Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

2014. PS4, Xbone, Wii U. Et nytt spillår. Dette er egentlig en ganske fantastisk periode. Det lille tidsvinduet mellom to generasjoner med konsoller. Du vet, den perioden hvor alle spillbutikkene ønsker å få ut alle de "gamle" spillene slik at de kan gjøre klar hyllene for alt det nye.

Nå er det mulig å kjøpe en rekke spennende titler til under 200-lappen, og siden jeg nesten aldri kjøper et spill for mer enn 200kr (nei, mine kjøpevaner holder ikke industrien oppe), er dette en perfekt anledning for meg å fylle opp PS3 og X360-samlingen min. Ikke helt ulikt Steam-salgene.

Men så slo det meg at jeg har jo allerede en haug med spill i samlingen min som jeg knapt har rørt, eller ikke spilt i det hele tatt. Hvor mange spill? Tja, det er bare et par titler fra de siste årene som jeg har liggende. Burde ikke være så vanskelig å komme gjennom dem alle, sant? Så feil kan jeg ta.

Etter å ha tatt en nærmere titt på spillsamlingen min, som forøvrig ikke er spesielt liten, oppdaget jeg har spill som har stått der siden tidlig 2000. Noen fullstendig urørt, andre hadde jeg kanskje spilt kun i et par timer. Noen av spillene var til og med PS1-titler. Katalogen min av uspilte spill strekker seg altså tre generasjoner tilbake. En del mer enn forventet. Og nå har jeg altså bestemt meg for å komme gjennom disse spillene. Ti år med spilling skal taes igjen, og hvilken bedre tid er det å gjøre det på enn når man sitter innesnødd?!

Så, hvordan skal jeg hive meg over denne utfordringen? Jeg kunne jo gjøre det enkelte ved å begynne med de eldste og jobbe meg oppover, eller ta det nyeste og jobbe meg nedover. Jeg vil gjøre begge deler. For å klare å komme gjennom alle spillene, og samtidig gi meg selv litt variasjon underveis, så har jeg bestemt meg for å begynne både med det eldste og det nyeste, og jobbe meg inn mot midten. Målet er da å komme gjennom to spill om gangen (et gammelt og et nytt) og se hvor jeg ender opp når jeg endelig er ferdig.

Planen er også å skrive en blogg hvor jeg oppdaterer om fremgangen min og skriver en kort oppsummering/anmeldelse av spillene etterhvert som jeg fullfører dem. Er du interessert i å høre på noen raske meninger om spill til PS1, PS2, GC, Xbox, X360, PSP, DS, PC, mm. Så er det bare å følge med på disse bloggene fremover. Jeg fyrer derfor av med to spill som jeg nettopp har spilt!

GAMMELT

Devil Dice - PS1

Et japansk indie-spill som ble plukket opp og utgitt utenfor Japan var sjelden kost på 90-tallet, men dette spillet klarte det. Jeg kjøpte det for rundt 50kr helt i slutten av PS1 sin levetid, spilte det i ca. 5 minutter før jeg innså at dette spillet ikke var for meg.

Dette er et puzzle-spill hvor du styrer en teletubby-lignende demon (av mangel på en bedre forklaring). Målet er å navigere seg rundt på et lite brett, og du skal samle terninger sammen ved å bruke et bestemt antall skritt. Stort dypere enn det er ikke spillet, men det bydde likevel på utfordringer.

Jeg har mer sansen for denne type spill nå enn da jeg var 10 - 11, men vil ikke si at dette er noe jeg kunne holdt på med i flere timer. Kanskje en liten økt her og der for å få litt hjernetrim. Anbefales for dem som er gode med tall. Har også potensialet til å være et artig drikkespill.

NYTT

Hearthstone - PC

OK, kanskje litt teit å ha med et spill som enda ikke har blitt utgitt på denne listen, men jeg fikk min beta-invitasjon før jul, så rent teknisk blir dette det nyeste spillet jeg har som jeg ikke har fått spilt.

De aller fleste har nok hørt som Blizzard og World of Warcraft, men for dem som ikke har det. Hearthstone er WoW TCG (Trading Card Game) på speed. Et gratis onlinespill der du skal lage deg en kortstokk og kjempe mot andre spillere. Så, hvor mye kan man si om et kortspill? Vel, det er underholdende, og det går i et mye kjappere tempo enn for eksempel Magic: The Gathering (som undertegnende liker å spille).

Spillet er enda i beta, og det er selvsagt et par bugs her og der, men selve spillet er faktisk underholdende. Jeg hadde ikke sett for meg at jeg ville like et digitalt kortspill så mye, men jeg gjør faktisk det. Du går opp i nivåer, får nye kort, og det er et system for å lage sine egne kort (ut ifra de kortene som er tilgjengelige). Du kan også kjøpe kort om du er villig til å investere ekte penger i spillet.

Hearthstone er et perfekt mellomspill. Det er noe jeg liker å fyre opp mens jeg venter på noe annet. Et godt eksempel er når jeg må vente i 10 - 20 minutter på en dungeon-gruppe i FFXIV. Da er det greit å ha Hearthstone på den andre skjermen. Utenom det var ikke spillet noe jeg klarte å spille flere timer i strekk. Kanskje en time, maks. Dog skal jeg innrømme at jeg spilte flere økter i løpet av en dag, så spillet har iallefall fenget meg litt. Spillet passer for dem som liker TCG og for dem som aldri har prøvd.

Det var det jeg hadde for denne gang!

<bild>
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Spennende. Jeg har jo en eviglang backlog med spill som strekker seg minst like langt tilbake i tid, og det er alltid moro å oppdage gamle perler og antikke obskuriteter.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Når jeg suser rundt på nettet eller f.eks. Gamestop, så har det ofte ført til en del innpulskjøp, så jeg har en formidabel bunke å gå igjennom selv. Jeg tror dog ikke noen av dem er 10 år gamle, men skal ikke si noe for sikkert før jeg har gått gjennom samlingen skikkelig.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel988:
Når jeg suser rundt på nettet eller f.eks. Gamestop, så har det ofte ført til en del innpulskjøp


Kjenner følelsen, og er mye av grunnen til at jeg har fått dette luksusproblemet. Hadde ikke forventet at noen av spillene skulle være så gamle, men hva annet kan man gjøre enn å spille dem? Kommer ikke til å kjede meg på en stund, iallefall.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Siterer David Selnes:
Hadde ikke forventet at noen av spillene skulle være så gamle, men hva annet kan man gjøre enn å spille dem? Kommer ikke til å kjede meg på en stund, iallefall.


Ikke sant. Om knapt en måned så begynner spillene for 2014 å komme og jeg sitter fremdeles igjen med en bunke opp til taket.... Et gedigent luksusproblem det der.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Glorfindel988:
Ikke sant. Om knapt en måned så begynner spillene for 2014 å komme og jeg sitter fremdeles igjen med en bunke opp til taket.... Et gedigent luksusproblem det der.


Du kan jo kjøpe spill sjeldnere så du får ordnet opp i problemet? Jeg for min del skal kun ha få spill dette året til nypris. Eller det er planen i hvertfall. En brubkar backlog med PC-, og PS3-spill må gjennomføres i alle fall.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Du kan jo kjøpe spill sjeldnere så du får ordnet opp i problemet?


Det kan jeg jo, men med min litt brede spillsmak, så er det alltid noe som frister. I tillegg så samler jeg jo litt, så en god del spill kjøper jeg vel egentlig bare for å ha.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!