Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Den beste skoledagen i mitt liv hittil? Det er stor sjanse for det! Jeg går i tredje klasse på Stovner VGS, og vår klasse har vært med på et utrolig kult og spennende eksperiment. Vi har nemlig fått spille Assassins Creed 3 som en del av historie undervisningen.

Prosjektet gikk ut på at vi ble delt inn i grupper på 6 stk på en konsoll. Vi måtte ha med våre egne maskiner. Jeg hadde med min egen xbox og fikk gleden av å bruke skolens auditorium, noe som gjorde at vår gruppe fikk spille på en utrolig stor skjerm og et bra lydanlegg. I gruppa på 6 splittet vi oss i to, der den ene gruppa spilte, mens den andre gruppa skrev på selve oppgaven. Til dette prosjektet brukte vi noe som heter wikispaces. Her er opplegget at vi skal lage vår egen "wiki" side.

Selve oppave teksten ser slik ut: (kopiert fra skjemaet vi fikk om oppgaven)

"Velkommen til en skoledag der dere skal lære ved å utforske et dataspill om Den amerikanske revolusjon. Spillets historie blander fiksjon og historiske hendelser og personer. Spillsjangeren er ganske ny og har ikke har noen stor plass i skolen ennå. Derfor er vi pionerer når vi nå tester dette!
Opplegget stiller store krav til deg som elev, og til gruppas samarbeid. Oppgaven er litt som kildearbeidet vi har forsøkt oss på før: Her får du ikke et spørsmål som du skal finne det rette svaret på. Det er opp til deg å stille de gode spørsmålene!
I tillegg til å utforske spillet inviteres dere til å tenke over hva en historiker har å bidra med i utvikling av dataspill, og om dette er et interessant felt for skole og læring."


Vi hadde også flere underoppgaver:

1. Det du leser av tekst. Hvilke stikkord kan det være verdifullt å undersøke og skrive om?

2. Det som blir sagt. Hvilke stikkord kan det være verdifullt å undersøke og skrive om?

3. Det du ser i miljøet rundt deg. Hva kan være interessant å skildre? Hvilke stikkord kan det være verdifullt å undersøke videre?

4. Det som skjer av action. Hva kan være interessant å skildre? Hvilke stikkord kan det være verdifullt å undersøke videre?
Så den ene delen av gruppa sørget for å ta notater fra spillingen, slik at vi kunne søkte opp og finne informasjon om temaene og personene vi møtte i spillet. Vi skulle også bedømme Assassins Creed som en historisk kilde.

Dagen har vært en utrolig suksess. Jeg føler selv jeg har lært utrolig mye nyttig om både den amerikanske revolusjonen og kildekritikk. Det har vært veldig morsomt å gjøre noe helt annet enn å sitte og lese i historieboka. Derfor vil jeg takke historielæreren min, Magnus for å sette opp et så bra opplegg. Jeg vil også takke Ubisoft som sendte oss spillene.

Ps: Tenkte jeg skulle legge ut oppgaven her, men må klarere dette med gruppa jeg jobber på. Hvis det er stemning for det da.
Les en bok, pok en snok!
  • 0
Ikke verst, hadde ikke sagt nei takk til å spille i skoletiden, men lærer såpass mye interessant her på NITH, at det ikke er så farlig.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Hehe, men det er jo forskjell siden dette er VGS.
Les en bok, pok en snok!
  • 0
Virker utrolig kult. Får se om det samme blir tatt i bruk når vi har nyere historie til neste år. ;)
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Haha, sweet, en lærer på Hønefoss VGS (der jeg jobber) dro faktisk opp ACII som et eksempel i en av sine timer der tamaet var Italia i rennesannsen. Tror han bare pratet om det tho, men fortsatt ganske kult.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Noen har tydeligvis kule lærere. Alle lærerne jeg har hatt har vært kritiske til PC, Internett og selvfølgelig spill.

Dette er et steg i riktig retning, i fremtiden blir det forhåpentligvis flere skoler som åpner opp for å lære gjennom spill.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Ganske bra. Og Assassin's Creed-spillene er jo særlig interessante fordi det er så mye historiske fakta mikset med fantasi. Om man virkelig får vekket interessen for den virkelige historien, så er det veldig mange spørsmål som dukker opp mens man spiller, og som kan være veldig spennende å sjekke ut i andre kilder.

Jeg glemmer ikke opplevelsen av å gå rundt i Venezia de jeg var der på Interrail, og så alle stedene jeg hadde løpt rundt i virtuelt i Assassin's Creed. Det var både tankevekkende og en veldig artig følelse. Det var veldig mye man kjente godt igjen, og mye man så hva de hadde gjort med, som å krympe konstruksjoner og plasser og sånt, lage illusjoner som gav inntrykket av realistisk størrelse osv. Og ikke minst det å se hvordan moderne bygg var plassert over og sammen med gamle.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Dette virker som en utrolig gøy oppgave. Helt enig med Strategist. Venezia var virkelig vakkert og Ubisoft klarer virkelig å fortelle ekte historie på en god måte.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Strategist: Ja, mye av oppgaven gikk jo ut på kildekritikk. Vi skulle bedømme om dette var en god kilde til å lære om revolusjonene selv om mye er fiksjonelt ;)

Det har også blitt mye interesse for dette prosjektet. Nrk var der og filmet, og læreren vår skal også intervjues av flere medier fremover.
Les en bok, pok en snok!
  • 0
Siterer Warwigan1:
Det har også blitt mye interesse for dette prosjektet. Nrk var der og filmet, og læreren vår skal også intervjues av flere medier fremover.
Kult.

Siterer Warwigan1:
Strategist: Ja, mye av oppgaven gikk jo ut på kildekritikk. Vi skulle bedømme om dette var en god kilde til å lære om revolusjonene selv om mye er fiksjonelt ;)
Hva var konklusjonen deres da?
Nei vent, du skulle jo kanskje poste en her senere om du fikk lov av gruppen. Jeg kan lese den da isåfall.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Sykt fett!
Det kuleste jeg har gjort hittil på vgs var å se Kon-Tiki på kino og slå av en prat med redaktørene. Det var saker, det og!
  • 0
Synes dette er råbra og spesielt at lærer ser mulighetene som finnes i spill til forskjell å sitte med en kjedelig skolebok og lese om det samme.

Derfor er jeg pro spill i læresammenheng på skolen!

Tusen hjertelig takk for at du delte dette med oss og hils læreren din og si at jeg synes han er tøff og har stor respekt fra meg
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Likte historie selv når jeg gikk på VGS i fjor, men om jeg hadde fått tilbud om å få spille Assasins Creed i timene hadde jeg nok ikke takket nei.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!