Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Gamescom har virkelig vokst seg til å bli den nest største spillmessen vi har iløpet av året, aller størst hvis man regner antall besøkende. Sony briljerte under fjoråret og har hatt flere pressekonferanser, mens de andre store gutta som MIcrosoft, EA og Nintendo har glimret med sitt fravær. Derfor er jeg kanskje mer spent enn noensinne på årets messe hvor både Sony, Microsoft og EA skal ha hver sin pressekonferanse. Dette er en flott utvikling, det et perfekt sted for spesielt de europeiske studioene å vise sine neste prosjekt og oss gamere har enda mer og se frem til.

Selv om messedørene ikke åpner før på onsdag, er det allerede ikveld duket for premiere på flerspiller-delen til årets Call of Duty: Advanced Warfare. Og selv om jeg har vært en trofast tilhenger av tidligere spill i serien, har jeg også med tiden trøtnet raskere for hvert nye spill. Men med Advanced Warfare har gløden blitt tent på ny og jeg er mer optimistisk til serien igjen. Det var virkelig på tide med forandring og jeg liker at vi nå befinner oss i fremtiden med mer avanserte våpen og jeg får Titanfall-vibber med Jetpacks og Mechs, som kanskje tilbringer ny dynamikk til kampene. Jeg er spent på hvordan dette fungerer i praksis under flerspillerkampene.


MICROSOFT

Men nok om kvelden. For det er morgendagen jeg ser aller mest frem til, nemlig pressekonferansene. Først ut er Microsoft som starter ballet kl 14.00. Etter et sterkt E3, er jeg spent på hva de har å by på, under deres første Gamescom-konferanse.De la ut et bilde via Twitter, som gir oss en pekepinn i hva de har å vise oss. Forza Horizon 2, Sunset Overdrive og Halo: The Master Chief Collection er spillene som fronter den eksklusive rekken i høst, og vi får helt sikkert mer informasjon om disse titlene i form av trailere og intervjuer,samt at de sikkert vil være i spillbar form på messegulvet. Og muliplatformspill som The Witcher 3, Far Cry 4, Call of Duty: Advanced Warfare, Evolve, Fifa 15 og Dragon Age: Inquisition vil nok alle bli vist frem på et vis på Microsofts nye konsoll. I tillegg vil The Division for første gang bli vist frem på konsoll.

Det spillet jeg er aller mest spent på, er Quantum Break, det nyeste prosjektet til de finske gutta i Remedy (som har laget spill som Max Payne og Alan Wake). Her er vi blitt lovet å bli sittende "målløse" igjen etter avdukingen. Akkurat om det skjer vil tiden vise, men de har fanget min interesse og er spent på å se hvordan koblingen mellom spill og tv-serie vil fungere. Fable: Legends og Scalebound er to andre spill vi også vil få mer informasjon om, mens Halo 5 ikke vil være å se. Av overraskelser er jeg mer usikker. Er Rare klare til å vise et nytt spill, eller har Microsoft sikret seg rettighetene av et nytt spill til en tredjepartsutvikler? Jeg aner faktisk ikke, noe som gjør det desto mer spennende. Men at de har et ess (eller to) i ermet, er jeg sikker på.


SONY

Noen timer senere, nærmere bestemt kl 19:00, er det Sony's tur. De par siste årene har de hatt gode konferanser og jeg tviler vel på at de har tenkt å gjøre noe for å endre dette. DriveClub, Infamous: First Light og LittleBIGPlanet 3 er de eksklusive spillene vi får spille i høst og Sony vil nok passe på at disse får nok tid i rampelyset. Et spill jeg inderlig håper vi kan få et dypere innblikk i The Order: 1886, istedenfor en 4 minutters kort demo. Det virker lovende, men jeg vil vite om spillet makter å skille seg fra mengden (foruten historien og settingen). Utviklerne mener det og vel, da er det på tide og vise oss det. Bloodborne var en av "overraskelsene" til Sony under årets E3 (som riktignok ble lekket i forkant, som omtrent alt annet nå til dags) og dette er et spill jeg gleder meg til å høre mer om. Alle disse vil være i spillbar form på messegulvet. Uncharted 4: A Thief's End tror jeg ikke vi får se, dessverre. Naughty Dog slapp en kort trailer under E3 og tror det er for tidlig med noe nytt. Men tar gjerne feil her altså!

Jeg håper også at vi får vite mer om Rime, Everybody's Gone to the Rapture og Abzu. Indietitler har de foregående årene fått mer tid på Sony's pressekonferanser og tipper at også i år vil det komme noen godbiter på denne fronten. Når det kommer til mulitplatformspill vil jeg tippe at bl.a Destiny, Assassin's Creed: Unity og Dead Island 2 vil bli vist, kanskje med noe eksklusivt innhold. Når det kommer til spillannonseringer, håper jeg Sony har noen på lur. De siste dagene har de slippet 3 forskjellige teaser-trailer på kun noen få sekunder hver. De fleste tror (deriblant meg) at dette vil være re-annonseringen av Until Dawn, et tidligere Move-kompatibelt skrekkspill som først ble annonsert på Gamescom for to år siden. Og senest idag slapp de en ny teaser, hvor det på slutten står: Horror reinvented on PS4, noe som kun forsterker våre mistanker om at skrekkspillet vil vises opp i ny form til Playstation 4 (med muligens støtte for Project Morpheus). PSVita er en konsoll som ofte blir glemt bort, men har vært heldig nok til å få litt tid under Gamescom tidligere. Kanskje noen nye spill? Regn med at PS TV og Playstation Now også vil bli snakket om.

Sony har en imponerende stall med studioer som alle for tiden arbeider med Playstation 4-spill, og det er spesielt to studioer som det ryktes i at vil vise frem nye spill. Det først er Media Molecule, utviklerne bak LittleBIGPlanet og Tearaway. Disse folka er kjent for å være kreative og nytenkende i sine prosjekter og jeg forventer intet annet denne gangen. Det andre studioet er Guerilla Games, som ryktes i å lage et åpen verden RPG i tredjeperson med dinosaurer og en rødhåret, kvinnelig hovedperson. I tillegg er det samme mann som skrev manuset til Fallout: Las Vegas som har fått ansvaret her. Count me interested! Hadde vært fantastisk om begge disse studioene presenterte noe, men samtidig ville være en risiko de for at de overskygget hverandre, men at en av de vil komme med noe nytt har jeg troen på.


EA

Sist ut er EA, som vil ha sin pressekonferanse onsdag 13. kl 10:00. Den nyannonserte spilltjenesten EA-Access vil det nok bli snakket en del om. Denne tjenesten har Sony sagt nei takk til (mest trolig pga deres egen lignende tjeneste Playstation Now) så Microsoft vil nok være en viktig støttespiller for EA her. Storspill som Fifa 15, Battlefield: Hardline, Dragon Age: Inquisition og The Sims 4 vil nok alle være å se under konferansen. Sistnevnte slippes om noen få uker, så det er på tide å få folk oppmerksomme på dette. Bioware har den siste sluppet trailere til et nytt, uannonsert spill og dette vil trolig bli avduket her. Personlig håper jeg på mer nytt om Mirror's Edge 2. Er vi heldige får vi kanskje helt på tampen en ny spillannonsering her også.


Nå er jeg spent på hva dere ser mest frem til under årets Gamescom?
  • 0
For meg er det nok EA og Sony som gjelder. Lurer også på om det kommer noe fra Nintendo og er åpen for det hvis noe kommer fra dem, men Microsoft er heeeeeeeeelt ute!
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Håper på mer Phantom Pain og Smash Bros. ellers har jeg ikke tenkt så mye over Gamescom for å være ærlig. Men kommer helt sikkert til å følge med.

Siterer Aiden:
Og selv om jeg har vært en trofast tilhenger av tidligere spill i serien, har jeg også med tiden trøtnet raskere for hvert nye spill. Men med Advanced Warfare har gløden blitt tent på ny og jeg er mer optimistisk til serien igjen


Akkurat samme tankegang jeg har. Tror Advanced Warfare kan bli bra.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Er veldig spent på årets Gamescom. Det er mange spill jeg gleder meg til å se og høre mer om. Spesielt Call of Duty ser sprekt ut og spesielt med at det nå ligner mer på Crysis enn Call of Duty Blir spennende å se i alle fall
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
God blogg! Har ikke fulgt med så nøye i det siste på hva som kan dukke opp på messen, men jeg syns Microsoft sin konferanse idag var knall. Den overrasket skikkelig. Likte spesielt at de viste så mange mindre spill. Ori and the blind forest ser ut som om det kan bli fantastisk
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!