Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Strategist skrev tidligere i dag en blogg om det å kaste mat. Han spurte om jeg kaster mat, så jeg tenkte å svare.

Jeg hater å kaste mat. Det skjer, men jeg hater det. Det er bortkastet på alle mulige måter. Det er bortkastede penger, bortkastet næring, og energien som skulle til for å avle og foredle maten blir også bortkastet. Å kaste mat er et hån mot en verden som er i energikrise, og der folk sulter.

"Men at jeg spiser opp maten min hjelper ikke barna i Afrika. Jeg blir jo bare feit."

Vel, det handler ikke om "det å spise opp maten". Det handler om at når man ikke spiser opp maten din, så betyr det at man har kjøpt inn for mye. Fråtsing kalles det, og det fører til kasting av mat.

Den største delen av maten som kastes, kastes fra butikkene, og denne maten er ofte fullstendig brukbar!

Tro meg, jeg har sjekket.

Jeg så en reportasje på TV for om lag et år siden om såkalte "dumpster divers", folk - ofte studenter - som oppsøker containere bak butikker etter stengetid, og leter etter brukbare matvarer som har blitt kastet.

Jeg ble fascinert over det de fant, så jeg måtte prøve det selv, bare for å kunne tro på det, se det med mine egne øyne. Så, iført mine svarteste klær, hansker, buff, og med en victorinox lommekniv, og mini maglite på innerlomma, la jeg i vei mot en container jeg visste av.

Og ganske riktig, der var store svartsekker med brød, frokostblandinger og dressinger, pølser, kjøttdeig og biffer, spennende pålegg jeg aldri ville kjøpt ellers, ost og melk og brus, yoghurt og smoothies, frø, baguetter sauser og egg. Det var ikke måte på hva jeg fant av brukbar mat, jeg måtte velge bort masse, for jeg hadde bare med meg en liten ryggsekk.

Jeg overbeviste kjæresten min om å bli med, og etter hvert begynte vi å ta med ekstra handleposer, for å kunne ta med mer. Det ble noen turer i uka den vinteren, og vi levde fett!

Det er klart, etter man har hamstret slikt "søppel" er man litt skeptisk. Man smaker ekstra godt på melka, lukter ekstra godt på kjøttdeigen og er alltid litt usikker på "hvordan skal egentlig skinkepålegg lukte?" "Hva skal egentlig majones smake?".

Av og til tok vi med varer vi trodde var gode, men som viste seg å være bedervede, og fy faen, råtten kylling er noe med det verste som finnes. Stanken river så hardt i nesen at du kjenner helt ned i halsen. Beware.

Jeg vet det kan høres litt hippie-aktig, uteliggersk, og kanksje til og med litt stakkarslig ut å krype opp i containere på jakt etter mat, men om du ser på det som det det er, en kilde til god, gratis mat så er det helt ok. Men jeg vet at folk dømmer, derfor kler jeg meg alltid i mine mørkeste klær før jeg vandrer ut på tokt.

For vi vet jo alle at mørke klær ser minst mistenkelig ut... OG at man blir usynlig.

Jeg anbefaler å teste ut såkalt "dumpster diving", i det minste én gang, bare for å se galskapen. Det kastes så sykt mye god mat.

Ja, og en siste ting: Dette er en vinteraktivitet! Om sommeren blir containerne til stekeovner. Du kan jo tenke deg forskjellen på en container som holder -10 grader, og en som holder 40.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Konseptet er genialt, tenk hvor mye penger man kan spare hvis man gjør dette et par ganger i uka en hel vinter. Håper at fenomenet ikke sprer seg for hurtig, for jeg vil gjerne prøve det ut neste vinter, og hvis andre sleipinger tar godsakene blir ikke Jack glad.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Har jobbet på dagligvarebutikk før, det var ikke måte på hvor mye mat jeg ble bedt om å kaste. Jeg følte meg mildt sagt grusom da jeg kastet flere sekker med helt fint brød og andre godsaker. Det er verdt å nevne at jeg "smuglet" med meg en god del mat underveis da. Jeg mener, det skulle jo kastes uansett, så hvorfor ikke?
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Jeg husker jeg og noen venner var på baksiden av en butikk en søndag for et par år tilbake, og konteineren som stod der innehold masse brukbart. Fant flere brett med konfekt hvor best før datoen hadde gått ut for bare noen få dager siden.
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Jeg hadde tenkt til å følge opp fra forleden ved å skrive en blogg om akkurat dette, akkurat i dag faktisk. Men du kom meg i forkjøpet..
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Noen som husker Kiwi-bob?
Han som tjener penger på "bedervet" mat"?
For fattige studenter er hvertfall dette konseptet genialt.
Jeg har aldri vært på matjakt på mine mange container- turer, men jeg fant en sykkel en gang. Den hadde jeg i mange år..
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Her skal jeg ikke kverulere for jeg er helt enig med deg.
Men husk å slå av varmekablene på badet når du er ferdig. IKKE bare lyset
The gavel corrupts
  • 0
Klarer meg fint som det er, men flott at noen minsker mengden brukelig mat som kastes.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Da jeg jobbet i Kiwi ble jeg heldigvis ikke bedt om å kaste mat. Jeg så heller ikke andre kaste mat, men vi måtte tømme melk som hadde gått ut på dato.

Må si meg enig. Jeg liker ikke å kaste mat.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
En eller annen student i Trondheim levde alene på mat fra slike containere. Han fikk noen oppslag for noen års tid siden. Det er synd at så mye brukbar mat kastes. Butikkene burde gjøre noe med den brukbare maten. Enten gi det bort til veldedighetsorganisasjoner eller opprette containere for brukbar mat alle kan forsyne seg av.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Er genialt å gjøre dette! Ikke bare sparer en peng, men en hjelper jo på en måte også miljøet. So keep up the good work!
  • 0
Siterer remote:
En eller annen student i Trondheim levde alene på mat fra slike containere. Han fikk noen oppslag for noen års tid siden. Det er synd at så mye brukbar mat kastes. Butikkene burde gjøre noe med den brukbare maten. Enten gi det bort til veldedighetsorganisasjoner eller opprette containere for brukbar mat alle kan forsyne seg av.

Problemet er at butikkene ikke kan gjøre det.
Hvis butikker plutselig begynner å gi ut utgåtte varer offisielt så kan det bli mange søksmål hvis noen skulle være så uheldig å bli syk
fordi butikken er ansvarlig for varene.
Blir varene derimot kastet så mister butikken ansvaret siden det da er betraktet som avfall
og den som eventuelt henter noe i conteineren gjør det på eget ansvar/risiko.

Ja, jeg vet det er rar logikk.
  • 0
Det må en lovendring til, sammen med en helt annen tankegang fra forbrukeren, og det er nok også et spørsmål om hvor stor buffer en vil ha mellom anbefalt holdbarhet og bederva mat.

For det er jo helt klart mye mat som holder seg betraktelig lenger enn anbefalt holdbarhet, selv mat merket med "siste forbruksdag", egg, yoghurt, rømme er gode eksempler. Samtidig er det naturlig at produsenter, forbrukere og myndigheter ønsker å ha trygg mat, og da er det risikabelt å sette for liberale holdbarhetsdatoer.

Det er også forskjell på mat som er ok å spise, og mat som smaker bra. Det går ofte an å bruke halvt år gamle egg, men kanskje det ikke er så godt til søndagsfrokosten, men heller bør brukes i kaker.
Kjeks kan holde seg mange år etter best før datoen, men er kanskje da myke og kjedelige, ikke noe å kose seg med.

Folk forventer dessuten at det alltid skal være mest mulig fulle hyller, hvor det går an å få kjøpt f.eks. brød, selv etter kl. 12. Tomme hyller med mange varer som nærmer seg holderbarthetsdatoen datoen, gir et dårlig inntrykk.

Selv skulle jeg helt klart ønske at butikkene ikke kastet så mye mat, men heller kunne ha solgt den litt billigere, eller gitt den bort. Om de da kan fraskrive seg ansvaret, er det en risiko jeg er villig til å ta, så lenge det ikke blir et smutthull for og bevisst tjene penger på dårlig mat.

Å rote rundt i containere er nok ikke noe jeg kommer å oppsøke på egen hånd, til det er jeg alt fin av meg . Greit å bruke gamle ting jeg vet har blitt oppbevart riktig, men å rote i containere, jeg vet ikke, da tror jeg ihvertfall noen andre måtte ha dratt meg med lol.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Folk forventer dessuten at det alltid skal være mest mulig fulle hyller, hvor det går an å få kjøpt f.eks. brød, selv etter kl. 12.

Varetrykk, som jeg tror det heter på fagspråket, er kvalme greier. Kynisk adferd fra butikkens side, men vi forbrukere forventer den jo. Dessverre....

Siterer fanzypanzy:
Om de da kan fraskrive seg ansvaret, er det en risiko jeg er villig til å ta

Helt enig. Varene gis bort gratis, men de scannes i kassen, og så må man signere kvitteringen, som også fungerer som et dokument som fraskriver butikken alt ansvar i tilfelle matforgiftning.

Så får det være opp til oss å avgjøre om maten er spiselig, ved å bruke sansene våre slik de er ment. Det er lov å både se, lukte, og smake på maten før man blindt stoler på den hersens holdbarhetsdatoen.

Siterer Marlboro Red:
Men husk å slå av varmekablene på badet når du er ferdig. IKKE bare lyset

Ok, hva i all verden er det du sier mann? Å bare slå på varmekablene mens man er inne på badet vil jo ikke ha noe som helst for seg. Det blir ikke mye varmt på den tiden, og jeg sitter LENGE på dass. Med mindre jeg får induksjonsvarmekabler, og sokker av stålull lar jeg varmekablene stå på
(med de dempes om natten da )

Siterer Strategist:
Jeg hadde tenkt til å følge opp fra forleden ved å skrive en blogg om akkurat dette, akkurat i dag faktisk. Men du kom meg i forkjøpet..

Skriv en du også da vel

Siterer dark samus nemesis:
Jeg følte meg mildt sagt grusom da jeg kastet flere sekker med helt fint brød og andre godsaker.

Det tror jeg på! Jeg tror faktisk jeg hadde nektet i protest. Hadde i hvert fall ikke gjort med villig mine. Og jeg hadde som deg, smuglet med meg mye, selv om det av mange butikker anses som svært alvorlig, nesten like alvorlig som tyveri.

Siterer Jack the Lack of Crack:
Konseptet er genialt, tenk hvor mye penger man kan spare hvis man gjør dette et par ganger i uka en hel vinter.

Det kan jeg bekrefte. Selv om det å finne ei skinkesteik sparer en for en hundrings, så fører det likevel til utgifter, siden man gjerne skal ha tilbehør til maten, tilbehør man ikke finner
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Hvis man vet når butikkene pleier å tømme ut gamle varer, så kan dumpster diving bedrives også andre årstider. Men i en del butikker får ansatte lov til å ta med seg det meste av det brukbare hjem, så der er det ikke så god fangst. Ellers så er det et problem at stadig flere matbutikker låser kontainerene sine.

Siterer Joelspeanuts:
Citerer Strategist:

Skriv en du også da vel
Den kommer, må bare skrives om litt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Ok, hva i all verden er det du sier mann? Å bare slå på varmekablene mens man er inne på badet vil jo ikke ha noe som helst for seg. Det blir ikke mye varmt på den tiden, og jeg sitter LENGE på dass. Med mindre jeg får induksjonsvarmekabler, og sokker av stålull lar jeg varmekablene stå på
(med de dempes om natten da )

Der kan du se
Det er ingen som vil fryse på beina når de driter, så da får heller klimatenkning være klimatenkning. Strømmen skal stå på
The gavel corrupts
  • 0
Nå er varmekabler en svært kurrant oppvarming på et bad da, og å til stadighet skru dem av og på er ikke spesielt miljøbesparende i annen funksjon enn at de ikke vil produsere særlig varme.

Jeg liker heller ikke argumentet: "Jeg bruker mye energi når jeg dusjer hver dag, derfor er det bare teit og hyklerisk om jeg sparer miljøet ved ikke å kaste ti kilo mat hver uke, ved å isolere huset skikkelig, ved å skru av lyset på badet, og ved å kjøre mindre bil."
At man noen ganger er nødt til å prioritere convenience, betyr ikke at man ikke i andre tilfeller skal tilstrebe å spare miljøet.
-Abusus non tollit usum.
  • 0
Jeg er imponert Joelspeanuts og ikke alle som hadde turt og gjort dette

Selv prøver jeg å ikke kaste mat som er lagd for mye av og enten så spiser vi det som lunsj dagen etter eller så får kattene våre maten. Mat er for dyr å kaste selv om datoen har gått et par dager over tiden. Er den lagret godt og kjølig, kan den ligge flere dager over utgått dato.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!