Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

En ting som ikke er så vanlig i spill er å ha en kvinnelig hovedrolleinnehaver. Derfor synes jeg ofte det er ekstra stas når noen kule og unike spill har dette. Spill som er verdt å nevne er Portal, Okami, Bayonetta, Ico, Tomb Raider, Final Fantasy, Mass Effect, Skyrim, Mirrors Edge og sikkert mange flere. Når jeg skriver dette blir jeg faktisk litt overrasket over hvor mange spill som har en kvinne i hovedrollen. Allikevel er andelen mannlige protagonister i spill mye høyere. Dette er vel naturlig så klart, da spillutviklere stort sett er menn. De som likevel har gjort et forsøk på å beskrive en kvinnelig protagonist har i de tilfellene jeg har sett gjort en rimelig bra jobb.

Det å ha en kvinne i hovedrollen føler jeg gir spillet en egen unikhet (hvis det går an å si). Ikke fordi man hele tiden får se på smekre kvinneformer, men fordi dynamikken noen ganger blir annerledes fra andre spill. Det å spille som en kvinne kan gjøre ting litt uforutsigbart ved at man ikke alltid trenger å redde jomfruen i nød. Ofte handler disse spillene om å redde seg selv eller verden, og ikke om å redde din sjelevenn av det annet kjønn. Hovedpersonen i Portal f. eks må være raskttenkende, kreativ og modig for å redde seg selv fra en allvitende kunstig intelligens. Humoren føler jeg også noen ganger blir annerledes når kvinner er i hovedrollene. Jeg tenker spesielt på Okami, Bayonetta og Portal. Humoren i såkalte "bro-shooters" kan bli kokt ned til kødding om penisene deres eller generell ostete dialog. I f. Eks Bayonetta har hun en noe selvsikker på kanten til arrogant holdning til stort sett alle. Dette er ganske morsomt i seg selv, da hun har ferdighetene til å faktisk bygge opp under den selvsikkerheten. Hun kan banke alle, og hun vet det. Det at dette er uvant for en kvinne gjør det morsomt og interessant i mine øyne.

I Portal blir det levert humor på løpende bånd av den "kvinnelige" antagonisten GLaDOS. Jeg skriver anførselstegn fordi det egentlig er en kunstig intelligens med kvinnestemme. Uansett føles det som om GLaDOS er av hunkjønn fordi hun har mange humørsvingninger, og hun klarer samtidig å skjule følelsene sine (ja jeg vet at hun er en robot, men hun er veldig menneskelig). Dette med at hun ikke viser følelser gjør mange av vitsene hun kommer med, så mye mer morsomme. Og for å ha det klart, jeg mener ikke at det å være passiv aggresiv, følelsesløs og temperamentsfull er noe som kvinner har felles. Disse egenskapene ville kunne beskrive en skikkelig "bitch", men kunne også beskrevet en skikkelig mannlig drittsekk. Uansett, så føler jeg at det at GLaDOS har disse egenskapene, og er hunkjønn, gjør henne desto mer skremmende.

"There is not a man on the planet who can defeat a woman. It's the way of the world." Hideki Kamiya, skaperen av Okami og Bayonetta. Amaterasu (hovedrollen fra Okami) og Bayonetta er to sterke kvinneskikkelser i gaming. Ihvertfall føler jeg det sånn. Man kan si at Bayonetta samtidig gir inntrykk av å være et seksuelt objekt, men jeg føler at hun bruker seksualiteten sin som et våpen og ikke som noe sårbart. Jeg syns det gjør henne sterkere og mer truende. Amaterasu har en ro og et heltemot som er urokkelig gjennom hele historien i Okami. Hun er en personlig helt på lik linje med andre fiktive helter slik som f. Eks Harry Potter eller Darren Shan. Jeg hører stadig at jenter også bør få sterke rollemodeller i vårt samfunn, og jeg mener begge de jeg har nevnt er gode. Så klart bør ikke Bayonetta være en rollemodell for de som er yngre enn seksuell lavalder, men jeg ser ingen grunn til at unge kvinner ikke kan ha en rollemodell som tør å være selvsikker og sexy. Menn har jo rollemodeller som er sterke, frempå, selvsikre og som får drømmedama.

Det at man kan velge om man vil spille som en kvinne eller mann er så klart det mest likestilte alternativet vi har. Mange menn uttrykker at de gjerne spiller som en kvinne dersom de får velge, blant annet fordi det er spillkarakterens bakside man må se på gjennom et helt spill. Allikevel har jeg lest at flere har uttrykt at den kvinnelige protagonisten i Mass Effect blant annet har en mer interessant dialog enn den mannlige. Det å ha alternativet er noe jeg setter pris på og som jeg ønsker at flere utviklere hadde hatt i sine spill. Om spillet blir så veldig mye annerledes av den grunn tror jeg ikke, men så er heller ikke det poenget. Valgfrihet bør være der når det ikke er så mange hindringer for det. Eller hva synes du?
  • 0
Synes Tomb Raider var det første spillet som virkelig slo an med dette. Måten en helt kunne være kvinnelig og samtidig være like tøff. Mye finere og se på rumpa hennes i 20 timer, enn og se på Nathan Drake i 5 timer. If you know what I mean.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Synes Tomb Raider var det første spillet som virkelig slo an med dette. Måten en helt kunne være kvinnelig og samtidig være like tøff. Mye finere og se på rumpa hennes i 20 timer, enn og se på Nathan Drake i 5 timer. If you know what I mean.

Nudge nudge
Mener du det første Tomb Raider eller det nyeste?
  • 0
Mente det første ever.

I det nye er Lara Croft så vidt jeg vet litt mer mennesklig, og lettere og kjenne seg igjen i følelsesmessig. Sjelden folk blir så iskalde mordere etter kort tid som hovedfiguren i Far Cry 3 ble for eksempel. Så i det nye Tomb Raider synes jeg de har fått til mye bra sånn sett.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Sjelden folk blir så iskalde mordere etter kort tid som hovedfiguren i Far Cry 3 ble for eksempel..

Har lest at dette gjelder for Lara også, men jeg har ikke spilt langt nok inn for å se selv.
  • 0
Jeg har aldri tenkt helt over dette siden jeg ikke bryr meg om karakterens utseende, men mer om personlighet og dialog. selv om ha ikke skal se helt jævlig ut.
u mad bro?
  • 0
Dette er noe jeg ofte legger merke til. Jeg har ikke noe imot å spille mannlige hovedroller, men jeg føler mer "tilhørighet" hvis jeg har mulighet å spille dame. Hvorfor vet jeg ikke helt. Uansett kjønn så liker jeg å twiike på utseende til karakterer da hihi. Blir så sur da spill har gjort dette mulig, men så gjort alternativene shitty laget hehe!

Noen spill bryr seg veldig lite om dette med kjønn og "likestilling" da. Eksempel GTA V (hvis jeg skrønehøner nå så må dere gi meg smekk på fingrene). Jeg har ikke spilt det selv, men har fått med meg nok til å se at overordnet målgruppe er gutter.

Nå er dette noe som fortsatt er i endring (hurra!), og endringene skjer veldig fort. Bare for noen år siden så var ikke jenter sett på som målgruppe for spill generelt. Så vi har det egentlig ganske bra, uavhengig av kjønn (:
Do you feel the power of the dark side?
  • 0
Klarer aldri å kjenne meg helt igjen i dem. Liker jo selfølgelig godt kvinnene i spill, feks. Lara Croft og Jill Valentine. Men det er ikke alltid kvinnene passer helt inn heller. Som for eksempel GTA. Hadde aldri klart å spille som en kvinne der.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Det er ganske mange kvinnelige spillere, så det er rart at det ikke finnes flere kvinnelige hovedpersoner i spill. Det vil også muligens få flere kvinner til å spille.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!