Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

En av de store gledene ved det å reise til andre verdensdeler, er de kulinariske opplevelsene man får. Mat og drikke forteller mye om de lokale tradisjonene og kulturen, så jeg er alltid åpen for å prøve noe nytt når jeg er på ferie. At man må regne med litt kroppslig ekspansjon som følger av slike vaner, får man alltids bare tåle...

En ting man uansett ikke legger på seg noe særlig av, er kaffe. Jakten på god kaffe er en evig og vedvarende jakt, og dersom man arbeider på et sted hvor kaffen er berømt for sin ikke altfor gode smak (slik som der jeg jobber), blir denne jakten desto mer viktig i løpet av en ferie.

Det var i denne jakten at jeg kom over en finurlig sak i Japan denne jula. I Norge har man kapselmaskiner for den som forsøker å lage seg en god kopp med kaffe når man bare skal lage én kopp. Men maskinene er dyre, produksjonen er ikke akkurat miljøvennlig, og det er faktisk ikke all kapselkaffe som smaker like godt som den burde.

Inn kommer såkalte drip bags.

I Japan kan man kjøpe noe som kalles coffee drip bags. Man har én filterpose med dosert kaffe oppi, som man åpner på toppen, hekter fast i koppen og heller varmtvann gjennom. Filterkaffe for én kopp, med andre ord. Bruken ser du på bildet under:

Når man får forskjellige varianter av denne, og smaken absolutt blir god, er mitt spørsmål: hvorfor selges ikke dette i norske dagligvareforretninger, når nordmenn ligger på andreplass i verden når det kommer til kaffekonsum pr. dag?

Dagens budskap fra meg er derfor klar: Drip bags er genialt. Derfor må vi få dette i Norge.

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Da jeg var i Brasil, kaffens hjemland, fortalte en innfødt, som var gift med en svenske, at han hadde med seg kaffe fra Sverige da han var der. Grunnen var tydeligvis at svensker drikker så mye kaffe og derfor importerer det beste fra hele verden. Det synes jeg var morsomt.

Selv drikker jeg ikke så mye kaffe, men drip bags ser likevel genialt ut.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Da jeg var i Brasil, kaffens hjemland, fortalte en innfødt, som var gift med en svenske, at han hadde med seg kaffe fra Sverige da han var der. Grunnen var tydeligvis at svensker drikker så mye kaffe og derfor importerer det beste fra hele verden. Det synes jeg var morsomt.

Selv drikker jeg ikke så mye kaffe, men drip bags ser likevel genialt ut.

Kaffens hjemland er vel strengt tatt Etiopia, som var landet der man først "oppdaget" kaffebønnene, men skjønner hva du mener...
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Jeg er en slik primitiv student som heller i meg "billigkaffe" fra Rema 1000 jeg da. Allikevel synes jeg faktisk det smaker vel så greit som kaffen fra f.eks. Dolce Gusto, som vi har stående hjemme.

Men jeg er enig med dere. Drip bags så egentlig veldig genialt ut.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
  • Play
  • Play
Man finner disse i alle matvarebutikker regner jeg med? Skal dra med klassen til Japan i slutten av mars, så må få prøvd dette mens jeg er der.
  • 0
Siterer Play:
Man finner disse i alle matvarebutikker regner jeg med? Skal dra med klassen til Japan i slutten av mars, så må få prøvd dette mens jeg er der.

Du må kose deg på klassetur, det blir nok svært moro kan jeg tenke meg. Og jada, kaffeposene er noe man får tak i uten store vanskeligheter i dagligvarebutikkene der borte.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Siterer Ingar Hauge:
Kaffens hjemland er vel strengt tatt Etiopia, som var landet der man først "oppdaget" kaffebønnene, men skjønner hva du mener...


Brasil er vel kjent som hjemlandet fordi de har en stor industri. Jeg har ikke sett noen reklamer som sier at de er stolte av å importere fra Etiopia, så produserer de mye kaffebønner, egentlig?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Fra Wikipedia: According to legend, ancestors of today's Oromo people were believed to have been the first to recognize the energizing effect of the coffee plant, though no direct evidence has been found indicating where in Africa coffee grew or who among the native populations might have used it as a stimulant or even known about it, earlier than the 17th century. The story of Kaldi, the 9th-century Ethiopian goatherder who supposedly discovered coffee when his goats behaved strangely after eating from a coffee plant, did not appear in writing until 1671 and is probably apocryphal. The original domesticated coffee plant is said to have been from Harar in Ethiopia.

Videre om kaffeproduksjon: In 2011 Brazil was the world leader in production of green coffee, followed by Vietnam, Indonesia and Colombia. Arabica coffee seeds are cultivated in Latin America, eastern Africa, Arabia, or Asia. Robusta coffee seeds are grown in western and central Africa, throughout southeast Asia, and to some extent in Brazil.

Jeg kan for ordens skyld bekrefte at de er svært glad i kaffe i Etiopia og at det dyrkes der. Hvor store de er på verdens basis vet jeg derimot ikke, men de er blant produksjonslandene. Så reklameplakat for etiopisk kaffe så sent som i går på Karl Johan, når jeg tenker meg om...
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
jeg føler jeg er den eneste på skolen, og i studentmiljøer generelt som ikke drikker kaffe. fordi jeg ikke liker det. avstår som regel fra andre koffeindrikker også, men det er for å spare penger
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer Ingar Hauge:
Så reklameplakat for etiopisk kaffe så sent som i går på Karl Johan, når jeg tenker meg om...


Det kan nok stemme. Jeg ser ikke så ofte etter kaffereklamer, fordi jeg ikke liker kaffe så godt og derfor drikker det sjeldent.

Siterer The Heretic:
jeg føler jeg er den eneste på skolen, og i studentmiljøer generelt som ikke drikker kaffe. fordi jeg ikke liker det. avstår som regel fra andre koffeindrikker også, men det er for å spare penger


Dette kunne jeg sagt selv. I hvert fall den siste setningen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Dette var en snedig liten sak. Er selv veldig glad i (avhengig av) kaffe, og skal ærlig innrømme at jeg har falt for en liten lekkerbisken fra Sør Korea.

En dose til en kopp. Jeg kjøper en pose med ca. 100 i på eBay. Artig nok så er dette fortsatt billigere enn å kjøpe tilsvarende mengde kaffe her i Norge.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Har ikke noe problem med å ikke drikke kaffe. Men drikker generelt for mye kaffe. Så det blir forsøk på å kutte ned kaffen gradvis.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!