Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dette handler ikke om forvaltning av ressursene i Norskehavet, men er i stedet en liten oppfordring til de som lar forventningene gå til hodet - uten aldri å få dem ned på et normalt nivå igjen.

Jeg snakker om Ubisofts Watch Dogs og The Division. For henholdsvis to og ett år siden fikk vi se demoer av spill som knapt hadde begynt utviklingsprosessen. Utviklerne ville selvfølgelig (og sannsynligvis på en sterk oppfordring fra utgiver) vise hva de ønsket for disse spillene - deres visjoner og drømmer.

Særlig i tilfellet Watch Dogs fikk vi se noe ganske annet så fort det ble spillbart på diverse messer, og ikke minst i trailerne som ble sluppet opp mot lansering. Jeg forstår at man kan bli skuffet når man ser at drømmen kun var nettopp det - en drøm, og ikke nødvendigvis noe som kunne la seg gjøre på grunn av tekniske og/eller økonomiske begrensninger.

Det jeg ikke forstår er hvordan man kan kjøpe spillet for deretter å bli skuffet over at det ferdige spillet ikke er likt som teknologidemoen man så to år tilbake.

Nå sier ryktene at The Division ikke kommer til å se like bra ut på Playstation 4 og Xbox One som det gjorde på (en garantert topptrimmet) PC for ett år siden. Da var utviklingen av spillet så vidt påbegynt, og det vi så var like mye en teknologidemo for den nye motoren, Snowdrop.

Jeg elsker at folk er begeistret, men hvis du har helt sinnsyke forventninger til andre enn deg selv kan du lett bli skuffet. I hvert fall i et så kontrollert marked som underholdningsbransjen er. Takk for meg. Fred!
<bild>
Håper det vil se sånn ut på Playstation 3... Saklig.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Jeg går alltid utifra at et spill vil være litt annerledes fra f.eks. en E3 demo, fordi det gjerne er lang tid til spillet faktisk kommer. Jeg ser hovedsaklig de demoene for å vite om jeg skal legge spillet til på kjøpelisten eller ei. Hvordan det oppleves vil jeg ikke kunne vite før jeg faktisk har det på skjermen foran meg og kontrollen i hendene. Og innen den tid, har jeg som regel glemt hva jeg har sett tidligere. Styrer også unna 95% av all info om spillet, så fort jeg vet at jeg skal ha det, så jeg kan nesten alltid starte et spill helt blank og upåvirket av hype og tidligere inntrykk.

Watch Dogs var skuffende, men ikke fordi det ikke ligner på det jeg har sett tidligere. Jeg ble derimot skuffet av gameplayet som jeg hadde håpet ville føles nytt, med hacking og det hele, men det ble gammelt etter få timer. Gjorde noen aktiviteter her og der, men jeg rakk såvidt å begynne på storyen, før jeg gikk lei spillet og la det på hylla.

Poenget er at jeg blir ikke skuffet fordi det ikke ligner på det spillet vi ble vist da og da,
jeg blir skuffet når et spill ikke er underholdende.
  • 0
Siterer TK Art:
Poenget er at jeg blir ikke skuffet fordi det ikke ligner på det spillet vi ble vist da og da,
jeg blir skuffet når et spill ikke er underholdende.


Det er bare rett og rimelig
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Jeg henger meg opp i "såvidt påbegynt". En techdemo oppstår vel ikke bare fra ingenting? Denne lages vel et stykke uti utviklinga, etter idé- og planleggingsfasene. Watch Dogs ble visstnok påbegynt så langt tilbake som i 2009, og techdemoen ble vist i 2012, så da har de hatt om lag tre år på å bestemme seg for hva de ville vise.

Husker ikke hvor jeg leste det, men da WD ble påbegynt var det ikke snakk om at det skulle ut til nextgen, men et av målene var å presse siste dråpe juice ut av PS3 og 360. Synes derfor det er litt rart de la seg på den ambisiøse linjen de gjorde med den gamle E3-demoen. Men innen E3-demoen hadde de kanskje fått beskjed om at de kom til å utvikle for next gen også, og dermed tillot seg litt ekstra showoff.

Men nok om det. Jeg er ikke så skuffet over grafikken i WD i seg selv, men mer at den virker så... tung? Statisk? Udynamisk? Synes bilene virker tunge og litt udetaljerte. Og hva skjer med skademodellen? Tilnærmet fraværende. Dårlig. Nei, elendig! Og hvorfor blir det ikke bulker i autovern når jeg kjører inn i det, eller detonerer en granat like ved siden? Hvorfor sprekker ikke midtrabatten når en lastebil kolliderer inn i den? Ikke en sprekketekstur en gang! Nei, jeg trenger ikke at skyskraperne raser sammen når jeg detonerer masse C4 i en parkeringskjeller, men skulle ønske det man gjorde hadde litt mer impact på verdenen. Det er noe jeg forventer av next gen framover, særlig free roamers.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Det er noe jeg forventer av next gen framover, særlig free roamers.


Jeg er redd du (og jeg) kommer til å bli skuffet. Dessverre er det altfor mange spillere som vurderer verdien av et spill etter hvor mange timer med innhold som finnes - ikke nødvendigvis kvaliteten på de tingene du beskriver.

Håper derimot at du får det du vil ha, for jeg trenger i hvert fall ikke hundre identiske sideoppdrag i et nytt AC-spill.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Du må passe deg for å kalle spillbransjen "underholdnings bransje" her på forumet. Det er tabu.

Det får de fleste til å ser rødt !

Bare et tips fra en som har gått i den fellen før
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Du må passe deg for å kalle spillbransjen "underholdnings bransje" her på forumet. Det er tabu.

Det får de fleste til å ser rødt !

Bare et tips fra en som har gått i den fellen før


Det er notert;)
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Overdrevent god grafikk. Høyest mulig oppløsning. Ikke noe av det jeg setter høyest i spill uansett, så jeg blir sjeldent skuffet om et spill blir seende litt dårligere ut enn det gjør på en eventuelt demo.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
At det vil forekomme forandringer fra en demonstrasjon til sluttproduktet må folk ha forståelse for. Det går ikke an å forutse alt, selv ikke for en dataspillutvikler .

Problemstillingen må ligge i hvorvidt utvikler/giver bevisst spekulerer i å vise frem en demonstrasjon som de vet det vil være vanskelig/umulig å leve opp til. Da er vi mer over i villedende markedføring, og slikt finnes det forhåpentligvis ingen god grunn for redaktøren i "Europas største spillmagasin" å forsvare.

Kanskje den er dum den som er lettlurt, men det unnskylder fortsatt ikke den som bedriver lureriet.

Den største saken rundt Watch dog ligger uansett i PC versjonen. Hvor Ubisoft har skjult grafikkeffekter som en god PC har null problemer med å takle, uten noen god grunn for hvorfor (bare mange dårlig bortforklaringer).

Siterer Marlboro Red:
Du må passe deg for å kalle spillbransjen "underholdnings bransje" her på forumet. Det er tabu.

Det får de fleste til å ser rødt !

Bare et tips fra en som har gått i den fellen før


Ja buhu. Forøvrig ingenting galt i å kalle spill for underholdning (og dermed spillbransjen for en underholdningsbransje). For noen er underholdning å se en østeuropeisk kunstfilm som forteller sannheten om livet og universet igjennom en 12 timer lang monolog. For andre er det å skyte hodet av en horde med virtuelle nazister. Spennet er mao. stort.

Problemet oppstår når underholdning blir brukt som en unnskyldning for å gi faen. "det er jo bare spill/underholdning herpderp, derfor trenger vi aldri å bry oss om noenting, så lenge maskineriet går rundt"
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Da er vi mer over i villedende markedføring, og slikt finnes det forhåpentligvis ingen god grunn for redaktøren i "Europas største spillmagasin" å forsvare.


Nei, jeg har ikke lyst til å forsvare eventuell villedende markedsføring. Det kan andre organer ta seg av.

Siden vi er inne på det, så opererer spillbransjen med en vesentlig større gråsone enn mye annet når det kommer til hva som er greit innen markedsføring av et spill.

CGI-trailere er noe av det verste jeg vet, men samtidig er det noen av de som er fryktelig kule - eller fanger essensen i spillet på en riktig måte. Er det egentlig greit å lage en CGI-trailer som spillet ikke kan leve opp til? Hvem trekker grensen for hvor mye kunnskap en potensiell kjøper skal ha? Burde alle vite at en gameplay-trailer, eller bilder fra gameplay som kommer fra utgiveren, mest sannsynlig har blitt pyntet på?

Beklager, men jeg har bare spørsmål til svar
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Poenget må jo være at det en får vist frem, speiler det produktet en sitter med hjemme etter lansering. Så enkelt synes jeg det bør være, dog innenfor rimelighetens grenser.

Det viktigste er at promo-materiale som blir brukt ved lansering tilsvarer det en får kjøpt i butikken, men også det som blir vist frem opp igjennom utviklingen må være en nøktern fremstilling av hva en kan forvente. F.eks. vil det være feil av utvikleren å si at et spill kjører i sanntid igjennom en PS4 under E3 (eller gir inntrykk av noe lignende), hvis det viser seg at dette umulig kan ha vært tilfelle.

Det handler egentlig bare om at utvikleren er ærlig om hva som kan forventes av spillet, og forteller om de forandringer som blir gjort, slik at ikke forbrukeren sitter å lurer på hva som skjedde med spillet fra reklamen.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Poenget må jo være at det en får vist frem, speiler det produktet en sitter med hjemme etter lansering. Så enkelt synes jeg det bør være, dog innenfor rimelighetens grenser.


Enig.

Siterer fanzypanzy:
det som blir vist frem opp igjennom utviklingen må være en nøktern fremstilling av hva en kan forvente


Dette tror jeg de fleste synder mot. Kanskje ikke utviklerne, men utgiverne. De er PR-agenter som forsøker å skape hype rundt spillet, og da vinkles alt på mest fordelaktig måte.

Siterer fanzypanzy:
slik at ikke forbrukeren sitter å lurer på hva som skjedde med spillet fra reklamen


Amen.

Jeg mener uansett at forbrukere bør bruke hodet. Du får ikke draget på damene av å bruke Axe deo, men mangelen på kjip kroppslukt øker nok sjansene betraktelig. Det blir heller ikke avslappende og gøy å stø i kø selv om du har en hybridbil fra Nissan.

I så fall var spillcoverne i min oppvekst ekstremt villedende... Jeg hadde dog ikke noe internett hvor jeg kun rante om at spillet ikke var like kult som det sto bak på coveret, så jeg var nødt til å tenke sjæl og mene (Trond Viggo Torgersen).
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!