Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Vold og Videospill passer som hånd i hanske, eller? Det kanskje aller første videospillet i historien handlet om at man skulle skyte på luftbårne mål. (Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_games). Og dette med skyting har vel vært noe som har fulgt spillmediet helt siden det spillet. Med GTA V nylig ute tenkte jeg å slenge meg på bølgen av diskusjoner som følger med et slikt spill. Jeg har ikke spilt spillet, da jeg ikke liker serien. Mest av grunnen er kanskje at jeg ikke likte fireren så godt. Uansett, det er ikke bare skyting som forbindes med videospill, men også all annen vold. Det er muligens bare voldtekt som ikke forbindes med spill. La meg forklare litt, altså: mange spillprodusenter våger seg ikke på å beskrive situasjoner i spill hvor voldtekt er med, da dette kan skape kontroverser. Ikke misforstå, måten mange spill fremstiller kvinner på er ikke akkurat den mest intelligente og respektfulle uansett. Dette gjelder filmer også, men jeg føler tilstanden er verre i spill.

Jeg føler man forenklet sett kan se på GTA V på to måter hva gjelder all volden og seksualiseringen av kvinner. På en måte kan man se på hele spillet som en satire og som en tankevekker. Ser man på det på en slik måte vil man se at spillet gjør narr av og sterkt kritiserer de tingene man kan gjøre. Man vil føle seg elendig av all skytingen og blodet, man vil le av den mørke humoren som skapes av at samfunnet i spillet er så fucked up og fordi dette samfunnet ligner vårt eget til en veldig stor grad. Man vil tenke at måten kvinnene blir fremstilt i spillet er for å få deg til å tenke på hva du selv føler om kvinnenes stilling i vårt samfunn og hvordan dette ødelegger for en likestilt verden. Men jeg tviler. Man kan i stedet se på spillet som en feiring av vold, rus og objektivisering av kvinner og være glad man får oppleve dette gjennom spillet. For det er jo tross alt et spill. Hva er det som er så farlig med å glede seg over at man kan gjøre ting som man kanskje aldri ville gjort i virkeligheten?

Hvis det høres ut som om jeg har tatt en stilling til hvordan jeg ser på spillet, så er det feil. Jeg har jo ikke spilt det, og jeg tror også at spillet kan tolkes på veldig mange måter. I tillegg er jeg enig med en blogg som Andylonn skrev for ikke mange dager siden om at spill bør være beskyttet av loven om ytringsfrihet. Rockstar bør ha lov til å lage det de vil og slik fortelle det de vil. For det geniale med det Rockstar gjør er jo at du i spillet får valgt det du selv vil gjøre. Du får prøvd ut ulike ting og situasjoner av varierende realisme og kjenne på følelsen det gir deg. Og slik vil du finne ut hvordan du ser på det hele. Og selv om du ikke får velge; du kan jo skru av spillet når du vil. Eller du kan lese om og se videoer av spillet på nettet av de groveste tingene som skjer og slik velge om du vil kjøpe spillet eller ikke.

Til slutt: Er GTA V en opplevelse som gir god satire og god kritikk av volden og seksualiseringen i samfunnet, eller er det samme spillet en feiring av de?
  • 0
Jeg har ikke kjøpt GTA V (venter på PC-utgave), men jeg har ikke noe imot at spill behandler vold som tema og motiv. I likhet med andre medier finnes det mange sjangre innen spill, og man kan velge kunstneriske, abstrakte spill, eller voldsomme, realistiske spill. Det er i alle tilfelle ingen grunn til å sensurere spillmediet. Kundeavhengigheten medfører i alle tilfeller en viss sunn selvsensur.

Veldig god blogg forresten.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Er det ett spill som tar kriteriene fra storfilmer og overgår dem, så må det være GTA. Når det gjelder samfunnskritikken, kommer det an på hvem som spiller. Tror de færreste vil finne GTA samfunnskritisk, men om de tenker seg om, er de nok enige med de som finner satiren. God blogg!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Strategist:
Det er i alle tilfelle ingen grunn til å sensurere spillmediet. Kundeavhengigheten medfører i alle tilfeller en viss sunn selvsensur.


Enig, men kundeavhengigheten kan også medføre at det blir for mye selvsensur kasnkje? Ved at utgiverne tar for lite sjangser osv. Heldigvis føler jeg ikke at dette rammer Rockstar, da de virker som å la det stå til når de lager spill.
  • 0
Markedsstyrt selvsensur er ikke all bad. Sålenge de er villige til å ta den finansielle risikoen har de i prinsippet full ytringsfrihet. Spill som ikke apellerer til massene kan fremdeles produseres på mindre budsjett til de rette kundene. Økonomisk kulturstøtte kan gi ytterligere ytringsfrihet til spillmediet, men da blir det raskt en utgiftspost for samfunnet, og spill er som regel ikke kunstneriske.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Volden i videospill i seg selv er ikke noe jeg finner galt. Jeg finner det mer galt at barn på 10 eller yngre får lov til å spille slike spill.

Jeg har faktisk aldri spilt noen GTA-spill (!), men det skal jeg gjøre noe med snart. Når det kommer til aldersgrenser o.l. her i huset får jeg lov til å spille....vel...alt. Frem til jeg fylte 12 var mamma ganske streng på aldersgrenser.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Spørsmålet du stiller ved dette spillet er jeg redd blir helt ignorert av en stor gruppe i samfunnet. Det er også den gruppen som ikke bør ha tilgang på et spill med 18 års grense.

Slik jeg ser det så hjelper det ikke all verden hva noen mener spillet gir av underholdning, når spillet er så lett tilgjengelig for de som ikke skal ha tilgang på det.

Og aldersbestemmelsene er satt på bakgrunn av forskning, det er ikke bare noen som har stukket fingeren i været og tippet at det burde være 18 års grense. Det bringer meg bare tilbake til at spillet er tilgjengelig for en gruppe som IKKE skal ha tilgang på det, og når mor og far hjemme ikke evner å sette grenser eller inkludere seg i hva barna gjør, så må noen hjelpe dem med dette. Om det blir på bekostning av meg og deg som liker spill, og gjerne GTA, så er det en pris jeg er villig til å betale.

Man kan gjerne sammenligne det med å gi penger til innsamlingsaksjoner. Du aner ikke om det faktisk hjelper, men det gir deg god samvittighet når du "vet" at et barn får det tryggere. Det er i allefall hva jeg tenker rundt voldsspill, ikke bare GTA.

På spørsmålet om hva jeg tenker om GTA serien, siden jeg ikke har giddet spille GTA 5 ennå, så er det spill som for meg gir utløp for aggresjon. Resten overlater jeg til fantasien.

Kjempe tema du tar opp, som AndyLonn. Jeg er glad for at dere ønsker flere syn på saken siden du stiller spørsmålet.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Har spilt Spelunky på PSV. Du skal fare nedover en grotte uten å bli drept. Hvis du finner en prinsesse, kan du ta henne med ned til neste nivå, og få et ekstra liv gjennom et kyss.

Av en eller annen grunn blir prinsessen slått i svime når du plukker henne opp. Det er mulig å ofre henne for kule gjenstander, og du kan slippe henne utfor stup slik at feller skyter henne istedenfor deg. OG du kan faktisk kjøpe at en kvinne kysser deg av en eldre mann.

Må si at dette er eneste gang jeg har reagert på kvinne objektivisering. Det blir liksom feil at et spill beregnet for alle aldre skal legalisere blant annet prostitusjon.
Naughty dog
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!