Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Advarer mot STORE spoilers, så pass på!

Året er 1976, to rivaler møtes på startstreken. Det er snakk om James Hunt og og Niki Lauda, basert på en sann historie. Dette er RUSH.

Starten!

6 år tidligere: James Hunt er en ung sjåfør som skal delt at i Formel 3 sesongen (divisjonen under Formel 1)stiller seg til start. Han får plutselig øyne åpne for en nykommer. Det ryktes at han er halvt Tysk og halvt Østeriker, det er snakk om Niki Lauda. Niki har pole posison i det første løpet. Starten går, og da, allerede så får vi den actionen vi venter på. Det er side om side i om side i hver sving. James er for aggressiv og dytter begge to ut av banen, Niki må bryte, han er rimelig forbanna, mens James vinner løpet. Niki kaller ham for et "asshole" etter løpet pga hendelsen.

Noen dager senere så møtes Niki med et av de middelmådige teamene i Formel 1, nemlig BMR. James blir missunnet av dette og skaffer seg kontrakt med teamet Harveik (eller noe sånt). Begge er i eliteligaen, og det er nå rivaliseringen begynner. Sesongen starter i Brasil, og slutter i Italia, Monza. Der Niki vinner VM.

Ny sesong

En ny sesong er i vente, året er nemlig 1976. Niki lauda har skaffet seg kontrakt med Ferarri, James har ingen. Han kjemper desperat å få en ny en. Han spør Lotus, Williams, Mecedes og flere en jeg kan huske på. Han blir så desperat at han drikker seg full med mange liter øl. Kona hans () blir så forbanna at hun flytter ut (de var nygift!). Nå var det bare han og ølet. Så ringer telefonen, det er nemlig McLaren som ber han om testkjøring (En av topplagene i Formel 1). Dette var sjansen han trengte for å slå Mr. Lauda.

Sesongen starter dårlig for James. Måtte bryte i Brasil, Sør-Afrika og i Frankrike. Han vinner i Spania, men blir "disket" pga at dekkene er 1,5 cm bredere. Så null poeng der også, mens Niki leder overlegent. Dessverre må James bryte i Monaco også. Han klager på at bilen har blitt "et monster".

Dramakrasjet!

Dagen er i August, der løpet i Nurburgring skal avholdes. Regnet pøser ned. Niki har tilkalt et møte, der de skal avgjøre om at de skal kjøre på den lifsfarlige banen. Avstemningen går til at løpet skal kjøres. Niki er nervøs, han sier "Its 80% to die today". Men løpet blir kjørt. En treg start av alle førerne, men de kommer seg slitene oppover. Alle går inn i depoet etter en runde, for å skifte til slicks (dekk uten mønster). Niki maser på mekanikerne om at de skal skynde seg, han mister tid. Han er tilbake på banen, med James i en stor overlegen ledelse. Han kjører for hardt. Det resulterer at han kjører inn i muren og bilen går i et stort flammehav. Flere førere hjelper til i siste liten, men det er for sent. Hele hodet er forbrent. Han blir sendt til sykehus mens kona ber vettskremt. Hun vet ikke om at han lever eller ikke. Niki er igjennom en hard behandling av åpne sår, mange operasjoner og rensing av lungene (de ble verst utsatt). Han ser på TVen at James "stjeler" poengene hans. Mens han er ute halve sesonger så ser han at James vinner løp etter løp. Utrolig nok så setter han seg i bilen igjen etter par måner (vis respekt). Etter konas tillatelse såklart.

Sesongen fortsetter, hvor er James? Jo, han er på jakt etter en flyvertinne. Der de går på do og gjør "visse greier" (Runking, samleie osv). Det var virkelig spennende. Men, her er vi. I Italia, Monza. Der James og Niki fortsetter rivaliseringen. Det blir en dårlig start av Niki, som må slite seg oppover, mens James tar de smørglatt. Niki blir innblandet i en kollisjon, men kommer seg igjennom. Så plutselig. James Hunt er ute, han må bryte. Det ser lyst ut for Niki nå. Han fullfører på en solid fjerdeplass etter traumet. Og når James kommer i depoet så viser seg at diskvalifiseringen i Spania ble opphevet, se det ble jubel i Mclarengarsjen også.

Avslutningsløpet

Spoiler:Spoiler:Sesongens siste løp, i Japan i Fuij. Her pøser regnet ned. Førerne stiller til start. Og igjen, lampene tennes og motorene brøles. En god start for James, som blir forfulgt av Amerikaneren Mario Andretti. En stor figth for to store førere. Han må komme blant topp tre for å vinne tittelen. Hva er det Niki gjør? Han kjører inn i depoet, han klatrer ut av bilen. Det viser seg at han synes at det ble for farlig å kjøre. Et par runder senere så får James en punktering, går inn i depoet. Han er ute på banen igjen, men på en sjette plass. Kan han hente det opp? Fire runder igjen, regn, tåke, høy hastighet. Et farlig løp, men må presse bilen til det ytterste. Han kjører forby en nei to. Det er 100m igjen og James fullfører på en "femte plass". Nei, de diskuterer. Det er JAMES HUNT! Som er årets verdensmester, gratulerer. Han sier at han skal drikke seg full etter løpet.

Så sånn endte det, James ble programleder, og Niki ble pilot. En god slutt (som de fleste filmer gjør). Men dessverre så dør James Hunt av infarkt.


For meg så..

Ja, dette er den sanne historien av James Hunt og Niki Lauda. For meg så er dette den beste filmen i 2013. Ja, helt sant. Den har alt. Action, humor og triste ting midt i filmen. Begynte nesten å grine med krasjen med Lauda i Nurburgring, og en film etter sann historie. Ja, tenk det. For meg så overvinner denne filmen alt, en soleklar 10 fra meg.!

Karakter: 10/10!

+ Originalt bruk av Formel 1 sporten. ALT!

- Litt til ganger repeterende, ensformige kamper


"Everybody driven by something"
Not race from me, if I say no.
  • 0
Fin anmeldelse! Må få sett denne filmen en gang
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Grei anmeldelse dette her, gleder meg forøvrig veldig til å se filmen, har troen på at den kan gli inn på min topp 3 over årets beste filmer så langt.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Siterer Victorfinne:
Fin anmeldelse! Må få sett denne filmen en gang
Siterer JoEy_Odd:
Grei anmeldelse dette her, gleder meg forøvrig veldig til å se filmen, har troen på at den kan gli inn på min topp 3 over årets beste filmer så langt.

Takk dere
Not race from me, if I say no.
  • 0
Digga Rush, satt med et skikkelig Ricciardo-glis under hele filmen.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Kjempefin tekst, problemet e bare oveskriften. For dette er ikke noe anmeldelse, det er en ren genfortelling av handlingen i filmen. Du har ikke nevnt navnet på noen skuspillere engang, langt mindre skrevet noe om hvordan de tolket rollene som Hunt og Lauda.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Fin anmeldelse. Virker som om du likte den.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Har ikke lest bloggen jeg. Om du absolutt må ha med spoilers så må du bruke spoilertaggen.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Tyranus:
Digga Rush, satt med et skikkelig Ricciardo-glis under hele filmen.

Jeg også

Lagt til 2013-10-09 12:53:
Siterer gnyg:
Har ikke lest bloggen jeg. Om du absolutt må ha med spoilers så må du bruke spoilertaggen.

Ok

Lagt til 2013-10-09 12:55:
Siterer Taktikkeren:
Fin anmeldelse. Virker som om du likte den.

JA
Not race from me, if I say no.
  • 0
Siterer MNO2610:
For meg så er dette den beste filmen i 2013.


Da har du nok ikke sett Spring Breakers!
Ja, det er meg.
  • 0
Siterer Strife_Cloud:
Da har du nok ikke sett Spring Breakers!


Haha. Du og den Spring Breakers filmen din altså.
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Niki Lauda vant verdensmesterskapet to ganger etter Hunt vant sitt eneste, han ble ikke pilot.. Han startet Lauda air som flyr innenriks i Sveits, men før det drev han sitt eget F1-team som sjeldent vant.

Forøvrig spoiler du en del uten å merke det, vi er ikke interessert i hva som skjer, bare åssen det var uten at du forteller hvordan det var.
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Siterer Cherno:
Niki Lauda vant verdensmesterskapet to ganger etter Hunt vant sitt eneste, han ble ikke pilot.. Han startet Lauda air som flyr innenriks i Sveits, men før det drev han sitt eget F1-team som sjeldent vant.

NEI, FAKTAFEIL!
Siterer Cherno:
Forøvrig spoiler du en del uten å merke det, vi er ikke interessert i hva som skjer, bare åssen det var uten at du forteller hvordan det var.

Takk, skal huske tipsene.
Not race from me, if I say no.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!