Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det tok sin tid. Da jeg først fullførte 3D-utdannelsen min regnet jeg med at jeg kom til å gå ledig en periode, men at det skulle ta meg 1 1/2 år å få jobb var jeg ikke helt forberedt på. Nå viser det seg derimot at det var verdt ventingen og letingen. Jeg har endelig fått en jobb som 3D layout designer. Vel, nesten. Har ikke fått jobben helt enda ettersom det er i praksis (prøveperiode slik at de kan se hvordan jeg klarer meg), men det er iallefall et steg i riktig retning.

Hvor har jeg fått jobben? Hos National Oilwell Varco (NOV). En ganske stor aktør innen produksjon av utstyr som brukes til boring og utvinning av olje og gass over hele verden. Jeg hadde ikke forventet at 3D-utdannelsen min skulle føre meg til oljeindustrien, og jeg ble overrasket over å lære at de hadde en egen dedikert 3D-avdeling, eller Visual Works Department. Enda mer overrasket over å lære at de også bruker spillmotorene UDK og Unity, samt Oculus Rift. Har dessverre enda ikke hatt muligheten til å bruke dem på jobb enda, så er ikke helt sikker på hva de brukes til, men antar det er for utvikling av interne simulatorer og opplæring.

Så, hva gjør jeg der? Jo, jeg hjelper til med å sette sammen modellene som brukes i fancy promoteringsvideoer, som for eksempel denne: https://vimeo.com/88738895 (Jeg har IKKE vært med på å lage denne).

Så langt så stortrives jeg, og jeg er glad for at jeg har fått en jobb som er relatert til utdannelsen jeg tok, men det mest skremmende med jobben er at jeg nå har innsett hvor lite jeg egentlig kan. Spesielt i 3DS Max. Jeg trodde jeg at jeg hadde et greit grunnlag da jeg gikk ut av Noroff, og jeg hadde aldri problemer med å modellere det jeg måtte ønske på fritiden min, og regnet med at hvis det var noe mer å lære seg, så ville jeg plukke det opp kjapt. Så feil kan jeg ta...

Det er først nå jeg innser hvilken kompleks jobb det er å jobbe med 3D animasjon, og hvor mye som må gjøres. Det er nesten litt overveldende hvor mye det er jeg må sette meg inn i, og enda mer overveldende føles det når jeg jobber med et stort prosjekt som min aller første oppgave. Men jeg liker det. Jeg må bare ta det på strak arm og sette meg inn i så mye jeg kan, fortest mulig. Jeg skal innrømme at jeg føler meg ganske ubrukelig når jeg ser hvor dyktige de andre som jobber der er, men samtidig er så mye jeg kan lære der, og det er alt sammen noe jeg kan ta med meg videre, enten det er for animasjon eller spill.

Selvsagt så har det blitt litt mindre tid til gaming, men jeg prøver å skvise inn halvannen til to timer dagen hvor jeg setter meg ned og koser meg med et spill. Det trengs etter en lang arbeidsdag. Backlog-bloggen min skal selvsagt fortsette, og nå har jeg klart å komme meg gjennom 4 spill til siden sist jeg oppdaterte den.

Uansett, nå er det tid for middag og søvn.



Her har vi forresten det «fantastiske» mugshot bildet som nå pryder avdelingsveggen vår. Merkelig nok er det kun Visual Work og IT-avdelingen som bruker disse bildene. Lurer på om det har en sammenheng?
<bild>
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Stilig. Virker som du har havnet på riktig sted. Flere blogger angående jobben takkes ikke nei til.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Gratulerer så mye! Høres ut som en utfordrende, men veldig givende jobb innenfor ditt felt, og ønsker deg all lykke videre. Hold oss oppdatert!
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Gratulerer med jobb! Ville ikke overrasket meg om jeg må gå like lenge selv etter endt utdanning. Men kommer sikkert bare til å lage spill i mellomtiden i så fall. Se om jeg klarer å få ut noe.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Gratulerer! Virker som en utfordrende, men samtidig meget spennende jobb. Det er klart at når du har interesse for det du driver med, så går ting mye lettere med en gang. Lykke til i hvertfall. Hold oss oppdatert.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Takk. Er veldig fornøy med stillingen og stortrives med oppgavene mine. Satser på at jeg blir en stund.

Utfordrende er det, men er minst like gøy, og hvis vi lager noe spennende så skal jeg nok legge det ut.

Siterer Kakashi sensei:
Gratulerer med jobb! Ville ikke overrasket meg om jeg må gå like lenge selv etter endt utdanning. Men kommer sikkert bare til å lage spill i mellomtiden i så fall. Se om jeg klarer å få ut noe.


Du har planer om å gå et år i England etter Noroff, eller skal du rett ut i jobbsøken / indie-utvikling?
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Skal ta siste året i england er planen.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Visste ikke at spillrelatert utdanning kan gi deg jobb i oljebransjen! Uansett: lykke til!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!