Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

SpillExpo har vært den store snakkisen i kretsen siden jeg og dealern min kom over informasjon om diverse spillarrangementer i 2012 tidligere i sommer. Etter mye snakk og omtrent ingen planlegging, slik som jeg liker det, tok jeg på meg oppgaven å navigere fartøyet mot lillestrøm og SpillExpo 2012.

Vi ankom Oslo sent på fredagskvelden og overnattet der slik at vi skulle være uthvilt og oppladet til lørdagen og all gåingen som ventet, og gåing skulle det bli. Vi kom oss til lillestrøm til en skapelig tid slik at vi slapp å stå evigheter i kø, fikk betalt for inngang, trakk pusten dypt 3 ganger og gikk så inn i det aller helligste.

Akkurat hva jeg hadde ventet vet jeg ikke helt, men jeg tror ikke at jeg hadde gjort meg opp noen spesielle forventninger annet enn spenningen ved å oppleve «spill-norge» samlet på ett sted. Jeg skal ikke gå i detalj om hver enkelt stand som ble besøkt og hva som ble sagt, men konsentrere meg om det som var interessant for meg.

Vi merket øyeblikkelig at stresset kom over oss, og vi visste ikke helt hvor vi ville begynne. Dermed ble vi stående en god stund ved den første standen hvor vi kapret alle pepperkakene mens vi la en slagplan. De hadde forresten utleie av arkademaskiner der, gjett om jeg skal leie inn noe å ha på pauserommet, hva!?

Systematisk gikk vi så gjennom messelokalet og besøkte alle og pratet med mange. Jeg traff blant annet på Jon Cato som jeg vekslet noen ord med og prøvde meg på konkurransen hans, noe som gikk forferdelig dårlig. Jeg burde ærlig talt kunne navnet på flere plattformspill-figurer! Etter dette ble vi svært engasjert i en samtale ved standen til Sunnhordaland folkehøgskule som kan tilby en spill-designer linje. Jeg har seriøst helt feil jobb!

Det ble solgt T-skjorter og diverse anime-effekter ved noen stands og jeg kjente lommeboken vri seg i skjortelommen, men det gikk over når vi kom forbi et sted hvor man kunne sette seg ned å lage fantasifulle figurer på perlebrett. Det skal være unødvendig å fortelle at det var mange morsomme nintendofigurer som var laget der. Men skjema var stramt, og vi skulle få med oss Tina og Bettina signering, cosplay kåring og fremfor alt så skulle den nye nintendoen prøves!

Tørsten tok meg og jeg ble nødt å legge igjen noen kroner til den lokale Rockstar energidrikk-pusheren. Værre sukkerskvip skal man lete lenge etter, takke meg til dr. Pepper. Vi fikk i alle fall banet oss vei inn til 18 års området til nintendo og kranglet til oss en kontroller til en av konsollene med zombi U. Det er veldig stressende å prøve et helt nytt spill og system når en haug med folk henger over ryggen din, så den testen gikk egentlig ganske dårlig. Men jeg fikk bare mer lyst på Zombi U, så det blir kanskje en julegave fra meg til... meg.

Jeg er ikke spesielt fan av Tina og Bettina, men det var likevel litt stas å få oppleve de 2 skøyerne på DVD signeringen. Synd de ikke lagde noe mer show, det hadde nok blitt morsomt. Mye av tiden etter dette ble brukt til å sjekke ut en heftig flysimulator på 3 store samsung-skjermer hos komplett.no, sikle over klokkeklare bilder på de nye skjermene som kjørte Need For Speed Most wanted, Battlefield 3, Deadspace 3 og ikke minst Far Cry 3.

Klokken nærmet seg 15:00 og cosplay kåringen, og man hadde allerede sett kjente figurer fra spill og anime serier vandre rundt på området. Jeg fomlet mye med fotoapparatet for å gjøre de siste innstillingene for bare å oppdage at det begynte å gå tom for strøm. Jeg knipset bilder til den store medaljen, med min kunnskap innen foto så kan lett 90% av de bildene kjøres rett i sylinder-arkivet. Men etter kåringen og prisutdelingen til de 3 vinnerne fikk vi krafset tak i de heldige og tatt noen bilder med mobilkamera. Vinnerene bestod forresten av John Shepard fra Mass Effect, elementalist fra Guildwars 2 og en Asari fra Mass Effect i synkende rekkefølge ja. Det skal også nevnes at Roxas, nurse fra Silent hill, captain america, Jane Shepard og Scarecrow fra Batman var der.

Nå var det bare knappe 1 time og 30 minutter til messen stengte, og vi ble stående å følge litt med på Star Craft 2 konkurransen som foregikk på en scene. De kaller det for Esport, men jeg ser ikke det sportslige i tv og dataspill så jeg ser på det som konkurranser, slik det alltid har vært. Uansett så var det en jente som virket til å ha gjort det ganske bra, ettersom hun ble vist på storskjermen etter endt omgang. «Det er bra» tenkte jeg, «nå snakker vi».

Men vi måtte komme oss avgårde, vi skulle tross alt tilbake til Bergen og det er noen minutters kjøring. Ca 480 nå på «vinterføret», minutter altså. Vi følte at vi hadde fått opplevet det vi kunne på Spillexpo og med litt blandede følelser vendte vi ryggen til lokalet og gikk ut i kulda..

I skrivende stund så er den siste dagen på SpillExpo på hell, og jeg kjenner at jeg savner menneskene og entusiasmen jeg følte inne på messen. Vi er helt klart mange mennesker med forskjellige interesser innenfor spill, og dette arrangementet vil jeg helt klart besøke neste gang også.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Du er heldig som fikk tatt turen dit. Jeg bor egentlig ikke langt unna, men befinner meg i feil landsdel med eksamensoppgaver. Skulle gjerne ha hilst på Jon Cato igjen, selvom jeg nok ikke duger i spillquizen hans. Også skulle jo mange fra Gamereactors redaksjon på SpillExpo.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Må si meg enig med Strategist. Skulle ønske jeg var der selv. Bor litt for langt unna og hadde ikke mye tid. Vi snakker jo om en spillmesse i Norge. Der Jon Cato, redaksjonen her, Rune og Karl fra Level Up, og mange andre var samlet. For ikke å glemme at du kunne prøve masse som ikke har kommet ut enda.

Bra du koste deg da!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Om sjakk kan telles som sport ser jeg ingen grunn til at et slikt krevende strategi spill som Starcraft 2 skal bli sett på som noe annet.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Jeg mener også, som Kakashi sensei, at spill kan regnes som sport når det utøves i kontrollerte og organiserte former.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Skulle gjerne vært der, men WiiU tok overhånd. Kanskje jeg stikker innom til neste år.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg hadde ingen planer om å dra dit, rett og slett fordi jeg ikke hadde noen å dra med, og ikke var veldig hypp på å dra til Lillestrøm i helgen.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Sjakk telles ikke som en sport hos meg. Det er en konkurranse, og de deltar i en sjakk-turnering. Vi må også tenke litt på hvorfor "Esport" har blitt oppfunnet. Det er ikke fordi folk som spiller tv-spill rundtom synes det er spesielt sportslig, det er i høyeste grad fordi noen store selskaper kan tjene penger på arrangement kamuflert som Esport. Det er kun penger det er snakk om.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Hadde lyst til å reise dit, med siden det var langt, og ingen ville bli med meg, gadd jeg ikke. Satser på at det blir arrangert neste år også, så får jeg heller dra da.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Sjakk telles ikke som en sport hos meg. Det er en konkurranse, og de deltar i en sjakk-turnering. Vi må også tenke litt på hvorfor "Esport" har blitt oppfunnet. Det er ikke fordi folk som spiller tv-spill rundtom synes det er spesielt sportslig, det er i høyeste grad fordi noen store selskaper kan tjene penger på arrangement kamuflert som Esport. Det er kun penger det er snakk om.


Sjakk er ansett som sport av Olympia toppen. Din personlige mening har lite å si her. Det andre punktet ditt kan også debatteres. Om du hadde fulgt med i de ulike communitiene innad i for eksempel Starcraft 2, Dota 2 osv ser du at det er folk flest som ønsker at spillet skal bli legitimert som en sportslig aktivitet.

Det er helt klart at selskaper ser muligheter til å tjene penger på dette. Men det er noe som har kommet i senere tid.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Stilig bilde av deg Dr Madnar Petrovich og tusen hjertelig takk for at du delte dine opplevelser med oss. Selv bor jeg altfor langt unna til å kunne tatt turen og spesielt med det tidsskjemaet jeg har for tiden. Derfor er det herlig å lese om det du opplevde
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Hva olympiatoppen anerkjenner som sport har ingenting å si i dette huset. Sjakk er fortsatt sjakk! Og når det kommer til tv-spill så finner jeg det svært merkelig å se hvordan det sprøytes penger inn i Esport, mens kunsthåndtverket bak det å lage et spill omtrent aldri blir nevnt som kunst. Det er helt klart ikke penger å tjene der ennå.

Neste post er BondeLan, Bernt Erik! Haha, det er flott å ha en jobb igjen hvor det går an å få fri til slikt. Det var surt med en pause sist, men jeg kommer sterkt tilbake!
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Enkelte spill er laget for å være kunst, andre for konnkuransen. Spill er et slikt vidt medium at det er vanskelig å slenge alle i samme bås. Derfor kan man ha både spill som kunst form og som sport.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Fysisk utholdenhet er mer enn bare å løpe, hoppe, kaste, eller gå langt eller fort. Fysisk utholdenhet spiller også inn når man skal sitte å konsentrere seg dypt mentalt over lange perioder, som i sjakk eller esport. Kroppen er i bedre balanse når den er godt fysisk forberedt, enda man sitter helt stille. Dessuten er det mange idretter, som fotball og håndball, der taktikk og lagarbeid spiller vel så stor rolle, i likhet med mange spill i esport. Og esport handler i aller høyeste grad om fysiske ting, som reaksjonsevne og hurtighet.

Du kan ikke bare se bort ifra etymologien til termen sport og definere din egen versjon av ordet.

Dette er også en sport:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ear_pull
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Og hver gang "noen" mener at tv-spill ikke er sport, så skal tilhengerne dra frem disse eksemplene med fysisk aktivitet. Jeg er minst interessert i hvor mye en utøver presser seg i en sportsgren. Det gjør likevel ikke tv-spill til noen sport, uansett hva eller hvem som anerkjenner det.

Og når det gjelder forskjellige termer så kan jeg gjøre akkurat hva jeg vil. Se her: Tv-spill er ikke en sport, sjakk er ikke en sport, poker er ikke en sport, en 100-kubiker er ikke en motorsykkel, kirkenes er ikke en by og det er forsåvidt ikke hammerfest heller, en EGR-ventil kjøler ikke motoren, og fremfor alt, abstrakt kunst i de simpleste former er ikke kunst!

Der har du noe å google opp Strategist, wikipedia er en fin kilde til kunnskap.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Så hva er det som gjør sport til sport da? Om det ikke er en felles definisjon på det så finnes det vel egentlig ingenting i verden som er sport? Uten definisjoner kommer vi ingen vei. Å skape sin egen definisjon av noe har ingen hensikt.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Du har altså ikke forstått det ennå hva som definerer sport, Kakashi? Penger...
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Jeg har ikke noen spesiell interesse i å definere spill som sport. Men jeg har alltid vært interessert i språk, og jeg vil gjerne bevare det språket vi har. Dessuten synes jeg folk burde følge allment aksepterte definisjoner av ord, slik at man kan forstå hverandre.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg vil helt klart bevare språket vårt, men det er nok på et helt annet nivå enn hva du jobber mot. Og slaget for å bevare det norske språk er et tapt slag. Og henge seg opp i hva en person velger å definere og hvordan han definerer er bare flisespikkeri mot det som truer vårt språk.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Nå er ikke sport et i utgangspunktet norsk ord da. Det har røtter til fransk.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Ja, og vi har brukt ordet gankse lenge. Og det er mange ord man må være forsiktige med. Tror ikke jeg trenger å begynne å ramse opp engang. Og etter hvert som tiden går får vårt språk fler og fler låne-ord fra andre språk. I hovedsak amerikanske ord.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Selvom vi ikke er oppfinnsomme nok til å lage våre egne ord, så kan vi godt bruke de franske og amerikanske lånordene riktig.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Hver gang det diskuteres om sjakk er en sport eller ikke, drar noen frem at sjakk ikke krever fysisk utholdenhet. Og så kan man argumentere med at sjakk krever fysisk utholdenhet, fordi man må konsentrere seg over lengre tid. Faktum er at det helt irrelevant om sjakk krever fysisk utholdenhet eller ikke når det kommer til spørsmålet om sjakk er en sport. Denne misforståelsen skyldes nok hovedsaklig at de aller fleste sitter med en helt feil oppfattelse av hva sport egentlig er.

For at noe skal være en sport, må det bla. være mulig å konkurrere i det, og det må ikke være noen form for flaks og tilfeldighet involvert. Og her forsvant ludo og poker (ja, jeg vet at det i lengden er de beste pokerspillerne som vinner mest, men det er en relativt stor faktor tilfeldighet involvert). I tillegg må en sport enten være primært fysisk (fotball, ski), primært basert på hjerneaktivitet (sjakk, bridge), motorisert (formel-1, rally) eller koordinerende (biljard). Altså ser man her at sjakk lett faller innenfor definisjonen for sport, noe man også ser på denne offisielle listen over sporter: http://sportaccord.org/en/members/index.php?idIndex=32&idCont
ent=14881


TL;DR: Sjakk er en sport.
www.steinskog.me
  • 0
Siterer Schass:
TL;DR: Sjakk er en sport.
Bra oppsummert.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!