Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Så var katta ute av sekken. For kun én uke siden visste vi svært lite om Valves ambisiøse hardwaresatsning, men etter Xi3s demonstrasjon av Piston (én av flere Steam Box) på CES 13 og Valves tilstedeværelse, begynner vi å se konturene av noe som vil påvirke hele bransjen.

Det er vanskelig å vite hvilken effekt Steam Box vil ha, og mange usikkerhetsmomenter og spørsmål følger. Men én ting er sikkert. Valve har, nesten ut av det blå gitt Microsoft og Sony konkurranse som de garantert vil ta på alvor - konkurranse som er sunn for bransjen, og positiv for gamere som verdesetter valgmuligheter og mer kraft.

Steam Box er en PC tilpasset stuen. En maskin som ikke lenger skal stå på soverommet, kontoret eller fungere som arbeidsstasjon, men helst erstatte konsollen som er tilkoblet flatskjermen i stua. Det er altså en helt åpenbar konkurrent til dagens konsoller. Den er liten, kraftig, åpen og har med seg et vanvittig bra spillbibliotek i Steam. Et lovende utgangspunkt.

Tidligere har Microsoft og Sony hatt all hype for seg selv. PCen har liksom ikke hatt noe plass i rampelyset, ettersom utviklingen skjer gradvis. Mens konsoller derimot har blitt lansert med enorme forventninger siden teknologihoppet er stort og at de ofte har blitt sluppet etter en femårsperiode. Tidsperspektivet og den merkbare kvalitetsforskjellen mellom generasjonene gjør nye konsollanseringer til bransjens høydepunkt, men nå stjeler altså Valve en del av rampelyset.

Det burde Microsoft og Sony ta på alvor.

En annen ting som ikke har direkte betydning, men som likevel kan spille en rolle er Valves populæritet blant gamere - alle elsker Valve. De har et rykte og filosofi som faller i god jord hos mange. De vil garantert få ekstra godvilje basert på gamle meritter.

Mye tyder på at Steam Box vil være i salg i løpet av året. Det er bevegelse for å få prosjektet igang, men foreløpig er det mange ubesvarte spørsmål, og for min del er det nesten litt vanskelig å få forstå hva Steam Box egentlig er.

I motsetning til Apple som er veldig tydelig på produktene sine (målgruppe, bruksområder etc.), er det vanskelig å definere Steam Box. Er det en «spillkonsoll», er det et underholdningssenter eller er det ganske enkelt en nett, liten PC som er tilpasset stuen? Det er ikke så lett å forstå.

Er det kjernespillere eller folk som vil ha en åpen plattform som skal bruke den, eller noen helt andre? Skal man sitte med mus og tastatur i stuen, eller kommer Valve med andre kontrollmuligheter? De har jo snakket om bevegelseskontroll og biometrisk data... Men hva dette innebærer forstår jeg foreløpig lite av. Hva med pris, optimalisering av spill og den sømløsheten som dagens konsoller tilbyr...

Det hele er litt uklart. Men spennende.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Dette har potensialet til å slå dagens konsoller ut av parken vis Valve spiller kortene sine riktig. Ved å bruke Steam som spillbibliotek får spillerne et enormt utvalg og lar dem fokusere spillkjøpet sitt til et marked istedet for å måtte dele det mellom Steam og en eventuell konsoll. Personelig håper jeg for bruk av håndkontroller ettersom bruk av tastatur og mus passer dårlig i sofaen Det beste ville vært hvis de godtok kontrollere fra andre produsenter og lar spilleren velge selv om de vil bruke Xbox eller Ps3 kontroller eller mus og tastatur

Krysser fingrene her. Valve har det med å blidgjøre fansen, kanskje kan de revolusjonere konsollmarkedet slik de har gjort på pcmarkedet
  • 0
Jeg er fryktelig spent på hvordan det ferdige produktet er og hvilke muligheter den byr på. Jeg skal følge godt med, og utelukker så absolutt ikke et kjøp. Jeg håper det ikke er noe som til stadighet må være tilkoblet internettet, da et av bruksområdene mine den kan være interessant for ikke har nettilgang.
@chubbyviking
  • 0
Er skeptisk til om den blir et kjøp, men skal definitivt holde et øye med den.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Om den blir som en konsoll og at jeg kan bruke en kontroller så er dette veldig interessant og noe som helt klart skal vurderes ved siden av en PS4. Er spent på fortsettelsen..
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Tror ikke dette blir en revolusjon egentlig. At folk kommer til å liket det veldig godt, skal jeg ikke legge skjul på. Også er den mer åpent en konsollene. Men føler ikke dette er et "Må Ha" produkt. Spennende er det selvfølgelig.
"Combine technology, arts, humanity, simplicity and science is the meaning of my life" - FuzzyFarm
  • 0
Ekstremt spent på hvordan steam box kommer til å endre spill markedet, men forholder meg veldig litt skeptisk inntil videre.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Et av de store bonusene med en Steam Box er at med en gang den lanseres vil spillerne ha et ultrasvært bibliotek.
  • 0
Trur dette er mest for kjernespillere, men eg kan ta veldig feil.
  • 0
Blåfargen var fin men fremdeles skeptisk...Vi får se.
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0
Burde sett ut som en companion cube! Spennende allikevel
  • 0
Hvis det bare er en modifisert pc uten noe spesielt, er jeg videre skeptisk til Steam Box. Men jeg tror Valve vet hva de driver med, så jeg tror hele sløret ikke er lettet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hvis det bare er en modifisert pc uten noe spesielt, er jeg videre skeptisk til Steam Box. Men jeg tror Valve vet hva de driver med, så jeg tror hele sløret ikke er lettet.


Ja, ikke sant... Burde det ikke være noe mer? Er dette virkelig nok? Det virker rettet mot spesielt interesserte, og ikke mannen i gata, men vanskelig å si per i dag.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Tror forresten litt av ideen er at man bruker kontroll. Det fungerer sikkert med mus og tastatur og, men Big Picture som kjører på Steam i dag er jo laget for å fungere med 360-kontrollen. Kobler man PC'en til TV'en og en kontroll til PC'en og kjører Big Picture på Steam så sitter man sannsynligvis i praksis med en Steam Box.

Er det en billig modifisert PC så er det også alt som trengs for å kjøre mange gode, konsollvennlig steam spill. Fin måte for Valve å få tak i konsollspillere på, og en fin måte for meg å slippe å koble opp laptop-en hele tiden
  • 0
Venter med å vurdere dette til jeg finner ut hva det virkelig er. Er det bare en liten pc står jeg glatt over, men så er det Valve som lager det som remote sa. Da er ingenting avgjort før siste detalje er på plass.
  • 0
Siterer Tomas Veiden / GR®:
Tror forresten litt av ideen er at man bruker kontroll. Det fungerer sikkert med mus og tastatur og, men Big Picture som kjører på Steam i dag er jo laget for å fungere med 360-kontrollen. Kobler man PC'en til TV'en og en kontroll til PC'en og kjører Big Picture på Steam så sitter man sannsynligvis i praksis med en Steam Box.

Er det en billig modifisert PC så er det også alt som trengs for å kjøre mange gode, konsollvennlig steam spill. Fin måte for Valve å få tak i konsollspillere på, og en fin måte for meg å slippe å koble opp laptop-en hele tiden


Hvor mye er du villig til å betale, Tomas?
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Siterer Kristian / GR®:
Hvor mye er du villig til å betale, Tomas?


Tja, hvis 99$ ryktene er noe å gå etter så hadde det jo vært noe. Super Meat Boy og Mark of the Ninja er i hvert fall best med kontroll!
  • 0
Vet ikke om jeg er helt på jordet, kall meg gjerne uvitende, men vil ikke det at den i utgangspunktet skal kjøre Linux påvirke spillutvalget?
  • 0
Siterer Tomas Veiden / GR®:
Citerer Kristian / GR®:Hvor mye er du villig til å betale, Tomas?

Tja, hvis 99$ ryktene er noe å gå etter så hadde det jo vært noe. Super Meat Boy og Mark of the Ninja er i hvert fall best med kontroll!


Og med 99 dollar mener du $499 for den rimeligste og 999 dollar for den dyreste, ikke sant?

Lagt til 2013-01-10 22:00:
Siterer stromstans:
Vet ikke om jeg er helt på jordet, kall meg gjerne uvitende, men vil ikke det at den i utgangspunktet skal kjøre Linux påvirke spillutvalget?


Niks. Valve har valgt Linux siden det er åpent, og både steam big picture mode og andre digitale butikker vil være tilgjengelige, så spillutvalget vil være enormt.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Siterer Kristian / GR®:
Lagt til 2013-01-10 22:00:
Citerer stromstans:Vet ikke om jeg er helt på jordet, kall meg gjerne uvitende, men vil ikke det at den i utgangspunktet skal kjøre Linux påvirke spillutvalget?

Niks. Valve har valgt Linux siden det er åpent, og både steam big picture mode og andre digitale butikker vil være tilgjengelige, så spillutvalget vil være enormt.


Forlat meg min ignoranse, men jeg har vokst opp med det inntrykket at "ingen spill fungerer på Linux". Dette er jo ingen konsoll, men en skreddersydd pc som spiller pc-spill.
  • 0
Spennende!

Kommer mye an på hvilke (om noen) spilltitler blir eksklusive for min del. Er forøvrig det som har talt for mitt konsaollvalg gjennom tidene. Men aner for all del ikke om dette vil fungere som en PC eller en frittsående konsoll.
  • 0
Sliter med å forstå helt hva den er for å være helt ærlig.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Hvis det er 499$ til 999$ som er prislisten så er denne boksen fort nederst på listen min
Kanskje Dreamcast hadde vært noe

Var det ikke snakk om 99$ for den billigste da?
  • 0
Siterer stromstans:
Citerer Kristian / GR®:Lagt til 2013-01-10 22:00:
Citerer stromstans:Vet ikke om jeg er helt på jordet, kall meg gjerne uvitende, men vil ikke det at den i utgangspunktet skal kjøre Linux påvirke spillutvalget?

Niks. Valve har valgt Linux siden det er åpent, og både steam big picture mode og andre digitale butikker vil være tilgjengelige, så spillutvalget vil være enormt.

Forlat meg min ignoranse, men jeg har vokst opp med det inntrykket at "ingen spill fungerer på Linux". Dette er jo ingen konsoll, men en skreddersydd pc som spiller pc-spill.


Linux blir mer og mer brukervennlig og steam er tilgjengelig på liux allerede. Det hører med til sannheten at det er ikke mange spillene som er tilgjengelig der enda, men det blit fler og fler. Og med den holdningen Valve har til Windows om dagen vil jeg tro det går ganske fort at biblioteket blir ganske så rikt på Linuxplattformen og.

Har kjlørt Linux over en lengre periode, og det er bare å bøye seg i støvet, det OS'et er genialt, og med bedre muligheter for spilling de neste årene så har vi nok en voksende del med computere for spilling som kjører på det OS.

-Soap-
  • 0
Veldig spennende, ja! En kombinasjon av Steam's utvalg og priser kan banke ut en hver konsoll. Det andre må bare klaffe alt det andre også...
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!