Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Etter å ha lest Marlboro Red's blogg om En vampyrs bekjennelser, følte jeg meg fristet til å si noen ord selv om vampyrer, og samtidig nevne flere filmer i sjangeren som kan være verdt en titt.

Jeg har alltid likt de vandøde, og da spesielt vampyrer og zombier, men jeg skal konsentrere meg om vampyrene nå.

Det er mange teorier om hvordan vampyrene oppsto. En teori sier det er engler som brøt med Gud, og dermed mistet sine gode evner, og ble straffet med evig liv, og en fordømt sjel. En annen teori er at de ble skapt av den katolske kirke for å bekjempe kirkens motstandere, og skremme folk til å gå i kirken. Sannheten er vel en kombinasjon av mytene rundt Grev Draguila som satte sine fienders hode på stake, og frykten som oppsto av pestbefengte lik som ble drevet opp av bakken på grunn av frost. Uansett -de er fascinerende skapninger.

Jeg vil starte med å si at jeg har lite til overs for moderne flåseri som Twilight, der vampyrene ser ut som en gjeng med androgyne pingler. Dette kan kanskje virke paradoksalt ettersom den beste vampyrfilmen i mine øyne er nettopp Interview with a vampire. En film der likbleke skrallinger doller seg opp og danser sammen. Skal ikke si noe om denne, da den blir behørlig diskutert i Marlboro red`s blogg.

De fleste kjenner nok til From Dusk till Dawn, Robert Rodriguez og Quentin Tarantinos mesterverk. Filmen som starter som et rolig actiondrama og ender i en syretripp. (Noe som visstnok også skal være ganske beskrivende for den kreative prosessen) Men hvor mange vet egentlig at den bare er den første filmen i en trillogi? Det finnes to filmer til, der kvaliteten ramler for hver produksjon :) Allikevel, liker du den første er det verdt en titt.

En annen kjent produsent er John Carpenter. Han prøvde seg på vampyrer i filmen Vampires fra 1998. Jeg syntes denne filmen også var artig. Har ikke sett den etter 200, så vet ikke om den holder mål enda. Hvis jeg ikke husker feil kom det flere filmer også i denne serien, men bare den første er minneverdig. Den handler uansett om vampyrjegere.

Men dette er to filmer som sikkert mange har sett. Jeg skal slenge på et par bonusfilmer som virkelig overrasket meg positivt, og som jeg skal se igjen, og igjen :)

Den første er en film med sjølvaste Lucy Liu. Rise fra 2007 er en film du absolutt bør se. Ikke bare er Lucy en flott dame, men hun er en god skuespiller også. I frykt for å ødelegge for noen vil jeg ikke si for mye, men jeg kan si såpass at hun er en nysgjerrig journalist ;)

Den andre filmen kom som lyn fra klar himmel på meg. Daybreakers har en imponerende rolleliste(til sjangeren å være), er nydelig gjennomført, og en en heeelt annen vri på vampyrhistoriene enn det vi er vant til. Absolutt en must-see, og for meg 9/10 i terningkast.

Det er selvfølgelig mange flere filmer som er verdt å se, men dette var et lite knippe av de beste.

Kanskje noen andre har en favoritt vampyrfilm de ønsker å trekke frem?
@chubbyviking
  • 0
Bram Stoker's Dracula obviously.
Liker også filmene hvor Bela Lugosi og Christopher Lee spiller rollen.

Har sett en del andre filmer (blandt annet de fleste du nevner), men det er ingen som har utmerket seg i min bok.
Ikke nå som jeg er eldre hvertfall.
Syns Blade var awesome når jeg var yngre.

Vampyrer er egentlig litt i overkant fjollete.
  • 0
Hadde det bare laget sagaen om Darren Shan skikkelig, og ikke endret så mye og laget den så barnevennlig. Hadde de mestret det hadde jeg vært kjøpt.
Likte filmlisten din, liker også Van Helsing og Blade-serien er bra filmer
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Sorry TK, glemte Bram Stoker i farta. Den er jo ganske bra

Van Helsing er jeg også tilbøyelig til å være enig i er en god film. Underworldserien har jo også noen gode eksempler.

Blade derimot, kan jeg styre meg for. Den er for "kul" og hektisk for meg. I nr 2 er dessuten alle de kule kommentarene hentet rett ut fra Legacy of Kain.
@chubbyviking
  • 0
Har ikke sett de to siste filmene du nevner, men er nå notert bak i harddisken.
Har du sett "La den rette komme inn"?hvis ikke: Se den!
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Neeei, den har jeg faktisk ikke sett. Skal se om jeg kan få tak i den Takk for tips.
@chubbyviking
  • 0
Siterer Drakenbourgh:
Sorry TK, glemte Bram Stoker i farta. Den er jo ganske bra


Nei.

Hvis man har lest boka er filmen helt forferdelig. Coppola har hollywoodifisert historien så til de grader... ugh!

Siterer bent_a:
Har ikke sett de to siste filmene du nevner, men er nå notert bak i harddisken.
Har du sett "La den rette komme inn"?hvis ikke: Se den!


La den rette komme inn er fantastisk. Se den originale svenske filmen, faktisk mye bedre enn den amerikanske.

Daybreakers er en av mine favorittfilmer, dog den sluttet altfor brått. Kunne godt vart en time til. Håper virkelig de lager en oppfølger

De to første Underworld-filmene er riktig så gode, de neste to ikke fullt så bra


Min andre favorittvampyrfilm er 30 Days of Night, basert på tegneserien med samme navn av ben Templesmith. Solid rollebesetning, klaustrofobisk stemning og utrolig kul stilmessig.
Verdt en titt
  • 0
Alle filmene du nevner er severdig (i mer eller mindre grad)

Personlig fikk jeg et megakick av Underworld da den kom på kino i sin tid og jeg gikk og så den uten å ha hørt en døit om den i forkant.

Jeg digger oppfølgerne også forsåvidt.

Men man kan ikke diskutere vampyrfilm uten å trekke fram Nosferatu. Stumfilmen fra 1922. Alle vampyr-rullers far og en flott og stemningsskapende opplevelse.
The gavel corrupts
  • 0
Du har en merkelig sans for film..! Interview with a vampire var jo bare en tragedie, spør du meg..
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
For meg er det en serie som omhandler vampyrer slm jeg digger. Genialt useriøst og fantastisk morsom..om vi ser bort fra sesong 7.
Buffy the vampire slayer!
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
Er ingen stor fan av vampyrfilmer, men de er absolutt en stor del av filmhistorien. Hvordan dagens vampyrer tar seg ut på film, er en annen sak ...
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Er ikke film da.. Men serien Angel var jeg superhekta på når jeg gikk på videregående. Er jo noen år siden, kanskje jeg burde dra de fram igjen :p
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Suzanne Berget / GR®:
Hvis man har lest boka er filmen helt forferdelig.


Psssh
Det handler bare om å separere dem.
Selvom filmen er basert på boken, ser jeg på den som noe eget.

Boken er utmerket, filmen er utmerket.
  • 0
Siterer Tommy Kvaernerud:
Citerer Suzanne Berget / GR®:Hvis man har lest boka er filmen helt forferdelig.

Psssh
Det handler bare om å separere dem.
Selvom filmen er basert på boken, ser jeg på den som noe eget.

Boken er utmerket, filmen er utmerket.


Noe som hadde vært lettere å gjøre hadde de ikke kalt den for Bram Stoker´s Dracula

Hadde den hett bare Dracula, fair enough, men nå man i tittelen gir uttrykk for at man har basert seg på boka bør man i det minste være litt tro mot kildematerialet.
Coppola selv har jo sagt i seinere tid at han kun lagde filmen for å tjene penger som han kunne bruke til å lage bedre filmer, filmer som han faktisk hadde lyst til å lage...
  • 0
@Marlboro Red En artig ting med Nosferatu var jo at det lenge ble spekulert i om skuespilleren selv faktisk var vampyr, og det er vel en av tidenes mest myteomspunne innspillinger, med diverse avdøde medarbeidere

@Filimonki Say whaaat? Tragisk? Den er kanskje spesiell, men jeg synes den er sjangersettende. Uttrykket passer dessuten bra med det jeg visualiserer meg når jeg leser noe av Anne Rice.

Har dessverre ikke lest Bram Stokers Dracula, bare sett filmen, som er spesiell, men fortsatt ganske bra
@chubbyviking
  • 0
Interessant at du liker Underworldserien, men ikke "Queen of the Damned", Marlboro :p
Forøvrig er det jo bare Aaliyah (RIP) som gjør filmen sebar... Sukk For ei dame.

Selv synes jeg jo at "Embrace of the Vampire" er verdt å få med seg, ikke helt som dagens Twilight nei ;)
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Yucky Yuck,ulekkert bilde du hadde der på bunnen av innlegget ditt Drakenbourgh!
Selv er jeg ikke så veldig inni vampyrfilmer,det går mer i zombifilmer for min del men liker veldig godt Buffy The Vampire Slayer og har serien på dvd.
Vampyrene der varierer jo fra flotte og fahre skapninger til noen av de styggeste du har sett,he,he.
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0
@Animorpher - Don`t even get me started. Jeg liker vampyrfilmer - men zombier? Weeeee- elsker dem

Når det kommer til vampyrer er det liksom ikke en allmenn konsensus om hvordan de bør være, de kan være alt fra forfinede skrullinger til brutale monstre... Zombier derimot, er hjernedøde treiginger drevet av primaldriften sult. Ordentlige zombier løper ikke, da er de bare mutanter som kalles zombier for enkelhets skyld, og det er bransjen enig i får blogge om zombier en dag også
@chubbyviking
  • 0
Siterer Archana:
Interessant at du liker Underworldserien, men ikke "Queen of the Damned", Marlboro :p
Forøvrig er det jo bare Aaliyah (RIP) som gjør filmen sebar... Sukk For ei dame.


Underworld (spesielt de første 2 filmene) er jo actiondrevne og mørke filmer med flotte skuespillere og Interessante manus.
Queen of the Damned er jo en radbrukket versjon av en bok jeg i utgangspunktet liker med fjollete skuespill, fjollete musikk og jevnt over dårlig gjennomføring.
Aaliyah redder ingenting i det makkverket...
Men hun er ikke det verste med den heller. Rett skal være rett
The gavel corrupts
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!