Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dette innlegget skal dreie seg om hva er det som er viktigst. Skal spillutviklere få lage det spillet de selv mener har best mulig kvalitet, eller skal utgiveren kunne prioritere høye salgstall og en større gevinst?

Demon's Souls og Dark Souls er spill som er kjent for å skille seg ut fra mengden spill som holder deg i hånden hele veien. Spillene ble populære og fans av serien lovpriste spillene for akkurat vanskelighetsgraden og gameplayet.

Nå er Dark Souls 2 annonsert. Først ble jeg henrykt over nyheten, men så fikk jeg vite noe som satte en stor demper for gleden.

Miyazaki Hidetaka som er mesterhjernen bak Souls serien er tatt av prosjektet. Han står for å etablere oppskriften som har gjort Souls spillene til det de er i dag. Du skal dø, og det mye. Han er i formalitetene "overseer" over prosjektet, men han har selv uttalt at han ikke har noe med produksjonen av Dark Souls 2 å gjøre.

Shibuya Tomohiro skal ta over som øverste ansvarlig for produksjonen av Dark Souls. Det som uroer meg er noen av utalelsene som han har kommet med i flere av sine intervjuer.

Han hevder at de skal gjøre Dark Souls 2 mer "streamlined" for å gjøre det lettere tilgjengelig for et bredere publikum. Med tanke på at trenden til streamlined spill som slippes ut nå så tolker jeg det som at Namco Bandai har veid det å tjene penger mer verdt enn å gi spillet fansen ønsker seg.

Han har også sagt at de skal gjøre Dark Souls 2 mindre åpent og begrense valgmulighetene dine (til hvilken rekke følge du skal oppdage verdenen) hvordan dette skal gjøres, og når spillet skal åpnes opp for valgmuligheter har de ikke sagt noe om, men tanken på at man skal geleides fra område til område høres veldig skremmende ut for min del.

Er dette en trend som gjør spill i dag mer monotone? Er det en sakte men sikker død over spill som skiller seg ut i mengden? Personlig mener jeg at det ville være trist hvis alle spill skal kunne spilles av alle målgrupper. Noen ønsker et spill som ikke holder en i hånden og gjør det slik at man kan spille gjennom spillet uten å dø.

Jeg har spilt Skyrim i flere enn 100 timer. Jeg har totalt dødd færre enn 5 ganger. I Dark Souls har jeg spilt mer, men har ikke telling på hvor mange ganger jeg har død. Hvilket spill kommer jeg tilbake for å spille? Spillet som byr på utfordring.

Anbefaler alle som er intersert i Dark Souls 2 å se denne videoen her:

http://www.youtube.com/watch?v=nB0LXzDfLKs&list=UUI6keWArp
xmfeiuAATv7jZw&index=1


Kommer Dark Souls 2 til å holde oss i større grad i hendene og lede oss framover, eller kommer den til å fortsette med å lure oss, drepe oss og le når vi fortviler over egen feil?
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Likte Prince of Persia's konsept når det gjaldt død jeg. Mye død er for det meste kun frustrerende.
  • 0
Det var alt snakket om hvor vanskelig Dark Souls var som gjorde at jeg kjøper det, så jeg mener at det er et godt salgsargument i seg selv. Og som stor fan av Souls-serien syns jeg at det er synd at serien går i denne retningen.

Jeg håper iallefall at det blir like vanskelig som Dark og Demon's Souls, selv om det blir mer tilgjengelig for allmennheten.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Jeg er enig. En av tingene som gjør Dark Souls så spesielt er nettopp det at man dør så mye. Så man spiller mer forsiktig enn man spiller spill som Skyrim, og atmosfæren blir helt annerledes. Dark Souls tjener også veldig på å ha en åpen og sammenhengende verden. Man kan utforske akkurat som man vil og i den rekkefølgen man vil, og man kan like enkelt snu og gå en annen vei hvis man finner ut at man ikke klarer å spille gjennom et område. For min del har dette nesten vært de viktigste grunnene til at jeg elsker spillet. Hvis de gjør det enklere å spille spillet, har liksom Souls-serien mistet litt av det som gjorde Souls-serien til det den er. Da blir de nødt til å kjempe mot andre spill på andre premisser, for hvis spillet har en vanskelighetsgrad som ikke er så ulik som andre spill, blir de nødt til å danke ut andre spill når det gjelder historie, gameplay osv. Men for all del, det er alt for tidlig å spå hvordan Dark Souls II kommer til å bli, men jeg håper ikke de tar for mange skritt vekk fra Dark Souls.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Siterer Jack the Lack of Crack:
Hvis de gjør det enklere å spille spillet, har liksom Souls-serien mistet litt av det som gjorde Souls-serien til det den er.


Henger meg på det her. Da kunne de iallefall kalt spillet *Sett inn ett mørkt og dystert ord* Souls, istedet for Dark Souls II.

Men skal man dømme utifra traileren så virker det iallefall som om det greier å holde på samme atmosfæren som forgjengeren.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Jeg har ikke prøvd Souls spillene tidligere, men det virker litt negativt at de går vekk fra seriens kjerne.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Du burde virkelig teste det ut. Jeg trodde ikke at Dark Souls var et spill som passet meg så bra, men en dag ble det impulskjøp, og etter å ha prøvd det kan jeg ikke understreke hvor feil jeg tok. Atmosfæren er annerledes enn i noe annet spill, og jeg føler det er mye mer givende å bekjempe en boss i Dark Souls enn i andre spill.

Siterer Grallen:
Men skal man dømme utifra traileren så virker det iallefall som om det greier å holde på samme atmosfæren som forgjengeren.


Ja, traileren så spennende ut. Jeg tviler egentlig på at de tør å skritte så altfor langt unna forgjengerne, for jeg tror at både fans og kritikere kommer til å mislike hvis de styrer serien mot det "vanlige" innenfor sjangeren.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Enig med Jack the Lack of Crack i at de ikke tørr å gå for langt unna Dark Souls.

Det som jeg ikke liker er Retningen Souls serien nå går imot.

Lore delen av Dark Souls var lit vanskelig å få tak i sammenlignet med andre spill. Du ble ikke fortalt at "han der er slem". Etter at jeg hadde drept den siste bossen tenke jeg heller "drepte jeg ikke en snill kar nå? Er jeg slem?"

Som EpicNameBro nevner i videoen er det det at man må lete seg fram til historien til Lordran og karakterene som gjør den en av de bedre jeg har sett i et spill. Selve plottet er ikke på høyde med Bioshock, men hvordan historien presenteres er veldig viktig.

Det et man kan tolke ting på forskjellig måter lete etter symboler å se etter symbolisme gjør Souls spillene sin historie mye Dypere enn noen Scrolls spill jeg har spilt har vert. Man får ikke med seg historien i Dark Souls enten fordi de er vant til å få vite hvem som er snille og slemme servert på sølvfat, eller fordi at de ikke bryr seg.

De som bryr seg om historien derimot og funderer over sammenhengene i Lordran får en rik opplevelse, og det at anmeldere hevder at Dark Souls sin historie ikke er særlig god er kun fordi at de ikke lette etter den.
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Håper virkelig ikke dette stemmer. Vanskelighetsgraden var en stor del av det som gav de forrige spillene sjel (pun inteded). Hvis de fjerner dette, så sitter vi bare igjen med et standard action-RPG. Ikke at det er noe galt med disse spillene, men det vil mangle det som gjorde Souls-serien spesiell.
"Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life." - Terry Pratchett
  • 0
Jeg liker at en del spill beveger seg mot større utfordringer, og å gjøre døden til en del av utfordringen og spillopplevelsen. Jeg vil heller dø og starte på nytt fra siste checkpoint enn å halvveis karre meg gjennom, men ikke føle at jeg fikk ting skikkelig til. Jeg er perfeksjonist når jeg spiller, og jeg går uansett alltid tilbake og prøver på nytt dersom et oppdrag eller en bane ikke går helt perfekt. Om jeg kan karre meg videre uansett amputerer det spillopplevelsen for meg.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Dark Souls var dritvanskelig og har dødd hundrevis av ganger, men likevel føler du tiltrekningskraften til å fortsette. Om oppfølgeren blir enklere, er jeg stygt redd for at det vil ødelegge magien som det første spillet hadde. Et spill skal like gjerne være underholdende som utfordrende.

Veldig bra blogg Onkel Gerda
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!