Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Denne bloggen skal handle om sametingsvalget! ...

Neida. Samene kan fordele laven hvordan de enn vil. Jeg vil ikke høre om det. Hvordan Stortinget forvalter oljen vår derimot, finner jeg vesentlig mer interessant.

Det er tre dager til valget. 9. september. Fra tonen i mediene og blant partipolitikerne vil alt annet enn et regjeringsskifte etter valget være en stor overraskelse. Jeg har allerede stemt og jeg skal ikke legge skjul på at jeg håper på ny regjering. Men valget skal jo være hemmelig, så jeg skal ikke avsløre hvilket parti jeg har stemt på. - Nei what the heck. Hvorfor ikke? Jeg stemte Venstre.

Hvorfor har jeg forhåndsstemt? Vil jeg ikke oppleve den spesielle stemningen på valgdagen? Joda. Men jeg er student og bor i Trondheim. Smatidig er jeg fremdeles folkeregistrert hjemme i Akershus. Jeg måtte enten forhåndsstemt for å få min stemme sendt fra Trondheim sørover, eller jeg måtte forhåndsstemme før jeg dro opp hit etter sommeren. Sistnevnte falt seg mest naturlig.

Så hva ønsker jeg å oppnå med å stemme Venstre? De er jo et pittelite parti. Jeg er, som jeg har nevnt ved et utall anledninger tidligere, medlem i Unge Venstre - ikke særlig aktivt, men ja, medlem. Så det falt seg naturlig. Venstre har en kultur og personvernpolitikk som i grove trekk er identisk med det mye mindre nisjepartiet Piratpartiet sin. Det er kanskje de viktigste sakene for meg. Dessuten har de en miljø- og innvandringspolitikk som jeg kan stå inne for. Dessuten er Venstres liberale ideologi nær identisk med min, selvom jeg ikke er alltid er enig i applikasjonen av denne på enkeltsaker.