Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ettersom Detective Heart of America og Castle Story, mine to eneste Kickstarter-hjertebarn, sjelden lar høre fra seg, tenkte jeg det var på tide å finne nye, spennende prosjekter som kan være verdt å støtte med en krone eller to. Hvis ikke blir det jo nesten feil av meg å skrive "investor" på CV'en.

Så, mens jeg leter etter noe som er verdt å sette penger på: Her er noe av alt det andre jeg har funnet på Kickstarter!

Denne gang: Biblo

Biblo er, foruten å nesten være onkelen til Frodo i Ringenes Herre, et Kickstarter-prosjekt som prøver å forene Lego (-aktige?) byggeklosser med religionslære. Blir du sliten av å måtte traske hele veien til hobbybutikken for å kjøpe Lego? Er du lei av alt bryderiet med å få biblene dine levert gratis på døra? Er du øm i fingrene etter å taste www.bibel.no/nettbibelen inn i nettleseren din? Da er Biblo tingen for deg!

Glem dagene da kirke og Lego var separate institusjoner - med Biblo får du et byggesett fra din favoritt Bibel-fortelling (såfremt det er den barmhjertige samaritan), og med på kjøpet får du historien bak byggesettet, slik at alle bitene virkelig faller på plass.

Det som er så fantastisk med denne Kickstarteren er at den har ryddet opp i mange av fordommene mine. Før jeg så Biblo, trodde jeg f. eks at:

- Bergen ikke tilhørte Sørlandet
- Religion var en feilsikker måte å sanke penger på (jfr. Visjon Norge)
- Patentlovgivning gjaldt også i Norge

Det er et ganske ambisiøst foretak vi snakker om her. Folkene i Biblo Toys ber nemlig om 150 000 kroner til å finansiere prosjektet sitt. Det hevdes dessuten at samtlige 150 000 (og eventuelle overskudd) skal gå til utviklingen av selve prosjektet, noe som viste seg å stemme overens med mitt eget regnskap:

Kjøpe diverse Lego-sett: 5 200 kr
Kjøpe pappesker: 600 kr
Sortere Lego-klosser i riktige pappesker, lønnskostnader: 2300 kr
Saksomkostninger: 139 900 kr
Sum: 150 000 kr

Nøyaktig 150 000!

Går alt som planlagt, ser de dessuten for seg å lansere flere sett fremover. I første omgang er det snakk om et "den barmhjertige Samaritan"-sett, men her er noen av de andre:

Noahs Ark - Et legosett på 120 x 25 meter som er kompatibelt med samtlige LEGO animals sett.
Matteus 21: 12 - Bygg ditt eget LEGO-tempel! Pass opp for LEGO-Jesus som med jevne mellomrom kommer for å rive det ned.
Johannes' åpenbaring - LEGO-Johannes ser 35 dager inn i fremtiden og innser at 150 000 kroner var litt mye å håpe på.
Babels Tårn - LEGO-spillet der det er om å gjøre å bygge høyest mulig tårn før Gud ødelegger det og gjør at de ulike deltagerne snakker på forskjellige språk.
Historien om Adam og Eva - To billetter til Legoland som er gyldige frem til vaktene ser dere og kaster dere ut.

Ok, de ideene var tull. Og alt tull og tøys til side, så synes jeg å blande religionslære og legobygging høres ut som en strålende idé. Jeg er også imponert over at det er mulig å donere ett eller flere byggesett til barnehagen "Home of praise" i Thailand. Ut i fra hva jeg leste om barnehagen, virker det som noe en god samaritan ville ha gjort.

Men selv med det i tankene synes jeg det er vanskelig å sette til side at noen ber om 150 000 kroner for å finansiere et prosjekt de nødig har rett til å selge eller distribuere (selv om det ikke er Lego de bruker i det ferdige prosjektet, så har jeg hørt at Lego ikke liker lignende produkter). Og ikke minst, det må da være vel så enkelt å kjøpe et Lego-spann i leketøysbutikken og plukke opp et par av Biblene man får slengt etter seg på Karl Johan? Barn har da fortsatt fantasien til å lage et vertshus og en vei uten å følge bruksanvisninger?

Ellers stemmer jeg aldri imot at foresatte, skoler eller AKS bruker Lego for å lære barna sine om religion (eller historie, geografi, hva det skulle være). Enten man setter sin lit til Bibelen, Koranen eller God is not great: Why religion poisons everything kan det være lurt å lære litt om religion i løpet av livet. Det kan f. eks komme til nytte hvis du noensinne skal skrive en syrlig blogg om en Bibel/LEGO-Kickstarter.

<bild>

BILDE: Kristi legeme
  • 0
Underholdende blogg, liker spesielt godt forslagene til andre byggesett

Ideen til Biblo er god, for hobbyister som liker både lego og religion, men som forretningsidé virker det helt bortkasta.
  • 0
Fint, nå kommer jeg til å mumle "corpus Christi" for meg selv hver gang jeg plukker opp en legokloss i fremtiden
Ikke ser jeg noe hinder for ivrige søndagsskolelærere å iverksette prosjektet allerede i dag. De trenger bare en kasse med legoklosser, så kan man bygge hva man ville. Det var i det minste min legobarndom: har du nok klosser, kan du bygge hva du vil..
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
God idé? Aner jeg et snev av ironi mellom linjene der? Satser på det... Men forsåvidt, det finnes helt sikkert et marked for det, særlig i Texas og i Stavanger, men personlig stiller jeg meg meget skeptisk til alt som bidrar til å spre og selge religion inn som noe positivt, særlig til barn.

Qui-Gon Jin fra Star Wars-Lego-settene mener jeg huske så litt Jesus-aktig ut.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Tomas Veiden:
BILDE: Kristi legeme

Haha, vidunderlig idé, dette. Fikk lyst til å støtte det. Håper de lager Jesus på korset, for ikke å nevne noen scener fra Sodoma og Gomorra. Morsom blogg!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
for ikke å nevne noen scener fra Sodoma og Gomorra. Morsom blogg!

Haha! Den tanken slo meg. Tror det bør være et sett for de eldre barna (Lego Technic?).

Siterer Joelspeanuts:
God idé? Aner jeg et snev av ironi mellom linjene der?.

Jeg synes det er en god idé å bruke Lego til undervisning for de minste, og religionsundervisning må man jo ha. Husker selv at vi satt og tegnet Bibel-fortellinger i Kristendomstimene (det het det på min skole) på barneskolen.

Dette er ikke noe jeg sier fra ståstedet til en hardbarket religiøs person. Tvert imot. Den kjente ateistiske filosofen Daniel Dennett har f. eks vært tydelig på at han vil ha mer religionsundervisning i amerikanske skoler.

Den barmhjertige samaritan er jo også et godt sted å starte. En av fortellingene i Bibelen som faktisk har en god moral.

Jeg vet dog ikke om jeg synes dette var den beste måten å kombinere Lego og læring på.

Takk for tilbakemeldinger!
  • 0
Haha, morsomt! Lego er jo utrolig bra for barns kreativitet, så det er helt sikkert flere måter å utnytte lego på. Vet ikke om jeg ville brukt det til religion, da.
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Morsom blogg. Det er nok like greit at finansieringen ble kansellert i går kveld. Nesten 4 % av målet er jo ikke så verst...
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Tomas Veiden:
Haha! Den tanken slo meg. Tror det bør være et sett for de eldre barna (Lego Technic?).

Jeg ser for meg uante muligheter ...! Spoiler:som sodomisering, noe for de virkelig«eldre»

Siterer Ole-Christian:
Morsom blogg. Det er nok like greit at finansieringen ble kansellert i går kveld. Nesten 4 % av målet er jo ikke så verst...

De burde jo gitt seg selv mer tid. Som f.eks. 97 prosentpoeng mer.
  • 0
Siterer remote:
De burde jo gitt seg selv mer tid. Som f.eks. 97 prosentpoeng mer.

Lurer på om den ene personen som donerte 2300 kroner har noen tilknytning til de håpefulle "innovatørene".
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Lurer på om den ene personen som donerte 2300 kroner har noen tilknytning til de håpefulle "innovatørene".

Det er sikkert faren, som er prest og ellers glad i barn.
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Det er nok like greit at finansieringen ble kansellert i går kveld.

Og jeg som satt med en følelse med at en eller annen person ville stupe inn med de siste 150 000. Ser at den siste updaten heter "Biblo will be right back". Spennende!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!