Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

MMORPG. På flere måter en ganske interessant sjanger, men også en man kan stille noen spørsmålstegn ved. For de som ikke kjenner til denne sjangeren så stor MMORPG for "Massively multiplayer online role-playing game", men forkortes gjerne ned slik at du slipper å bite deg i tunga. Her handler det stort sett om å delta i en stor, åpen og ganske fri virtuell verden. Du representeres gjennom en karakter du oppretter selv, som regel både med rase, kjønn, utseende, navn, hårfrisyre og tjohei kjøttdeig. Deretter kastes du inn i en verden med tusenvis av ulike oppdrag, farlige monstre, spektakulære landområder, hvor du sakte men sikkert stiger i gradene sammen med millioner av andre spillere.

Det som kjennetegner disse spillene og som skiller dem fra vanlige konsollspill, er en svært liten grad av linearitet og sjeldent stort fokus på historie. I hvert spill ligger det kanskje en dyp historie i bakgrunn, men det er ofte svært vanskelig å få presset dette ordentlig inn i spillene, nettopp på grunn av mulighetene du har til å gjøre litt hva du vil. Dette veies dog opp med utallige muligheter spillbare muligheter, sosialt samarbeid og ofte svært vanedannende gameplay. Det skal være fysisk umulig å "runde" et MMORPG, på grunn av den dynamiske verdenen som stadig oppdateres og tilbyr spillerne nye utfordringer. Mangelen på en dyp historie føles derfor sjeldent til stede, siden du i stor grad skaper din egen. På denne måten kan MMORPG fremstå som de perfekte spill. Men er de egentlig det? Og hvordan ser fremtiden ut for denne sjangeren?

MMORPG kan kanskje virke som et rimelig nytt konsept, men de har faktisk eksistert i noen år. Everquest er et av de tidligere og mest populære spillene innen sjangeren. Det kom ut i 1999 og så vidt jeg vet holder spillet det gående ganske greit enda. Runescape som ble lansert i 2001, er et annet eksempel på et ganske populært spill som fremdeles holder på. Her i Norge har vi også representert denne sjangeren, nærmere bestemt med selskapet Funcom og spillene: Anarchy Online, Age of Conan og The Secret World. Uten at jeg har satt meg så mye inn i det, så er jeg rimelig usikker på hvordan tilstanden til disse spillene er. Age of Conan har jeg vel knapt hørt noe mer om siden lanseringen i 2008. Overalt på nettet finnes det også et hav av MMORPG du kan spille uten å måtte åpne lommeboka. Men det finnes også de som krever at du betaler en liten sum i måneden.

Et av de mest suksessrike spillene i denne sjangeren til dags dato er et slikt spill. World of Warcraft ble lansert i 2004 og er vel fremdeles et av de mest populære MMORPG den dag i dag. Spillet satte nok et standpunkt for sjangeren i sin tid og spill som har blitt lansert i senere år, fremstår nærmest som antydning av kopier til World of Warcraft. Lord of the Rings Online, Star Wars: The Old Republic, Aion, Guild Wars etc. Samtlige av disse bygger mye på samme prinsipp som WoW, og da spesielt innen kampsystemet, med klikkbare evner du plasserer på en linje og velger for at karakteren skal angripe en fiende. Karakteren angriper automatisk, men det er opp til deg å velge hvilke angrep som skal brukes. Et simpelt, men ofte ganske omfattende og utrolig velfungerende system.

Selv har jeg lenge vært fan av MMORPG sjangeren, mye på grunn av elementene som spillene tilbyr. Blant annet det å kunne tilpasse og personliggjøre karakteren en så omfattende grad, er noe av det jeg fremdeles liker aller best innen spill og det gjelder ikke lenger bare MMORPG. Mitt første møte med denne sjangeren var World of Warcraft i 2006 og jeg anser meg fremdeles som en "små-aktiv" spiller. Selv om det stadig blir vanskeligere å dedikere seg til spillet som årene går, så holder jeg fremdeles et godt øye med spillet og investerer noen timer nå og da. Selv om World of Warcraft alltid har vært mitt hovedspill i denne sjangeren, så har jeg utforsket flere ulike spill opp gjennom årene. Allikevel har jeg inntrykk av at det er vanskelig å rive seg løs fra sitt aller første MMORPG, for ingen av spillene jeg har prøvd i ettertid har klart å holde på meg over lengre perioder. The Lord of the Rings Online er et MMORPG basert på Ringenes Herre og som en gedigen Tolkien fan skulle man tro at dette spillet ville være en perfekt match for meg. Det ble aldri det, for etter en tid vente jeg tilbake til WoW. Slik har det faktisk vært med alle MMORPG jeg har prøvd. The Old Republic skilte seg litt ut med at historien i en mye større grad fulgte en rød tråd, men så fort øverste nivå var nådd, så forsvant given temmelig raskt. Guild Wars 2 ble også en rimelig kort affære.

Som nevnt tidligere så tror jeg at man binder et slags forhold til sitt første MMORPG. Og med tanke på suksessen som WoW har hatt, så er det få (om noen i det hele tatt) som har klart å nå opp til det etter min mening. Kanskje er også dette noe av problemet til denne sjangeren. Etter min erfaring så følger spillene et konsept som i bunn og grunn gjør dem for like. Kanskje er det mye av årsaken til at jeg stadig vekk beveger meg tilbake til WoW. Hva er vitsen med å dedikere seg til et nytt MMORPG når jeg allerede har bygget meg så godt opp i WoW? Slik er ofte når jeg prøver ut et nytt spill. Det føles kanskje friskt og "nyskapende" i starten, men etter hvert kommer følelsen av å ha opplevd det samme før. Jeg frykter at sjangeren kan være i ferd med å stagnere på grunn av dette, spesielt for erfarne spillere, der hovedproblemet ligger i at man kanskje begynner å gå litt lei. Og klarer den også å holde på nye spiller i like stor grad?

Her støter man nemlig på det jeg anser som enda et problem sjangeren begynner å bevege seg mot. Betalingsmodeller. For å trekke frem WoW som et eksempel igjen, så har spillet alltid hatt en betalingsmodell hvor du betaler en sum hver måned for å kunne spille. Etter snart 10 år har det ikke endret seg, og mange er kritiske til akkurat dette. Jeg for min del har aldri sett noe problem i å betale en 100 lapp i måneden for å spille WoW. Det tilsvarer at du står over ett (!) spill på et halvt år og et MMORPG som WoW har potensiale nok til å erstatte det tidobbelte. Og med tanke på kvaliteten som normalt følger med, så håper jeg WoW aldri blir gratis å spille. For både Lotr: Online og The Old Republic startet opprinnelig i samme fotspor. Dette gjorde at du stort sett fikk servert alt du trengte i spillet, uten å tenke noe mer over det. Nå har begge disse spillene gått over til en gratismodell som har gjort dem nærmest ugjenkjennelige. Det skal sies at fortsatt er mulig å betale den månedlige summen, men går du for gratisversjonen så møter du begrensninger som ikke ligner grisen. I stedet tilbyr spillene ulike goder som kan kjøpes i selve spillet .... for virkelige penger.

Og her oppstår noe jeg anser som et enda større problem det ikke bare er MMORPG sjangeren som begynner å lide av. De fleste spill som i dag er "gratis" å spille, bombarderes nemlig av mikrotransaksjoner. Og dedikerer du deg først ordentlig til et slikt spill, så kan det være vanskelig å holde seg unna fristelsen i å investere noen kroner i ulikt "in-game" materiale. For å nok en gang bruke WoW som et eksempel, så har det som nevnt fremdeles månedlig betaling. Dette gjør at du i bunn og grunn ikke trenger å bruke bruker penger utenom dette. Det skal dog sies at WoW også har hatt noen mikrotransaksjoner en god stund, men det har aldri vært ting du har overdrevent behov for å lykkes i spillet. Med mindre noen føler at en flygende stjernehest eller et sjeldent kjæledyr er det som gjør spillet verdt å spille, så er dette ting som hovedsakelig kun kjøpes for "moro skyld" og ikke påvirker spillet i noen særlig grad. Og slik mener jeg det fortsatt bør være.

Men stadig flere utviklere virker å overdrive bruken av mikrotransaksjoner og denne "lidelsen" ser ut til å smittet Blizzard også. Nå har de nemlig innført muligheten til å kjøpe seg direkte opp til det høyeste nivået i spillet. For meg er dette helt uforståelig. Jeg kan forstå at å levle en karakter gjennom de samme stedene om og om igjen kan bli fryktelig kjedelig, jeg har tross alt gjort det selv et tosifret antall ganger, men er ikke dette fortsatt hele meningen med spillet da? Å skape og utvikle sin egen karakter helt fra scratch? Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man skal kjøpe seg opp til øverste nivå, kun fordi det er "kjedelig å levle". Selv om mange mener at det først er i "end-game" spillet virkelig begynner, så synes jeg helt ærlig det ikke er SÅ fryktelig spennende der heller. Jeg har faktisk alltid vært glad i å levle nye karakterer og utforske verdenen mens det pågår.

Nå skal det sies at jeg ikke er helt imot mikrotransaksjoner heller, jeg synes f.eks. WoW har gjort dette bra frem til nå, ved kun å tilby ekstra ting som i egentlig ikke påvirker spillet noe særlig. Mounts, pets osv. avgjør jo strengt talt ikke hvor god karakteren din blir, men å nå opp til level 90 er vel kanskje mye av poenget med hele spillet. Derfor misliker jeg sterkt den utviklingen med bruk mikrotransaksjoner utviklere er i ferd med å ta. Hvor lang tid tar det ikke før det er mulig til å kjøpe seg våpen og annet utstyr som i stor grad påvirker hvorvidt du lykkes i spillet eller ikke. Jeg frykter den dagen gleden av disse spillene avgjøres av hvor mye penger du er villig til å investere i spillet, fremfor hvor villig du faktisk er til å spille og jobbe for godene. Det er en utvikling jeg misliker sterkt.

Jeg for min del setter et lite spørsmåltegn ved fremtiden til MMORPG-sjangeren. Bruken av mikrotransaksjoner ser bare ut til å øke og uten å sitte på konkrete tall over antall spillere som spiller verden over, så virker det egentlig ikke som disse spillene er like populære lenger. WoW har f.eks. mistet flere millioner spillere de siste årene. Kanskje har utviklerne gått tom for ideer om hvorvidt det er mulig å skape innovasjon i denne sjangeren. Men, sjangeren er vel langt ifra død og det er da fremdeles spill på vei fremover. Det som det kanskje er knyttet størst forventninger til er The Elder Scrolls Online. The Elder Scrolls er en uhyre populær spillserie og derfor skal det bli meget spennende å se hvordan serien vil ta seg ut i et MMORPG. Selv om jeg fremdeles er usikker på om jeg skal ta meg bryet å undersøke det nærmere eller ikke, så vil jeg nok allikevel holde et årvåkent øye med spillet. For klarer man å utnytte det enorme potensiale i disse spillene, så er MMORPG fortsatt en av de mest interessante spillsjangerne etter min mening.

<bild>
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg er nysgjerrig på TES: Online selv, men jeg liker ikke betalingsmodellen som tilhører MMORPG's. Derfor har jeg aldri benyttet meg av mikrotransaksjoner, eller i det hele tatt spilt et MMORPG som det koster penger å spille.

God blogg!
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Min første og eneste opplevelse med MMORPG's er Runescape, men det drev jeg ikke på med lenge. Det er grenser for hvor mange ganger jeg gadd å drepe kuer for å selge skinnet deres, eller å drepe soldater for å få tak bein man kunne grave ned for å få levle i "prayer" Jeg skjønte tydeligvis ikke helt opplegget med "quests" den gangen.

Jeg har derfor lite erfaring med denne sjangeren, men det var da interessant lesing likevel.
  • 0
Har ikke all verdens med erfaring fra sjangeren jeg heller, men jeg hadde en periode med WoW og har vært innom The Old Republic. Ingen av spillene klarte å holde på interessen min spesielt lenge dessverre. Jeg har nok ikke tid eller tålmodighet til å bli god i slike spill.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Etter å ha blitt så positivt overrasket over Skyrim da det kom ut, så syns jeg TES Online virker interessant. Jeg har ikke spilt et MMORPG ordentlig noen gang, bare prøvd litt WoW da det var i startfasen. Jeg tror at dersom jeg hadde følt at spillet var bra nok, så ville det vært greit å betale f. eks. 100 kr måneden for et slikt spill. Som du nevner så er det også noe veldig forlokkende med friheten disse spillene gir. Hadde vært morsomt å prøve å engasjere meg stort i f. eks. WoW eller TES Online.

Veldig god blogg!
  • 0
Siterer Royality-indeed:
Jeg er nysgjerrig på TES: Online selv, men jeg liker ikke betalingsmodellen som tilhører MMORPG's. Derfor har jeg aldri benyttet meg av mikrotransaksjoner, eller i det hele tatt spilt et MMORPG som det koster penger å spille.


Jeg kan forstå det til en viss grad, men min erfaring tilsier at du får mye høyere kvalitet i spill som du må punge ut litt for å spille. Så jeg har aldri vært i tvil om hva jeg ville valgt

Siterer Jurginator:
Det er grenser for hvor mange ganger jeg gadd å drepe kuer for å selge skinnet deres, eller å drepe soldater for å få tak bein man kunne grave ned for å få levle i "prayer" Jeg skjønte tydeligvis ikke helt opplegget med "quests" den gangen


Siterer Xenofex:
Ingen av spillene klarte å holde på interessen min spesielt lenge dessverre. Jeg har nok ikke tid eller tålmodighet til å bli god i slike spill.


Nei, det er klart at hvis spillet ikke fenger i fra første stund, så skal det mye til for å ville fortsette å spille. MMORPG er vanvittig tidskrevende og jeg forstår godt at folk velger å la være å dedikere seg til dem. På mitt "verste" satt jeg en god del timer hver dag for å si det sånn.

Siterer projecthammer:
Jeg tror at dersom jeg hadde følt at spillet var bra nok, så ville det vært greit å betale f. eks. 100 kr måneden for et slikt spill. Som du nevner så er det også noe veldig forlokkende med friheten disse spillene gir. Hadde vært morsomt å prøve å engasjere meg stort i f. eks. WoW eller TES Online.


Ja, som nevnt så synes jeg du får mer kvalitet for de 100 kr. ekstra i måneden. Helt i starten var jeg litt imot å betale for å spille selv, men når jeg ser hvordan sjangeren har utviklet seg de siste årene, har jeg slått helt i fra meg den tanken og betaler nå de kronene med glede.

Det er veldig moro når du først engasjerer deg skikkelig i et slikt spill, men til gjengjeld krever det også voldsomt mye tid.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Bra blogg! Selv klarer jeg ikke sette av tid til MMOer lenger, da jeg prioriterer andre spill. Selv har jeg hatt det morro med både WoW, Age of Conan, LOTRO osv, men Age of Conan er nok det spillet jeg har spilt mest. Ikke fordi det er så veldig bra men det hadde mange kule elementer og en stemning som ingen andre MMOer har. LOTRO har jeg også kost meg endel med og jeg liker faktisk den nye betalingsmodellen der. Du må kjøpe innhold til spillet (quests, områder osv), dette høres lame ut men da beholder man dette permanent for alle karakterene sine. Så man kan faktisk kjøpe alt i spillet og ha det for evig og alltid. Det er jo litt kult.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Jeg har aldri hatt stor sans for MMORPG-er, men jeg spilte mye Runescape i sin tid. Og jeg tror definitivt at det er sjangerens undergang om de må belage seg på mikrotransaksjoner. Da ville jeg heller hatt reklame med i spillet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Du må kjøpe innhold til spillet (quests, områder osv), dette høres lame ut men da beholder man dette permanent for alle karakterene sine.


Ja, men problemet er at mye av dette fikk du tilgang til når spillet hadde månedlig betaling. Nå er det en god stund siden jeg spilte det sist, men jeg tror du fortsatt har mulighet til månedsbetaling (?), hvis ikke tvinges du jo nesten til å bruke penger hvis du først dedikerer deg. Og akkurat det er jeg litt imot, for fristelsen til å kjøpe, kjøpe og kjøpe kan bli stor.

Siterer remote:
Og jeg tror definitivt at det er sjangerens undergang om de må belage seg på mikrotransaksjoner. Da ville jeg heller hatt reklame med i spillet.


Helt enig, selv om jeg er sikker på at reklame ville irritert meg ganske mye det også
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Helt enig, selv om jeg er sikker på at reklame ville irritert meg ganske mye det også


Kommer litt an på hvordan det hadde blitt gjort. Reklame på lasteskjermene hadde ikke gjort meg noenting!
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Siterer Xenofex:
Reklame på lasteskjermene hadde ikke gjort meg noenting!


Det kunne forsåvidt funket ja, men der er sjeldent at lasteskjermene er fryktelig lange. Reklame kan jo dra seg opp til nærmere minuttet.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Det kunne forsåvidt funket ja, men der er sjeldent at lasteskjermene er fryktelig lange. Reklame kan jo dra seg opp til nærmere minuttet.


Man måtte selvfølgelig tilpasset reklamene slik at de ikke ble for voldsomme. Men jeg kan tenke meg at å få reklamere på lasteskjermene eller oppstartskjermen i WoW ville være verdt ufattelig store summer.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Som du vet så altfor godt kjære Glorfindel var jeg stor fan av LOTRO både før og etter det gikk free2play.

Jeg har de siste dagene diskutert med kollegaer som mente akkurat det at man ikke hadde dpilt WoW før man var max level. det mener jeg bare er sprøyt. jeg ble ikke fanget av Azeroth på samme måte som Middle Earth og det var det som var den avgjørende faktoren for meg.

I et svakt øyeblikk gikk jeg tilbake til Lotro igår kveld og der var det alt for mye nytt til at jeg hopper tilbake med det første.
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Siterer Xenofex:
Kommer litt an på hvordan det hadde blitt gjort. Reklame på lasteskjermene hadde ikke gjort meg noenting!


Det var en god idé! Jeg har heller ikke hatt noe imot reklame som i reklameplakater rundt omkring i spillverdenen. Et aspekt ved dette er selvfølgelig om de vil passe inn i spilluniverset. Aller helst vil jeg betale for et spill og ferdig med det, men om jeg måtte velge mellom å betale deler av innholdet og reklame, ville jeg valgt reklame.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer AndyLonn:
Jeg har de siste dagene diskutert med kollegaer som mente akkurat det at man ikke hadde dpilt WoW før man var max level. det mener jeg bare er sprøyt.


Jeg er så enig. Det er greit det først er i max level at du har tilgang på alt end-game innhold og man kanskje må begynne å dedikere seg litt mer, men jeg synes det er vel så artig å levle opp noe klasser, utforske verden og egentlig bare ta alt med stående ro.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!