Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Vi lever i et samfunn fullt av pingler. Sutrekopper, sytepaver, gamle tanter... kall dem hva du vil. Det går knapt en dag uten at man hører om noen som føler seg støtt av, tar seg nær av, eller som "reagerer" på en eller annen bagatell.

Nå senest var det snakk om et God of War-trophy som ble for drøyt for enkelte. Trofénavnet "Bros before hos" klarte å trykke på nok tær til at det fikk oppmerksomhet, både av Sony og av media.

Ok, hjelp meg litt: Jeg er ingen God of War-veteran, men vet at det er et spill med attenårsgrense, fylt av blod, horer, testosteron og penetrering av øyne med kniv. Likevel presterer noen å bli støtt av noe så uskyldig som et trofé som heter "bros before hos". Hvordan henger det på greip? Som om det ikke var andre ting å ta av om man først skulle bli støtt.

PETA var også ute med en kommentar her for litt siden, der de mer eller mindre krevde at hvalfangst-"forherligelsen" som vi kan forvente fra Assassins Creed IV blir fjernet.

Lambi, dorullprodusenten, lanserte nylig doruller med kjærlighetsdikt. Jada, et snålt konsept, men et fair konsept. Tror du ikke det klarte å snike seg inn et par bibelvers på dorullflaka? Vårt Land og en rekke biskoper var snart på pletten og krevde å få denne usmakeligheten fjernet.

Ved juletider var det snakk om en fortvilet barnefar som mente dorullnisser var meget uhygieniske. Ja, så uhygieniske var de at han krevde at barnehagen sluttet å lage dem.

Trenger jeg en gang nevne Mohammed-karikaturene?

Folk syter altså, men det er ikke nok at vi blir minnet på at det finnes slike håpløst stakkarslige sjeler der ute som ikke har bedre å ta seg til enn å klage på verdens minste bagateller. Nei, de vil ha bot og bedring, og tror du forsyne meg ikke mange får det også?

Sony gav etter for kritikken, og endret trofenavnet til "bros before foes". Bibelversene ble fjernet fra dorullene. Dorullnisseproduksjonen ble avlyst. Jeg blir nesten ikke forundret om hvalfangsten blir ekskludert i Assassins Creed IV.

Er "Bros before hoes" virkelig støtende? Er det for drøyt å tørke seg i ræva med bibelvers? Er dorullnisser forferdelig uhygieniske? Bidrar virtuell hvalfangst til mer aksept for hvalfangst?

Man kan jo diskutere litt frem og tilbake fra sak til sak om kritikken er berettiget eller ikke, men jeg ser en stygg trend, og det er at folk generelt sett blir mer og mer pripne, ømfintelige og hårsåre. Mye kritikk er tullekritikk som jeg virkelig ikke synes bør anerkjennes. I tillegg blir kritikkterskelen laverer og lavere; det skal mindre og mindre til før en aktør gir etter for syting.

Så for å oppsummere: Folk mangler bein i nesa, og selskaper mangler bein i nesa. Enda kortere sagt: Samfunnet mangler bein i nesa. Skal det være sånn?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Det er nok en trend som bare vil øke. Jeg tror det stammer fra at folk har mer tid til rådighet, i tillegg til at kanalene for å si ifra er mer åpne enn noen gang. Spørsmålet er hvor lenge folk får holde på før det blir ignorert.

Når det er sagt, så er jeg forundret over at ingen har aksjonert mot bruken av å pimpe ditt og pimpe datt. Særlig siden det kommer fra å tjene penger ved å terrorisere unge kvinner, utnytte dem på det groveste og selge dem som en vare til alle slags groteskt motiverte menn...
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Stakkars folk som blir "støtt" av sånt. Alle virker å ta ting personlig for tiden.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Er dessverre sånn det har blitt i samfunnet vårt. Kan en klage på noe, så klager en på det. Skal ikke mer til en dette før folk tenner på alle plugger. Og dessverre, så er det den lille gruppen som føler seg støtt som blir hørt.

Med mindre samfunnet klarer å skaffe seg en ryggrad, så vil dette bare fortsette.
  • 0
Jeg er veldig enig med deg. Folk er pussies.

"Sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me."

Jeg ble litt skuffet av at Lambi sluttet med bibelversdoruller før jeg engang rakk å registrere at de startet, og før jeg rakk å kjøpe inn et lite lager av dem. Hvalfangst er en del av historien, og i enkelte land tilogmed en del av næringsvirksomheten fremdeles. Og HVALKJØTT! DET ER MAT!.

Doruller er forøvrig ganske hygieniske sammenlignet med mye annet vi håndterer iløpet av en vanlig dag.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Kjempegod blogg. Enig. Folk mangler virkelig bein i nesa.

De må skjerpe seg. Jeg mener hvalfangst? BROS BEFORE HOES? Oh god.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Tror det alltid har vært sånn, men nå har folk større mulighet til å kommentere det. Det spørs hvordan man gjør det, men man skal ha litt bein i nesa for å slenge seg inn i en debatt også.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Sutring og klaging basert på at man er støtt pga noko, er einaste måten for ei lita gruppe å vinne fram på. Dette funker bare om media hauser temaet opp til dimensjoner bortenfor all realisme. Det er ikkje dermed sagt at det blir riktig overfor alle andre. Men mange små mennesker liker å utøve makt di egentlig ikkje innehar, og i så måte gavner "offended-kulturen" både sære grupper og medias sug etter påverknad og maktmisbruk.

Eg savner eit "nyhets-media" som kan dekke nyhetene for det di er, som tør å si at Pachter med sine uttalelser prøver å påvirke aksjekursen, som tør å si at spillselskaper er ballelause tøffellus når di ikkje er i stand til å sette sitt eget cover på eit produkt, som tør å si fra når norges prinsesse svindler lettlurte mennesker...
  • 0
Siterer ElGamer:
Er dessverre sånn det har blitt i samfunnet vårt. Kan en klage på noe, så klager en på det. Skal ikke mer til en dette før folk tenner på alle plugger. Og dessverre, så er det den lille gruppen som føler seg støtt som blir hørt.

Med mindre samfunnet klarer å skaffe seg en ryggrad, så vil dette bare fortsette.

Godt skrevet og 100% enig!Irriterte meg spesielt over Dorullene fra Lambi,selv om Norges tro er Kristendom så betyr ikke det at vi som er ikke-kristne skal måtte føye oss etter de som er det og det at de føler seg støtt over at det eksisterer doruller med bibelvers på!?
Tro meg,det finnes verre ting der ute i verden med både kristne ord og bilder på så de som klager på dette har virkelig ikke mye og gjør om dagene...
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0
Siterer Maabren:
Eg savner eit "nyhets-media" som kan dekke nyhetene for det di er, som tør å si at Pachter med sine uttalelser prøver å påvirke aksjekursen, som tør å si at spillselskaper er ballelause tøffellus når di ikkje er i stand til å sette sitt eget cover på eit produkt, som tør å si fra når norges prinsesse svindler lettlurte mennesker...

Jeg er for enig.

Siterer remote:
man skal ha litt bein i nesa for å slenge seg inn i en debatt også.

Vil ikke si at sutring automatisk er å kaste seg inn i en debatt. Det er isåfall en debatt med bullshitargumenter som "jeg har min mening, og min oppfatning, og det må andre respektere". Til slutt blir man enige om å være uenige.

Ok, slik ender vel mange andre (de fleste?) debatter også, men jeg har inntrykk av at slike sytedebatter i stor grad baseres på anmodninger om at det må vises respekt og forståelse for ens egen synsing, og det gjerne for en hver pris. Det kan da ikke være mer enn en kamuflert egotrip? Det krever kanskje bein i nesa, men det er isåfall bein av et dårlig slag.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Er mye jeg ikke fatter at man kan bli støtt av, så velger å holde meg unna debattene.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Vil ikke si at sutring automatisk er å kaste seg inn i en debatt. Det er isåfall en debatt med bullshitargumenter som "jeg har min mening, og min oppfatning, og det må andre respektere". Til slutt blir man enige om å være uenige.


Det er trist med en usaklig debatt, og jeg ville ikke beæret noen som tok del i noe slikt. Jeg var vitne til en som skrev noe kritiserende på facebooksiden til et politisk parti, som ble fjernet. Så startet vedkommende en storstilt diskusjonen om diktatur og totalitarisme som ikke hadde noe med saken å gjøre. Det er viktig å skille mellom spam og uvesentligheter og en viktig debatt, men jeg synes uansett det er viktig at man får høre folks meninger uansett hvor dumme de kan virke, for da kan man i alle fall snakke dem imot.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Muhammedanerne er er verst. De er vår tids største sutre-kopper og har et reaksjonsmønster som ADHD unger med altfor lavt blodsukker.
Og alt pga gammel overtro.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer remote:
jeg synes uansett det er viktig at man får høre folks meninger uansett hvor dumme de kan virke, for da kan man i alle fall snakke dem imot.

Joda. Problemet er bare at de så alt for ofte blir "respektert", ikke satt på plass. Det er liksom så in for tiden å respektere alt og alle.

Om det nå er snakk om tro på snåsamenn, en kultur som kjønnslemlester, eller jenter som tjener til livets opphold ved å gi sminke- og motetips til 10-åringer, respekteres skal det. Gud forby at folk ikke skal få lov å gjøre akkurat det de selv måtte finne for godt, uansett hvor naivt, skadelig eller forkastelig det måtte være. Men det blir kanskje en litt annen debatt?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Så lenge det ikke har med spill jeg spiller eller serier jeg ser på bryr jeg meg lite. Men må innrømme det var litt irriterende når PETA klagde på Pokemon Black and White 2.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Kan ikke si at jeg ble støtt av Lambi-dorullene. Men litt forstyrra..
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Gud forby at folk ikke skal få lov å gjøre akkurat det de selv måtte finne for godt, uansett hvor naivt, skadelig eller forkastelig det måtte være.


Det bør finnes grenser for hva man kan tolerere, men selv har jeg en tommelfingerregel at jeg i alle fall skal prøve å lytte til motparten. Det mest effektive for mange er å late som man er enig, men så stille kritiske spørsmål ut ifra det synspunktet. Mange blir en vegg med en gang de finner ut at de diskuterer med en som har motsatt mening. Da ender man gjerne i en ukonstruktiv debatt som ikke fører noen steder.

Når det gjelder alternativbransjen, blant annet, er jeg ganske sikker i min sak, og da sier jeg det som sant er. Heldigvis kan man ty til vitenskapelig faktum, og det kan man ikke i alle debatter.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Du kan så si og synes MYE er flisespikkeri, rett og slett. Selvsagt, man kan ikke gjøre hva som helst og tro at man slipper unna, men noe av det som har vært i media og spesielt med tanke på Nintendo og Super Mario 3D Land samt nå God of War, nei, håpløst...

Det er nå min mening da.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Er jeg rusa eller er du virkelig samme kar som presterte å si at jeg har et kvinnesyn fra middelalderen fordi jeg mente Bros before Hoes ikke burde bli funnet støtende/ikke blitt endret?

Ja ja, du må bare fortsette livet ditt, du og den andre personligheten din.
  • 0
Siterer Smæ:
Er jeg rusa eller er du virkelig samme kar som presterte å si at jeg har et kvinnesyn fra middelalderen fordi jeg mente Bros before Hoes ikke burde bli funnet støtende/ikke blitt endret?

Og hva er det i denne bloggen som gjør at jeg ikke kan få lov å påstå at folk har et middelaldersk kvinnesyn? Mener du at det jeg skriver her sier at jeg har et middelaldersk kvinnesyn også? Hvor, isåfall? Jeg ser egentlig bare på hvordan folk sutrer for ingenting, og hvordan selskaper ikke lenger tør/gidder/ser seg råd til å stå opp mot sutring.

Jeg skjønner egentlig fortsatt ikke hva som ligger bak trophyet "bros before hoes", i hvilken forbindelse det var, om det var en boss, noe som kunne tolkes som en vits på kvinneundertrykkelse, eller hva det nå var, for jeg har ikke spilt spillet. Men jeg tipper at det var passe uskyldig, og at å sutre på trofeet kommer inn under ting jeg ikke synes er verdt å sutre over.

LIKEVEL, så trakk Havok frem noen interessante poenger, og den debatten i kommentarfeltet til GoW-nyheten sporet vel litt av, og hadde til slutt ikke så mye med trofeet å gjøre, men kvinnesyn generelt.

Jeg sa vel heller aldri at du hadde et middelaldersk kvinnesyn. Synes bare det var teit å hakke på Havok fordi han så saken fra et annet perspektiv, særlig når det var langt mer kritikkverdige ting å finne i den tråden...
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Siterer Joelspeanuts:
bla bla bla


Skjønner
  • 0
Føler meg litt støtt akkurat nå.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!