Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Siden jeg ikke har skrevet en blogg på en stund bestemte jeg meg for å skrive en før året er ferdig. Nemlig om både min favoritt manga og anime. Før jeg begynner vil jeg nevne at det fortsatt er mange serier som jeg verken har lest eller sett. De fleste fra manga&anime tråden har mest sannsynlig sett flere serier enn det jeg har. Så det var ikke enkelt å velge, spesielt på manga fronten. For at bloggen ikke skal bli så himla lang skal jeg prøve å ikke skrive for mye på begge seriene. Så her er det:

ANIME - Fullmetal Alchemist: Brotherhood

Jepp, denne serien er min favoritt anime of all time. Det som gjør denne serien spesiell etter min mening er at den aldri blir kjedelig i løpet av de 64 episodene. Animasjonen er fantastisk og serien har aldri et dødpunkt i historien.

Historien handler om Edward og Alphonse, to brødre som i en verden der alkymi finnes prøver å gjenopplive sin døde mor. Det ender ikke bra og den ene broren ender opp med å miste en arm og den andre får sjelen sin inn i en rustning. Fokuset på å redde moren blir derfor satt til side og går heller til at de prøver å finne en måte å få kroppene sine tilbake på.

Karakterene er det som holder serien oppe til å bli en av mine favoritter. Edward og Alphonse er to veldig likbare hovedkarakterer. Vanligvis i en serie er det alltid en eller annen karakter som jeg ikke er fan av, men i Fullmetal Alchemist er det ingen sånne karakterer jeg kan tenke meg om. På en episode som ikke hadde mye relevanse til hovedhistorien klarte "Bones" å få meg til å "nesten" grine, nemlig episode 4. De som har sett animeen vet hva jeg snakker om.

Også må vi ikke glemme skurkene. De er basert på de syv dødssyndene som da er Wrath, Greed, Sloth, Pride, Lust, Envy og Gluttony. Heldigvis klarer utviklerne bak serien å utnytte potensialet. Hver skurk lever opp til navnet og alle er så forbanna gode utvikla karakterer.

Hvis noen lurer, så ja, slutten er veldig tilfredsstillende og jeg liker spesielt hvordan protagonisten ender opp med å løse konflikten.

Jeg er en person som elsker alt av soundtracks og FMA.B har ikke bare et godt soundtrack, men også et av de beste openingene jeg noen gang har hørt.
https://www.youtube.com/watch?v=2uq34TeWEdQ

Hvis du er en av de som nettopp har begynt med anime vil jeg stekt anbefale Fullmetal Alchemist: Brotherhood. Det er en utrolig god start. Fantastisk animasjon, karakterer og soundtrack, you name it.

Honorable mentions:
Fate/Zero, Cowboy Bebop, Samurai Champlo, Hunter X Hunter, Akira, alt av Studio Ghibli, Shiki, Aldnoah Zero, Magi, Kuroko No Basket, Death Note.


Så nå over til min favoritt manga.

MANGA - Tokyo Ghoul

Tokyo Ghoul er en seinen manga som jeg faktisk fullførte for ikke så lenge siden. Animeen var det jeg startet med, men bare for å få det unnagjort. Mangaen er milevis bedre en animeen.
Det jeg virkelig elsker med animeversjonen er opening sangen.

Da jeg leste om hva denne serien handlet om syntes jeg konseptet virket veldig kult. Og det er det også. Serien er satt i en moderne Tokyo der det finnes kannibaler også kalt "ghouls". De lever av å spise menneskekjøtt. Hovedpersonen som er Kaneki Ken ender opp med å date en ghoul med et uhell. Heldigvis for han ender det opp med at kannibalen dør i en ulykke før hun får en sjanse til å drepe han. Uheldigvis for han får han kannibalens indre organer overført til han. Noe som gjør at han er halvt ghoul og halvt menneske.

I likhet med FMA: B er karakterene også likbare, selv om noen av de senere i historien ikke er så relevante som de burde ha vært.

Kaneki er et hovedeksempel om hvordan karakterutvikling burde være. Siden han er så likbar og (litt) relaterende vil du følge historien hans og se hvordan han finner en måte å leve på. For i en helhet er det hovedsaklig det temaet er. Hvordan ghouls og mennesker kan leve sammen på og det ser man ofte gjennom historien mens man leser.

Kunstverket burde også nevnes siden det er ganske spesielt. Hvis du ikke liker de første kapitlene kan jeg si at det blir bedre for hver arc. Det har en stil som jeg liker veldig godt og passer generelt til den mørke stilen mangaen har.

Hvis du ser etter en historie med mye vold, gode karakterer, og spesiell kunst er dette en serie for deg. Jeg trodde aldri jeg ville ha likt denne serien så mye, men det gjorde jeg.

Jeg anbefaler å se første epsiode av animeen før du går på mangaen. Liker du det du ser, vil du mest sannsynlig like mangaen også. Vil også nevne at mangaen har en sequel som heter Tokyo ghoul : re som har 12 kapitler så langt.

Honorable mentions:
Berserk, One Piece, Kingdom, Terraformars, Attack On Titan, Magi, Akame Ga Kill. (Mange flere jeg ikke kommer på nå)


Beklager hvis jeg ikke gikk inn i så mange detaljer. Hadde egentlig planer om det, men da ville bare bloggen blitt så lang.

Forresten hvis noen er interesserte i å sjekke ut noe Anime så har LesMiserable skrevet om noen av han sine favoritter og flere serier i forskjellige kategorier fra i år.
http://filmfront.no/artikkel/3184/oppsummering-av-anime-aaret-20
14


Så vil jeg avslutte med et sitat fra Tokyo Ghoul: (Kaneki)
"I'm not the protagonist of a novel or anything...I'm a college student who likes to read, like you could find anywhere. But... if, for argument's sake, you were to write a story with me in the lead role, it would certainly be... a tragedy."
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
På anime fronten deler vi i det minste samme serie. Det er det ingen tvil om Tokyo Ghoul virker som en serie jeg burde plukke opp før eller siden. Har sett den første episoden, men den fallt ikke så godt i smak grunnet sensuren. Så forhåpentligvis får den en Blu-ray release i UK. Ellers kan jeg jo alltids sjekke ut mangaen
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Regnet med at FMA: B ville komme her ja. Vi er nok ganske enige der.

Manga er jeg ikke fullt så inn i, så der har jeg ikke lest så altfor mye. Har lest litt av Brotherhood mangaen og den virker til å være like spennende som serien. Ellers liker jeg Dragon Ball mangaen. Liker forsåvidt serien også, men der er nok mangaen hakket bedre
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Tror også FA:B er den beste animeen jeg har sett. Den er utrolig bra tegnet, og så er historien spennende, ikke minst. Virkelig gjennomført på alle måter.

Den mangaen du nevner, kjenner jeg ikke så godt til, men om jeg skal begynne med en serie før eller siden, må jeg sjekke den. Lenge siden jeg har lest noe manga (med unntak av å få ferdig Naruto), men man kan jo begynne igjen sånn uten videre.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Enig i animen, selv om jeg ikke kan skryte på meg å ha lest så altfor mye enda. Men FMA:B skal det nok mye til for å slå.

Manga kan jeg nok ikke uttale meg noe særlig om, siden jeg ikke akkurat kan si at jeg har lest så mye av det. Egentlig ikke noe, sett bort i fra en del Dragon Ball sammen med en kompis for drøyt 10 år siden.
  • 0
Min favoritt manga må være dragon ball. Jeg mener det er dragon ball. Jeg lærte, ble flink og mestret å lese bare på grunn av denne mangaen. Den gjorde at lesing ble gøy og er kanskje hovedgrunnen til at jeg var den beste leseren på barneskolen.

Favoritt anime er garantert Naruto. Ikke bare er det imo det mest forlokkende fiksjonelle universet noensinne skap. Det ligger så mye nostalgi bare i tittelen. Da jeg var sånn ti år gammel tror jeg satt jeg og bestevennen min inne på animefreak.tv og begynte å se på det. Vi ble trollbundet og klarte ikke stoppe å se på det. De morsomme delene var morsomme, de sa noen inspirerende visdomsord, kampscenene var awesome og det var veldig trist til tider. Jeg elsker Naruto for å ha gjort barndommen min mye kulere.
  • 0
Jeg er glad flere er enig på anime fronten

Siterer dark samus nemesis:
Tokyo Ghoul virker som en serie jeg burde plukke opp før eller siden. Har sett den første episoden, men den fallt ikke så godt i smak grunnet sensuren. Så forhåpentligvis får den en Blu-ray release i UK. Ellers kan jeg jo alltids sjekke ut mangaen


Absolutt en serie du burde sjekke ut. Når jeg tenker over det minner det meg litt om Parasyte på visse punkter. Selv om jeg bare har sett Parasyte animeen og ikke mangaen.

Siterer Glorfindel:
Ellers liker jeg Dragon Ball mangaen. Liker forsåvidt serien også, men der er nok mangaen hakket bedre
Siterer ElGamer:
Manga kan jeg nok ikke uttale meg noe særlig om, siden jeg ikke akkurat kan si at jeg har lest så mye av det. Egentlig ikke noe, sett bort i fra en del Dragon Ball sammen med en kompis for drøyt 10 år siden.
Siterer Jogro:
Min favoritt manga må være dragon ball. Jeg mener det er dragon ball. Jeg lærte, ble flink og mestret å lese bare på grunn av denne mangaen. Den gjorde at lesing ble gøy og er kanskje hovedgrunnen til at jeg var den beste leseren på barneskolen.


Dragonball mangaen er uten tvil en skikkelig bra manga, i alle fall med tanke på nostalgi. Det var tross alt den første form for japansk kultur jeg la merke til. Ser man bortifra filmene fra Studio Ghibli.
Hadde litt av samme opplevelse som du, Jogro.

Siterer Jogro:
Favoritt anime er garantert Naruto. Ikke bare er det imo det mest forlokkende fiksjonelle universet noensinne skap. Det ligger så mye nostalgi bare i tittelen. Da jeg var sånn ti år gammel tror jeg satt jeg og bestevennen min inne på animefreak.tv og begynte å se på det. Vi ble trollbundet og klarte ikke stoppe å se på det. De morsomme delene var morsomme, de sa noen inspirerende visdomsord, kampscenene var awesome og det var veldig trist til tider. Jeg elsker Naruto for å ha gjort barndommen min mye kulere.


Jeg er uenig med at det er den beste, men det er uten tvil en god anime ser man bortifra fillers. Studio Pierrott har gjort en så god jobb og spesielt soundtracket er fantastisk. Den første virkelig gode animeen jeg så.

Siterer remote:
Den mangaen du nevner, kjenner jeg ikke så godt til, men om jeg skal begynne med en serie før eller siden, må jeg sjekke den. Lenge siden jeg har lest noe manga (med unntak av å få ferdig Naruto), men man kan jo begynne igjen sånn uten videre.


Det burde du! Anbefaler Tokyo Ghoul på det sterkeste. Eller så kan du sjekke ut noen av "Honorable mentions" jeg nevnte i bloggen.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Forventet FMA: Brotherhood da jeg trykket meg inn på bloggen, men ikke Tokyo Ghoul. Selv om jeg bare har sett animeadaptasjonen av TG, kan jeg ikke si at jeg ble ekstremt imponert. Sensur kan jeg takle, men jeg er uenig at Kaneki Ken er en god karakter. Han er akkurat som alle andre generiske hovedpersoner. Når jeg tenker på han som karakter, tenker jeg automatisk på Yuki fra Mirai Nikki, en liten dritt som har muligheten til å delta aktivt, men som absolutt skal syte over hver minste ting. Kaneki er elendig til å adaptere seg til situasjonen og burde dødd øyeblikkelig, men så kommer selvsagt den generiske og oppbrukte "badass-oppvåkningen" inn i bildet akkurat når Kaneki trenger det. Det er ikke god karakterutvkling, det er bare latskap for å kunne la karakteren leve videre.

Men sett bort i fra hva jeg mener om hovedpersonen i TG, gir du gode begrunnelser for hvorfor du liker den, så god blogg. Og takk for reklameringen. Hehe.
  • 0
Siterer LesMiserable:
Selv om jeg bare har sett animeadaptasjonen av TG, kan jeg ikke si at jeg ble ekstremt imponert. Sensur kan jeg takle, men jeg er uenig at Kaneki Ken er en god karakter. Han er akkurat som alle andre generiske hovedpersoner. Når jeg tenker på han som karakter, tenker jeg automatisk på Yuki fra Mirai Nikki, en liten dritt som har muligheten til å delta aktivt, men som absolutt skal syte over hver minste ting. Kaneki er elendig til å adaptere seg til situasjonen og burde dødd øyeblikkelig, men så kommer selvsagt den generiske og oppbrukte "badass-oppvåkningen" inn i bildet akkurat når Kaneki trenger det. Det er ikke god karakterutvkling, det er bare latskap for å kunne la karakteren leve videre.


Haha, du sier det rett ut ja. En av grunnene til at du er en av mine favorittbrukere her på GR. Jeg respekterer det du skriver.

Jeg er enig med at Kaneki ikke akkurat er den mest originalet protagonisten (noe jeg burde ha nevnt i bloggen), men av en eller annen grunn liker jeg han fremdeles. Etter min mening er det:
Spoiler:etter "tranformasjonen" hans jeg virkelig liker han som karakter. Hendelsene etter animeen.

Selv synes jeg det er rart med tanke på at jeg ikke er særlig fan av Eren fra Attack On Titan. Så har jeg ikke sett Mirai Nikki, så kan ikke si noe om det heller.

Siterer LesMiserable:
Men sett bort i fra hva jeg mener om hovedpersonen i TG, gir du gode begrunnelser for hvorfor du liker den, så god blogg. Og takk for reklameringen. Hehe.


Jo tusen takk og bare hyggelig.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Fullmetal Alchemist er en fantastisk fin serie! Satte stor pris at historien slutter når det passer å slutte og ikke trekkes ut i det uendelig. Jeg har vært storfan av One Piece en stund, men har begynt å miste tålmodigheten over snegletempoet i animeen (selv om jeg har hører mye om at mangaen er milevis bedre).

Tokyo Ghoul hadde jeg faktisk ikke hørt om men ser veldig spennende ut så kommer nok til å sjekke ut den.

Attack on Titan står også høyt på listen; den første episoden satte en skikkelig støkk i meg, historien er fascinerende og musikken og animasjonen var simpelthen nydelig. I tillegg klarer den å gjøre meg oppriktig bekymret for hovedkarakterenes ve og vel, i motsetning til en del andre serier hvor det aldri er tvil om at hovedpersonene aldri kommer til å dø.

Akame ga kill så jeg veldig nylig, faktisk. Har generelt har vært skeptisk til animeer med egen slutt som skiller seg fra mangaen (med Elfen Lied som skrekkeksempel) men syntes de fikk det til bra med denne serien.
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!