Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For første gang på lang tid husket jeg passordet her inne, og logget inn. Tenkte bare jeg skulle skrive et lite innlegg, for de som måtte interessere seg for det.

Jeg vil gjerne diskutere litt rundt aldersgrenser på spill, og da spesielt det siste spillet i Grand Theft Auto serien. Alle vet at mange av spillerne er langt unna 18 år, men hvor går egentlig grensen?

Jeg jobber som lærer, og har helt ned i andreklasse(da er de 7-8 år) hørt at elever diskuterer seg imellom, og at leken i frikvarterene er preget av mer vold og "gjengmentalitet". Hva tenker foreldrene da? GTA har blitt et stort samtaleemne i skolegården, og de som ikke har det får selvsagt prøvd det hos venner. Misforstå meg rett her nå, jeg har selv spillet, og synes det er fantastisk, men står fast ved at aldersgrensen er der for en grunn...

I Call of Duty for eksempel, er aldersgrensen den samme, men her er situasjonen etter min mening en helt annen, da det er krig, det er meningen å drepe for å overleve, og stort sett er du en av de snille gutta. I GTA kan man ta steget utenfor dørstokken sin, og drepe naboen, for så å stjele bilen hans og kjøre over bikkja til den andre naboen samtidig som man lirer av seg obskøniteter. De fleste skjønner selvsagt at dette er ironisk, og samfunnskritisisme utført lite subtilt, men, vil en gutt på 11 år ha samme forutsetninger for faktisk å forstå det som ligger bak? Jeg tror nok et barns sinn blir påvirket mer enn vi voksne ser, og kan tenke oss, men i hvilken grad? Likeledes er det mange foreldre som får seg en a-ha opplevelse om de faktisk setter seg ned med poden og ser hva spillet går ut på, noe jeg mistenker mange ikke gjør.

Igjen, misforstå meg rett, kua har vært kalv. Jeg spilte selv spill med høyere aldersgrense(dog med langt fra samme realistiske tilnærming grafikk og omfangsmessig), jeg tror ikke jeg tok særlig skade av det. Likevel, med den grafiske fremstillingen spillselskap har mulighet for å lage idag, tror jeg de mest herdede mindreårige vi ha negativ påvirkning av mange av scenene i spillet. Debatten har jo rast i årevis om farene ved å spille voldelige spill, og at det avler forbrytere. Jeg tror ikke det er faktum, og at det er en dramatisering av situasjonen. Men, at det har negativ påvirkning på unge barn, er jeg ikke i tvil om.

Kjør debatt!
Post proelia praemia bitches!
  • 0
Hehe - i mine foredrag "Spill er sunt" så snakker jeg om nettopp det at barna spiller slike voldelige spill. Lite trulig at de blir påvirket og blir massemordere når de blir større, men man vet jo ikke hvordan barna takler det over sikt. Vi mennesker er forskjellig og reagerer på forskjellige måte.

Har selv en sønn på 12 år og han har mast noe grufult på å få spille Battlefield 3/4, Call of Duty og nå GTA V, men jeg har nektet han. Selv om jeg jobber med spill så vet jeg ikke langtidsvirkningen av at barna spiller slike voldelige spill. Det har aldri vært forsket på i det stor og det hele. Derfor mener jeg at barn generelt (opp til 15 år) ikke bør spille slike spill.

Selvsagt er dette opp til foreldrene og selv digger jeg både CoD, BF og GTA, men jeg vet også hvor mye vold, blod og gørr det er i slike spill pluss holdninger man kan få ved å spille spill som f.eks. GTA V (spesielt myntet på barn og unge).

Det er en aldersgrense på spill på lik linje som det er det på kinofilmer, førerkortet, stemmegivningen samt på masse andre ting. Hvorfor er grensene der? Det er spørsmålet mitt igjen?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Det skal mer enn et spill for at det skal gå ut over menneskeliv. Personen er antageligvis skadet i huet fra før av.

Når det kommer til aldersgrenser, så synes jeg ikke at syvåringer skal spille slike spill, men det er fordi de antageligvis ikke er modne nok for innholdet.

Det å ha aldersgrenser på 18 er er tåpelig. Spill kan ikke sammenliknes med øl og røyk når det kommer til antall døde. Hadde ikke gjort meg noe om de trappet litt ned på aldersgrenser.
  • 0
Grensene er jo der for å gi en pekepinn, de er sjelden absolutte. De fleste som selger spill eller filmer ser det litt an. Det som er skummelt er foreldre som kjøper spill ukritisk. For all del, man kan ha mange fine stunder med spill som er noen år høyere grensesatt enn man selv er, og jeg tror ikke greensene er absolutte. Likevel må foreldre og omsorgspersoner være bevisst hva det egentlig er barna gjør, og hvilke spill filmer de vier tiden sin til
Post proelia praemia bitches!
  • 0
Flott at du er tilbake TwIzTiD.

Jeg har aldri egentlig hatt noen problemer med PEGI-ratingen på spill, og hadde ikke noen særlig interesse av å spille spill med høyere aldersgrense enn alderen min. Jeg synes dog ikke dét er grunn til at de burde være absolutte. Det bør fortsatt være opp til foreldre og spillbutikker å håndheve aldersgrensene. Jeg har ikke sansen for sensur.

Jeg er dessuten sikker på at jeg kunne spilt spill med 18-årsgrense da jeg var noe yngre uten å ta skade av det. Det ville heller ikke vært noe problem å få til dersom jeg kunne komme med noen overbevisende grunner overfor foreldrene mine. Jeg kjøpte ett spill med 16-årsgrense noen år før jeg ble 16 med foreldrene mine sin velsignelse og hjelp i forkant.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Om spill påvirker barn og i hvilken grad er nok noe vi kan diskutere så mye vi vil, men uten noe fakta å komme med hjelper det lite.

Personlig spilte jeg Conker Bad Fur Day når jeg var 6/7 år og skjøt hodet av ekorn mens blodet sprutet, men er ikke blitt noe voldeligere for det om. Med det sagt. Nå er jo spill blitt ganske mye mer realistiske enn de var på den tiden, så kan godt hende at det har noe å si.

Men er enig at aldersgrenser kan være en grei ting å ha som referanse. Jeg vil derimot ikke at det skal bli lovpålagt å ikke selge spill til noen under aldersgrensen. Synes det hadde vært ganske kjipt om en 16 åring ikke fikk lovt til å spille GTA V for eksempel.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Må bare si at jeg liker RROD-profilbildet
''eh'' - Link
  • 0
Velkommen tilbake TwIzTiD.

Selv synes aldersgrenser bør til en viss grad følges, men når alt kommer til stykke, er det foreldrene som har ansvaret.

Det er viktig at foreldre følger med hva ungene sine driver på med. Det er de som må vurdere om barna er moden nok til å spille spill med aldersgrense over sin egen alder.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Foreldre og foresatte bør sette grenser der de føler for det. Selv spilte jeg GTA i ung alder uten å ta skade av det. Jeg tror ikke spill skader barna så mye, de vet at det tross alt er spill. Jeg tror ungene «nå til dags» generelt er for lite voldelige, for de sitter jo inne og spiller GTA!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Som jeg har nevnt før bør sånt avgjøres av om barnet er mentalt klar. En 11-åring kan være mer klar enn enn en på 14 i enkelte tilfeller.

Om et barn er mentalt klar for det må foreldrene bestemme, og da er det deres ansvar å finne ut om barnet deres er mentalt klar.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Kult å se deg igjen, TwIzTiD.

Jeg mener at håndhevelsen av aldersgrensene utelukkende skal være opp til foreldrene og spillbutikkene. Nå i sammenheng med GTA V er det nok en gang mange som mener at Rockstar har gått for langt og ikke burde ha inkludert en del av det de gjorde, noe som er complete bullshit. Rockstar skal ha fullstendig artistisk frihet til å gjøre hva enn de måtte ønske. Spillet er markert med aldersgrense og alle mulige advarsler om innholdet, og der stopper Rockstars ansvar. Noe annet ville vært sensur, og det har jeg ytterst lite til overs for (som Strategist også sier).

Spilte selv spill som GTA 3 og GTA Vice City i veldig ung alder, og tviler på at jeg tok noen merkbar skade av det. Det betyr ikke nødvendigvis at det er tilfellet for alle, da det definitivt finnes mer lettpåvirkelige barn (så vel som voksne) der ute. Det er bare foreldrene som er i stand til å avgjøre hva barnet kan utsettes for av slike ting, og derfor bør ansvaret ligge der. Derfor er det også helt avgjørende at foreldrene følger nøye med på hva barnet ser på og spiller. Foreldre som langer ut mot spill som GTA er ganske drøye tilfeller av ansvarsfraskrivelse.

Siterer remote:
Jeg tror ungene «nå til dags» generelt er for lite voldelige, for de sitter jo inne og spiller GTA!


Det er et veldig godt poeng, som jeg sier meg enig i.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Subject 17:
Må bare si at jeg liker RROD-profilbildet

Haha, det er min hånd, og min Xbox som døde, var ikke spesielt fornøyd med det ;)
Ellers, mange gode innspill, ser de fleste er enige med meg i at det er foreldrenes ansvar godt å høre at jeg ikke er helt på jordet
Siterer remote:
Jeg tror ungene «nå til dags» generelt er for lite voldelige, for de sitter jo inne og spiller GTA!
Dagens!
Post proelia praemia bitches!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!