Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Man kan ofte lese om at spillskapere vil skape realisme i spillene sine. Grafikkåte spillere kaster seg på og krever å se detaljerte ansiktsuttrykk og dynamiske solnedganger. Ingen liker en bil som ikke får riper i lakken eller et våpen som ikke kan plukkes opp.

For all del, jeg liker mange spill med økt grad av realisme. Men på den trådløse veien mellom kontroller og konsoll har noe gått tapt. I lenestolens trygge favn har vi glemt hva spillene egentlig er ment som.

Personlig liker jeg ikke å spille spill som likner på det jeg ellers liker å gjøre på fritiden. Sportsspill særlig har jeg ingen interesse av selv om jeg er veldig sportsinteressert. Forklaringen tror jeg er at å spille fotball på en skjerm ikke på noen måte er like morsomt som å gjøre det i virkeligheten.

På noen, eller kanskje de fleste, områder er nemlig "real life" mye bedre enn spillverden. Vil teknologi noen gang kunne kopiere følelsen av en klar stjernehimmel en sen desemberkveld? Den som tror "Call of duty" er adrenalinfyllt kunne bare ha prøvd et fallsjermhopp. "Guitar hero" kommer ikke i nærheten av følelsen når "Seek and Destroy" endelig sitter på seksstrengeren.

For meg er spillene der nettopp realismen for en gangs skyld kan slippe taket. Der man kan leke supersoldat eller redde verden i kul romdrakt. Og takk og pris for det.
  • 0
Vel, det finnes vel spill som ikke satser på realisme også.
I bilspill og sportsspill anser jeg det som positivt at det vertfall er grafisk realisme. I sportspill er det heller ikke dumt med fysisk realisme. I bilspill kan de gjerne være litt "overdrevne", avhengig av hvilket bilspill. I f.eks. Need For Speed, Burnout osv. er det helt ok med urealistisk fysikk. I Gran Turismo er jeg derimot mer kravstor på realisme.

Uansett er jeg enig med deg til en viss grad, det burde være flere urealistiske spill, spill som tør å slippe seg løs. Spill som Bulletstorm er spill som klarer å skille seg ut i den nå ekstremt uoriginale FPS-sjangeren. Flere spill som klarer å skille seg fra mengden er ønsket fra min side.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Ja, dersom menneskeheten får tid nok, vil spill før eller siden bli like realistisk som virkeligheten. Logikken tilsier i allefall så..
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Noen har jo lyst på realistiske spill. Noen ikke.
Spiller ikke "Guitar Hero" pga. jeg vil bli god i gitar, med fordi jeg trenger på bli underholdt.
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
De fleste av mine favoritt spill er ganske så langt i fra realisme, men må innrømme at jeg liker å se grafikktunge demoer.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Er enig i det meste her, og mange av mine yndlinger på spilfronten er ganske urealistiske. Jeg liker likevel vakker grafikk, og realistiske spill har ofte nettopp det. Jeg er uansett enig i at sportsspill er noe spesielt moro i forhold til virkeligheten, og jeg er helt med på at spillene vi spiller tross alt er til underholdning, ikke aktiviteter vi like gjerne kan være med på i virkeligheten.

God blogg!
  • 0
God grafikk er alltid digg. Men når det kommer til stykket spiller jeg spill for å unnslippe virkeligheten. Og da skal de helst ikke være realistiske,
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Er helt enig med deg... Kanskje derfor jeg foretrekker Nintendo som trakterer med flere "tullball"-spill Tror f.eks. ikke jeg hadde blitt noen ekspert i "frisbee-golf" i real life for å si det sånn..haha..

Forresten....GH ruler !!!!

God blogg!
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Fin grafikk er bra. Ikke et må ha for min del. Det viktigste er å ha det morro. Jeg spiller gitar, og Guitar Hero fikk meg både interessert i musikk generelt og i gitar som en uttryksform. Er ikke proff men det kommer seg gradvis når jeg har tid til å øve.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Godt på vei enig med deg.

Musikk spill er det dølleste jeg vet. GH ect. Ennå godt den genren døde en brå men stille død.

Fotball er kjedelig både i spill og i virkeligheten
The gavel corrupts
  • 0
Men realisme, i den form at ting føles og ser ekte ut, kan jo og brukes til gi troverdighet til en fantasiverden. Elders scrolls, Mass effect, CoD, Uncharted, Silent Hill, MGS er eksempler på spill som baserer seg på å skape en illusjon som spilleren kan leve seg inn i , og jo mer ekte det føles, jo mer troverdig blir illusjonen.
This is great banter, it really is.
  • 0
Er helt enig med deg. Jeg kan synes Call of duty kan være underholdende, men det får ikke like lang levetid som mange av de "urealistiske" spillene som har en egen stil. Det gir også mer flukt fra virkeligheten når du redder verden

Noe som jeg også har lagt merke til er at CoD og andre spill som skal ligne virkeligheten er er veldig gråe i fargene. Virkeligheten er definitivt døllere enn fantasien.
Jeg var her
  • 0
Jeg vil gjerne ha realisme som i at det føles og ser ekte ut, men jeg har ikke noe imot litt spillmagi.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Slenger meg på fanzypanzys synspunkt. Realisme er en god ting, men i et spillunivers finnes det også lover og regler, og jo mer logiske de lovene er, jo bedre vil spillet bli. F. eks. GTA ville vært mye bedre om man kunne gå inn i hver bygning og reist over hele verden. Men det ville ikke vært bedre om man f. eks. bare tålte ett skudd og måtte ha et år på å komme seg igjen osv.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Du er inne på noe der, selv om jeg er en grafikkhore og vil ha spill så realistisk som mulig. Men skal ærlig innrømme at jeg også liker fantasi, enkel grafikk, men godt gameplay

Bra blogg forresten
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!