Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

"Ja takk, begge deler" var det en gang en liten bjørn i skogen som sa. Lenge har dette vært filosofien spillutviklerne har tatt til hjertet. Etter konsollene i forrige generasjon "tok helt av" når det kom til nettverksmulighetene, har vi sett en flodbølge av spill som prøver å blidgjøre alle med en "to for en" pakke hvor man fikk et enspiller spill med en selvstendig flerspillerdel.

Dette har fungert sånn halvveis. Mass Effect 3 har det som kanskje er tidenes mest unødvendige flerspiller del, men klarer likevel å gjøre den noelunde bra sammenlignet med andre spill. Bioshock 2's flerspiller derimot er et godt eksempel på hvordan det ikke skal gjøres. Det å klistre på en halvhjertet flerspillerdel bare for å kunne skilte med at de har en flerspiller, ble raskt en dårlig trend i spillindustrien.

<bild>

Men nå skjer det saker som ser ut til å kanskje snu trenden.

Jeg vil unødig være den som forbanner denne bevegelsen ved å snakke høyt om den, men jeg regner med dere ser det jeg ser. Flere og flere utviklere går ut å sier at spillene deres ikke har flerspiller fordi de ikke ønsker å dele fokuset sitt, Raskt kan jeg trekke frem Witcher 3 og Shadow of Mordor. Mens på andre siden av spekteret sitter Respawn Entertainment med sitt Titanfall som ikke skal ha enspiller modus i det hele tatt. Er dette et tegn på hvordan spillindustrien utvikler seg? Det håper jeg virkelig, la meg forklare hvorfor:

Når folk spør meg hvorfor jeg ikke liker Call of Duty serien så får de som regel alltid det samme svaret. Etter Call of Duty 4: Modern Warfare var jeg klar for mer. Det var den mest solide skytespill opplevelsen jeg hadde hatt frem til da og jeg likte historien usedvanlig godt til tross for at jeg syntes den var noe kort. Jeg spiller lite flerspiller så etter jeg hadde fullført historien, var det lite mer for meg å hente .

Så stod Modern Warfare 2 for tur. Igjen var spillmekanikken solid og historien god men historien var også merkbart kortere, Så kort at jeg følte meg lurt for å ha brukt 600 kroner på spillet. Og når jeg sier dette så blir jeg ofte fortalt at Call of Duty ikke handler om enspiller delen, men hvorfor har utvikleren brukt tid og energi på den da?!

Jeg har ikke eid et Call of Duty spill etter MW2, men har spilt nok av Black Ops og Modern Warfare 3 til at jeg har innsett at det bare ble verre med tiden. Større fokus på flerspilleren og mindre på enspiller delen. Jeg hadde samme opplevelse med Battlefield serien, men flerspiller delen i BF3 var mer min stil så jeg har faktisk spilt BF3 ganske mye online til tross for at jeg ikke er noen fan av sjangeren.

Jeg liker historiedrevne opplevelser. Det er slik jeg er programmert. Og da er Call of Duty serien, selv om de har en god historie, desverre ikke noe for meg. Men hvis det er slik som alle sier at Call of Duty ikke skal spilles for historien så føler jeg at historien ikke trenger være der. og det er der jeg tar av meg hatten for utviklere som Respawn Entertainment som tar det første steget i å skille disse to opplevelsene. Hvis fokuset til utvikleren er flerspilleren så vil det bare være en distraksjon å lage en halvhjertet enspiller del. Jeg syntes ihvertfall at tiden til utvikleren er bedre brukt på det de selv mener spillet står for.

På denne måten vil spillerne som søker solide flerspillerdeler kunne velge spillene som har dette som hovedfokus, og de som søker spill med solide enspillerdeler vil kunne velge de spillene som er bygd for dem.

Det finnes også flere problemstillinger med denne fremtiden.Flere og flere ønsker dedikerte serverer til spillene sine for å få best mulig opplevelse. Men det er urealistisk å forvente at en utvikler skal ha serverene åpne lenge etter spillerne har forlatt spillet. Dette skaper en slags bevegelig utløpsdato som gjør at spillene på et eller annet tidspunkt ikke vil kunne spilles lengre, så sant ikke utvikleren åpner for at spillerne selv kan starte en server til spillet.

Uansett hvilken fremtid vi går i møte synes jeg vi nå er på vei mot spennende tider for både enspiller og flerspiller baserte spill. Mange profeterte at denne konsollgenerasjonen ville være døden for enspiller opplevelsen, men jeg for min del ser en helt annen utvikling. Jeg ser en fremtid hvor vi kan ha begge deler, slik Ole Brumm ønsket. Men at vi kan få disse opplevelsene separat fra hverandre.
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Er selv enig i mye av det du sier. Synes selv at BF3 sin enspillerdel var helt unødvendig.

Tenkte også å nevne at de finnes gaming klienter som gjør at man kan spille enkelte spill online, som ikke lenger har servere.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer sonic og link:
Tenkte også å nevne at de finnes gaming klienter som gjør at man kan spille enkelte spill online, som ikke lenger har servere.


Det gjelder vel hovedsakelig PC? Litt vanskligere på konsoll vil jeg tro.
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Jeg er også av den oppfatning at det er ganske vanskelig å få i både pose og sekk. Derfor har jeg egentlig, som du nevner helt til slutt, alltid kjørt dette separat fra hverandre. Har jeg lyst på dype historier jeg kan nyte for meg selv, så slår jeg på konsollene. Har jeg lyst på flerspillermoro med venner, så logger jeg meg på WoW, LoL eller deltar på hjernedød plaffing i CoD. Og dette fungerer egentlig utmerket.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer AndyLonn:
Det gjelder vel hovedsakelig PC? Litt vanskligere på konsoll vil jeg tro.


Gjelder PC ja. Er nok ikke like lett på konsoll, men skal ikke se vekk i fra at noe dukker opp etterhvert.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Er fryktelig enig i dette. Jeg sendte en del stygge tanker til Bioware da de fortalte at Mass Effect skulle få flerspiller. Som du sier så endte det riktignok bra, både enspilleren og flerspilleren var gode opplevelser, men jeg sitter fortsatt med tanken om at hadde de droppet sistnevnte så kunne de presset inn enda mer innhold i historien. Og det er da vitterlig det Mass Effect handler om.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
kommentar som er irrelevant til tema: du bør passe på orddelingsfeil, du har en hel del av dem i alle bloggene dine
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Det tror jeg så gjerne Heretic. Har du noen kommentarer som er relevant til temaet?
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Som du sier så har det vært både vellykkede og mislykkede forsøk i å lage en flerspillerdel til spillserier som før har vært enspillerfokusert. Jeg har fått litt underholdning ut av flerspilleren i AC: Revelations, men der var enspillerdelen også ræva. Jeg foretrekker som deg, utifra erfaringer, å ha spill som kun fokuserer på enten enspiller eller flerspiller. Synes det er sjeldent at et spill klarer å ha et opplegg som gjør at enspilleren komplementerer flerspilleren og omvendt. Det eneste må være Pikmin spillene, Smashbros Brawl og andre Nintendo spill som har lokal flerspiller. Ellers så fikk også The Last of Us skryt for sin flerspiller har jeg sett, men har ikke spilt det selv.
  • 0
Naughty dog har hatt suksess med både Uncharted 2, 3 og The Last of Us' s flerspille. Også Halo serien skal ha skryt for sin balanse mellom enspiller og flerspillerdelen.

Jeg har spilt både Uncharted og The Last of us multiplayeren og de har vært svært gode
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Enig i dette! Men jeg vil likevel si at noen spill passer bedre som multiplayerspill enn andre. Jeg hadde f.eks. ikke hatt noe imot at Black Ops II bare hadde multiplayer, for singleplayeren var så som så. Da bør de i alle fall lage noe skikkelig. Det er få ting som er bedre enn et godt singleplayer spill, slik som Zelda.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Det er akkurat derfor jeg synes at Titanfall sitt initiativ virker så spennende, selv om det også har blitt gjort av spill som Blacklight og MAG fra før av. At utgivere som opererer med AAA spill prøver å fri til en demograf istedenfor alle er en spennende utvikling syntes jeg
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Siterer AndyLonn:
Det er akkurat derfor jeg synes at Titanfall sitt initiativ virker så spennende, selv om det også har blitt gjort av spill som Blacklight og MAG fra før av. At utgivere som opererer med AAA spill prøver å fri til en demograf istedenfor alle er en spennende utvikling syntes jeg


Hva mener du med å fri til en demograf?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hva mener du med å fri til en demograf?


Litt forenklet sagt egentlig men:

Titanfall er lagd for de som liker FPS multiplayer spill som Call of Duty. Spillet er muligens åpent for at flere spillere kan bli bergtatt av sjangeren men likevel er spillet nærmest eksklusivt for de som liker multiplayer spill.

Tidligere har Infinity Ward lagd en mager enspiller del for å prøve å få med seg de som kun er ute etter single player spill, men dette gjør ikke Titanfall. Respawn og EA vet så inderlig godt vilken demograf som kommer til å kjøpe Titanfall, og det er de dem har utviklet spillet for
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!