Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det er alltid et pluss at et spill har god grafikk, for det er jo bra at det ser fint ut. Men god grafikk er ikke det som gir en god spillopplevelse, nei, for grafikken har ikke så mye å si hvis gameplay og leveldesignet er ræva. Ikke blir opplevelsen så bra heller hvis spillet presenterer dårlig med få bilder i sekundet. Bare ''ok'' grafikk er helt akseptabelt hvis det gjør bra på de andre tre tingene jeg nevnte.
Spill på PC kan justeres slik at man de enten kan se så pent som mulig for en lavere fps (bilder i sekundet). Eller så kan man gjøre det motsatte, ved å justere det slik at spillet ser mindre pent ut kan det til gjengjeld kjøre mye raskere med en høyere fps.
Det er bra at man får valget til velge på PC. Hvis man vil ha penere grafikk kan man få det, hvis man vil ha et spill som kjører raskere kan man få det. Men hvorfor er det ikke sånt på konsollene? Utviklerne tenker at grafikken er mer viktig en fps-en, så man har aldri muligheten til å justere spillet etter sitt ønske ulikt på en PC. Jeg synes at utviklere burde gjøre det samme med spillene til konsollene, for det er noen som verdsetter god fps mer enn god grafikk.
  • 0
Kanskje man burde kunne velge på konsoll også? I enspiller er grafikken ofte på sitt beste, mens online er den skrudd ned nettopp med tanke på fps. Kanskje man også burde kunne velge enda et nivå med lavere grafikk og høyere fps?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Et spill som kjører skikkelig er alltid bedre enn god grafikk, så det er litt kjedelig når utviklere har for stort fokus på sistnevnte og spillet risikerer å bli uspillbart til tider.
  • 0
Problemet er vel ofte at det er et fåtall av mennesker som faktisk forstår at grafikk ikke er alt. Det finnes alt for mange den dag i dag som mener at om spillet ikke ser "fotorealistisk" ut, så er det ikke verdt å kjøpe-
Dessverre "lever" jo konsollprodusentene på skryt av fantastisk grafikk, og dermed kjøres jo spilmotorene det utvikles i ofte tett opp mot dette.
Men forsåvidt så visste jeg ikke at det var et "problem" med fps vs. grafikkoppløsning når det kommer til konsoll, så dette er jo et meget interessant ønske
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Enkelte spill fungerer greit med lavere FPS, så lenge den er stabil. Med det sagt, så er det ingen tvil om at en god del spill fungerer bedre på høyere FPS.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Du har et veldig godt poeng. 3DS Spillene kan jo være et eksempel på det du ønsker mer av.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Siterer MadLunatic:
Men god grafikk er ikke det som gir en god spillopplevelse, nei, for grafikken har ikke så mye å si hvis gameplay og leveldesignet er ræva.


Helt enig. Legger du på historie og musikk i tillegg, så treffer du akkurat hva jeg leter etter i spill. Er du kun ute etter best mulig grafikk, så mener jeg du kan gå og se en film i stedet.

Men når det gjelder spørsmålet du stiller, så sier jeg meg enig med en del andre her. FPS > grafikk.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
FPS er ca 10 ganger viktigere enn oppløsning. Alltid. 30 FPS er helt ok, men vil jo helst ha 60+ FPS. Med en gang spill går under 30 FPS så forsvinner nesten all spillerglede, rett og slett et ork å spille. Føles som at det lagger. Dark Souls 2 på PS3 er et godt eksempel på hva jeg snakker om her. Orka ikke spille det fordi det hele tiden fallt i framerate. Det ligger som regel på 21-26 FPS og det merkes godt. Er bare sinnsykt irriterende rett og slett. Vil heller spille et spill i 720p med litt utsmørte teksturer og stabil 30 FPS eller 60 FPS enn et spill med 1080p og ustabil framerate med 30 eller mindre FPS.
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Siterer Glorfindel:
Siterer MadLunatic:Men god grafikk er ikke det som gir en god spillopplevelse, nei, for grafikken har ikke så mye å si hvis gameplay og leveldesignet er ræva.

Helt enig. Legger du på historie og musikk i tillegg, så treffer du akkurat hva jeg leter etter i spill. Er du kun ute etter best mulig grafikk, så mener jeg du kan gå og se en film i stedet.

Men når det gjelder spørsmålet du stiller, så sier jeg meg enig med en del andre her. FPS > grafikk.
Glemte å nevne musikk. Nevnte ikke historie siden ikke alle gode spill har en historie eller en historie som er noe verdt å bry seg om (som for eksempel Mario spill og Titanfall). Hvis jeg vil kun se bra grafikk og ikke spille spillet så ser jeg det bare på Internett. Jeg er ingen stor fan av racing spill som Forza og Gran Turismo, men jeg kan ikke nekte at de ser veldig pene. Så jeg ser på disse spillene, men ser ingen grunn til å kjøpe dem.
  • 0
Jeg spiller alt på PC med mindre det er konsoll-eksklusivt, og på PC kjører jeg alltid 1080p/60FPS, men 60FPS er definitivt det jeg savner mest på konsoll. GTA V, Dark Souls, og The Last of Us var helt forferdelig å spille før jeg klarte å leve med det. Lav oppløsning og kanter/aliasing kan jeg leve med, men 30FPS for alt til å virke sluggish og uresponsivt .
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Synes det bør bli slutt på den tiden hvor en godtar at bildefrekvensen faller ned mot 20, men for mange spill er stabile 30 bilder bra nok.

For meg har det aldri vært plagsomt å gå tilbake til 30 bilder i sekundet, etter at å ha spilt spill med høyere bildefrekvens. En kort tilvenningsfase kreves av og til, men det er sjelden et problem i lengden.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Synes det bør bli slutt på den tiden hvor en godtar at bildefrekvensen faller ned mot 20, men for mange spill er stabile 30 bilder bra nok.

For meg har det aldri vært plagsomt å gå tilbake til 30 bilder i sekundet, etter at å ha spilt spill med høyere bildefrekvens. En kort tilvenningsfase kreves av og til, men det er sjelden et problem i lengden.
Jeg synes ikke 30 fps er så ille heller, men jeg setter pris på hvis utviklerne lar oss bestemme bildefrekvensen (på bekostning av grafikken selvfølgelig). Jeg synes også at en stabil 30 fps er bedre enn en ustabil bildefrekvens som går fra å være 44 til 60 (da er det tydelig at spillet ikke kan kjøre på 60 fps, så hvorfor en gang prøve?).
  • 0
Grafikken for meg viktig og spesielt når jeg også har PC som takler alt på den fronten. Men selvsagt så har også gameplay alt å si og lagg er lite velkomment for meg som spiller Battlefield 4 sammen med blant annet Trønderbataljonen og den svenske klanen Old Gents.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Nå er det vel også slik at om et spill et veldig ustabilt på fps, men er tvunget til å se pent ut, så kan det hende at spillet rett og slett ikke er bra nok optimalisert fra utviklernes side.
Det er en insane jobb å få spill til å fungere jevnt, i tillegg til at spillerne selv skal få muligheten til å justere hvor bra grafikken skal være.
Selv om grafikken er bra, men fps er særdeles ujevn, så kan dette forårsake f.eks overoppheting.
Nå er ikke dette alltid tilfelle da, men det KAN skje. Spesielt i spill som fremdeles er i utviklingsfasen. Nettopp pga dette synes jeg at jevn fps er viktigere enn grafikk.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Jeg driter i grafikk. Selvsagt er det jo et pluss med god grafikk, men for meg er grafikk mye, mye mindre viktig enn f.eks lyd, historie, gameplay, kontroller, vanskelighetsgrad
  • 0
Siterer Linebeck:
Jeg driter i grafikk. Selvsagt er det jo et pluss med god grafikk, men for meg er grafikk mye, mye mindre viktig enn f.eks lyd, historie, gameplay, kontroller, vanskelighetsgrad
Stabil bildefrekvens er også viktig. Ikke noe greit hvis spillet går fra å være 60 fps og gå helt til noe i 30fps. Selv en stabil 30fps er bedre enn noe som går fra 30 til 60 fps.
  • 0
Siterer MadLunatic:
Siterer Linebeck:Jeg driter i grafikk. Selvsagt er det jo et pluss med god grafikk, men for meg er grafikk mye, mye mindre viktig enn f.eks lyd, historie, gameplay, kontroller, vanskelighetsgrad Stabil bildefrekvens er også viktig. Ikke noe greit hvis spillet går fra å være 60 fps og gå helt til noe i 30fps. En stabil 30fps er bedre enn noe som går fra 30 til 60 fps.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!