Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Egentlig er dette en post jeg burde skrevet da saken var fersk og fortsatt på sitt mest aktuelle, men sånn kan det gå. Blame it on the boogie, I guess...

Hvordan vil de nye, kommende Star Wars-filmene påvirke den etablerte kanon? Spørsmålet har vært diskutert blant mange fans etter at det ble kjent at Disney spinner Star Wars-maskineriet for full guffe etter å ha kjøpt rettighetene i 2012. I skrivende stund er produksjonen av Star Wars: Episode VII i full gang under regi av J.J. Abrams, som uten tvil vil få kallenavnet Jar Jar Abrams dersom han kludrer dette til i fansens øyne.

Det kan imidlertid se ut til at den hardeste fansen ikke vil bli fornøyd, uansett hva Abrams velger å gjøre. I et april-intervju med manusforfatter Simon Kinberg ble det kjent at det eneste som blir ansett som etablert, uforanderlig kanon i Star Wars-universet er de seks filmene. Andre kilder bekrefter at også Clone Wars-historiene regnes med av filmskaperne som etablert kanon. Alt øvrig materiale satt til Star Wars-universet, som går under samlebetegnelsen Expanded Universe, er med dette ikke fredet.

Hva betyr så dette i praksis?

Star Wars: Expanded Universe (EU) er noe som har vokst seg opp til en kolossal enhet etter at den virkelig fikk livets rett på slutten av 80-tallet, da gjennom rollespill og de tre bøkene som utgjør den såkalte Thrawn-trilogien. Siden den gang har EU vokst til å inkludere bøker, tegneserier, spill og andre medier. Hovedregelen for alt som inkluderes i EU har vært at det skal henge sammen med øvrig materiale i EU. Dermed har man fått en helhet og kontinuitet som filmene alene aldri kunne være i stand til å dekke.

At Disney og Lucasfilm nå velger å ikke anse EU som etablert kanon, betyr i praksis to ting:

Det første er at deler av EU vi skulle ønske aldri hadde sett dagens lys, nå kan gå bort i glemmeboken ved at man etablerer ny kanon (et godt eksempel på dette må være Mount Sorrow, det selvbevisste fjellet med tårer som kan kurere alt).

Det andre, og langt mer problematiske, er at det nå kan bli etablert ny kanon som motsier de langt bedre delene delene av EU. Det blir nå opp til filmskaperne selv om de ønsker å ta hensyn til materialet som alt eksisterer, eller forbigå (eller, grøss, ignorere) dette og kjøre sitt eget løp. Dersom filmskaperne i fremtiden ikke ønsker å ta hensyn til det allerede eksisterende materialet, står de fritt til dette. Resultat? Ekstremt gode og vel anerkjente Star Wars-historier som historiene om Kyle Katarn, Knights of the Old Republic, Heir to the Empire og Yuuzhan Vong-krigen, bare for å nevne noe, kan med dette bli redusert til intet.

Man kan til en viss grad forstå filmskapernes dilemma. EU er stort og omfattende, og å skulle sette seg inn i alt materialet vil kreve enormt med tid og krefter. Og samtidig: Det finnes nok av mennesker der ute som har brukt sin tid og sine krefter på nettopp dette, så hvorfor ikke alliere seg med disse for å skape en enda større og bedre helhet? Eventuelt basere noen av de nye filmene på det allerede etablerte materialet, slik at et enda større publikum kan nyte det?

Det blir spennende å se hvilken retning galaksen tar. Så lenge det ikke blir motsagt, vil EU-materialet fremdeles telle. Problemet nå er at vi aldri kan vite sikkert om det vil bli erklært for ikke-kanonisk eller ikke, og hvorfor da bry seg med det?
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Nei, jeg skal innrømme at jeg har mine tvil om den nye filmen, men gleder meg stort til den for det. Får håpe Disney ikke kjører hele serien helt på jordet.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Får håpe Disney ikke kjører hele serien helt på jordet.

Det Disney har gjort med Marvel etter oppkjøpet der gjør meg optimistisk. Uttalelser om hvordan EU ikke anses som ubestridelig kanon gjør meg pessimistisk. Vanskelig dette her...
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg gleder meg voldsomt til Episode 7, filmen som bestemmer om Star Wars Universet runder over 50/50 på dårlige og gode filmer. Men jeg er optimistisk på at det i allefall blir en god film, om den ikke blir som god som originalene.

Dette med EU er jeg 100% på filmskaperenes side om. Det er alt for få som har kjennskap til det mylderet av EU materiale som finnes, og det er for mye å ta hensyn til. Filmene, selvom de overskriver ting i EU forblir litt sin egen greie, så får EU være EU. Jeg elsker Ep. 4-6 og jeg er kjent med noe av EU-materialet, men jeg vil heller ha en helt orginal historie som er lett tilgjengelig og forståelig for dem som kun har filmene bak seg. Jeg syntes det blir mer "ryddig" slik.

Jeg syntes dog at det meste av EU er svakere enn Ep.4-6, så det kan være hvorfor jeg føler det slik.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Jeg skal ærlig si jeg er litt bitter over at en liten del av meg finner samlingen med EU stoff i hyllene mine ubrukelig nå, men jeg kan skjønne filmskaperne. Lucas skapte en fantastisk univers, men i hans hender var det katastrofe, Star Wars har allerede vært på sitt lavpunkt, jeg mener det bare kan gå oppover nå. Holder også øye på de første planlagte tegneseriene og bøkene som regnes canon nå.
"You should learn to shoot first, Solo." -Boba Fett
  • 0
Eneste Star Wars jeg har vært borti er alle filmene og et par spill. At de velger å ignorere EU er helt ok for meg. Jeg har stor tro på J.J Abrams, han greide til og med å få meg interessert i Star Trek. Har aldri brydd meg videre om den serien.
Det skal ihvertfall noe til at han gjør en verre jobb enn George Lucas. Han greide å ødelegge mye av filmene med sine lange senatmøter, Jar-Jar og Midi-chlorians.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
EU ... grøss ...

Jeg vil ikke si noe om resultatet før filmene er her. De nyeste filmene er ikke mer enn greie. Et unntak er kanskje treeren som faktisk er god. Hvis de klarer å lage noe imellom der, sier jeg meg fornøyd.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Er veldig spent på filmen og håper inderlig at den blir bra. Dessverre blir det nok jeg og sønnen som blir å se filmen. De andre i huset liker ikke den slags filmer.

J.J Abrams er en god regissør som jeg har stor tro på, derfor tror jeg dette kan bli bra, det er i alle fall lov å håpe
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
ja kan skjønne disney i at mye av EU er et rot men mye er faktisk mer fengende en filmene. tenker i retning Revan fra kotor og swtor spillene, personlig liker jeg han mer enn darth vader. hadde vært innmarri tøfft å se star wars filmer som forteller rundt mandalorien wars og opp til historien i swtor.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!