Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Den 20. februar skal Sony kunngjøre noe stort. Så stort at hele internett er i flammer om hva det er. Og alle sier det samme. Sony skal kunngjøre oppfølgeren til PlayStation, en liten sak ved navnet PlayStation 4.

Eller skal de det?
På mange måter kan jeg godt forstå hvorfor folk mener de skal vise frem PS4. PS3 begynner å dra på årene, selv om PS2 ble skrinlagt 4. januar i år, etter å ha vært en del av spillverdenen i nesten 13 år. Det gir mening at Sony skal vise frem noe stort, men hva om det de skal vise frem er en "big deal", men ingen fysisk stor sak? Hva om Sony skal vise frem PS Vita 2?

Hvorfor tror jeg dette?
Det er mange grunner til at jeg stiller meg heller skeptisk til en kunngjøring av PS4. For det meste er det en del sitater fra selveste Kaz Hirai. Han har sagt ved flere anledninger at Sony ikke har noen planer om å vise frem en PS4 med det første.

Han har sagt blant annet, - Hvorfor være først, når dine konkurrenter da kan ta en titt på hva du gjør og lage noe bedre?

Han la senere til -Vi har alltid tenkt ut en 10-års levetid for PS3, og det er ingen grunnet til å endre på dette.

Ja, hvorfor skal de endre på dette? Salget av PS3 har gått utrolig bra den siste tiden, og 2013 ser ut til å bli Sonys år på spillfronten. Det er ikke til å skyve under en stol at Sony sitter på noen av årets absolutt mest spennende spill så langt. Vi har allerede fått Ni No Kuni, og snart får vi både Sly 4: Thieves in Time, God of War: Ascension og The Last of Us og Beyond: Two Souls.

Sony er i siget, så hvorfor ødelegge dette momentet ved å kunngjøre en helt ny maskin, som etter ryktene ikke kommer før i 2014/15? Dette vil bare ødelegge for PS3 og salget av maskinen samt spillene de har jobbet lenge med.

Problembarnet PS Vita
Derimot, Sony sliter med å selge PS Vita. Maskinen har blitt så og si "bannlyst" av fysiske butikker. Hvorfor skal de gidde å selge en maskin som regelrett spytter dem i ansiktet? Ved å selge digitale og fysiske kopier på samme dag i stedet for å la fysiske butikker få spill før digitallansering, som de gjøres på PS3, 360 og Wii/Wii U etc. taper butikker utrolig mye på å selge maskinen. Så hvorfor gjøre det lengre?

Maskinen har også dårlig støtte fra utviklere og utgivere, lite utvalg av spill, samt store problemer med å få brukerne til å bry seg. Hvorfor skal man kjøpe en PS Vita når en iPad, iPhone, Android-enhet eller 3DS gjør samme jobben, og veldig ofte mye bedre enn PS Vita?

Til tider virker det ikke som om Sony tenkte seg helt om før de lanserte PS Vita. Den var en slags krampetrekning grunnet Nintendo, Apple og Google. Det var viktigere å lansere den så fort som mulig fremfor å bygge et forhold til utviklere slik at de kunne få en maskin som gjorde ting bra.

Sony merker det kraftige presset fra Nintendo, Apple og Google. Og i år kommer til å merke presset fra Nvidias Project Shield. De må fikse dette, ellers kan de bare legge PSV død.

Det triste er at PS Vita er en flott maskin, men det hjelper lite når man sitter med en maskin med en håndfull med spill. Brukerne vil ha mer. Noe Sony også har lovet.

Sorry, men senere..
Så ja, jeg forstår hvorfor mange klamrer seg til at de skal kunngjøre PlayStation 4. Til og med innad i Gamereactor er de fleste utrolig skråsikre. Jeg stiller meg heller skeptisk, og alt er så klart spekulasjoner inntil Sony faktisk viser frem den nye maskinen. Noe jeg tviler på de gjør den 20. februar.

Det hadde vært kult med info om PS4 i slutten av måneden, men holder en finger på PS Vita 2. Jeg har tatt feil før, så kan nok godt hende jeg gjør det nå. Bare tiden vil vise.

Desto vikigere dog, hva tror dere?

Oppdatering (12.2.13): Sony har visst tatt patent på en PS Vita med HDMI- og USB-port. Om ikke en PS Vita 2, kanskje en PS Vita Slim?

<bild>
Kim Visnes // Gamreactor Norge // You guys make me happy in the pants!
  • 0
Jeg satser på at det er PS4. Hvis jeg på død og liv må kjøpe en ny håndholdt blir det Nintendo uansett, de har jo Pokémon.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Synes at annonsering av PSV2, eller PS4 er lite sannsynlig, så vet ikke hva jeg skal tro.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Tviler sterkt på at det er PSV2.
  • 0
Blir nok PS4 som blir avslørt den 20. februar ja og er veldig spent på hva den har å tilby i forhold til PS3
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
nei nei nei, ikke ps vita 2, men ps vita go eller ps vita light, for alt jeg vet atm så vil de vise infamus 3 den 20
  • 0
De har gode grunner til å gjøre noe med Vita, men jeg vedder ganske mye på at dette gjelder PS4.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg blir å le lenge og hardt hvis det viser seg at det ikke er Ps4.

Folk flest er så skråsikre at man skulle tro at alle plutselig hadde fått spådomskrefter.

Det kan like gjerne være noe annet siden sony har handen sin i mye rart.

Jeg personlig velger å vente på hva sony faktisk avslører.
Å høre på rykter fører sjelden noe godt med seg.
  • 0
Holder en knapp på at det er PS4 som de skal vise frem men hvem vet hva som kommer ut i år?Man skal ikke se bort ifra at de lanserer en ny PS Vita.
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0
Det hadde vært ganske latterlig å annonsere PS Vita 2 allerede i år.
Men jeg må innrømme at jeg ikke har hatt bruk for min PS Vita så mye, er jo ikke så mange spill som kommer akkurat.

Lagt til 2013-02-12 10:54:
Men jeg tror ikke Sony annonserer PS4 den 20. februar heller. Sikkert noe annet.
Men ikke PSV 2 heller.
  • 0
Når det gjelder håndholdt holder jeg meg til Nintendo. Satser på PS4, tho. Gleder meg til 20. Februar.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Gaikal skal vel brukast til noko og. Mulig det er det store for framtida til Sony. Men er ikkje så nøye, vi får tidsnok vite at det vi trudde ikkje slo til.
  • 0
Tidenes anledning til å være etterpåklok
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!