Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg er en noenlunde tilhenger av NRK. Tanken om en statskanal, tilgjengelig for alle, som drives av mer enn kommersielle interesser og med plass for snevre kulturbidrag innen TV, radio og internett er god. For all del, selskapet har mer enn nok forbedringspotensiale, men utgangspunktet er i det minste godt.

Verre er det med finansieringsmodellen. Per i dag er det slik at NRK finansieres gjennom NRK-lisensen. Denne betales av den som eier en TV med antennemottak. Dette betyr at de som benytter seg av NRK uten å ha TV ikke betaler noe. Det betyr også at mennesker som eier en TV men ikke bruker denne til tradisjonell TV-titting - fordi de kun bruker den som monitor til spill, film og strømming - må betale for noe de ikke benytter.

Jeg har vært i sistnevnte kategori helt siden det digitale bakkenettet kom på plass i slutten av forrige tiår. Jeg har aldri savnet de tradisjonelle kanalene, men jeg har irritert meg grønn over å måtte betale lisensen. Å komme seg til verksted for å plombere TV-en blir fort en nedprioritert oppgave når man ikke eier en bil.

Men heldigvis finnes det noen som ser et marked i slike som meg. Takket være lisensfri.no har jeg nå endelig fått plombert TV-apparatet, og det uten å måtte dra TV-en til et verksted. Selskapet kommer nemlig hjem til deg i stedet (med andre ord: når Muhammed ikke kan komme til fjellet, får fjellet komme til Muhammed).

Nå, en uke senere, er NRK-lisensen sagt opp, TV-en fungerer akkurat som normalt, og med ny fiber-linje i boligblokka er tilstandene bedre enn på lenge. Så skal jeg heller være med på å støtte NRK igjen når finansieringsmodellen blir hakket mer oppdatert.

Innlegget er ikke ment som reklame for lisensfri.no, bare som et velment tips og en anbefaling til alle som måtte befinne seg i samme sko
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Det virker rart å være sånn "noenlunde tilhenger" av en ikke-kommersiell statskanal, men ikke være villig til å betale for at en slik kanal kan opprettholdes, kun fordi en selv ikke bruker den så mye, og fordi det finnes folk som ikke betaler men likevel bruker tjenesten.

Blir som å være for gratis sykehusopphold, men ikke villig til å betale skatt som opprettholder et slik tilbud, bare fordi en selv aldri er syk, men likevel må betale for at nullskatteytere kan få behandling.

Joda, jeg kan lese, og ser at det er finansieringsmodellen du er uenig i, uten at jeg egentlig ser helt logikken? For hvis du faktisk ser nytten av en ikke-kommersiell statlig kanal, så vil du jo alltid måtte betale for noe du ikke nødvendigvis bruker så mye selv, og hvor andre som betaler mindre eller ingenting likevel kan bruke. En ordning hvor bruken bestemmer hvor mye en betaler sidestiller NRK med hvilken som helst kommersiell aktør, og da er jo poenget med kanalen borte.
This is great banter, it really is.
  • 0
  • Los
  • Los
Å sammenligne det med sykehus blir vel litt...skeivt? Underholdning er noe man kan velge å benytte og sykehus er vel litt merk...akutt?

Jeg må si at en kanal styrt av staten ikke er noen nødvendighet for meg. Ikke at jeg mener det er slik nå, men en kanal styrt av staten er vel den første til å falle til statlig bias? NRK er veldig flink til å presentere saker nøytralt og det er vel slik i overskuelig fremtid, men nyheter og fakta persentert av noe som staten eier kan være skumle greier om ting begynner å gå feil. Og ja, man kan argumentere for at det er folket som betaler for NRK, men vi gjør det fordi staten krever det og det er staten som betaler NRK. Det er skikkelig tilfoil hat på nåværende tidspunkt..så..

Og for underholdningen på NRK? Ingenting jeg ikke klarer meg heeeelt fint uten. Hadde kanskje savnet Norge Rundt av og til og Nytt På Nytt, men det er ikke det samme uten Nærum. Kan ikke si jeg benytter meg av NRK mer enn et par ganger i måneden, og hadde jeg hatt valget om å ikke bruke NRK og slippe lisensen så hadde jeg gjort det ASAP. Men jeg er dessverre litt glad i andre TV kanaler så da må jeg betale flere tusen for den kanalen jeg kunne klart meg uten..
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Å sammenligne det med sykehus blir vel litt...skeivt? Underholdning er noe man kan velge å benytte og sykehus er vel litt merk...akutt?


Du kan bytte sykehus ut med hva du vil som blir dekket av skatter selv om ikke alle nødvendigvis bruker det like mye (eller i det hele tatt). Funksjonen til institusjonen er i dette tilfelle irrelevant, og jeg har ikke sagt noe om vi trenger en statskanal som NRK eller ikke, det var ikke den problemstillingen jeg ønsket å belyse i mitt forrige innlegg. Poenget mitt var bare at det går ikke an å være tilhenger av en ikke-kommersiell kanal for så å slutte å betale for denne kanalen bare fordi man selv ikke bruker den (så mye). For en sånn kanal må nødvendigvis betales av alle uavhengig av hvorvidt man bruker tilbudet eller ikke, ellers må kanalen konkurrere på lik linje med kommersielle kanaler.

Når det er sagt er jeg helt enig i at NRK lisensen bør fordeles annerledes, gjerne over skatteseddelen, eventuelt at lisensen fortsatt er en separat regning, men at den blir beregnet ut fra inntekt.
This is great banter, it really is.
  • 0
Jeg er enig i at finansieringen av Nrk burde vært annerledes. Slik den er nå går det ut over alle med tv selv om de ikke bruker den som tv, og uansett inntekt. Selv bruker jeg Nrk mye på nett og radio. Men siden jeg ikke har tv, betaler jeg ingenting. Jeg mener for så vidt at studenter og unge uten inntekt ikke bør betale for Nrk, så et system via skatten kunne vært noe som ville løst dette.

Siterer Los:
NRK er veldig flink til å presentere saker nøytralt og det er vel slik i overskuelig fremtid, men nyheter og fakta persentert av noe som staten eier kan være skumle greier om ting begynner å gå feil


Nrk har journalistisk frihet som alle andre, og at staten eier dem bør ikke være et stort problem når de er "frie". Jeg ser også store problemer i at mange andre mediehus er kommersielle og styres av pengeinteresser. Bare se på diskusjonen om betalt innhold istedenfor annonser. De private bør ikke kritisere annonsørene sine. Selv mener jeg det er et privilegium med en reklamefri statseid mediehus som for øvrig også leverer på nett og radio, ikke bare tv. De har et samfunnsoppdrag og er ikke bare ute etter penger. Det er en grunn til at P2 ikke har noen like, fordi den ikke er sexy nok, men det er like fullt den viktigste radiokanalen i Norge pga. sin dybde innenfor politikk og kultur.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!