Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

...og jeg er i ferd med å klage på folk som klager. Det virker som om klaging er den nye folkesykdommen.

Xbox One.

Jeg har ikke vært borti lignende klagefest. En festival i sinne, en kollasj av harselas, en kokende symfoni av oppgitte røster.

Konsollen er ikke lansert en gang, så godt som ingen spill er vist frem enda, likevel stemples den nærmest som makkverk, en tuner-boks på steroider, en spillkonsoll som ikke vil fokusere på spill.

Hvor har folk dette fra? En konferanse som man var forberedt på at ikke skulle handle om spill?

Jeg føler meg alene, som den eneste i verden som har et noenlunde, tja, kall det et ambivalent forhold til hele greia.

Jeg har alltid sognet til Sonys konsoller, og kommer til å fortsette med det, men jeg må si jeg er fornøyd med Microsofts satsing på medietilbud.

Min Playstation 3 brukes flittig til annet enn spill. Musikk til fest, Blu-Ray til kvelds og Netflix til maten. Det er sikkert ikke alle som bruker disse funksjonene, likevel har jeg aldri hørt noen som fyrer seg opp og hater konsollen fordi at de er der.

Med det sagt, jeg er ikke utelukkende positiv til Xbox One. Selv om jeg liker deres fokus på multimedia og deres "all in one"-visjon, er jeg mildt sagt skeptisk til bevegelsessensorer, stemmestyring, surfing, og "snapping". At det er der gjør meg likevel ingen ting.

Legg Kinecten bak TV-en, bruk kontrollen istedet, ignorer skype-appen, bing-søkelinjen, og la vær å swappe mellom programmer, hvis det høres så forferdelig ut.

Det eneste negative jeg ser med alle disse "gimmickene" er at de trekker prisen opp, og at Microsoft bruker ressurser på å forbedre disse fremfor å tilby en bedre spillopplevelse.

Men hvem vet, kanskje fungerer bevegelseskontrollen? Kanskje vil faktisk Xboxen forstå hva du sier? Jeg venter med å dømme.

<bild>

Selv om jeg venter med å dømme, må jeg innrømme at jeg humrer godt til bilder som dette.


Jeg skjønner at noen er skeptiske. Jeg skjønner derimot ikke det ubarmhjertige kalde hatet den nye konsollen får hver bidige dag i form av blogger, youtubeklipp, memes og kommentarer.

Husk at maskinen er... hva, 3-4 dager gammel? Vi vet lite. Slutt å spekuler.

Men, hvorfor bryr jeg meg egentlig? Jeg har et tonn med PS3-spill jeg skal pløye meg gjennom før ny konsoll i det hele tatt er aktuelt.

Ha en god helg.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Vil ikke si jeg hater konsollen, men er meget skeptisk. Det at den ikke er bakoverkompitabel, krever Kinect, og må koble seg online hvert døgn, gjør meg ikke særlig begeistret for å si det sånn.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Klaging er den mest effektive måten å endre noe på (når man ikke har mulighet til å gripe inn direkte, that is). Kanskje Microsoft faktisk innser at fokuset har vært litt feil, og iallfall forsøker å gjøre noe med det innen lansering.

Siterer Joelspeanuts:
Legg Kinecten bak TV-en, bruk kontrollen istedet, ignorer skype-appen, bing-søkelinjen, og la vær å swappe mellom programmer, hvis det høres så forferdelig ut.


Grunnlaget for klagingen er nok ikke det at slike funksjoner er der i seg selv, men at det virker som om de har opptatt veldig mye av Microsofts fokus. Det er tross alt en spillkonsoll, og spillere vil at den skal behandles deretter. Folk er redde for at fokuset på alt det andre har gått utover spillfunksjonaliteten og/eller spillbiblioteket. I tillegg til ting som sperre for bruktspill og (tilsynelatende) påtvunget Kinect, naturligvis.

Morsomt bilde.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Jeg har sett denne utviklingen i lang tid nå, så at Xbox One endte opp slik overrasket meg ikke. Men jeg er ikket sint heller, kanskje litt skuffet og trist på vegne av andre som syns at dette virkelig er kjipt.

Men det er endel ting som spiller inn her. Hva om Xbox One faktisk ikke er en konsoll for oss "hardcore gamere"? Slik som Wii fokuserte på noe helt annet og solgte i bøtter og spann. Jeg ser heller ikke noe problem med å prøve noe annet, vi har alternativer i PS3 og PC om det er absolutt de opplevelsene vi vil ha.

Men det er et stort problem. Xbox One byr på noe vi allerede har. Det er en all in one boks med masse funksjoner vi allerede har. Hvis jeg skal kjøpe en TV i dag så koster det med ikke mye mer å kjøpe en Smart TV, og vips så har jeg alle de funksjonene som Xbox One byr på (bortsett fra spill).

Problemene er:
1: Xbox One er avhengig av en TV for å kunne bruke funksjonene sine.
2: TVen har allerede disse funksjonene.

Som leder meg videre til målgruppe problemet:
3: De som vil se på TV, Netflix, skype, surfe på nett, osv har allerede denne funksjonen i TVen sin som gjør Xboxen ubrukelig.
4: De som faktisk er interessert i spill vet at funksjonene (skype, netflix osv) eksisterer andre steder (som i TVen) og føler da at man betaler mye penger for ting man allerede har, bare for å få konsolldelen med på kjøpet.

Et annet argument er at Xbox One er en begrenset PC/Laptop/tablet. Da alle i dag har en av disse tingene som kan kobles til TVen og brukes for å så på netflix, skype osv.

De "nye" funksjonene i Xbox One er faktisk ubrukelige. Vi har dem overalt rundt oss ellers.

Jeg skal ikke gidde å prate om always online, bruktspill sperrer osv her, men det er jo også en stor faktor for at folk klager. Vi VET at vi ikke vil ha det.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Big Brother is watching you
Trying to be reasonable
  • 0
Du er ikke alene, Joelspeanuts. Jeg støtter deg fult ut i ditt syn på dette pubertale hatet som er rettet mot en konsoll ingen har prøvd.
Og hjelpe meg for et pes jeg har fått for å si det samme som det du sier.
Folk er jo i harnisk...

Lagt til 2013-05-25 14:39:
Siterer sonic og link:
Grunnlaget for klagingen er nok ikke det at slike funksjoner er der i seg selv


Jo Ole-Christian. Det er det ingen tvil om.

Microsoft har vist oss "bonus" funksjonene til Xbox One. Det gjenstår å se hva maskinen er god for til vårt bruk. Det får vi tidsnok vite og da kan det klages hvis det er på sin plass.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Microsoft har vist oss "bonus" funksjonene til Xbox One. Det gjenstår å se hva maskinen er god for til vårt bruk. Det får vi tidsnok vite og da kan det klages hvis det er på sin plass.


Får håpe det stemmer!

Og må si meg veldig enig med Joelspeanuts. Xbox One har fått altfor mye hat. Greit nok at de ikke viste frem mye spill som Sony gjorde, men hvorfor skal den avskrives som spillkonsoll av den grunn?
  • 0
Jeg har ikke lest så mye om det, men jeg trodde hatet rettet seg mer mot hvor dårlig konferansen var, ikke konsollen i seg selv. En annonsering av en ny spillkonsoll skal tross alt vise en del av fremtiden til spillbransjen, og når Microsoft da bruker dobbelt så lang tid på å prate om TV, Skype og Bing som de brukte på spill... da lover det ikke helt godt. Spesielt med tanke på at de fleste som har råd til en Xbox One mest sannsynlig allerede eier andre produkter som kan gjøre akkurat det samme.

Siterer Marlboro Red:
Microsoft har vist oss "bonus" funksjonene til Xbox One. Det gjenstår å se hva maskinen er god for til vårt bruk. Det får vi tidsnok vite og da kan det klages hvis det er på sin plass.


Annonseringen er jo kanskje den viktigste sjansen Miscrosoft har til å vise hva konsollen er god for, og å dermed også skaffe seg forbrukernes tillit. Hvorfor skulle de kaste bort en slik mulighet på bonusfunksjoner? Dette viser jo klart at mye av fokuset med Xbox One ligger på multimedia, og at den skal bli en slags all-in-one-maskin. Det er jo ikke noe galt med at diverse funksjoner er tilgjengelige utover spillene, men det tar jo av fokuset på Xbox One som spillkonsoll, noe det så absolutt gjorde under denne annonseringen.

Hele konferansen var i det hele tatt skuffende.
  • 0
Det beste jeg vet er å klage på folk som klager på at andre klager.

Enig i at det er for tidlig å dømme One nord og ned når de ikke har vist noen spill, men det betyr ikke at det ikke går an å stille noen kritiske spørsmål til deres siste presentasjon. Det skal man kunne gjøre uten å bli stemplet som en klager.

Tror de fleste ble forarget over fokuset til prestasjonen, det at det ikke lå hos spillene. Ikke alle er glade for at man må ha Kinect, at den må være koblet til internett på visse tidspunkt og at den sperrer spillene dine. Det skal man få lov til å klage på hvis man er misfornøyd. Om man har prøvd konsollen eller ikke er irrelevant i slike tilfeller.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Gidder ikke å kjøpe en konsoll jeg ikke har lyst på, men jeg gidder tydeligvis å klage om den på nettet. Føler meg litt truffet av bloggen din, til tross for at jeg står for all klagingen min.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Hehe, litt enig med deg. Men har du hørt om noe som kalles relativ deprivasjon? Det er opplevelsen av at ting skulle ha vært bedre enn det er, uansett hvor bra du har det. Morsomt egentlig...
  • 0
Folk elsker utvilsom å klage, men ser ikke helt grunnen for å forsvare et svært kapitalistisk selskap som ikke bryr seg en døyt om meg eller deg, med mindre det kan tjene dem en krone eller to ekstra.

MS lever av tilbud og etterspørsel, og når de da ikke leverer det folk forventer må de ta støyten. Folk blir aldri helt fornøyd, men det er jo ikke det det er snakk om her. Her er det snakk om et selskap som går langt vekk fra det som forbindes med merkenavnet, og da blir det bråk. Som å servere pizza med blåmuggost og hvit saus i et barneselskap "dere fikk pizza, right?".

Nå tipper jeg MS viser frem en rekke spill på E3, som sikkert får mange til og fort glemme denne presentasjonen. Likevel tror jeg det er viktig at spillere sier det de mener allerede nå, særlig med tanke på de forskjellige formene for potensiell overvåking og tiltak mot bruktsalg av fysisk spill, som MS ser ut til å ville teste ut.
This is great banter, it really is.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Synes vi er rimelig heldige som nasjon, som kan klage over alt fra været til småting. Luksusproblem vil jeg kalle det.
Personlig hater jeg å klage på småting, så hvis jeg først skal være misfornøyd så får det være litt større greier enn vær og en konsoll som jeg ikke har brydd meg noe om, eller som jeg vet noe om.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!