Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Da er vi ved veis ende. Takk til dere som har fulgt listen. Her er topp tre:

3. Perfect Blue
Madhouse, 1998, Drama, Psykologisk skrekk/thriller

Så er vi igjen kommet til en film laget av Satoshi Kon. Dette var hans beste. Jeg har tidligere omtalt denne filmen i et eget blogginnlegg, og trenger strengt ikke å gjøre noe annet enn å kopiere deler av det jeg skrev der.

Perfect Blue er en film for den eldre seeren og inneholder en god del nakenhet og vold. Denne psykologiske thrilleren handler om popstjerna Mima Kirigoe, som er en del av gruppa "CHAM!". Når hun ikke lenger vil være en popstjerne, og heller gå over til å være en skuespillerinne, er det ikke alle som blir så glade. Menneskene rundt henne dør, og plutselig greier ikke Mima lenger å skille mellom fantasi og virkelighet.

Den er på listen fordi den skiller seg ut fra de fleste andre animasjonsfilmer, noe som Satoshi Kon generelt gjorde med sine filmer. Perfect Blue er ikke koselig, den er sykt spennende og brutal, og det bygges hele tiden opp mot det store klimakset, som innfrir til de grader. Det at den får så mye ut av den korte spilletiden på 80 minutter er bare helt ufattelig.

2. Kara no Kyoukai 5: Mujun Rasen (Garden of Sinners 5: Paradox Spiral)
ufotable, 2008, Action, Mysterium, Thriller, Drama, Overnaturlig, Romantikk

Den syvende og siste filmen er også egentlig verdig en plass på denne listen, men jeg kom frem til at det får holde med en fra denne serien, slik at jeg ikke bryter regelen min. Jeg vil ikke si så altfor om selve filmen, fordi dette tross alt er den femte filmen i serien.

Kara no Kyoukai-serien handler om Shiki Ryougi, som har to personligheter. Hun har en evne som heter Mystic Eyes of Death Perception. Å si noe mer om akkurat det kan spoile. Magi eksisterer, seriemordere slippes løs og Shiki og hennes partnere må rydde opp i det hele. Det er noe upresist å si at serien handler om Shiki når hun ikke er hovedpersonen, men hun er alltid i skyggene og trår til når det trengs. I tillegg later alt til å lede frem til henne.

Dette er ikke en filmserie for de med et svakt hjerte og filmserien er ofte brutal, noe den femte filmen viser godt. Den er også den filmen i serien som er dypest og mest kompleks. Den til tider ikke-lineære fortellerstilen fungerer stort sett som en gimmick, men det er akseptabelt. Legg til den storslagne musikken fra den veljente komponisten Yuki Kajiura, den nydelige animasjonen til ufotable og de velkoreograferte kampene som hører med, og du har den nest beste animasjonsfilmen jeg har sett.

1. Sen to Chihiro no Kamikakushi (Spirited Away)
Ghibli, 2001, Eventyr, Drama, Overnaturlig

Et forutsigbart og kjedelig valg. Jeg vet det, men dette er den animasjonsfilmen jeg setter aller høyest, og det er ikke pga. nostalgi, som så mange andre filmer på listen fremkaller hos meg. Jeg så ikke Spirited Away før jeg ble interessert i anime, og det er ikke så altfor mange år siden.

Etter at Chihiros foreldre blir forvandlet til griser og hun selv satt til å jobbe ved et badehus, må hun finne en vei ut av klemma hun har havnet i. Spirited Away er en film spekket med sjarm, ekstrem fantasi fra Hayao Miyazaki og en ren oppvisning i animasjon og kjærlighet for mediet. Når man i tillegg får musikk fra Joe Hisaishi, er hele filmen komplett. Spirited Away er en film som kan by på det meste og burde tilfredsstille enhver animasjonstilhenger.


Det var mange filmer å velge mellom, og det var flere som nesten nådde opp, så jeg legger til de som var nærmest: De fleste filmer regissert av Hayao Miyazaki, Paprika, Millennium Actress, Redline, Metropolis (2001), mye fra Disney, The Incredibles, Finding Nemo, Rottatouille, Coraline, 5 Centimetres Per Second, Quest for Camelot, Shrek, Slipp Jimmy Fri, Iron Giant, Corpse Bride, Genius Party, Mary & Max.

Jeg har selvsagt ikke sett alle animerte filmer, det inkluderer anerkjente filmer som Colorful, Evangelion-filmene (Rebuild), Summer Wars, The Disappearance of Haruhi Suzumiya, Lupin III: The Castle of Cagliostro og Fantasia (1940).

Del 1: 20-17
Del 2: 16-13
Del 3: 12-8
Del 4: 7-4
Del 5: 3-1
  • 0
Husker at du anbefalte meg Perfect Blue. Har ikke sett den, men jeg har heller ikke glemt den.

Ingen tvil om at det er kvalitet du anbefaler meg med andre ord.
  • 0
Flott blogg igjen, men jeg er litt skuffet over meg selv når jeg leser det her. Jeg har tross alt sett ganske mange av filmene på din top 20 liste, men nr. 2 har jeg ikke hørt om og? jeg? ehm. Jeg har ikke sett Spirited Away, okey?!

Men jeg vil vente å se den til jeg kan kjøpe blu-ray versjonen, som enda (!) ikke har kommet ut. Huff?

Men Summer Wars burde du virkelig se, den er veldig god! Evangelion filmene er også gode, men serien er langt bedre på det som faktisk er viktig i den historien (psykologi, depresjon, karakterer), men absolutt verdt å se. Film 1 er veldig lik første delen av serien men film 2 starter med å gjøre sin egen greie. Det er faktisk veldig bra at den gjør det og film 2 er min favoritt av de to. Film 3 kommer vel til europa til høsten tror jeg og film 4 (den siste) til neste år.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Hadde egentlig ikke forventet å se Kara no Kyoukai så høyt oppe på listen. Så det var litt overaskende. Trodde du ikke kom til å ta med noen av dem, siden de ikke var i noen av de tidligere bloggene. Spirited Away er kanskje veldig forutsigbart, men jeg sier meg enig med alt du har skrevet om den.

Fack, nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte Perfect Blue når jeg handlet på Amazon uansett.

Siterer Crazy Kraken:
men nr. 2 har jeg ikke hørt om


Kara no Kyoukai ble nylig lisensiert for DVD til UK. Så det blir mulig å kjøpe dem èn eller annen gang i år, eller neste år. Det er bare snakk om DVD nå, og ingen planer om Blu-ray enda. Noe som er veldig synd, siden filmene ser veldig veldig gode ut i best mulig kvalitet.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Virkelig lang liste. Imponert
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Dette er utrolig gode valg og godt initiativ, LesMiserable. Mange på din topp 20 jeg har sett, men også noen jeg ikke har sett, noe det ser ut til at jeg må gjøre.

Er enig med førsteplassen. Spirited away så jeg faktisk for første gang da jeg var liten og jeg elsket filmen da og elsker den nå. Enig med alt du sier om den. Den musikken og! Liker spesielt denne:
https://www.youtube.com/watch?v=GwTqNNXNQnA
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer SirThomas:
Ingen tvil om at det er kvalitet du anbefaler meg med andre ord.


Ja, ifølge meg hvertfall.

Siterer Crazy Kraken:
Flott blogg igjen, men jeg er litt skuffet over meg selv når jeg leser det her. Jeg har tross alt sett ganske mange av filmene på din top 20 liste, men nr. 2 har jeg ikke hørt om og? jeg? ehm. Jeg har ikke sett Spirited Away, okey?!


Kara no Kyoukai er en filmserie som de fleste som følger mediet bør ha hørt om. På MAL, blant annet, ligger alle filmene høyt plasserte. Men jeg skal innrømme at det tok lang tid før jeg oppdaget KnK, og da etter anbefaling av DSN. Den er så lett å overse.

Siterer Crazy Kraken:
Men Summer Wars burde du virkelig se, den er veldig god! Evangelion filmene er også gode, men serien er langt bedre på det som faktisk er viktig i den historien (psykologi, depresjon, karakterer), men absolutt verdt å se. Film 1 er veldig lik første delen av serien men film 2 starter med å gjøre sin egen greie. Det er faktisk veldig bra at den gjør det og film 2 er min favoritt av de to. Film 3 kommer vel til europa til høsten tror jeg og film 4 (den siste) til neste år.


Jeg har planer om å se dem etter hvert. Summer Wars kommer jeg til å se pga. regissøren. Er ikke like gira på Evangelion-filmene (Rebuild) når jeg har sett serien, og den avsluttet på tidenes mest skuffende vis. Kan evt. hoppe over den første filmen, vi får se.

Siterer dark samus nemesis:
Hadde egentlig ikke forventet å se Kara no Kyoukai så høyt oppe på listen. Så det var litt overaskende. Trodde du ikke kom til å ta med noen av dem, siden de ikke var i noen av de tidligere bloggene. Spirited Away er kanskje veldig forutsigbart, men jeg sier meg enig med alt du har skrevet om den.


Det er mulig at KnK5 faller nedover med tiden. Må nok se den igjen etter hvert. Det er så mange detaljer og informasjon der som er vanskelig å huske i tillegg. Bare det er nok til at man må se den igjen.

Siterer dark samus nemesis:
Fack, nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte Perfect Blue når jeg handlet på Amazon uansett.


Neste gang, kanskje.
  • 0
Siterer LesMiserable:
Er ikke like gira på Evangelion-filmene (Rebuild) når jeg har sett serien, og den avsluttet på tidenes mest skuffende vis. Kan evt. hoppe over den første filmen, vi får se.


Vel budsjettet var jo helt brukt opp. Men så må du huske på at de lagte en ny slutt senere, altså to nye episoder som bytter ut de to siste fra den originale serien som sammen kalles The End of Evangelion. http://en.wikipedia.org/wiki/The_End_of_Evangelion

Selv syns jeg den orginale slutten var ok, men The End of Evangelion likte jeg veldig godt og jeg ser på det som den ekte slutten. Den ble heller ikke lagd så lenge etterpå, så alt passer inn i serien. Anbefales!

For å si det sånn, deler av The end of Evangelion gir meg direkte frysninger.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer thosol01:
Virkelig lang liste. Imponert


Godt å høre.

Siterer albaga:
https://www.youtube.com/watch?v=GwTqNNXNQnA


Klasse.

Lagt til 2014-06-03 20:32:
Siterer Crazy Kraken:
Vel budsjettet var jo helt brukt opp. Men så må du huske på at de lagte en ny slutt senere, altså to nye episoder som bytter ut de to siste fra den originale serien som sammen kalles The End of Evangelion. http://en.wikipedia.org/wiki/The_End_of_Evangelion


Har enda ikke fått sett de to delene heller. De delene sies å være enda mer mindfuck enn avslutningen på serien var.

Siterer Crazy Kraken:
Selv syns jeg den orginale slutten var ok, men The End of Evangelion likte jeg veldig godt og jeg ser på det som den ekte slutten. Den ble heller ikke lagd så lenge etterpå, så alt passer inn i serien. Anbefales!


Den originale slutten var piss. Ingenting er verre enn når Spoiler:alt bare var falskt. Da virker det som om skaperne ikke har peiling på hvordan de skal avslutte en historie. Skal få sett dem etter hvert.
  • 0
Siterer LesMiserable:
Har enda ikke fått sett de to delene heller. De delene sies å være enda mer mindfuck enn avslutningen på serien var.


Det er den. Og den kommer til å gi deg arr på sjelen. Det er ikke veldig hyggelig det som skjer der.

Siterer LesMiserable:
Den originale slutten var piss.


Den fungerte til en viss grad i forhold til psykologi og depresjon delen som de prøvde å få frem, men historien ble litt ødelagt. Og det er det The End of Evangelion fikser! Historien får en ordentlig slutt og de to siste episodene er faktisk noen av de beste i hele serien. Hvis du liker NGE så må du se de episodene. Nå. Bare gå å gjør det med en gang.

Hvis det er veldig lenge siden du har sett serien så burde du kanskje ta en liten recap først.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hvis det er veldig lenge siden du har sett serien så burde du kanskje ta en liten recap først.


Jeg så den i fjor høst, så det er ikke så lenge siden, men jeg kommer nok til å se recap-episoden/filmen før jeg ser EoE. Kommer ikke til å se dem med en gang, uansett.
  • 0
Jeg har aldri sett noe japansk animasjon, som jeg regner med dette er, så vil du anbefale meg å gå rett på en av disse tre, eller er det andre som kanskje er bedre som førstegangsfilm?
  • 0
Siterer Mexis:
Jeg har aldri sett noe japansk animasjon, som jeg regner med dette er, så vil du anbefale meg å gå rett på en av disse tre, eller er det andre som kanskje er bedre som førstegangsfilm?


Spirited Away er en bra førstegangsfilm. Det samme kan sies om de fleste filmer regissert av Hayao Miyazaki. Tror jeg har anbefalt dem ved en tidligere anledning til deg. Men det er kanskje lettere å anbefale filmer hvis jeg vet hvilke sjangre du er interessert i.
  • 0
Siterer LesMiserable:
Spirited Away er en bra førstegangsfilm

Men den er ikke på Netflix?

Siterer LesMiserable:
Tror jeg har anbefalt dem ved en tidligere anledning til deg. Men det er kanskje lettere å anbefale filmer hvis jeg vet hvilke sjangre du er interessert i.

Når du sier det, så har jeg nok spurt om noe av det samme før. Flaut å glemme det. Skal skrive det på et notat på Macen nå. Jeg er egentlig ganske altetende når det gjelder sjangre.
  • 0
Siterer Mexis:
Men den er ikke på Netflix?


Jeg bruker ikke Netflix, så jeg vet ikke hva som ligger der.

Siterer Mexis:
Når du sier det, så har jeg nok spurt om noe av det samme før. Flaut å glemme det. Skal skrive det på et notat på Macen nå. Jeg er egentlig ganske altetende når det gjelder sjangre.


Hvis du takler de fleste sjangre og liker animasjon, så kan du egentlig prøve deg på de fleste jeg har tatt med på listen: Akira, Ghost in the Shell, Sword of the Stranger, Tokyo Godfathers, Wolf Children, Grave of the Fireflies, Princess Mononoke, Perfect Blue, Kara no Kyoukai-serien og Spirited Away av de som står alene. Ramser opp noen filmer til: Castle in the Sky, My Neighbour Totoro, Howl's Moving Castle, Kiki's Delivery Service, Porco Rosso, Garden of Words, Redline, 5 Centimetres Per Second, Paprika, Millennium Actress, Metropolis (2001), Patema Inverted, The Girl Who Leapt Through Time, The Place Promised in Our Early Days.
  • 0
Siterer Mexis:
Men den er ikke på Netflix?


Den ligger ikke der nei. Eller, i hvertfall ikke tilgjengelig for leie i Norge (selvfølgelig...)

Spirited Away mener jeg å ha sett, men det er i så fall lenge siden, så jeg bør se den igjen for sikkerhets skyld (demens vet De). De to andre vet jeg at jeg ikke har sett, så det kan eventuelt være noe å sjekke ut. Spesielt Perfect Blue har jeg lurt litt på.

Må også si at disse listene har inneholdt mye god og ikke minst interessant lesning. Hadde vært mad fett med en lignende liste over beste animeserier. Eller kanskje også favoritt karakterer
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Må også si at disse listene har inneholdt mye god og ikke minst interessant lesning. Hadde vært mad fett med en lignende liste over beste animeserier. Eller kanskje også favoritt karakterer


Godt å høre. Jeg vurderer det. Har begynt på en liste over animeserier, men den er ganske utdatert nå. I tillegg prøvde jeg meg på en liste på 60 stk. Det ble litt overkill. Får se om jeg gidder å plukke den opp igjen og korte ned antallet til 20-30 stk.
  • 0
Siterer Mexis:
eller er det andre som kanskje er bedre som førstegangsfilm?


Bare se Howl`s Moving Castle, du. Tror LesMis glemte aa inkludere den i listen, must have slipped his mind.

Spirited Away er saa oppskrytt. Skjonner ikke hvordan den blir priset beyond belief, mens andre filmer av Miyazaki (les: Howl`s Moving Castle) er mye bedre.

Listen din var uansett veldig interessant og godt begrunnet, skuffende forsteplass til tross.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Hadde håpet å sett "Atlantis: The Lost Empire". En veldig undervurdert film.
Ja, og Rango burde du også se vis du ikke har sett den. En, kanskje den beste 3D-animasjons filmen produsert. Også kanskje litt undervurdert?

Men "Les triplettes de Belleville" ville nok vært min topp 1 animasjons film.
Liker "Spirited Away" også, så et godt valg der!
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Siterer simidude:
Hadde håpet å sett "Atlantis: The Lost Empire". En veldig undervurdert film.
Ja, og Rango burde du også se vis du ikke har sett den. En, kanskje den beste 3D-animasjons filmen produsert. Også kanskje litt undervurdert?


Har sett begge. Rango er langt i fra min topp 20-listen. Den er ikke spesielt undervurdert med tanke på at den har 7,3 i rating på IMDB og vant oscar for beste animasjonsfilm.

Siterer simidude:
Men "Les triplettes de Belleville" ville nok vært min topp 1 animasjons film.


Den har jeg ikke sett. Legger den til i watchlisten.
  • 0
Siterer Predator:
Siterer Mexis:eller er det andre som kanskje er bedre som førstegangsfilm?

Bare se Howl`s Moving Castle, du. Tror LesMis glemte aa inkludere den i listen, must have slipped his mind.

Spirited Away er saa oppskrytt. Skjonner ikke hvordan den blir priset beyond belief, mens andre filmer av Miyazaki (les: Howl`s Moving Castle) er mye bedre.

Listen din var uansett veldig interessant og godt begrunnet, skuffende forsteplass til tross.

Er enig i at Howl's Moving Castle muligens kan være en bedre førstefilm fordi jeg syns den var mer vestlig i stilen og historieoppbyggingen. Spirited Away var forøvrig min inngang til Anime og har sånnsett en spesiell plass i hjertet.

Kjempegod liste LesMiserable! Mange av dem jeg ikke har sett, men som jeg føler jeg burde.
  • 0
Siterer projecthammer:
Kjempegod liste LesMiserable! Mange av dem jeg ikke har sett, men som jeg føler jeg burde.


Takk for det. Da er det bare å sette i gang og se filmene.
  • 0
  • Play
  • Play
Likte ikke Kara no Kyoukai så godt som jeg trodde jeg kom til å gjøre, spesielt med navn som Yuki Kajiura og Ufotable. Kanskje jeg var i feil humør da jeg å de, var jæla stresset med arbeid da jeg så gjennom filmene. Vil i hvert fall se de igjen en gang, og etter utgivelsesrekkefølgen (siden jeg så dem kronologisk).

Knall liste uansett. Glad å se HTtYD blant de heldige også. Den føk rett opp til topps blant de beste 3D-animasjonene for min del. Ville kanskje også smettet inn Tonari no Totoro, Spirit, Sakasama no Patema og Redline hadde det vært min liste.
  • 0
Siterer Play:
Likte ikke Kara no Kyoukai så gått som jeg trodde jeg kom til å gjøre, spesielt med navn som Yuki Kajiura og Ufotable. Kanskje jeg var i feil humør da jeg å de, var jæla stresset med arbeid da jeg så gjennom filmene. Vil i hvert fall se de igjen en gang, og etter utgivelsesrekkefølgen (siden jeg så dem kronologisk).


Den er nok ikke for alle, og den bør nok ses når du er i rett humør. Spesielt med tanke på film nr. 5 og 7.

Siterer Play:
Knall liste uansett. Glad å se HTtYD blant de heldige også. Den føk rett opp til topps blant de beste 3D-animasjonene for min del. Ville kanskje også smettet inn Tonari no Totoro, Spirit, Sakasama no Patema og Redline hadde det vært min liste.


Bra at du synes det. For min del havner Tonari no Totoro litt bak de Ghibli-filmene jeg listet opp, Redline hadde havnet på listen hvis den hadde hatt en sterkere historie, Sakasama no Patema Patema var noe forutsigbart og hovedpersonene var ekstremt meh. Spirit har jeg ikke sett.
  • 0
Siterer LesMiserable:
Har sett begge. Rango er langt i fra min topp 20-listen. Den er ikke spesielt undervurdert med tanke på at den har 7,3 i rating på IMDB og vant oscar for beste animasjonsfilm.


IMDb rating er alltid irrelevant. Men undervurdert var kanskje et feilt ordbruk. Rango er oversett. Slik som Master and Commander.
Og hadde jeg vært deg, ville jeg ha byttet ut Rango med Toy Story 3. Toy Story 3 er en ekstremt dårlig og overvurdert film.
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!