Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Faktisk kan jeg nesten si det. Etter å ha lest en nyhet på nettsiden om at salget av Sonys God of War: Ascension og Microsofts Gears of War: Judgement, så sitter jeg nærmest med denne følelsen. Begge spillserier er (var) jo råpopulære og solgte på millionvis ( de siste utgavene) bare den første salgsmåneden. For salget på disse to titlene har rett og slett vært rævva i forhold til hva som var forventet og det til og med av meg. Jeg hadde trodd at spillene ville selge godt på verdensbasis og kanskje passere en million hver den første salgsmåneden.

Hva kjennetegner God of War og Gears of War? For det første så har begge spillene de samme forkortelsene -> GoD og for det andre så er dette reinspikka actionspill fra start til slutt. Vi elsker jo action og vi elsker jo God of War og Gears of War, i alle fall har det vært slik før. Så mitt spørsmål og sikkert andres også, hvorfor i heiteste huleste solgte spillene så dårlig (God of War: Ascension -> 360 000 eksemplarer den første måneden og Gears of War: Judgement -> 425 000 eksemplarer)?

Er det rett og slett blitt for mye av det gode? At vi er blitt mer kresne ovenfor hvilke spill vi vil bruke tiden på å spille? Eller er det slik at vi i vår har blitt overrøst med store spilltitler som Bioshock Infinite, SimCity, Tomb Raider, StarCraft II: Heart of the Swarm, Crysis 3 og sist men ikke minst Dead Space 3? Er vi heller ute etter spill med originalitet og ikke "repeterende" serier? Ikke vet jeg, men i alle fall så er det noe merkelig som gjør at kjente og sterke spillserier som God of War og Gears of War selger så innmari lite. Kvaliteten på God of War: Ascension og Gears of War: Judgement er det ikke noe å si på. Begge spillene er unike på sitt eget vis og jeg elsker begge spillene. De er råe, brutale, har meget bra innhold som underholder meg på best mulig måte. Kanskje er det jeg som er for lite kritisk eller for altlikende? Mulig, men merkelig er det i alle fall.

En trend som for tiden har tatt over mange av spillutviklernes tid, er såkalte "free to play" spill. Dette er spill som er gratis fra utgangspunktet og som ikke koster noe for å få tak i. Selv om spillet er gratis, kan du faktisk ende opp med å betale langt over hva prisen på et ordinært spill ville ha vært. For i "free to play" spill vil du kunne kjøpe ting og tang. Det vil si, oppgradere kjærra i et bilspill, kjøpe nye heftige våpen eller se annerledes ut enn de andre, så koster dette penger hvor du betaler via f.eks. Visa. Denne økonomimodellen er det flere og flere spillutviklere som kaster seg på og i håp om å tjene enda mer penger enn på vanlige solgte spill i butikk. Selv er jeg veldig skeptisk, for i slike spill får vi ikke oppleve en enspillerdel/singleplayer noe jeg i grunnen faktisk er avhengig av. Alle "free to play"-spill er i form av flerspiller og som samler en hele verden til å spille spillet.

Er dette en start på at store "AAA" spill kommer til å selge dårligere, eller er det bare et lite bluss og hvor spillerne begynner å bli lei både God of War og Gears of War? Det blir i alle fall spennende å se utover året når spill som The last of Us, Fifa 14, Grid 2, Remember Me, Company of Heroes 2, Disney Infinity, Grand Theft Auto V, Saint's Row IV, Lost Planet 3, Rayman Legends, Assassin's Creed IV: Black Flag pluss flere uannonserte spill som kommer.

At store "AAA" titler sleger dårlig er ikke så veldig godt nytt synes jeg og spesielt med tanke på at jeg er mer inne for disse spillene er alle de "free to play"-spillene som popper opp i hytt og pine. Så er vi blitt for bortskjemte og ikke verdsetter de "store" spillene som kommer eller blir det rett og slett for mye av det gode. At vi spiller mindre, tror jeg i alle fall ikke er årsaken, men at vi heller blir mer tro mot spillserier som vi liker. Jeg har spillserier som jeg elsker og bruker selvsagt ekstra tid på disse.

Det blir spennende å følge med i fremtiden og se hva som skjer med de salgene til de store "AAA" spillene. Jeg håper inderlig at dette er en trend som bare vil fortsette og kanskje sørge for at vi får mindre store spill å kose oss med.

Hva tror du og hvorfor tror du store spill som God of War: Ascension og Gears of War: Judgement har solgt så dårlig? Er vi lei spillseriene eller er det noe annet som gnager til stor frustrasjon til både utviklere og spilldistributører? Vil du heller spille "free to play" spill eller er du også mer keen på "AAA" spill?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Syns de kunne vente med de og starte noe nytt istedet.
  • 0
Slike spill er som regel mellomspill til de store nyhetene kommer. Det vil også være begrenset hvor lenge en serie kan opprettholde populariteten når den ikke får tilført noen ideer. Mange vil endog ha mye av det samme, men klager etterpå at det var for likt. Om mye blir forandret, sier man at man ikke skal forandre på en vinnerformel. Men først og sist er disse spillene mellomspill, og ikke tillagt nok ressurser til å skape ny spenning.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Tror nok remote er inne på noe. Dette er bare sidesprang, som ikke er like storslåtte, og heller ikke like mye reklamert for.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Det er en grense for hvor mange spill det går an å gi ut i en serie uten og gjøre større forandringer. Begge disse seriene har nå nådd den grensa ser det ut til. Samtidig kan det ha noe med at begge seriene egentlig er avsluttet, og at dette i stor grad virker som atpåklatter, til spill som mange har sett seg ferdig med.
This is great banter, it really is.
  • 0
Aldri brydd meg nevneverdig om noen seriene og derfor naturlig nok ikke kjøpt deres nyeste tilskudd. Utenom det føler jeg meg ikke så altfor kresen. Elsker da fortsatt Pokemon, Zelda, Starcraft 2 osv selv om jeg har spilt det mye.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Føler at di fleste her i Norge sitter å ser på verden fra ei rosa sky der alt er fryd og mykje pengar. Problemet er at i di fleste andre land sliter mange med arbeidsløshet, gjeld og generellt dårlige utsikter til ei trygg inntekt, spesiellt di unge. Klart dette virker inn på spillkjøp og. Lett å sjå for seg at mange hopper på F2P og spiller det di kan spille utan å betale ei einaste krone. Merker på meg sjølv at eg er blitt enda meir kritisk til spill som kommer ut, at eg heller venter til di faller i pris samt at eg har fått avklart om spilla er for meg og om anmeldelser er noko å legge i vektskåla.
  • 0
For min del så har jeg ikke kjøpt noen storspill som nylig har kommet ut på grunn av en litt stram økonomi, noe begrenset tid, og at Steam salg de siste to årene har gjort at jeg har flere titalls spill som jeg ikke har spilt gjennom. Ironisk nok så bruker jeg også mye tid på F2P-spillet League of Legends.

Men for å svare mer på spørsmålet ditt, så tror jeg ikke ar GoW:J og GoW:A har solgt dårlig på grunn av at F2P-spillene går dem i næringa, men mer på grunn av at folk er lei disse spillene som stadig bygger på det samme. Et nytt spill er fett, en oppfølger er ofte enda fetere, og et tredje spill for å avslutte det hele kan ofte være litt så som så, men man kjøper det og nyter det fordi det blir et farvel med et univers og karakterer man har blitt glad i... også kommer prequels og spin-offs som bare prøver å dra videre på en spillserie som burde være avsluttet. For min del er så er det derfor jeg ikke har kjøpt GoW:J, selv om jeg må si meg en stor fan av Gears 1-3.

Og jeg må eller ikke si at det er vi som er bortskjemte, det er spillutviklerne! De siste årene så har det blitt mer og mer fokus på å lage serier med 3-8 innlegg før man gir seg, i stedet for å lage noe nytt. Det var rundt nyttår at det gikk opp for meg at det eneste spillet jeg kjøpte i 2011 og 2012 som ikke var en sequel, prequel, DLC eller spin-off fra en godt etablert serie, det var Dishonored. Og jeg kjøpte en del spill i 2011 og 2012.

Folk er derimot altfor glad i singleplaterspill til at F2P-spillene skal få ta over helt, og selv om jeg har på følelsen av at F2P blir en modell som ikke kommer til å forsvinne med det første, så kommer det ikke til å gå i utover de interessante AAA-spillene, eller de med mindre budsjetter for den saks skyld.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Jeg kjøpte ikke GoW:J, fordi jeg ikke følte meg ferdig med GoW3. De kunne med fordel ventet litt lengre mellom vært spill.

GoW:J ble også dårlig markedsført (det virket slik i hvert fall). Plutselig poppet det opp i butikkene.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
GoW 3 var bra Men når Judgment kom ut så såg eg vekk ifra denne serien.
  • 0
Siterer xXAkresSXx94:
GoW 3 var bra Men når Judgment kom ut så såg eg vekk ifra denne serien.


For en gang skyld enig med deg.
  • 0
Har selv kun kjøpt et å annet spill på Steam. Kjøper sjeldent et konsollspill om dagene, for det er jo nesten bare det samme om å om igjen, bare nye klær og navn. Men jeg synes at dagens spill er mer mainstream enn noe gang, og når han derre CryTek fyren sa at dagens spill var 60% grafikk, så måtte jeg le av det.

For meg er det utviklerne som er late idag, og spillene blir mer og mer kjedelige, og mer og mer melket. De skylder på piratkopiering alle veier, men ser ikke på hva de selv gjør. Folk blir lei av det samme om og om igjen, men de ser desverre ikke det.

Er jo ikke rart folk blir lei når det kommer et nytt spill i serien hvert år.

Men nå har jeg ikke spilt verken GOW:A eller GOW:J, så kan ikke uttale meg om de. Men de er uansett ikke spill jeg ville kjøpt. Eneste konsollspillet jeg blir og kjøpe i år er mest sannsynlig bare GTA5 når det kommer. Får se om det blir PS4 i løpet av året, HVIS den kommer til norge da vel og merke. Men er kun et spill jeg har på listen så langt, er lei resten
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!