Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Christopher Nolan leverer en perfekt avslutning på en nærmest perfekt trilogi.

Jeg er en selverklært blodfan av Nolans trilogi. Jeg blåser i symbolikk, eller hvordan han gjenskaper den mørke historien - det er bare så fordømt pent, bra og engasjerende. Han har dessuten en utmerket smak når det kommer til skuespillere, og hvis jeg ser bort fra Katie Holmes har alle de deltagende levert den ene glimrende tolkningen etter den andre.

Det er nesten umulig å snakke om gode rolletolkninger i moderne film uten å trekke frem Heath Ledgers Joker, men det samme gjelder Cillian Murphy, Christian Bale, Gary Oldman, Michael Caine, Morgan Freeman, Maggie Gyllenhaal, Marion Cotillard, Anne Hathaway og selvfølgelig Tom Hardy. Jeg er ikke fan av oppramsing, men det er ingen av disse som ikke fortjener å bli nevnt i denne sammenhengen. Alle har satt sitt unike preg på sluttproduktet.

Og sluttproduktet er fantastisk. Ingen trodde Christopher Nolan skulle levere en tredje film på høyde med ikoniske The Dark Knight, og alle tok feil - meg selv inkludert.

Handlingen i The Dark Knight Rises fortsetter åtte år etter at Jokeren og Harvey Dent ble stoppet. Bruce Wayne har trukket seg tilbake etter at Batman måtte ta skylden for alt Harvey Dent hadde stilt i stand. Gotham er et fredelig sted siden Dents (egentlig politimester Gordons) arbeid har satt de fleste kriminelle bak lås og slå. Politmester Gordon sliter med dårlig samvittighet, Bruce Wayne er knust av hjertesorg og Selina Kyle gjør alt hun kan for å skaffe seg et rent rulleblad og en ny start.

Mens Gothams innbyggere soler seg i mangelen på vaneforbrytere, truer en ny og større fare under byens overflate. Leiesoldaten Bane og hans gjeng går i gang med en gigantisk plan for å ryste Gotham og resten av verden, slik at det etter deres mening kan gjenopprettes balanse. Det er stort og svulstig, men det føles likevel ekte.

Det samme kan jeg si om Tom Hardys Bane. Han er mer enn bare en superskurk; han er menneskelig og høyst virkelig. Det er lett å tro på at han kan gjennomføre sine grusomme planer, og i stedet for den klassiske stjel-dama-til-helten-taktikken, ser han knapt nok på Batman som et hinder i veien mot storhet. Noe han også beviser ved å knuse den stakkars flaggermusa.

Christian Bale har ikke fått anledning til å skinne like mye i de to foregående filmene. Han har riktignok vært god hele veien, men han har havnet i andre rekke (Heath Ledger) eller blitt sidestilt med andre prestasjoner (Liam Neeson og Cillian Murphy). The Dark Knight Rises strekker seg over et stort tidsrom, og i løpet av denne tiden skal både Batman og Bruce Wayne gjennomgå mange forandringer. Bale er ikke ukjent med metodeskuespill, og disse egenskapene får han god bruk for når han må skildre Waynes svært varierende tilstand - både den fysiske og psykiske.

Det er så mye jeg vil trekke frem hos de forskjellige, men når alt kommer til alt så er de bare med på å skape en fantastisk helhet. Samspillet mellom rollefigurene, historien, kostymene, spesialeffektene og det rene, pene bildet. Jeg tør påstå at det ikke finnes en eneste film i hele verden som tar seg bedre ut på Blu-ray enn Nolans tredje kapittel. Hans øye for hva som kler denne serien, tviler jeg på at noen andre kunne ha matchet. Sammen med musikken til Hans Zimmer blir dette en komplett seeropplevelse - en maktdemonstrasjon innenfor sjangeren.

Hvis man ser bort fra tekniske dingser som fortsatt hører hjemme i fantasien, så er det få, om noen, logiske brister i Nolans tolkning. Falt du aldri for de to første filmene, så vil neppe denne endre din mening. MEN, hvis du lurer på om det er verdt pengene å kjøpe denne på Blu-ray, så er svaret et soleklart JA!

Årets klareste 10/10 etter min mening.
<bild>
Kom hit, så skal du få en skikkelig bamseklem...
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Så og si perfekt film, med et lite unntak: Måten Bane forsvinner ut av historien på. Jeg mener c´mon, han fortjente bedre enn det.


Men ja, Nolan er helt latterlig dyktig. Han har ikke lagd en eneste film som er dårlig, eller gjennomsnitts. Gleder meg faktisk til Supermann-filmen hans som kommer ut neste år, tror jeg, selv om jeg ikke er noe fan av Supermann. Han må jo være en av de kjedeligste superheltene som finnes.
  • 0
denne er uten tvil årets film, og en fantastisk avslutning på en triologi. stakkars den som skal ta opp batman staffetpinnen etter nolan.
  • 0
10/10 er vel å dra den litt langt.

Orker ikke å skrive alt jeg mislikte med denne filmen nå, men hvis du har litt tid til overs kan du sjekke ut min to-delte tekst om filmen. Hadde så mye på hjertet at jeg måtte dele den i to.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
10/10 er litt overdrevent ja. Bra film, men ikke revolusjonerende. Og det var noe som var litt vel forutsigbart. Som hele toppunktet på spenningskurven...
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
fra mobilen Predator: Jeg har lest bloggene dine, men de punktene du synes fungerer dårlig, eller til og med ødelegger, synes jeg tilfører mer til opplevelsen - av det positive slaget Men jeg kan leve med at vi er uenige.\r\n\r\nStrategist: Hele filmen er stort sett uforutsigbar slik de fleste populære filmer faktisk er, men det hindrer ikke denne filmen i å være min beste opplevelse på blu-ray. Det er simpelthen vakkert!
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Skal kjøpe filmen på Blu-Ray i morgen. God omtale! Så filmen på kino og synes den fortjener 9/10.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Nice. Gleder meg til jeg får Blu-Ray'en i posten!
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer Tor Erik:
Strategist: Hele filmen er stort sett uforutsigbar slik de fleste populære filmer faktisk er, men det hindrer ikke denne filmen i å være min beste opplevelse på blu-ray. Det er simpelthen vakkert!
Jeg skulle nok ha sett filmen på kino først for å få en fullverdig opplevelse. Men den var altså litt for forutsigbar i avgjørende elementer.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
fra mobilen Sorry, Strategist! Jeg mente å skrive forutsigbar, men jeg må ha gått på en Freud-smell.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
10/10? Støtter den.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!