Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

La oss bare innrømme det. Det er mye en kan kritisere Nintendo for. De resirkulerer bare de samme spillene om igjen og om igjen. De lager kun spill for barn og casual-spillere, bla bla bla. Vi har hørt det før. Men en ting kan Nintendo, og det er kunsten å trenge inn i kjernen din og spille på nostalgistrengene som en vel stemt harpe. Nintendo vet hvordan de skal nå inn til barnet i deg og er ikke redd for å ta seg inn dit med knyttneven først gjennom ræva di. Og du nyter hvert sekund.

Ja, denne gangen valgte Nintendo å droppe glidemiddelet fullstendig og bare gi full kraft med gårsdagens Nintendo Direct. Her var det mer snadder å finne enn i tidligere sendinger, men det som virkelig fikk det til å bli fuktig i buksene til mang en nintendofan var nok annonseringen av Wind Waker HD. Nei, vi snakker ikke om emulatorløsninger eller tilpasset oppløsning, her har vi en vaskeekte overhalling som skal vise oss hvor fantastisk Zelda kan være i HD!

Jeg hadde ikke tenkt å stresse så spesielt mye med å kjøpe meg en Wii U. Konsollen hadde enda ingen titler som fristet. Vi kan vente et år, tenkte jeg. Så kom dette. Det lille videosnuttet vi fikk servert var nok til å gi meg et jekk i buksa som garantert forsterket WiFi-signalene i hele huset, om ikke hele bygda.

OK, OK, jeg skal slutte med sexpraten nå...

ÅÅååÅåÅÅ....

Beklager...

Uansett, tilbake til Wind Waker.

Wind Waker var et unikt Zelda-spill for min del. Den mer barnevennlige grafikken samt større fokus på historie og utvikling mellom Link og Zelda var med på å gi spillet mer personlighet, og det å utforske et stort åpent hav var en glede i seg selv. Et av de mer underholdende Zelda-spillene som er blitt utgitt til tross for noen mangler her og der, og det er her mine virkelig store drømmer for HD-lanseringen kommer inn.

Da Wind Waker først ble lansert for ti år siden så hadde spillet vært gjennom en litt turbulent utviklingsperiode. Nintendo hadde satt seg en lanseringsdato som de ikke var helt klare for, så for å få spillet ferdig i tide måtte en del innhold kuttes fra spillet. Vi snakker ikke om små rom eller andre betydningsløse ting som ble fjernet, vi snakker om flere grotter/templer som måtte fjernes helt fra spillet. Mange har kanskje oppdaget at noe «manglet» da de spilte gjennom det originale spillet? Hvis ikke så skal jeg ta opp noen av dem her.

Jeg slenger inn en liten SPOILER advarsel her slik at ingen kan syte om hva som kommer etterpå.

For å ta det første først så har Wind Waker kun fem grotter/templer. Syv om du virkelig skal regne med Forsaken Fortress og Ganon's Castle.

De fem grottene/templene er:

Dragon Roost Caverns
Forest Haven
Tower of the Gods
Earth Temple
Wind Temple

Etter å ha vært innom de to første grottene i spillet får du to av tre perler som belønning for strevet, men når du skal hente den tredje perlen er det ingen grotte, istedenfor går du bare tilbake til Outset Island og sprenger ned fjellveggen på baksiden, har en liten samtale med en svær fisk og, vips, her er perlen din. Templene og tårnet er relatert til Master Sword.

Den tredje perlen var bare en av grottene som ble fjernet fra spillet, samt to mindre minitempler/øyer som visstnok ble kalt Fire Mountain/Volcano Temple og Ice Ring Isle / Ice Temple. Det gikk også et rykte om en Bomb Dungeon.

Ikke nok med det, men husker du den uutholdelige jakten på kartet og bitene av Triforce? Vel, det var meningen at kartet OG Triforce skulle ha et tempel hver. Slik ble det altså ikke og vi ble sendt ut på en skattejakt istedenfor.

Så er det de to «helgene» som hjelper Link med å restaurere Master Swords kraft. Vi får se etterfølgeren til en Zora og en Kokiri, men hvor er Goron-helgenen? Goronene var en rase som stod sterkt i Ocarina of Time så hvorfor ser vi ikke noe til dem i Wind Waker (med unntak av den ene Goronen som er å finne på en skjult øy)?

Den tredje helgenen måtte dessverre kuttes ut og vi måtte nøye oss med bare to av dem. Litt synd ettersom jeg har sansen for Goronene. Hvis det i det hele tatt skulle være en Goron-helgen, da. Hvem vet, det kunne like sannsynlig ha vært en Gerudo.

Dette er bare noen av tingene som det er bekreftet, samt går rykter om at ble fjernet fra spillet. Noe av innholdet kan en få tilgang til via Action Replay-koder som gir deg muligheten til å løpe rundt i de ikke ferdig utviklede rommene som ligger igjen i spillets kode. Om dette var et bevisst valg fra Nintendo selv eller noe de måtte gjøre for å rekke lanseringen er et tema som fortsatt diskuteres, men en ting er i alle fall sikkert og det er til tross for at mye innhold ble fjernet og det store havet manglet variasjon, så var Wind Waker en suksess og er blitt en av favorittene blant spillere.

Det jeg håper nå skjer er når HD-versjonen endelig blir lansert er at Nintendo gjør som de gjorde med Ocarina of Time. Lager en Master Quest-versjon som har alt det manglende innholdet med, slik at vi kan spille gjennom Wind Waker slik det var ment til å være, slik at dette blir mer enn bare en tech-demo som skal vise hva Wii U kan. Hvor fett hadde ikke det vært?

Nå er det lite sannsynlig at Nintendo gjør dette, men det hadde likevel vært artig å få det fullstendige spillet. Vi har uansett mye å glede oss til fra Nintendo nå, og jeg kan ikke vente med å få inn neste lønning slik at en Wii U endelig kan komme seg i hus! Jeg gleder meg som en unge!
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Remaken skal uten tvil skaffes. For min del var det X fra Monolith som gjorde sending komplett.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Samme utgave eller mer innhold spiller ingen rolle, jeg er supergira uansett.
Første grunn til å vurdere kjøp av en Wii U.
  • 0
jar ikke spilt et zelda spill siden Ocenaria of time.
  • 0
De våte drømmene er du ikke alene om å ha Gleder meg stort
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Husker at det var slik når du sier det. Håper de lager en egen versjon hvor du kan spille gjennom alt. De sa jo at de ville forbedre spillet generelt. Hva dette betyr er ikke godt å si, men la oss håpe de legger til det som var ment i originalen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg er egentlig usikker på hvor mye ekstrainnhold jeg vil ha, uansett hvor mye det var planlagt back in the day eller ikke. Jeg mener, de endret ikke på noe i Ocarina of Time 3D til tross for tillegget som var planlagt til det originale spillet via 64DD, og det forringet ikke akkurat spillet i noen stor grad.

Uansett: Gleder meg.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Hadde vært synd om de ikke gjorde det. Utviklingen av disse templene og områdene var jo allerede godt i gang, og det ville vært bortkastet å ikke bruke denne muligheten til å gi oss alt innholdet vi var ment å ha.

Ingar:

Nå ble jo Ocarina of Time fullstendig omdesignet da de fant ut at de ikke kunne gi ut spillet på 64DD. Så vidt jeg vet så er det kun Light Temple som ble utelatt fra det fullførte spillet. Light Tempel skulle vistnok være det siste templet Link besøkte og det var der Light Arrow skulle være skjult. Istedenfor fikk vi Light medaljen idet vi trekker ut Master Sword og Light Arrow er å finne i Ganon's Castle.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Med Wind Waker som mitt favoritt spill i Zelda serien skal dette helt klart skaffes! Wind Waker så allerede ekstremt pent ut. Og dette blir bare enda bedre!

My body is ready!
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Trodde ikke de som spilte på Wii brydde seg om grafikk.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Handler mer om hva slags grafikk det er. En unik grafikkstil er å foretrekker over realisme anyday! At Nintendo ikke har fokusert på å ha den realistiske toppgrafikken har bare vært positivt for min del, så hvis jeg skal si min personlige mening så bryr jeg meg ikke om realistisk grafikk, men noe som skiller seg ut er alltid velkommen!
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Wind Waker er faktisk ett av de få Zelda spilla som jeg har rundet fullstendig så jeg ser veldig fram til at det kommer en HD versjon av spillet til Wii U men kunne gjerne tenkt meg at de la til noe ekstra i spillet så det ble litt lengre.
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0
Ser ut til at jeg må skaffe meg en WiiU i sommer. Grunnen er for det meste pga det som ble annonsert på Nintendo Direct. Spesielt pga Zelda. Jeg som ikke har spilt Wind Waker gleder meg veldig(vis jeg får meg WiiU)

"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer The Heretic:
Trodde ikke de som spilte på Wii brydde seg om grafikk.


Vi bryr oss, bare ikke så mye som enkelte andre gjør. Er nok også mer opptatt av grafisk stil enn teknisk overlegenhet. Dessuten, grafikk oppgradering til tross. Jeg er bare glad for å få en unnskyldning til å besøke The Great Sea igjen.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Siterer David Selnes:
En unik grafikkstil er å foretrekker over realisme anyday!


Siterer Kakashi sensei:
Er nok også mer opptatt av grafisk stil enn teknisk overlegenhet.


Nå skriver dere det som at unik grafisk stil ikke henger sammen med det tekniske. Hadde stilen vært alt, hadde dere holdt dere til det originale Wind Waker. Her er stilen oppusset til å bli langt penere, og det er takket være den tekniske utrustningen til Wii U.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Nå skriver dere det som at unik grafisk stil ikke henger sammen med det tekniske. Hadde stilen vært alt, hadde dere holdt dere til det originale Wind Waker. Her er stilen oppusset til å bli langt penere, og det er takket være den tekniske utrustningen til Wii U.


Er alltid gøy å se at noe blir pusset opp. Denne nyoppussingen forandrer ikke hva Wind Waker var og er.

Samme som med Black Mesa-moden til Half-Life og Ocarina of Time 3D til 3DS. Det gjør at et allerede fantastisk spill kan nytes av folk som ikke hadde mulighet til å spille gjennom den gamle versjonen. Jeg nyter fortsatt gamle Ocarina of Time (foretrekker den over den nye), og gamle Wind Waker er fortsatt fantastisk i mine øyne. Disse spillene har allerede satt sine spor, så dette er bare en «Hey, det er fortsatt folk som ikke har hatt muligheten til å prøve disse spillene, så her er en oppusset versjon som dere kan prøve.» Det er et suplement.

Og så må du ikke misforstå argumentet her. Spillet slippes på en next-gen konsoll (som Wii U er, enten du liker det eller ei), og det er helt naturlig utvikling at en next-gen konsoll har mer å by på enn den forrige generasjonen. Wii U kommer ikke til å klare å hamle opp med PS4 og Xbox 720 når det kommer til det tekniske, for det er ikke her Nintendo har sitt fokus. Nintendo klarer å gjøre stort ut av det de har her og nå, og det er det som teller.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!