Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I denne bloggen tenkte jeg å starte en skikkelig flamewar.

Neida, det er nok bare enda et eksempel på hvor selvmotsigende hjernen til undertegnede til tider kan være. Jeg anser spillinteressen min som rimelig bred og dette fører til at jeg spiller mye forskjellig. Og når det gjelder konsollspill, pleier jeg som regel å si meg fornøyd etter å ha spilt gjennom spillet en gang, for deretter å bytte til et nytt. I disse dager kan man dog diskutere hvor definisjonen på "gjennomføre et spill" bør være. Er man ferdig etter å ha fullført historien, eller er man ferdig når det står 100 % på resultattavla? Mange av spillene i nyere tidsalder tilbyr nemlig ekstra utfordringer i form av "trophies".

"Trophies" eller trofeer, er prestasjonssystemet til Sony, som først ble introdusert til PlayStation 3. Xbox har et tilsvarende gjennom "achievements", mens Nintendo fremdeles ikke har implementert noe av dette i spillene sine. For å ta Sony som eksempel, deles trofeene inn i gull, sølv og bronse, avhengig av hvor krevende de er å oppnå. Det kan være alt fra å drepe et visst antall fiender, samle så og så mange ting eller gjøre noe sinnsykt heftig. Etter å ha fått tak i alle trofeene i et spill, låses det gjeve Platina-trofeet opp. Dette er selve beviset på at spillet er 100 % gjennomført. Å samle slike trofeer kan gjerne være tidkrevende og ofte trengs det flere gjennomspillinger.

Som jeg nevnte innledningsvis, så har jeg stort sett sagt meg fornøyd med én gjennomspilling, før jeg går videre til et nytt spill. Dette gjør at jeg til nå, ikke har brydd meg fryktelig mye om disse trofeene, noe samlingen min bør fremstå som et klart bevis på. Jeg har til sammen 344 trofeer og hele 1 Platina. Dette kan oversettes direkte til "ikke en dritt". I påskeferien tok jeg dog en skikkelig opprydding i spillsamlingen min og en del av dem frister det stort med en ny gjennomspilling. Samtidig har jeg da tenkt at det kunne vært artig å begynne å prøve å samle noen trofeer i enkelte av disse spillene. Spørsmålet er bare: hvorfor?

Det artige her er at jeg har vært en "achievement-hore" på World of Warcraft, helt siden dette systemet ble innført i 2008. Etter de daglige gjøremål eller med veldig lite annet å gjøre, har det ofte hent at jeg har dratt ut på jakt etter achievements. En del av disse har krevd ganske mye tid, noen opptil flere år. Og hvorfor har det vært så givende å samle på akkurat dette? Fordi MMO's har et eneste stort fokus og det er å belønne spilleren. Gjennom hele spillet øker karakteren din i nivå, får nytt utstyr og nye utfordringer. Achievement's er en del av disse belønningene og opptrer i et visst antall av poeng. Ikke bare er det gjevt å ha en høy poengsum, men noen achievements gir også "in-game" goder, som f.eks. ridedyr og ulike titler. Det er nok først og fremst "in-game" godene jeg har vært ute etter. Dette belønningssystemet er selve hovedårsaken til MMO spillenes vanvittige holdbarhet.

Noe av det samme gjelder nok trofesystemet til konsollene. Det er vel ikke helt feil å si at spillene har fått økt holdbarhet og en større gjenspillingsverdi på grunn av trofeer. Selv om trofeene på f.eks. PlayStation ikke tilbyr "in-game" materiale, så handler det fortsatt om å gi spilleren belønning for "strevet". Selv om jeg personlig har syntes at det å spille spillene er belønning nok i seg selv, så kan jeg, med bakgrunn av erfaringene fra WoW, godt forstå de som stadig er på trofejakt. Kanskje konkurrerer du med vennene dine om å ha flest. Kanskje elsker du den ekstra utfordringen som trofeene bringer med seg, eller kanskje gjør du det kun for moro skyld. Trofeene har i hvertfall blitt en essensiell del av spillene i nyere tid og er nok helt klart noe som er kommet for å bli.

Liker du å samle på trofeer? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvorfor har ikke Nintendo hevet seg på denne trenden enda?


<bild>
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg er ikke noen "trophy-hunter" i det hele tatt. Å samle på fiktive poeng gjennom å bare spille et vanlig spill er meningsløst. Jeg har for vane å bare spille ferdig historien, men jeg har noen unntak. I platformere liker jeg å låse opp alle hemmelige leveler og finne samleobjektene i hver bane. Dette gjør jeg bare hvis jeg liker spillet godt.

Siterer Glorfindel:
Hvorfor har ikke Nintendo hevet seg på denne trenden enda?

Nintendo følger dårlig med på hva konkurrentene holder på med, noe som er en god og en dårlig ting. Jeg har ingen nytte av "achievements" hvis de ikke gir meg noe nytte, så hvis Nintendo hiver seg på trenden vil jeg at det skal gi meg noe.

Må si til slutt at jeg skjønner hvis folk får en prestasjonsfølelse av å gjennomføre vanskelige "achievements", men å gjennomføre et spill du ikke synes er moro bare på grunn av trophies er uforståelig.
  • 0
Faen ikke mye belønning i de der trofeene man får på PlayStation, og tallet som viser hvor trophyhekta du er. Nei, gi meg challenges som de i Red Dead Redemption, der man får outfits og shit for strevet. Én gang, fikk jeg lyst å jakte trophies. Det var etter at jeg runda AC Brothehood, det beste AC ever. Jeg runda det 100 %. Da siste flagg var funnet, og det plutselig ikke var noe som helst mer å gjøre i verdenen tenkte jeg at søren heller, man få'kke mere moro enn man lager sjæl, så jeg sjekket hvilke trophys man kunne få, og prøvde å skaffe dem. Da jeg innså hvor døvt dette var, som å jakte på luft i en død by, og at noen trophys ville tvinge meg til å spille online la jeg omsider spillet på hylla, og der har det ligget siden.

For ikke lenge siden fant jeg ut at man kunne skru av trophy-varsling. HERLIG! Nå slipper de helsikes plingene å ødelegge spillopplevelsen. Hva er verre enn å se en finalecutscene, for så plutselig høre "PRLING", du har rundet spillet på Easy. PRRLING, du har rundet spillet på Normal. PRRRLING, Du har rundet spillet på Hard, gratulerer!! I stedet for å juble over å ha scoret tre trophys tenker jeg: 1) Ja stemmer det, jeg sitter her og spiller et spill, ingen vits i å bli emotionally carried away, flott at noen minte på det, og 2) Jasså, dette ER faktisk siste cutscene. Jaja, bare å legge kontrollen vekk da, riste løs. E'kke så nøye hva som skjer heretter, er jo ferdig nå... Cutscenen blir liksom så, redusert, når du vet det er siste. For ja, noen ganger kommer runda-trophyet idet siste cutscene starter. Hva med spoileralert før trophyvarselet sånn at jeg får tid å skru av TVen og mute lyden før det kommer opp?? Nei, fjottete greier. Teite utviklere som designer det sånn, men uansett, fatter ikke dealen med Trophys.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg bryr meg sånn midt på 3 hva achievements angår. Når det kommer til spill som MGS Ground Zeroes og Mass Effect vil jeg alltid spille spillet fullt ut og prøver å få alle achievements, men det er så absolutt ikke et "must" for meg
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Det er en ålreit ting, da det (for noen) er et incentiv til å spille mer. Det gjør jo at man kan bruke mye mer tid på et spill og at man faktisk har noe å gjøre, men det er jo samtidig helt meningsløst siden det ikke gir deg noe som helst.

Personlig har jeg aldri brydd meg noe om trophies. Spiller spillet ferdig. Én gang. Unntaket var en kort periode hvor jeg skaffet meg Platinum på Black Ops. Men det var bare fordi jeg ville ha en Pltanium for å ha en Platinum, og fordi det er rimelig lett å få det på CoD-spillene.
  • 0
Dere har noen fornuftige tanker her. Tror grunnen til at jeg ikke har brydd meg om trophies er fordi de i bunn og grunn ikke tilbyr noe som helst. Som jeg nevnte i bloggen, så kan f.eks. achievementene i WoW gi "in-game" ting, som i og for seg gjør det mer givende å jakte på.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jaja,. jeg skal ikke si noe,. jeg har en gamerscore på over 30k
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Egentlig synes jeg ikke disse trofeene er noe særlig viktig. Det er vel egentlig bare for å vise god status når man spiller online kanskje?. Selv har jeg bare 5 platinaer og en bronse, men så spiller jeg ikke PS3 så mye heller. Og Nintendo tror jeg bare vil være unike for de vil nesten ingenting nå.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
De eneste spillene jeg virkelig har trophyhuntet i er de jeg liker godt. Jeg gidder ikke tvinge meg gjennom spill jeg ikke liker for å få trophies. Jeg har derimot heller brukt trophiene til å forlenge levetiden til spill jeg liker godt.

Nettopp derfor har jeg "bare" platina i TES V: Skyrim, NFS: Hot Pursuit og AC2. I tillegg er jeg vel bare én trophy unna i NFS: Most Wanted, som jeg også likte veldig godt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg kan vel lett skrive meg opp som en Trophy Hunter i spillene der troféene ikke er urealistiske, og det faktisk ER MULIG for meg å få tak i Platinum.

I skrivende stund har jeg faktisk akkurat 1600 Trophies, inkludert 17 Platium - Og jeg husker mitt aller første Platinum som jeg tok på det første SAW spillet.

Jeg ser på Trophies som bevis for dedikasjon til spillet, som viser hvor mye du er glad i det og hvor mye tid du legger ned i det. I enkelte spill som The Walking Dead der du er sikret Platinum etter første gjennomspilling, blir det kanskje litt feil å si - Men 62% viser gjerne en over gjennomsnittlig interesse, mens 38% tyder på at du kanskje ikke har gjort annet enn å fullføre spillet.

Derfor er det OBLIGATORISK for meg å få Platinum i alle AC spillene, og selvfølgelig 100% som inkluderer de til tider forjævlig irriterende DLC-troféene. Det eneste AC spillet jeg per dags dato ikke har oppnådd Platinum på er Liberation, men det skal nok oppnås det også.

En annen ting verdt å nevne er at jeg til tider er Trophy Hunter på et ganske ekstremt nivå, der jeg PLANLEGGER når jeg skal få tak i enkelte Trophies som jeg vet enkelt kan oppnås etter en enkel handling. Der det for de fleste spillere (naturligvis) er viktigst å bare FÅ TAK i troféene, så er jeg opptatt av TIDSPUNKTET på troféet, ettersom det blir værende. Derfor vil jeg mye heller ha et "rent tidspunkt" som 12:00 i stedet for 12:01, eller 17:00 i stedet for 16:59.

Et klart eksempel på dette er Platinumet jeg har i Revelations, som er datert til 24. Juni 2012 klokken 14:59 - Som representerer bursdagen til Ezio, og 1459 som er året han ble født.

Jeg liker med andre ord å samle på Trophies som ikke er ALTFOR krevende - Litt krevende kan det være, men på et sånt nivå at jeg vet at jeg til slutt kan sikre meg de troféene jeg går inn for å skaffe - Så gal etter dem at jeg bevisst kjøper spill med lette Trophies (Terminator Salvation) har jeg derimot aldri gjort.

Ellers en interessant blogg Glorfindel, og det er fint du innrømmer at du ikke har en dritt i Trophies
  • 0
Siterer AndyLonn:
Jaja,. jeg skal ikke si noe,. jeg har en gamerscore på over 30k


#Busted.

Siterer thosol01:
Det er vel egentlig bare for å vise god status når man spiller online kanskje?.


Tja, kan godt tenke meg at noen ser på det som konkurranse også.

Siterer The Cookiemonster:
Jeg gidder ikke tvinge meg gjennom spill jeg ikke liker for å få trophies.


Nei, det ser ikke jeg mye poeng i heller. Nå pleier jeg dog å være rimelig bevisst over spillene jeg velger, slik at å mislike et spill pleier sjelden å være et problem.

Siterer SirThomas:
Jeg ser på Trophies som bevis for dedikasjon til spillet, som viser hvor mye du er glad i det og hvor mye tid du legger ned i det.


Ja, på sett og vis så er det jo det, men jeg føler ikke at man må vise frem Platina trofeet for å legitimere at du er glad i spillet. Er flere spill jeg har brukt mye tid på, men som jeg fremdeles ikke har giddet å prøve å få trofeer på. Etter det jeg har fått inntrykk av, er det også mange av trofeene direkte kjedelig å jakte etter.

Siterer SirThomas:
Der det for de fleste spillere (naturligvis) er viktigst å bare FÅ TAK i troféene, så er jeg opptatt av TIDSPUNKTET på troféet, ettersom det blir værende. Derfor vil jeg mye heller ha et "rent tidspunkt" som 12:00 i stedet for 12:01, eller 17:00 i stedet for 16:59.


Spesielt. But, whatever floats your boat man.

Siterer SirThomas:
Ellers en interessant blogg Glorfindel, og det er fint du innrømmer at du ikke har en dritt i Trophies


Ærlighet varer lengst har jeg hørt. Thx, thx.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nå pleier jeg dog å være rimelig bevisst over spillene jeg velger, slik at å mislike et spill pleier sjelden å være et problem.


Det pleier jeg og, men jeg hadde PS Plus en periode, slik at jeg fikk muligheten til å laste ned alt mellom himmel og jord gratis, og dermed gamblet mer med hva jeg gadd å prøve.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Skal innrømme at det er litt artig å se meldingen om en opplåst Trophy eller Achievement, men jeg er ingen stor samler. Synes det er mer moro med in-game belønnninger. Også vet jeg med meg selv at mange Trophies eller Achievements aldri vil være mulig for meg å få tak i så det er det ikke så farlig. Særlig spill som krever gjennomføring på en vanskelighetsgrad som er for vanskelig for meg eller som har mange Trophies/Achievements i online-delen som jeg aldri er borti. Men det kan hende jeg titter innom lista for å se om det er noen Trophies/Achievemnts som kan være litt artige å få tak i, men det er ikke så lett det heller. Utrolig mange spill nå med hemmelige Trophies/Achievements så det er ikke så lett det heller. Kort fortalt så samler jeg lite på Trophies/Achievements. Akkurat nå har jeg en Gamerscore på rundt 20.000 på XBox, sier kanskje sitt.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Liker å jakte på trophies jeg Var en achievment whore i WoW selv. Husker når WOTLK kom og man måtte ha achievments for den instancen du ville gjøre for å enten raide eller gjøre instancer -.-
  • 0
Siterer SirThomas:
Et klart eksempel på dette er Platinumet jeg har i Revelations, som er datert til 24. Juni 2012 klokken 14:59 - Som representerer bursdagen til Ezio, og 1459 som er året han ble født.

Nørd. I like it

Når jeg tenker meg om ser jeg for meg Trophyhunting i et spill som Skyrim eller Just Cause 2 kunne værtgøy. Eller GTA V for den saks skyld (bortsett fra onlinetrophys...). Free roamers, rett og slett. Men da måtte jeg ha prøvd å finne dem før spillet ble runda, for i det verden blir fri for ting å gjøre dør den litt, og tomheten kan ikke fylles av trophies. Trophies er bare en slags bonus, ikke nok til å kunne kalles kjøtt på et bein. Synes jeg.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Når jeg tenker meg om ser jeg for meg Trophyhunting i et spill som Skyrim


Veldig lett å få platina i, bare sånn at du vet det. Tar litt tid, men de er ikke noe utfordrende.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg har mine perioder der jeg er veldig hekta på trophies, men er ting umulig, så gidder jeg ikke :p
Enig i det du sier med at in-game rewards for slike ting er mye bedre.
Tingen med at jeg liker plinget når jeg får trophies xD
Veit ikke hvorfor men :p
men liker også det at man føler man får litt mer ut av gamet med de
I skrivende stund har jeg 1406 trophies på psn, 7 av disse er platina

Siterer thosol01:
Egentlig synes jeg ikke disse trofeene er noe særlig viktig. Det er vel egentlig bare for å vise god status når man spiller online kanskje?. Selv har jeg bare 5 platinaer og en bronse, men så spiller jeg ikke PS3 så mye heller. Og Nintendo tror jeg bare vil være unike for de vil nesten ingenting nå.


Ikke for å være pirkete, bare skjønte ikke helt hva jeg leste, men antar du mente at du har 5 sølv og 1 bronse (ettersom platina får man først når man har alle de andre på spillet)
  • 0
Siterer Moirbs:
Siterer thosol01:Egentlig synes jeg ikke disse trofeene er noe særlig viktig. Det er vel egentlig bare for å vise god status når man spiller online kanskje?. Selv har jeg bare 5 platinaer og en bronse, men så spiller jeg ikke PS3 så mye heller. Og Nintendo tror jeg bare vil være unike for de vil nesten ingenting nå.

Ikke for å være pirkete, bare skjønte ikke helt hva jeg leste, men antar du mente at du har 5 sølv og 1 bronse (ettersom platina får man først når man har alle de andre på spillet)


Stemmer
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Som begynnende trophy-hunter (skaffet ps3 sent i desember) kan jeg vel si: Trophies er gøy å samle, det er egentlig eneste grunnen til at jeg liker dem.
Selv har jeg alltid vært en "collector" og liker å samle det som kan samles i spill - collectibles, ingame trophy/medals/ect, 100% savefiles ect.. Det vil si, så lenge det er "verdt det" - om et spill bare er greit nok eller dårligere, og/eller noen collectibles er svært vanskelige, er det ikke sikkert jeg gidder å bruke mer tid enn det som trengs på dem. Om et spill er bra, da går jeg ofte for 100% eller platinum, og kan bruke flere dager på dette. Nå kan jeg nevne at spill jeg har spilt (og kjøpt selv) som jeg vil klassifisere som "dårlig" (merk "dårlig", ikke "ok") kan telles på én hånd - om det er fordi jeg har litt for lave standarder eller fordi jeg har en naturlig evne til å plukke ut spillene som faktisk er bra, kan diskuteres.

ANYWAY, trophies og lignende systemer appellerer veldig til samleren i meg. Samling er gøy, og nå får jeg noe å samle for å bli bedre i spillet og prøve forskjellige ting! I tillegg får det spillet til å være lenger etter slutten (får mer spilletid for pengene). Men om dette faktisk alltid er morsom og interessant spilletid, varierer alt etter trophiet (la meg nevne et trophy fra Hatsune Miku Project Diva som går ut på at du må se alle loading screens minst én gang. Hver loading-screen er tilfeldig valgt... fra 168 bilder. Ikke særlig gøy å sitte og grinde for de siste to bildene, kan jeg fortelle deg...) Så hvorfor gidder jeg dette? Vel, jeg likte selve spillet godt, og platinum på et spill jeg liker er noe jeg vil ha. Så får det heller være at noen få trophies er av den irriterende grinde-tilfeldighets-typen..

Når det gjelder Nintendo, har jeg vokst opp med konsollene (var egentlig også det eneste jeg spilte før 2013) og egentlig aldri savnet et "Trophy"-system, men må si at når jeg først fikk PS3 skjønte jeg hva alt oppstyret rundt det var. Ville ikke sagt nei til et lignende system på Nintendos neste konsoller og håper nesten på det nå, men det er heller ikke noe som kreves.
Take off every zig, for great justice
  • 0
Siterer heljar:
Skal innrømme at det er litt artig å se meldingen om en opplåst Trophy eller Achievement, men jeg er ingen stor samler. Synes det er mer moro med in-game belønnninger. Også vet jeg med meg selv at mange Trophies eller Achievements aldri vil være mulig for meg å få tak i så det er det ikke så farlig.


Jeg har vel en rimelig identisk tankegang.

Siterer Lazykins89:
Husker når WOTLK kom og man måtte ha achievments for den instancen du ville gjøre for å enten raide eller gjøre instancer -.-


Hehe ja. Det er forsåvidt noen som holder på sånn neda

Siterer Moirbs:
Tingen med at jeg liker plinget når jeg får trophies xD
Veit ikke hvorfor men :p
men liker også det at man føler man får litt mer ut av gamet med de


Det er en deilig lyd ja, skal ærlig innrømme det.

Siterer Worst Username Ever:
Nå kan jeg nevne at spill jeg har spilt (og kjøpt selv) som jeg vil klassifisere som "dårlig" (merk "dårlig", ikke "ok") kan telles på én hånd - om det er fordi jeg har litt for lave standarder eller fordi jeg har en naturlig evne til å plukke ut spillene som faktisk er bra, kan diskuteres.


Samme som meg det. Svært bevisst spillsmak vil jeg kalle det
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Synes det er litt digg å på en måte få litt "lønn" for strevet, eller hvertfall annerkjennelse i form av et trofé. Så når troféene popper opp i spillene syns jeg det er positivt, selvom jeg bryr meg mindre og mindre om dem.

Det at Nintendo ikke har et liknende system bryr jeg meg ikke noe om, selv om et system liknende det som er i smash bros for alle Nintendospill, hadde vært noe jeg hadde samlet på som en gal mann
  • 0
Siterer projecthammer:
Det at Nintendo ikke har et liknende system bryr jeg meg ikke noe om, selv om et system liknende det som er i smash bros for alle Nintendospill, hadde vært noe jeg hadde samlet på som en gal mann


Jeg savner det ikke voldsomt jeg heller, men det er et par spill hvor jeg kunne vurdert å gå for en platina.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg tror Nintendo konsollene hadde blitt litt ødelagt viss de skulle drive med dette.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Siterer thosol01:
Jeg tror Nintendo konsollene hadde blitt litt ødelagt viss de skulle drive med dette.


Hvorfor det?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer thosol01:
Jeg tror Nintendo konsollene hadde blitt litt ødelagt viss de skulle drive med dette.

Tror ikke den hadde blitt ødelagt, men synes det hadde vært veldig unødvendig å implementere noe som er så unødvendig som trophies/achievements, bare fordi de andre har det.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!