Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hva har spillvold å si for samfunnet. Bidrar det til mer vold, avler det mordere, eller er det utelukkende uskyldig moro?

Dette er et tema vi aldri får diskutert nok. Eller rettere sagt, det er et tema vi aldri klarer å hate nok. På meg virker det som om 90 % av spillerne synes denne debatten er unødvendig. De hopper rett i skyttergraven og anklager alle som stiller spørsmålstegn ved spillvold som idioter uten peiling som bare leter etter en syndebukk. Ukritisk forsvar.

Altså, jeg er ingen motstander av spillvold, men jeg prøver å tenke over dets skadepotensial. Jeg vil ikke bagatellisere påvirkningskraften spillmediet har, for det er et medie rikt på inntrykk.

Å ta liv i spill, gjør det ingenting med oss? Joda, det er digitale avatarer, og det vi gjør får ingen reelle konsekvenser, men kan det tenkes at det gjør noe med oss likevel, som f.eks. vår oppfatning av menneskeverd, respekten for livet?

Altså, drap er grusom handling. Hva er det som gjør at vi likevel har null problemer med å plaffe ned motstandere i skytespill? Har du blitt bedt om å voldta et barn er jeg ganske sikker på at du har fått problemer.

Ja, det er en grusom tanke, og jeg hadde hatt seriøse problemer med å gjennomføre noe slikt om jeg fikk beskjed om det. Jada, det er "bare er et spill", men det er nå en gang jeg som styrer.

Voldtekt, drap, tortur, folkemord, barnemishandling... Går det an å rangere disse grusomhetene? Jeg synes i hvert fall det er veldig vanskelig, så hvorfor er drap så mye lettere å fordøye enn alt det andre?

Jeg stiller igjen spørsmålet, hva er det som gjør det så lett å drepe? Kan det ha noe med at vi er "lært opp" av mediene - både bøker, film og spill - til at drap er greit? Har vi rett og slett blitt vant til det? Isåfall er jeg redd for at det kan ha gjort noe med vårt generelle syn på menneskeverdet, uten at vi egentlig helt har merket det.

Kanskje vil vi i fremtiden se spill som legger opp til voldtekt og tortur? I dag høres det drøyt ut, ja, men tenk over at det å skyte og drepe en person tross alt også er ganske drøyt. Det er likevel helt greit... påstår vi hardnakket.

Så, hvor går grensen, hvem setter den, og hva skjer om vi tråkker over?

Bilde: Ville du hatt problemer med å gyve løs på digitale barn?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Selv vil jeg oppsummere det slik:

Noen kan nok bli motivert til å drepe av spill, men dette er personer som er mentalt ustabile. Dermed løser man ikke problemet ved å fjerne spillene. For alle andre blir man ikke mer voldelige, men mindre. De som spiller sitter jo inne og gjør ikke ugang, fordi de sitter inne og spiller.

Drap og vold er alle mer tilbøyelig med, fordi det har fått oss til å overleve. Derfor er det også mer moralsk forkastelig å voldta barn i spill, fordi man har aldri trengt det for å overleve. I alle fall ikke barn.

Om det i så fall kommer et spill hvor man kan voldta, vil jeg tro at dette er like arkadebasert som resten av skytespillene. Ingen liker å drepe folk, og å drepe folk i spill vil aldri bli så realistisk som å gjøre det i virkeligheten.

Men å drøye strikken enda lengre enn voldtekt av barn i spill, vil være en interessant diskusjon. Ett sted må grensa gå.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Hvis det noen sinne blir lansert spill der man kan delta på folkermord og mishandlig av barn så kommer jeg til og holde meg langt unna det spillet.
mah boi
  • 0
Siterer remote:
Om det i så fall kommer et spill hvor man kan voldta, vil jeg tro at dette er like arkadebasert som resten av skytespillene.

Jeg tror heller motsatt, at hvis vi først får muligheten til å voldta i spill, så er det for å rette fokus på samfunnsproblemet voldtekt. Jeg tror hensikten med voldtekten vil bli lagt inn i spillet for å provosere, sjokkere og skape debatt rundt et tema som det fortsatt er knyttet en del tabu rundt.

Siterer remote:
Men å drøye strikken enda lengre enn voldtekt av barn i spill, vil være en interessant diskusjon.

Ja, det ville det så absolutt.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Duck Song:
Hvis det noen sinne blir lansert spill der man kan delta på folkermord og mishandlig av barn så kommer jeg til og holde meg langt unna det spillet.


Vil bare gjøre oppmerksom på ''No Russian'' fra Modern Warfare 2, ta en kikk her--> (http://goo.gl/KCX3X)<--hvis du ikke vet hva den går ut på.
Kan si så mye at den handler om å delta i et av emnene diskutert ovenfor.
Synest personlig IW godt kunne droppet denne delen av spillet.
Spartans never die. They're just missing in action.
  • 0
Det er vel mer enn massakre en et folkemord
mah boi
  • 0
Jeg tror noe av grunnen til at det er greit å drepe i spill er fordi det som regel er dem eller deg.

I spill som f.eks GTA trenger man ikke å drepe sivile, men mange gjør nettopp det. Og jeg tror barn blir utelatt i spill fordi de er såpass "uskyldige" at utvikleren ikke vil gi spilleren valget mellom i det hele tatt drepe dem.

En annen ting, når det kommer til Assassin's Creed er det noe jeg må gi Ubisoft kudos for - Man blir desynkronisert om man dreper for mange sivile, enkelt fordi - Hovedpersonen gjorde ikke det. Slik jeg oppfatter det oppfordrer Ubisoft på den måten til å unngå drap uten mål og mening.

Det er også noe jeg har sagt til blant annet pappa, at de drapene som blir utført i AC (med unntak av vaktene etc da) blir ikke gjennomført uten grunn fordi hovedpersonen har så lyst, men fordi de vet at det er det beste for folket.

En veldig god blogg med interessante poeng
  • 0
Ja det er visse grenser som ikke burde krysses. Spessielt alt som har med voldtekt, vold mot barn og generelt menigsløs vold mot sivile.
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
Siterer Temujin:
menigsløs vold mot sivile

Det finner vi jo i veldig mange spill den dag i dag. Hvorfor burde ikke denne grensen bli krysset?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Vil si grensa går ved barnemishandling og spill som oppfordrer til massemord pluss muligens voldtekt. Er i alle fall her grensa vil gå for meg.

En meget intersant blogg dette. Interessante poeng du har.
  • 0
Oh hell no. Ville ikke voldtatt et barn i et spill.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Det kan være artig å meie ned store mengder med pixler, men når 1 og 0 er representert med små avatarer som gjenspeiler barn, får jeg faktisk dårlig samvittighet :/
@chubbyviking
  • 0
Jeg er ikke så bekymret for at spill avler vold, og tror mediet står på samme linje som bøker, film osv. Dette er da basert på det jeg har fått med meg av spill og kriminal statistikk.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Jeg tror heller motsatt, at hvis vi først får muligheten til å voldta i spill, så er det for å rette fokus på samfunnsproblemet voldtekt. Jeg tror hensikten med voldtekten vil bli lagt inn i spillet for å provosere, sjokkere og skape debatt rundt et tema som det fortsatt er knyttet en del tabu rundt.


Det er også en mulig utvei. Selv om det kan bli mulig masseboikott og saksøkinger, er all PR med på å selge spillet. Jeg tviler på om det ville vært så veldig realistisk, for det ville vært kvalmende. Tror ingen ville prøvd seg på det en gang. Tror ingen ville utviklet noe slik heller. Om noen laget et spill hvor man kunne voldta barn, ville det vært veldig arkadebasert. Bare det ville skapt debatt.

Siterer Joelspeanuts:
Det finner vi jo i veldig mange spill den dag i dag. Hvorfor burde ikke denne grensen bli krysset?


I GTA er det ingen sak å drepe sivile. I MW2 fikk jeg faktisk en liten støkk, fordi det ble gjort mer realistisk og mindre underholdende. Franske undersøkelser har vist at vi kan drepe mennesker hvis en person med autoritet sier at vi kan gjøre det, og at det går bra. Det er skremmende, men det viser hvor tilbøyelig vi er til å gjøre det, om vi hadde hatt muligheten for å gjøre det «lett».
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
Siterer remote:
Franske undersøkelser har vist at vi kan drepe mennesker hvis en person med autoritet sier at vi kan gjøre det, og at det går bra.

Interessant, og skremmende. Så en dokumentar om dette. De hadde satt opp et fake reality show, der folk fikk lov å sette støt i en person helt til han døde, selv om han som fikk støt ba dem stoppe. Alt var arrangert da, Sikkert dette du refererer til. Les mer om det her.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
At vi dreper i spill og har god samvittighet kommer nok av at vi kjemper mot en definert fiende, en som vill oss vondt eller som vi, gjennom storyen i spillet, har blitt fortalt at har vært stygg mot andre.
(dette var sirThomas inne på)

De aller fleste spill bygger opp under "rettferdighetssansen" vår i form av en bakgrunns historie før vi begynner å plaffe løs.

De gangene vi blir stilt ovenfor noe som virker urettferdig eller inhumant som f.eks "No Russian" eller det å drepe dyr i ACIII eller RDR vil svært mange kjenne det i magen, for å si det sånn.

Vi vet jo godt at det er et spill, i begge tilfeller men reagerer som oftest på urett uansett.

Vi har det på samme måte når vi ser film.

Det er mennesker som mangler denne refleksen OG i tillegg har et forstyrret fiendebilde, (anser f.eks medelever, AP ungdom eller lignende som fiender) som kan være farlige, men disse menneskene er en trussel uansett. De finnes der ute helt uavhengig av spillmediet.
The gavel corrupts
Veldig bra blogg Joelspeanuts! Var veldig dramatisk å lese den med Requiem for a dream soundtrack i bakgrunnen.
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Jeg er av den oppfatning at vold i spill, filmer, bøker og media generelt til en viss grad er med å gjøre oss noe avstumpede - men jeg tror ikke man kan si at noen har gjort en voldelig handling alene basert på påvirkning fra et medie. Men, som det blir nevnt i kommentarfeltet, det finnes mennesker som har et uvirkelig verdensbilde og de tiltrekkes antagelig til vold i media lettere enn andre mennesker. Dermed er veien kort til at vold i spill avler vold i verden.

Ser man på verdenshistorien samlet lever vi nok nå i den tidsepoken som byr på minst vold i hverdagen, noe som igjen kanskje øker menneskets iboende behov for vold? I tillegg er vold svært enkelt å simulere og det er enkelt å lage alle slags stemninger ut av det. Man kan lage lette spill som Mario som brenner og tramper ihjel vesner som er i veien, eller man kan lage mer dystre spill som Far Cry 3. Stilistiske spill som DmC Devil May Cry, eller litt mer troverdige som Hitman.

For en stund tilbake leste jeg en veldig interessant artikkel på dette temaet hos magasinet Edge. Den er også interessant lesning.
Richard Imenes
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Duck Song:
Det er vel mer enn massakre en et folkemord


Hva er forskjellen om jeg tørr å spørre?

God blogg Joelspeanuts. Jeg er helt enig. Grensen burde gå ved drap egentlig. Det er mange spill som tilbyr vold. Det er jo tross alt det og sex som selger. Hvorfor er folk så sykt opptatte av å drepe?

Vi må naturligvis ikke glemme at grafikken skal være så sykt realitisk, helt på grensen til orgasme for enkelte, at folk generelt blir avstumpede. Nå er det riktignok ustabile mennesker som går den ekstra mila. I USA sitt tilfelle hjelper ikke våpenloven noe særlig dog.

Grensen bør helt klart gå hånd i hånd med fotorealismen. De som lager supergrafikk har et mye større ansvar for voldsbruken enn spill som har tegneseriegrafikk. I sistnevnte skjønner man at dette ikke er virkelig, i fotorealisme er saken en annen.

Helt til sist vil jeg også skylde på media og markedsføringsapparatet som markedsfører volden.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Citerer Temujin:menigsløs vold mot sivile
Det finner vi jo i veldig mange spill den dag i dag. Hvorfor burde ikke denne grensen bli krysset?


Det burde si seg selv egentlig
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Temujin:
Det burde si seg selv egentlig


Hva er det som sier seg selv? At det er en grense? Er vold er greit?

Du kan helt sikkert klare å utdype litt mer.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
En ting jeg syns er interessant, som Marlboro Red nevnte, er det med drap av dyr. I bøker som "American Psycho" står det omhyggelig beskrevet hva protagonisten gjør mot en hund, og jeg syns det var verre å lese om en hund som ble lett torturert i forhold til kvinner som på mest bestialske og brutale vis blir torturert. Jeg vet, dyr skjønner ikke hva som skjer dem eller hvorfor på den måten vi mennesker gjør, men likevel.. Å binde folk med tau og legge dem foran togskinnene er morsomt i RDR, men jeg syns det var ille å drepe de stakkars bøflene.

Syns det er pirrende (på en ikke-seksuell måte, naturligvis) å lese syke bøker eller se syke filmer, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde satt like stor pris på å spille et spill basert på American Psycho-boka.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
Siterer Temujin:
Det burde si seg selv egentlig

Jeg ser ikke hvor du vil. Vil du utdype?

Lagt til 2013-01-17 00:14:
Siterer Jack the Lack of Crack:
Syns det er pirrende (på en ikke-seksuell måte, naturligvis) å lese syke bøker eller se syke filmer, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde satt like stor pris på å spille et spill basert på American Psycho-boka.

Kan kjenne meg igjen i det. Vi liker (av en eller annen grunn) å bli forbløffet, for å bruke et fint ord. Vold selger som bare det, og det er mye i litteraturens verden som er verre enn det man finner i spill. Voldtekter, barnedrap, og sikkert barnevoldtekter også er å finne i bøker. Mange bøker er syke saker.

Så, med det kan vi si at vi faktisk lar oss underholde av slike grusomheter, selv om magen kanskje vrir seg litt når vi leser akkurat disse avsnittene og kapitlene. Men en viktig ting skiller bøkene fra spillene, nemlig det at man som leser er en passiv tilskuer, mens man i et spill er en aktiv deltaker. Det gjør at ens egen oppfatning av rett og galt, etikk og moral, vil påvirke avgjørelsene en tar i spillet.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
At spillene skal få skylden for mye av det voldelige som skjer, blir helt feil. Det er ikke spillene sin feil om en plaffer ned en skokk med mennesker på en skole. Det er den tragiske helheten i rundt denne personen som er problemet. Dette klarer ikke media å se alle ganger og da er det lett å finne en syndebukk som voldelige spill.

Grenser er også der for en grunn og viktig å følge. Selv snakker jeg en del om dette temaet på mine foredrag Spill er sunt. Jeg føler det er viktig at foreldre som bygger opp barna skal sette grenser slik at barna kan lære seg å leve med det.

God blogg igjen Joelspeanuts
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Det er ikke spillene sin feil om en plaffer ned en skokk med mennesker på en skole. Det er den tragiske helheten i rundt denne personen som er problemet.

Enig i det, men det er ikke det jeg egentlig spør om, Bernt Erik. Jeg lurer på, som Imenes og gnyg har vært inne på, om vi kanskje blir noe avstumpede av all volden vi eksponeres for? Ikke at man blir mordere av å spille, men kanskje ubevisst mister litt av respekten for liv, og kanskje dermed litt av egenskapen for å føle empati. Jeg vet ikke, men jeg tror ikke denne voldsforherligelsen er kun ren, uskyldig underholdning. Jeg tror kanksje den gjør noe med oss, men kanskje ikke i noe veldig alvorlig grad.

Og hva er egentlig grunnen til at drap er så greit, mens vi hadde hatt vanskeligheter med å voldta et barn i et spill (som jeg nå synes begynner å bli ekkelt å gjenta så mange ganger). Har det noe med at vi har blitt så eksponert for drap som vi har blitt? Sett at vi nå blir eksponert for barnevoldtekter i populærkultur i noen år. Vil vi etter hvert venne oss på dét, og hva vil det ha å si for vårt syn på en slik grusom handling?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!