Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det er fort gjort at våre søte små tvinner oss foreldre rundt lillefingeren og ønsker seg gaver vi ikke har snøring på. Dette skjer veldig ofte når det kommer til spill og hvor barna vet mye mer enn det foreldrene gjør på dette området. Dette er i alle fall erfaringer jeg har fått med mine mange foredrag "Spill er sunt". Flere som har sagt at jeg burde livnære meg på kun å holde foredrag for de mener dette er veldig viktig å fortelle til foreldre rundt omkring i landet.

Selv synes jeg det er viktig å følge med tiden og se at barna får en sunn spilling uansett hva som spilles, men det å følge aldersgrensene for spillene er i mine øyne viktig og her har foreldrene forsømt mye, dessverre. Jeg har fire barn selv og jeg vet ikke hvor mange ganger sønnen min Markus på 11 år har spurt om han får lov til å spille Call of Duty: Black Ops II eller Battlefield 3 på PC-en min, men det er mange. Hittil har han klart å holde labbene unna spillet, men jeg følger selvsagt med. Som jeg har sagt til han, vi kan snakkes om ca. tre til fire år. Da kan jeg ta det opp til vurdering igjen.

Dessverre vet jeg om barn ned i 8-9 års alderen som spiller disse spillene og det blir riv ruskende galt synes jeg. Selvsagt, jeg sier ikke at de om et tiår eller to finner seg et maskingevær og skyter vilt i rundt seg på en "skole" eller et kjøpesenter, men at man skal tenke litt forebyggende.

I sammenheng med at jeg drar rundt omkring og holder foredrag, fikk jeg en telefon fra Nord-Trøndelags største avis, Trønder-Avisa om julegavekjøp til barna og da ble jo selvsagt spill tatt opp. Ut av dette ble det 19. desember lagt opp en artikkel om temaet og julegaveinnkjøp til våre søte små.

- Ikke kjøp supervoldelige spill til 12-åringen

Er du enig i artikkelen eller tror du at barn takler voldelige spill som Call of Duty: Black Ops II og Battlefield 3?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg har helt siden min egen barndom vært opptatt av aldersmerking, og mener fast bestemt at den er der på film og spill av en grunn. Tolkingsrammer, -nøkler og -referanser er noe som kommer med årene, og handler ikke bare om hvorvidt man tåler å se vold eller ikke. Derfor kjenner jeg på en viss bekymring når jeg spør en av kidsa på 10-12 år på Rema (hvor jeg jobber deltid) hva han skal gjøre i ferien, og gutten svarer "spille GTA."
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Jeg er absolutt enig. Barn som er 12-10 år eller yngre bør absolutt ikke spille skytespill og andre spill som omhandler drap og lignende. Jeg vet dessverre at barn helt nede i 3-4 klasse spiller CoD lignende. Det er nesten rart å tenke på, for på når jeg var på den alderen, noe som ikke er mange årene siden, var Pokémon spill, Pokémon kort, Need For Speed og Star Wars som var det store for guttene. Nå er det plutselig skytespill.

Jeg fikk først spille 18 års aldersgrense når jeg var 13, og det syns jeg nesten er greit. Det var først da jeg var voksen nok til å forstå innholdet, og knapt det. Yngre barn ser gjerne på det som ren moro, uten å egentlig se hva det egentlig innebærer.
Foreldre bør sette klarere grenser, avgjøre om barnet er modent nok til å spille spillet, og faktisk sette seg litt inn i innholdet som du sier. Dessverre gjør de færreste det. Hvis jeg selv hadde hatt en ti år gammel sønn hadde han trolig ikke fått lov til å spille slike spill før jeg følte at han var klar for det.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Ikke sant Ingar og nettopp dette er erfaringene jeg også får ved foredragene mine. Problemet er bare at foreldrene ikke har peiling på hva barna spiller og hva de kjøper til barna sine av spill. De gjør bare det de får beskjed om og da blir det 18 års spill til en 12 åring.

Selvsagt skal ikke foreldrene ha all skyld, men de jeg mener de skal sette av litt tid til å snakke om spill med barna sine og se hva som rører seg i spillverdenen slik at de kan finne "sunne" spillvaner.

Lagt til 2012-12-21 13:18:
Siterer The Cookiemonster:
Jeg er absolutt enig. Barn som er 12-10 år eller yngre bør absolutt ikke spille skytespill og andre spill som omhandler drap og lignende. Jeg vet dessverre at barn helt nede i 3-4 klasse spiller CoD lignende. Det er nesten rart å tenke på, for på når jeg var på den alderen, noe som ikke er mange årene siden, var Pokémon spill, Pokémon kort, Need For Speed og Star Wars som var det store for guttene. Nå er det plutselig skytespill.

Jeg fikk først spille 18 års aldersgrense når jeg var 13, og det syns jeg nesten er greit. Det var først da jeg var voksen nok til å forstå innholdet, og knapt det. Yngre barn ser gjerne på det som ren moro, uten å egentlig se hva det egentlig innebærer.
Foreldre bør sette klarere grenser, avgjøre om barnet er modent nok til å spille spillet, og faktisk sette seg litt inn i innholdet som du sier. Dessverre gjør de færreste det. Hvis jeg selv hadde hatt en ti år gammel sønn hadde han trolig ikke fått lov til å spille slike spill før jeg følte at han var klar for det.


Nettopp. Veldig moro å se at dere som spiller mye ser på dette som meg. Selv blir jeg frustrert over at foreldrene har såpass liten kontroll på hva som spilles av de små. For det tar ikke mange minuttene så følge litt med, spørre barna litt og få til den god dialog over hva som er bra for de. Som Ingar sa det, aldersgrenser er der for en grunn og man kan ikke bare tenke at spill er ikke like farlig som f.eks. film som også har aldersgrenser og hvor samme foreldre ikke vil at barna deres skal se 18 års filmer på f.eks. kino.

Et viktig tema føler jeg det er i alle fall og på mine foredrag får foreldrene nærmest et kall når det har hørt på meg i et par timer og det er moro.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg tror at de fleste folk 14+ tåler for eksempel Battlefield 3, og de fleste også CoD.
Men naturligvis er ikke alle 18+ spill greit for den alderen, og dette kommer an på personen.
Men synes likevel at spillaldersgrenser er litt for strenge til tider.
I en 11 eller 15 års film ser man gjerne fx en pupp eller to. Hvis bare et spill har noe som helt MED pupper eller noe nakenhet å gjøre, blir det automatisk 18+ på dette.
Det samme med volden. De fleste 11 og 15 årsgrensefilmene har langt mer detaljert vold enn de fleste 16 og 18 årsgrense spillene.
  • 0
Jeg tror de fleste vil klare seg ganske bra, men med tanke på hvor mange andre gode spill som finnes med lavere aldersgrense, ser jeg ingen grunn til å kjøpe 16+ spill osv til barn.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Jeg er absolutt enig. Barn som er 12-10 år eller yngre bør absolutt ikke spille skytespill og andre spill som omhandler drap og lignende. Jeg vet dessverre at barn helt nede i 3-4 klasse spiller CoD lignende. Det er nesten rart å tenke på, for på når jeg var på den alderen, noe som ikke er mange årene siden, var Pokémon spill, Pokémon kort, Need For Speed og Star Wars som var det store for guttene. Nå er det plutselig skytespill.


Helt enig! Husker veldig godt da vi hadde friminutt og satt ute og viste frem Pokemon Kort, Pokemona vi hadde i spillet og alt det der Men i dag går det i et sett om CoD, BF3 og GTA helt nede i 10-11 årsalderen. Jeg synes det nesten er skremmende.
  • 0
Sant det også PK og man må se an spillene om de passer eller ikke. Selv har jeg satt som grense på min sønn på rundt 14 år når det kommer til Battlefield 3, men kommer fortsatt an på hvor moden han er i den alderen.

Små barn har uansett ikke godt av å spille voldelige spill. Man vet aldri hvordan barnet utvikler seg og vi foreldre er ikke synske.

Sonic og link: Helt enig. Det finnes veldig mange gode "barnespill" som egner seg fra 8-14 års alderes. Jeg får ofte spørsmål fra foreldre som skal kjøpe spill til sine barn og da kommer jeg med råd om spill og hvilke konsoller som egner seg.

Hvor gammel var du da du begynte f.eks. å spille 18 års spill? (Om jeg får lov til å spørre om det). Hvilke spill var det? Er foreldrene dine strenge på hva du spiller?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Hvor gammel var du da du begynte f.eks. å spille 18 års spill?

13 år gammel

Siterer Bernt Erik:
Hvilke spill var det?

Første spillet med 18 års aldersanbefaling jeg spilte var CoD MW2. Ett av mine all time favoritt online-spill.

Siterer Bernt Erik:
Er foreldrene dine strenge på hva du spiller?

Nei, ikke nå lenger. De vil bare at jeg ikke skal spille for mye. Muttern har sagt at hun stoler på at jeg klarer å begrense meg selv, og at jeg er voksen nok til å spille slike spill.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Hvor gammel var du da du begynte f.eks. å spille 18 års spill? (Om jeg får lov til å spørre om det). Hvilke spill var det? Er foreldrene dine strenge på hva du spiller?


Jeg startet å få lov til enkelte 16+ spill da jeg var 15 ca, og har nå, som 16 fått et par 18+ spill også. Jeg tror ikke de liker det helt da.
  • 0
Jeg kjenner derimot enkelte som den dag i dag ikke får lov til å spille spill med 18 års aldersanbefaling.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Og ja, de er strenge på spill.
  • 0
Såpass! Det er streng det! Jeg anbefaler alle å spille spill. Det er lærerikt nesten uansett hvilket spill det er. Har vært noen på mine foredrag hvor foreldrene har hatt barn som ikke har fått lov til å spille og da har det som oftest blitt en del diskusjoner. Det hele har endt med at barna har fått lov til å prøve etter at foreldrene har fått prøvd noe av det jeg har med meg på foredragene av spill og konsoller.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Personlig spilte jeg en del ganske voksne spill i tidlig alder. Tipper jeg var rundt 10 da jeg spilte både Resident Evil og Duke Nukem blant andre titler. Jeg hadde to eldre onkler som hadde en del voksenspill, og ingen var særlig obs på aldersgrenser husker jeg.

Jeg tror ikke jeg har tatt noen skade av det, og jeg tror det som oftest går bra med barn som spiller slike spill. Men at du påvirkes lettere og har større problemer med å skille fiksjon og virkelighet jo yngre du er er nok et faktum.

Uansett, det finnes så mange gode spill i dag at å holde seg til aldersgrensene burde ikke være noe problem.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Personlig bryr jeg meg ikke veldig mye om aldersgrenser og ser ingen problemer ved at en 13-14 åring kan spille et 16 års aldersgrense spill og at en 15 eller 16 åring kan spille et 18 års aldersgrense spill, men skjønner at enkelte er skeptiske.

Personlig fikk jeg spille Conker Bad Fur Day med 15 års aldersgrense når jeg var 6-7 år. Så spilt en del spill med høy aldersgrense når jeg var liten.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Siterer Parkour Gamer:
Det samme med volden. De fleste 11 og 15 årsgrensefilmene har langt mer detaljert vold enn de fleste 16 og 18 årsgrense spillene.
Tror litt av poenget er at i spillet er det "du" som tar del i voldshandlingen og ikke en person på skjermen som lever sitt eget regisserte liv. Men er dog ening i det du sier.
Per aspera ad astra
  • 0
Enkelte 18 års spill bør i hvertfall barn skjermes for.
Et klart eksempel på det er Spec Ops:The Line.
Klart et av årets overraskelser og KLINKENDE klart et voksen spill.

Foreldre bør i større grad passe på hva ungene spiller.

Siterer Kakashi sensei:
Personlig fikk jeg spille Conker Bad Fur Day med 15 års aldersgrense når jeg var 6-7 år. Så spilt en del spill med høy aldersgrense når jeg var liten.


Ja.. du ser jo hvordan det gikk
The gavel corrupts
  • 0
Selv var jeg ikke mange årene yngre da jeg spilte spill med 16 og 18 års aldersmerking. Personlig tror jeg ikke at tolvåringer har spesielt vondt av å spille spill med 18 års aldersmerking. De vet godt at figurene er animerte og noe helt annet enn om de ville sett det på film. Søskenbarnet mitt spiller for eksempel Left 4 Dead 2 og er rundt 12 år. Siden aldersmerkingen er anbefalte grenser, ser jeg ikke noen annen måte enn at hvert barn og hver forelder selv må vurdere om de kan spille svært voldelige spill. Foreldrene har siste ordet, men det er ikke alle barn som liker voldelige spill heller.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Startet vel med 18-årsgrensespill da jeg var 13-14 år. Spilte en del San Andreas før det, men fikk noen selv i den alderen. At foreldre bør sjekke ut spill før de kjøper dem er helt sikkert, men det er veldig stor forskjell på spill med 18-årsgrense. Jeg syns ikke at Call of Duty er såpass blodig og alvorlig at det bør være et fyfy-spill for barn under 15. Om de skyter så blodet spruter i et 18+-spill eller så ingenting spruter i et 16+-spill er ikke så viktig, for skyte i spill kommer de til å gjøre uansett.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Jeg elsket å spille spill som Super Mario, Animal crossing osv, Og hadde ikke lyst til å spille 16-18+ spill før jeg skaffet min første pc som 13-åring.

Det første 18+ spillet jeg fikk var det første Black Ops.
mah boi
  • 0
Helt enig! Leste artikkelen da du la den ut på Facebook. Du gjør en god jobb Bernt!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Fun fact: Jeg tror faktisk ikke at jeg spilte et 18-årsspill før jeg hadde fylt 18 år. Hvilket det var husker jeg ikke, men Resident Evil 4 var ett av de første ihvertfall.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Jeg tror ikke fokuset burde ligget på hvor realistisk grafikken er og hvor mye blod som vises.

Det handler mer om dynamikken i spillet. CoD for eksempel har et veldig kompetitivt gameplay, det handler om å beseire de andre. Dette går mer på konkurranse og ferdigheter.

Spill som Manhunt/Saw etc. som handler mer om å direkte torturere og skade mennesker er noe helt annet. Det er slike spill barn burde skjermes for.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Siterer Xenofex:
Jeg tror ikke fokuset burde ligget på hvor realistisk grafikken er og hvor mye blod som vises.

Det handler mer om dynamikken i spillet. CoD for eksempel har et veldig kompetitivt gameplay, det handler om å beseire de andre. Dette går mer på konkurranse og ferdigheter.


Absolutt. Hvis du siktet til det jeg skrev, mente jeg at det ikke er så stort poeng i å velge krigsspill som f.eks. ikke har blodeffekter eller en og annen arm som flyr (ganske sjeldent i spill som CoD) fordi det blodet man ser når man skyter noe er mer skadende for barnet. Fokuset ligger i handlingen å skyte, og det gjør man jo selv i enkelte 3+-spill. Å la en 13 år gammel gutt spille Saw-spillet er noe jeg absolutt ikke ville gjort, da det portretterer og "lovliggjør" noe helt annet enn det Call of Duty og lignende spill gjør.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Man bør være minst 16.år før man får prøvd seg på 18+ spill spør du meg,men det kommer litt an på innholdet i spillet.
Noen spill fortjener absolutt 18.års aldersgrensen men andre kunne det blitt 16.års aldersgrense på istedet.
Spill som Call of Duty eller Battlefield er definitivt 18.års grense på oss meg!
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!