Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg vil her gi en liten introduksjon på barfotløping og hvorfor alle som løper bør begynne med det.

Barfotløping er ikke for spesielt interesserte løpere, som i hvert fall jeg får inntrykk av når media omtaler saken. Hvis du løper, bør du begynne med en gang. Men først hvorfor:

Det finnes ikke en eneste empirisk studie som viser at tradisjonelle løpesko (1) beskytter deg mot løpsrelaterte skader eller (2) gjør deg bedre til å løpe.

Derimot finnes det haugevis med forskning som sier at jo mer demping og pronasjonskorrigering løpeskoa di har (dvs. jo dyrere skoa di er), jo STØRRE sjanse har du for å bli skadet.

HVORFOR ER DET SLIK?

Jo, fordi når man springer med feite løpesko, blir det behagelig å springe med feil teknikk, og det fører til skader. I tillegg er det slik at føttene søker stabilitet hele tiden, og når den kjenner at du har tre centimeter geléputer under føttene dine, slammer de ekstra kraftig ned i bakken for å finne stabilt underlag, akkurat som når vi vifter med armene når vi snubler på glattisen.

Hvordan springer man med riktig teknikk, da? Er ikke det litt vanskelig å få til?

Nei.

Svaret er å kaste skoa og springe barfot. Da skjer følgende:

Man lander automatisk under kroppens tyngdepunkt og tar raskere og kortere skritt. Man lander i tillegg på forfoten, fremfor hælen.

Vips, nå har man ufeilbar teknikk. Og det er det som virkelig beskytter mot skader. Glem oppvarming (selv om det også er viktig), uttøyning og alle andre forhåndsregler. Teknikk er det eneste skadeforebyggende.

Hvis man vil begynne å springe barfot og ikke sliter med skader fra før av, er det bare å ta av seg skoa de siste fem minuttene av hver løpetur og gradvis øke mengden. Hvis det er kaldt, er det bare å ta på seg sokker eller barfotsko.

Alle verdens problemer er løst, og du kan springe til du blir nitti år. Man slutter ikke å løpe fordi man blir gammel, men man blir gammel fordi man slutter å løpe.

Jeg prøvde å gjøre denne bloggen så kort og overkommelig som mulig, men er det noe mer dere lurer på om barfotløping, bare spør.

Kilder: Born to Run, Bramble, Lieberman, og all verdens forskning og fornuft.

Edit: Fin video om barfotløping: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zSI
DRHUWlVo
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Hehe - jeg hadde nok hatt godt å løpe barfot ja og har sett reportasjer om idrettsutøvere som løper flere mil uten sko på.

I disse tider vil jeg nok ikke anbefale å løpe barfot, men til sommeren er det muligheter igjen

God blogg igjen
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Løper du barfot remote?

Jeg er klar over fordelene ved dette, men kommer nok likevel ikke til å begynne å løpe barbeint. Dessuten løper jeg veldig lite i utgangspunktet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg løp på meg en ekkel beinhinnebetennelse i fjor og ville bli kvitt den. Jeg hadde splitter nye, dempa sko som jeg stort sett sprang på løpebane og asfalt med. Jeg trodde først at det var progresjonen sin skyld at jeg ble skadet, men min løpepartner slet jo ikke med lignende skader, og han løp like mye som meg (det er naturligvis også andre faktorer). Derimot brukte han gamle og slitte sko, og han sprang annerledes.

Så da vinteren var over, var jeg fast bestemt på å bli bra igjen. Jeg leste meg opp på teknikk og løp på forfot med vanlige sko, men etter mange måneders trening ble jeg ikke bra igjen. Da jeg leste boka Født til å løpe, skjønte jeg at jeg måtte kaste skoa og prøve barfotløping. Fra å ikke kunne springe særlig mye, løp jeg ut døra og sprang uten sko og med enkle sandaler til 100 kr, og det uten smerter, som jeg ikke har gjort på månedsvis. Nå trenger bare muskulaturen å tilvenne seg den nye løpemåten, så vil jeg kunne springe så mye jeg vil.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Driver å leser Born to run boka nå for tida og jeg helt med på at barforløping er tingen. Det er ikke før de siste 30 åra vi mennesker har brukt sko med demping, før det løp vi med noen skarve skinnlerver under føttene og klarte oss tydeligvis det. Og da snakker vi tusenvis av år.

Når jeg løper nå prøver jeg å lande på forfoten selv om det er vanskelig og jeg veit ikke helt om jeg gjør det riktig. Har som regel bare løpt så fort jeg klarer og er fornøyd med det. Merker forøvrig at det er lettere å få til teknikken når man løper i høyt tempo, som i intervaller ol.
  • 0
Kult. Hvis je bestemmer meg for å begynne å løpe, så skal jeg teste det ut.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Kembokombo:
Jeg vil anbefale å løpe barfot eller med veldig tynne sko/sandaler, for da får man automatisk riktig teknikk. Jeg løp på forfot i vanlige løpesko, men jeg tok likevel for lange skritt fordi jeg ikke fikk nok feedback (smerter når jeg løp feil). Derfor fikk jeg skader igjen.

Strategist:
Det er ganske fantastisk. Muskulaturen sier i fra når man ikke kan løpe lenger. I starten vil man være stiv i to-tre dager etterpå, og da sier det seg selv at man ikke kan løpe. Alternativet hadde vært smygende skjellettskader.

Det andre poenget ved barfotløping er at man kan løpe i hva fanken man vil, så lenge det ikke gir mye stabilitet og støtte. Det vil si at man blant annet ikke kan løpe i tradisjonelle løpesko, men sandaler, utslitte sko, tynne støvler, tøfler, sokker ... Tarahumaraindianerne løper flere hundre kilometer i sandaler laget av bildekk. Det er bedre løpesko enn våre tradisjonelle.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Hmm, vanligvis får jeg vondt i føttene av å løpe barbeint på asfalt, og det egner seg sjelden å løpe barbeint i skauen pga så utrolig mange kvister og steiner. Jeg har løpt mye barbeint da vi i familien er mye på båttur, men likevel.
  • 0
Oi, utrolig kult! Bra blogg også!

Jeg har løpesko, men hva er "barfotsko"? Høres veldig tøft ut, dette vil jeg prøve!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Du har absolutt rett, det er det vi er naturlig bygd for. Personlig løper jeg kun barbent på gress mens jeg spiller fotball på sommeren. Alle andre steder enn gress får jeg vondt i føttene uansett.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Parkour Gamer:
Man blir vant til å løpe barfot uansett underlag fordi huden under foten tilpasser seg. Men dette tar veldig lang tid, så jeg anbefaler å springe barbeint på mykt underlag (men steinfri asfalt skal også gå bra), og ellers springe med tynne sko eller barfotsko ellers.

Crazy Kraken:
Barfotsko er løpesko som i prinsippet bare skal beskytte deg mot skarpt underlag, og har ingen støtte eller stabilitet - det skal føles som om du springer barfot i dem. Sjekk denne norske nettbutikken og finn ut mer selv: http://www.barefootshoes.no

Denne videoen er også god:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zSI
DRHUWlVo


The Cookiemonster:
Jeg vil anbefale å løpe barbeint når du kan det. Det styrker muskulatur som har blitt svekket lenge etter mye bruk av vanlige sko.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
remote:
Oi det er jo en helt ny verden med "sko"! Noen av dem likner på hanskene til hovedpersonen i Crysis. Nanosuit style, hehe!

Jeg har alltid hatt problemer med å finne sko, fordi jeg har en bred fot og er også noe plattfot. Har aldri sett disse barfotskoene i noen butikk før, og har veldig lyst til å prøve dem, vet om en butikk i Oslo der man kan prøve slike "sko"? Får ikke prøvd det før i desember uansett, nå er jeg på Svalbard og da er det nok uaktuelt med barfotsko uansett.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Du er sannsynligvis plattfot (som meg) fordi du gikk i "feil" sko som barn. I land hvor de ikke går med sko, men sandaler og uten sko, har de ingen slike plager med føttene. Etter en stund vil du se at du blir mindre plattfot etter barfotløpinga.

Löplabbet er spesialister på løpesko og har alle slag av dem. De ansatte er også løpere og har sannsynligvis testet alt de selger der. Bare si fra at du vil begynne med barfotløping, så kommer de nok med kvalifiserte anbefalinger. Bestem deg på forhånd om du vil begynne å springe barfot med en gang eller ha en "mellomsko". Jeg vil anbefale å begynne med en gang. XXL skal i hvert fall ha barfotsko, men har ikke like god ekspertise - men bedre pris.

Nanosuit-skoene er nok fivefingers. Et par slike har jeg selv og er veldig fornøyde med dem. Tenk nøye på hvor du skal springe hen, for det finnes utallige varianter av fivefingers. Mine er av terrengvarianten som også fungerer bra om vinteren på snø.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Er ikke en som er så mye i aktivitet, men om jeg skal bevege meg, kan jo jeg kanskje prøve det (årstiden er riktignok ikke helt optimal).
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
remote:
Tror jeg er plattfot fordi jeg har slitt med "inntåing". Det skulle 3 store operasjoner til for å fikse det (beinet peker for mye innover, som når man ploger på ski). Da går man også veldig rart på foten så kanskje det er derfor jeg er plattfot.

Har ikke mye plager fra oprasjonene, og har prøvd å være mer aktiv det siste året (lenge siden oprasjonene nå), men å jogge rundt på Svalbard i mørketiden føles litt rart. Det er ikke noen trær her, så det kan være mye vind og bli veldig kaldt, så man jogger jo evt. med ull.

Så barfotløping skal jeg vente litt med, men til våren vil jeg prøve det ut. Hørte at denne "skoen" er bra for et generelt bruk og jogging på grus og asfalt, hva tror du?

http://www.barefootshoes.no/products/kso-injinji-tasokker
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Ikkje dumt. Løper ikkje så masse, men når eg trener knebøy og mark så kjører eg alltid uten sko. Mer naturlig belastning. Kan tenka meg at da er da samma med løping. Finst spesial lagde gym sko som er lagd med flat såle, slik at det skal vera nett som å gå berrføtt. Veit ikkje korleis dei vi vil fungere til springing, men er nok bedre enn å løpe berrføtt i november. Kanskje noko å sjekka ut?
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Veldig interessant poeng!
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Ettersom jeg ikke løper særlig mye har ikke dette veldig mye å si for min egen del, men fasinerende lesning uten tvil.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
sonic og link:
Det er mulig å gjøre ulike øvelser inne eller ta på seg sokker når det er tørr snø ute. Vinteren er ikke optimal å starte på så lenge man ikke kjøper seg barfotsko.


Crazy Kraken:
Hvis det ikke haster, så haster det ikke. Men for å få en lettere overgang til barfotløping anbefaler jeg å trene leggene (tåhev o.l) og ta noen 100 up (youtube it) to - tre ganger i uka. Det vil du ikke angre på.

KSO-skoene går for å være asfaltvarianten, så det er en god allroundsko. Du kan bruke den til alt mulig, selv om den ikke er optimalt for alt mulig, men det går. Hvis du springer på asfalt e.l., er det et godt valg.

nintendodude:
Jeg vedder på at de gymskoa er perfekt å løpe i så lenge sålen ikke er for stiv. Barfotløping betyr i praksis at man kan løpe i hva man vil, så lenge det man løper i støtter og beskytter foten minst mulig. For det er jo din egen jobb!

Filimonki:
Ble veldig overrasket selv da dette gikk opp for meg. Tenk hvor lenge skoprodusentene har tvunget på oss feite og dyre sko som fungerer mot sin hensikt. Den første hældempingskoa kom i 1972, og etter det kom det haugevis med nye typer skader.

Kakashi sensei:
Du burde begynne! Det har positive ringvirkninger for absolutt alt, både fysisk og mentalt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Hehe, har du sett brille nå??

Nei, men dette er godt å få vite. Neste gang jeg løper skal jeg absolutt prøve å huske på dette. Det er viktig å ta vare på kroppen sin. Relativt viktig, i hvert fall.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Det kan også anbefales å gå i ulendt terreng med sko. Det styrker ryggmuskulaturen. Det er også ikke dumt å trene magemuskulaturen og sidemusklene i midjen. Man tar av 40% belastning fra ryggen. Det er win-win.

Barfotløping skal jeg teste til våren.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Passer perfekt for min del. Hater sokker. Har egentlig ingenting i mot sko, men å gå med sko uten sokker er avskyelig, så jeg har egentlig ikke noe valg. Nakne føtter eller kjipe sokker.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Joelspeanuts:
Ja, jeg så det der også, men jeg ble barfotløper før det ble kult.

gnyg:
Å trene rygg og mage er positivt, men å gjøre det på grunn av smerter tyder på at man gjør noe feil. Folk får for eksempel vondt i ryggen av å sitte feil, akkurat som de får vodt i ryggen av å løpe feil. Når man løper barfot, løper man med rett rygg uten å tenke på det, og det er også det man skal gjøre.

Jompapa:
barfotløping trenger ikke nødvendigvis å være sokkehaterens venn, men man vil i alle fall ha flere alternativer på hva man kan sko seg med (eller ikke sko seg i det hele tatt).
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Virker interessant! Husker jeg løp barfot på en cooper-test, og da fikk jeg det beste resultatet jeg noensinne har hatt.

Fikk litt lyst til å teste det ut når det blir vår igjen.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Det vil ikke overraske meg. Barfotløping er den beste biomekaniske måten å løpe på. Man bruker kroppen på en slik måte at man løper så elastisk som mulig, det vil si at kroppen lagrer nedslagskraften i steget til senene, som kan nyttiggjøres til fart fremover. Det er i praksis gratis energi, så hvorfor vil man ikke ha det? Akillessenen for eksempel kan lagre 30 % av energien som tilføres fra kontakten med bakken. I tillegg, når man lander under tyngdepunktet og ikke langt foran, vil man ikke bremse opp farten. Tyngekraften vil også brukes til din fordel.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!