Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Som de fleste av dere vet er F2P en bransje som har holdt seg veldig mye på bærbare enheter (Samsung S-serien, iPad, iPhone osv), men de siste par årene har de kommet i større antall på PC, og nå også på konsoll. Er dette en god eller en dårlig ting.

For dere som ikke kan så mye om F2P, skal jeg forklare hva det er, det er et spill man kan lasye ned gratis og mye/alt kan kjøpes gjennom spillets egen valuta, men det kan ta pokker så lang tid, og for den utålmodige spiller kan også dette kjøpes gjennom en valuta som du kjøper av utvikleren. Disse spillene er som oftest FPS. De har også et totalt håpløst våpen system: du kan "leie" våpenet i en, tre eller syv dager, men skal du ha det permanent må du betale ekte penger...

Det er også RTS (Real Time Strategy), hvor alt kan kjøpes oppgraderes gjennom spillet men det tar sykt lang tid, derfor lar utvikleren deg (som de generøse folkene de er) ta en snarvei, F.eks Clash of Clans: i starten tar det ikke lang tid å oppgradere og kjøpe nye ting, men etter hvert kan det ta opptil to uker med en oppgradering. Derfor lar de deg kjøpe Utvikler Valuta, som går mye fortere, men er svin-dyrt.

Så med en (sikkert forvirrende) forklaring ovenfor, vet dere de to største sjangerne innen F2P. Det problemet jeg har med F2P er at det er gøy, men jo lenger du kommer, eller jo høyere level, så tar det lenger tid å få nye ting. Dermed har utvikleren satt opp en enkel, men kynisk måte og sope inn pengene dine på.

Det er også det sjeldne unntaket, som ikke begrenser oppleveling din, og det unntaket jeg prater om er Loadout, ett tredjepersons-skytespill hvor alle ekte penger går med til å kjøpe klær til figuren din, og all spillvaluta går med til å kjøpe våpen oppgraderinger, og alle våpen kjøp er endelige, betal en gang, behold våpenet for alltid. Ikke tar det lang tid heller, den første oppgraderingen min kjøpte jeg etter tre kamper, så ikke er lang tekkelig heller, men ale oppgraderinger blir låst opp etter vert som du levler opp.

Det siste jeg har og si før jeg tar natta, siden jeg skriver dette ti over tolv på natten er: Hva er din om F2P og hvor mye -om du har brukt noe- på det? Min egen mening er at det bare er ett bra F2P spill Loadout, latterlig moro, morsomt gameplay, og latterlige våpen. Jeg har brukt hele 41 kroner på F2P spill, som var Blacklight: Retribution.

Takk for oppmerksomheten din, nå takker jeg for meg. Ha en fin dag.
u mad bro?
  • 0
Det finnes gode F2P spill, men de er ikke mange av. Det beste eksempelet er vel Dota 2, der man kan spille på likt nivå med alle andre fra starten av, uten å betale.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Path of Exile er et strålende eksempel på et F2P-spill som funker. Føles som et fullverdig produkt, og ville ikke hatt noe imot å kjøpe dette spillet.
  • 0
Jeg er fortsatt ganske skeptisk i F2P spill. Som SoL sier så finnes det noen som er bra, men min erfaring er at spill du betaler for leverer mye høyere kvalitet.

League of Legends er det eneste F2P spillet som jeg synes er bra, men det skal også sies at det ikke skal mye til før det ikke er gratis lenger. Har du først begynt å spille en del og blitt noenlunde god, så er det ganske fort gjort å begynne å investere i "in-game" innhold i spillet. Og det gjelder nok ganske mange mobil og internettspill også, Farmville er jo et grusomt eksempel....

MMO's har jeg enda flere eksempler på. World of Warcraft har hatt månedlig betaling i alle år og det er jeg egentlig glad for. Jeg har spilt både Lord of the Rings Online og The Old Republic mens de hadde samme betalingsmodell og etter at de ble gratis å spille, så var de ikke til å kjenne igjen.

Derfor håper jeg også at WoW aldri blir F2P. Det er jo sagt at The Elders Scrolls Online skal få samme behandling, noe som faktisk gjør meg interessert i å prøve det ut.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Har liten erfaring med F2P, men har fått inntrykk av at Valve er ganske flinke når det gjelder å ikke loppe kundene sine. Ellers er det jo mange IOS spill som man bare trenger å holde ut litt reklame for å spille. Det synes jeg er helt greit i tilfellene f. eks. Angry Birds. God blogg!
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Glorfindel:
The Elders Scrolls Online


Er det ikke meningen at du betaler en gang i måneden i tillegg til at du kan kjøpe ting med ekte penger i spillet? Mener å ha hørt det og det er en teit idé, men en lønnsom én..
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Er det ikke meningen at du betaler en gang i måneden i tillegg til at du kan kjøpe ting med ekte penger i spillet? Mener å ha hørt det og det er en teit idé, men en lønnsom én..


Jo, det kommer sikkert til å få mikrotransaksjoner og jeg er delvis enig i at det kan være tullete. Men for min del spørs det litt på hva man kan kjøpe. WoW har mounts, pets osv. man i grunn kjøper for "moro skyld" og det synes jeg er greit, men skal det selges våpen eller utstyr som kan være nødvendig i spillet, så synes jeg det går for langt.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!