Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hvis du ser du bort i fra Smash Bros. serien, har jeg aldri vært bort i all verdens med slåssespill i min tid som gamer. Jeg husker dog jeg spilte en del Tekken 2 og et annet ganske merkelig spill kalt Bloody Roar 2 når jeg var mindre. Men etter litt random søk på nettet fant jeg tilbake til et spill jeg spilte en del på omtrent samme tid som mange andre storslagere og plutselig kom det ene flashbacket etter det andre som lyn fra en skyfri himmel. Utvikleren er Capcom og da ville det kanskje vært mest logisk om spillet jeg tenker på heter Street Fighter, men det gjør faktisk ikke det. Spillet jeg skal frem til er nok en litt mer ukjent tittel enn mange av de kjente spillseriene som denne utvikleren står bak. Spillet ble utgitt i 1998 på Playstation og går under navnet: Rival Schools.

Rival Schools: United By Fate, som er det fulle og hele navnet, er et slåsspill opprinnelig laget for de klassiske arkademaskinene, men som også ble portet til Playstation i 1998. Spillet finner sted i en japansk by kalt Aoharu City. Her får vi ta del i en historie som omspiller seg rundt forskjellige skoler i byen. Batsu Ichimonji er navnet på vår hovedperson, en gutt som nettopp har startet på Tayio High. Det er forsåvidt noe mystisk som foregår på skolene i denne byen. Elever og ansatte forsvinner ut av ingensteds og Batsu og klassekameratene bestemmer seg derfor for å prøve å finne ut av hvem som står bak. Som det ligger i navnet går spillet ut på å slåss mot rivaliserende skoler og hver skole har et visst kjennetegn med forskjellige karakterer å velge mellom. Du har f.eks. Shoma, en baseballspiller fra sportsskolen Gorin High, Akira en motorsyklist fra gjengmedlemmene i Gedo High og Justice High, som er en skole med en bande gærne lærere.

Som alle klassiske slåssespill går dette også ut på få ned motstanderens helsebar før din egen og du har flere angrepskombinasjoner å bruke. Du kan også slå deg sammen med en partner og bytte karakterene inn og ut av kamper. I tillegg kan du kombinere knep sammen med partneren din. Her har du standarden: "Slå dere sammen og bruk noe fancy shit som gjør voldsomt med skade", men du har også en litt mer merkelig tilnærming, der f.eks. en kvinnelig partner plutselig hopper inn og begynner å råkline med deg, som vil føre til at helsebaren din fylles opp noe, eller at du får bonusskade en viss periode. Hver karakter har også en del heftige spesialangrep de kan bruke, som f.eks: dette, eller dette eller kanskje dette? Pretty awesome indeed.

Rival Schools er med andre ord ikke noe revolusjonerende slåsspill, men det skiller seg litt ut ved at det fokuserer en del mer på historien enn hva jeg har inntrykk av at andre spill i samme sjanger gjør. Historien utspiller seg på forskjellige måter, avhengig av hvilke karakterer og skoler du velger, men du vil ende opp med å slåss mot den samme siste bossen uansett. Før og etter hver kamp er det også 2D-anime cutscenes mellom karakterene, som forklarer historien. Du er dog nødt til å velge personer fra samme skole, ellers vil spillet droppe disse sekvensene og bare la deg kjempe deg til siste boss på vanlig måte. Historien er også helt grei og det er mange minneverdige karakterer du kan velge å følge gjennom spillet. Musikken er også (selvfølgelig) noe av det jeg husker best. Spillet har en intens men samtidig munter og livlig blanding av klassiske arcade/anime (?) lignende låter som virkelig gir den gode, nostalgiske old-school følelsen. I tillegg er det (så vidt jeg vet) kun på japansk, noe som i grunn er helt greit, selv for en som meg som pleier å foretrekke engelske stemmer.

Rival Schools er et spill jeg absolutt kan anbefale å sjekke ut om du er gira på å utforske gamle klassikere. Det er et spill jeg har hatt mye moro med, dog kan jeg ikke huske om jeg noen gang har eid det selv, eller om jeg kun spilte det en del hos en kompis. Merkelig nok finnes det også kun på den japanske Playstation Store, selv om det kanskje utgis i Europa etterhvert også. Spillet har også en oppfølger kalt: Project Justice på samme konsoll og det har også verset noen rykter om at det skal lages et tredje spill til PS4.

Åpningssekvensen til spillet.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Dette er nesten så japansk som det får blitt. Herlig.
Var ikke spesielt glad i denne typen spill da jeg hadde PS1, men det ser jo helt sprøtt morsomt ut.

At historien får mer plass i slike spill er noe jeg gjerne vil se mer av.

Som vanlig kjempegod blogg.
''eh'' - Link
  • 0
Siterer Subject 17:
Dette er nesten så japansk som det får blitt. Herlig.
Var ikke spesielt glad i denne typen spill da jeg hadde PS1, men det ser jo helt sprøtt morsomt ut.

At historien får mer plass i slike spill er noe jeg gjerne vil se mer av.

Som vanlig kjempegod blogg.


Takk for det >)

Å sette dette spillet på kartet er vel ikke den mest krevende oppgaven nei

Jeg synes det er et veldig morsomt spill. Det når selvfølgelig ikke helt opp til Smash Bros.
serien, men det er fortsatt et av de "simpleste" spillene jeg har hatt det veldig gøy med.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Veldig god blogg.

Spillet virket interessant, så kanskje jeg blir å sjekke det ut en gang jeg får tid.

Er generelt sett ikke så veldig glad i slike slåssespill (sett bort ifra Smash Bros), men er allikevel åpen for å teste de når det kommer slike anbefalinger.
Hei.
  • 0
Stilig, denne bloggen gikk meg hus forbi! Dette spillet ble spilt MYE back in the days, mens det i dag går mest i Rival Schools: Project justice til Sega Dreamcast.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!