Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg har tenkt endel på menneskeheten i det siste. Vi som mennesker har igjennom hele historien, så vidt jeg vet, fundert på hva vår eksistens er for noe, hva som er meningen med den, om den i det heletatt har noen mening.

Men denne bloggen er ikke for å antenne en diskusjon rundt et "hva er meningen med livet?"-spørsmål. Den er ment som en presentasjon av mine tanker/deres tanker på menneskeheten.

For hva er vi? Nei, jeg tenker ikke på om vi er pattedyr eller ikke, om vi har sjeler eller ei, eller om vi kommer fra evolusjon eller Gud, men hva slags bilde vi har skapt av oss selv. Hva er vi? Gode eller onde?

Verden i dag er rar. Vi er en rase som i bunn og grunn er egoistiske, som bare bryr oss om oss selv og de som er knyttet nærmest inntil oss. Vi dreper andre mennesker og dyr, gjør jorden om fra et naturlig paradis til en fabrikk som forsyner en umettelig menneskerase med mer levetid og luksus for de som kan betale for det.

Hva har vi i møte? Hva har vi oppnådd? Jeg er ikke interessert i hva meningen med livet til individuelle mennesker er. Hva er meningen og formålet til mennesket som rase? Hva er det vi jobber mot? Har vi i det heletatt et mål, eller lever vi i tomhet?

Hva tenker du?
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Tenker det er altfor tidlig å begynne å øve til heldagsprøven i filosofi jeg skal ha denne onsdagen.

For å kondensere et tresidersessay som svar til spørsmålet ditt har jeg syv ord: Vi kommer til å utslette oss selv.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Vi er ikke noe annet enn en epoke i evolusjonen. Å se på seg selv eller menneskerasen som noe spesielt er meningsløst. Vi har eksistert i så kort tid at det er egentlig ikke nevneverdig i den store sammenhengen.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Vi er en rase som sitter hjemme foran PCen og klager over hvordan menneskeheten er, uten å sette det ut i handling.
Kjedelig gutt som leser aftenposten og som får toppkarakter. Snart begynner jeg å like kaffe.
  • 0
Det er vel ikke noe mer mening med oss enn meg andre dyr. Vi eksisterer, vi har en start og en stopp.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Siterer Sofaspilleren:
Vi er en rase som sitter hjemme foran PCen og klager over hvordan menneskeheten er, uten å sette det ut i handling.


Hvis du refererer til meg, så er jeg helt enig. Jeg er ikke noe bedre enn noen andre, kanskje til og med værre. Jeg er en del av menneskeheten akkurat som deg.
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Jeg slutter meg til Dr Madnar.

Meningen med alt liv er maksimal spredning av egne gener.
The gavel corrupts
  • 0
Jeg var sånn før, sa at eneste meningen var å spre gener. Men det er jo en forbanna døv mening. Og i seg selv ingen mening. Hva er meningen med menneskeheten? Å eksistere? Fy faen så døvt. Nei, jeg liker sitatet min gamle engelsklærer skrev på et bursdagskort: Ikke vær så opptatt av å finne meningen med livet. Vær heller opptatt av å fylle livet med mening.

Mennesker er det nok av, så om du holder genene for deg selv er det ingen som klager.

Men det var ikke det du spurte om. Du spør om noe dypere. Om vi er gode eller onde eller hva vi nå er? Hva er vår natur? Vel, Machiavelli seier vi er egoistiske, fra naturens side onde, og trenger og styres med hard hånd. Hobbes mener vi er nødt til å overgi litt av vår naturgitte frihet opp, til fordel for lover og en myndighet som sørger for allmenn sikkerhet. Alternativet er naturtilstanden, en tilstand uten lover, survival of the fittest, og det vil mennesket unngå. Locke sier naturtilstanden ikke er så ille, fordi mennesker evner å respektere hverandre uten at det pålegges av loven - en av de første liberalistene.

Litt pirking i overflaten av exphilpensum right there. Fin repetisjon for meg også, med eksamen nå på lørdag :p

Anyways, jeg vil anbefale to podcaster til deg, hvis du sitter sånn og undrer ofte. En veldig interessant podcast er som tar opp alt fra meningen med livet, det overnaturlige, forståelse av sannsynlighet og om filosofi er en ekte vitenskap er BBCs The Infinite Monkey Cage. Ispedd en god dose humor, er viktig å nevne. Den andre podcasten er Radio Revolts "exphil-losen". Den tar opp temas fra filosofihistorien, svarer på spørsmål som hva er det rette, og kan vi vite at vi eksisterer, og ikke lever i et slags matrix. Episoder på rundt 20 minutter, og veldig interessante, selv for de som ikke studerer exphil. Det forklares sånn at mannen i gata skal skjønne det.

Så, the infinite monkey cage og exphil-losen. Anbefales!
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Takk! Mange kloke ord! Skal definitivt ta en titt på podcastene. Faktisk nå med en gang! ;)

Lagt til 2013-12-12 15:08:
Som du nevner, så er mening en veldig individuell ting. Og det er jo bra. Jeg har funnet min mening med livet, og jobber for å gjøre ting bedre. Men mennesket som rase, om vi ser på det i macroperspektiv, vil jeg si drifter rundt i tomhet. Vi har egentlig intet annet felles mål enn å overleve. Vi jobber ikke imot noe felles mål. Kanskje er det dette menneskeheten trenger mest av alt? Et felles mål? Kanskje til og med en felles fiende? ;) (Alien attack.. *kremt*, *kremt*)
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Siterer Filimonki:
Vi jobber ikke imot noe felles mål. Kanskje er det dette menneskeheten trenger mest av alt? Et felles mål?

Enig. Vi styres av å leve et så komfortabelt liv som mulig, som i dag ofte betyr å ha så mye penger som mulig. Vi trenger kanskje noe som river oss vekk fra denne troen på at materialstiske tilegnelser er kilden til det gode liv. En felles fiende ville true hele verdens komfort, og kanskje forent oss. Eller så kan vi, litt mer utopisk, sette oss mål, som å erobre verdensrommet, i den forstand at vi mestrer det, bestiger det, klarer å reise ut, teraforme planeter og spre oss oss sakte men sikkert ut fra jorda, kanskje med det ultimate mål å støte på liv.

Nei, her vi driver og duller rundt på denne lille planeten har ikke livet mye mening, om vi stiller oss på månen og ser ned på oss. Da virker alt vi foretar oss plutselig ganske dødfødt.

Men igjen, så lenge jeg er glad, og klarer å fylle livet med noe jeg synes er meningsfult, altså mennesket sett fra et mikroperspektiv, så bryr jeg meg ikek så mye om dette spørsmålet med "meningen med livet".
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!