Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For første gang på lang tid husket jeg passordet her inne, og logget inn. Tenkte bare jeg skulle skrive et lite innlegg, for de som måtte interessere seg for det.

Jeg vil gjerne diskutere litt rundt aldersgrenser på spill, og da spesielt det siste spillet i Grand Theft Auto serien. Alle vet at mange av spillerne er langt unna 18 år, men hvor går egentlig grensen?

Jeg jobber som lærer, og har helt ned i andreklasse(da er de 7-8 år) hørt at elever diskuterer seg imellom, og at leken i frikvarterene er preget av mer vold og "gjengmentalitet". Hva tenker foreldrene da? GTA har blitt et stort samtaleemne i skolegården, og de som ikke har det får selvsagt prøvd det hos venner. Misforstå meg rett her nå, jeg har selv spillet, og synes det er fantastisk, men står fast ved at aldersgrensen er der for en grunn...

I Call of Duty for eksempel, er aldersgrensen den samme, men her er situasjonen etter min mening en helt annen, da det er krig, det er meningen å drepe for å overleve, og stort sett er du en av de snille gutta. I GTA kan man ta steget utenfor dørstokken sin, og drepe naboen, for så å stjele bilen hans og kjøre over bikkja til den andre naboen samtidig som man lirer av seg obskøniteter. De fleste skjønner selvsagt at dette er ironisk, og samfunnskritisisme utført lite subtilt, men, vil en gutt på 11 år ha samme forutsetninger for faktisk å forstå det som ligger bak? Jeg tror nok et barns sinn blir påvirket mer enn vi voksne ser, og kan tenke oss, men i hvilken grad? Likeledes er det mange foreldre som får seg en a-ha opplevelse om de faktisk setter seg ned med poden og ser hva spillet går ut på, noe jeg mistenker mange ikke gjør.