

Groundhog Day

Elsker denne filmen. Bill Murray er konge, men ikke la deg lure; dette er mye mer enn bare en komedie. Det er vanvittig fascinerende å se de ulike scenarioene Phil Connors, en mann uten fremtid, må bryne seg på. Fanget i en tidsloop må værmannen Connors leve den verste dagen i sitt liv om igjen og om igjen. Det er ikke en tidsreisefilm i ordets rette forstand, men det er en ny vri på konseptet. Connors er en egosentrisk og ufyselig type, men når han oppdager at han er velsignet/forbannet med muligheten til å leve samme dag om igjen griper han sjansen til å endre sitt syn på livet. Det er en morsom film med hjerte og intellekt.

Triangle

Virkelig en undervurdert og oversett liten filmperle - i hvert fall i mine øyne. I denne australske thrilleren følger vi en vennegjeng som drar ut på båttur. Jess klarer ikke å riste av seg følelsen om at noe ikke helt stemmer, og når en storm treffer blir de tvunget til å borde et forbipasserende skip. Skipet virker tomt og forlatt, men ting er sjeldent slik de virker å være. Det er en kreativ tolkning på den mytiske Bermuda-triangelen, et område som popkulturelt har blitt attribuert med det paranormale og uforklarlige. Det er en herlig mindfuck-film hvor brikkene som ikke passer sammen endelig klaffer når det hele er over.

Timecrimes

En personlig favoritt. Denne spanske thrilleren har fått seg en ivrig fanklubb, og det med god grunn. Det hele starter med at vår hovedperson, Hector, sitter i hagen og speider over utsikten. Har får øye på noe som fanger interessen, eller, han ser en ung dame kle av seg i skogen. Han følger nysgjerrigheten og lystene sine, og havner til slutt i et absurd scenario. Han blir fanget i et tids-kontinuum og må prøve å finne en løsning på problemene som startet det hele. Som en snøball i nedoverbakke blir problemene større og større, og løsningene bare virker å skape enda flere problemer. Timecrimes er en minimalistisk film med lavt budsjett og få skuespillere, men manuset er kløktig skrevet og hver minste detalj er gjennomtenkt. Hver situasjon har en følelse av deja vu, og det er utrolig artig å se hvordan det hele utfolder seg.

Predestination

Den er basert på korthistorien All You Zombies, skrevet av scifi-legenden Robert Heinlein. Han brukte én dag på å skrive korthistorien på 13 sider, men klarte likevel å presentere et av de mest tankevekkende paradoksene som kan oppstå ved tidsreise. Filmen hedrer kildematerialet; den er ikke like god, men den er god nok. Hovedpersonen, en tidsagent, jakter på terroristen Fizzle Bomber, som i fremtiden vil drepe tusenvis av uskyldige mennesker. Terroristen er derimot vanskelig å få has på, da det virker som at han unnslipper uansett hva hovedpersonen finner på. Det er en moderne vri på dilemmaet med høna og egget; hva kom først? Til slutt, spiller det egentlig noen rolle?

Coherence

Strengt talt er ikke tidsreise involvert i denne lavbudsjetts-thrilleren, men den terper på lignende paradokser. Manuset er kløktig skrevet og den er i det heletatt veldig fascinerende. En gruppe venner er samlet på fest når en komet passerer unormalt nærme jorden. Kometens passerende nærvær skaper en serie av bisarre hendelser, og vennegjengens reunion blir alt annet enn festlig. Skjulte sannheter kommer til syne og karakterenes sanne natur utfolder seg. Coherence kunne vært en episode i the twilight zone, og er tankevekkende, spennende og gjennomtenkt.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Cool blogg.
Selv har jeg kun sett 12 Monkeys, Donnie Darko og Groundhog Day og jeg liker to av dem svært godt. Selv elsker jeg ikke Groundhog Day men den er helt ok den også.
Tidsreise er et interessant tema å utforske på film.
Det fete med Donnie Darko er jo at den fikk en hel generasjon tenåringsnerder over hele den vestlige verden til å føle seg smart og har sikkert ene og alene bidratt til å at titusenvis av mennesker nå er genuint film interessert.

Triangle og Timecrimes hørtes også bra ut og de skal jeg prøve å få sjekket ut.

Nolans Interstellar er jo en artig lek med bl.a. muligheten for "tidsreiser" i rommet ,selv om den ikke holdt helt til mål.
Og Terminator. Vi må jo ikke glemme å ha det gøy. Et enkelt tidsreisepremiss legges til grunn for to av vår tids mest ikoniske filmer
The gavel corrupts
  • 0
Tenk å skrive om tidsreiser og ikke nevne Back to the Future. Det er jo en humor/eventyr-film, men jeg synes det filosofiske aspektet rundt tidsreiser ble veldig interessant i denne filmen. Source Code bør vel kanskje også nevnes.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Siterer heljar:
Tenk å skrive om tidsreiser og ikke nevne Back to the Future. Det er jo en humor/eventyr-film, men jeg synes det filosofiske aspektet rundt tidsreiser ble veldig interessant i denne filmen. Source Code bør vel kanskje også nevnes.


Back to the Future, Terminator etc, er selvskrevne på slike lister, og derfor tok jeg dem ikke med. Det er ikke like artig å anbefale en film som "alle" allerede har sett. Om det var en toppliste over tidsreisefilmer hadde de begge vært inkludert. Source Code er en god film, og jeg vurderte å nevne den og Frequency for den saks skyld, men følte det ble i overkant mange filmer.

Siterer Marlboro Red:
Cool blogg.


Thanks buddy!

Siterer Marlboro Red:
Selv har jeg kun sett 12 Monkeys, Donnie Darko og Groundhog Day og jeg liker to av dem svært godt. Selv elsker jeg ikke Groundhog Day men den er helt ok den også.


Jeg er svak for Bill Murray da. Men synes at Groundhod Day er en av de beste komediene jeg har sett. Humor og hjerne er en flott kombinasjon, og da jeg så den som 15 åring var det utrolig fascinerende å se hvordan helt like situasjoner får helt andre konsekvenser basert på de ulike valgene man gjør.

Siterer Marlboro Red:
Det fete med Donnie Darko er jo at den fikk en hel generasjon tenåringsnerder over hele den vestlige verden til å føle seg smart og har sikkert ene og alene bidratt til å at titusenvis av mennesker nå er genuint film interessert.


Synd at regissøren aldri klarte å lage noe av lignende kvalitet igjen. Han traff blink med sin første film, Donnie Darko, men klarte aldri å fortsette på samme note.

Siterer Marlboro Red:
Triangle og Timecrimes hørtes også bra ut og de skal jeg prøve å få sjekket ut.


Det burde du! De er lavbudsjettsfilmer som setter sin lit til manuset. Garanterer ikke for at du liker dem, men jeg tror i det minste at du kommer til å bli fascinert.

Siterer Marlboro Red:
Nolans Interstellar er jo en artig lek med bl.a. muligheten for "tidsreiser" i rommet ,selv om den ikke holdt helt til mål.


Jeg hadde faktisk helt glemt Interstellar. Men det hadde vel gjerne vært litt spoiler?
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer Thorn:
De er lavbudsjettsfilmer som setter sin lit til manuset. Garanterer ikke for at du liker dem, men jeg tror i det minste at du kommer til å bli fascinert.


Et lavt budsjett skremmer ikke meg. Tvert imot. Det tvinger ofte filmskaper til å ta ibruk enkle og effektive fortellergrep og å grave dypere i "den fortellertekniske synonym ordboken". (det låt pompøst ) I mangel på en bedre måte å beskrive det på
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Thorn:
Donnie Darko


Har nok bare sett denne sjæl, og den gjorde et spesielt inntrykk. Men den var underlig på en bra måte. Har ikke tenkt over at tidsreisefilmer kanskje er et eget begrep. For øvrig er alle filmer er jo for så vidt en reise bakover i tid, fordi de er opptak av forgangne refleksjoner av lys. Men skal ikke bli mer edgy mindblowing for dere her.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har du sett John Dies at the End, Thorn?
  • 0
Siterer SirThomas:
John Dies at the End


Faen, det er en kjip film, ass.
Predator.
  • 0
Siterer The Zombie:
Faen, det er en kjip film, ass.


Hva? Du snakker om eks-favorittfilmen min som jeg i april 2014 intenst promoterte og fikk opptil 5-6 GR-brukere til å se.

De fleste likte den, var bare én som sa den var skikkelig dårlig.

Hele konseptet i filmen har alltid truffet meg, men det var først etter siste visningen at jeg virkelig forstod filmen fullt ut.
  • 0
Coherence i gårkveld. Den var jommen meg en godbit av en film. Godt manus og svært godt utført i all sin enkelhet
The gavel corrupts
  • 0
Siterer SirThomas:
Har du sett John Dies at the End, Thorn?


Ja, den har jeg sett.

Siterer Marlboro Red:
Så Coherence i gårkveld. Den var jommen meg en godbit av en film. Godt manus og svært godt utført i all sin enkelhet


Herlig å høre! Det er en aldri så liten favoritt, så kjekt å høre at den faller i smak for flere.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!