LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Nyeste
      Atrás

      Blogger

      Her kan du kommentere alle brukernes blogger

      Høyre heile tida at voksne sei at vi ungdommen er so heldige som har so mange forskjellige yrke å velge imellom. Eg er glad for alle valga eg har, men dæven! Rett og slett umogleg å velge.. No har eg omtrent 6 månadar på å bestemme meg, gud.. hjelp meg.. Noken som har yrker som de kan anbefale?
      • 0
      Jeg tror ikke det hjelper mye å be gud om hjelp.

      Selv har jeg ikke valgt yrke enda selv, så jeg kan nok ikke komme med noen anbefalinger, men jeg har samme erfaring med valgets kvaler som deg.
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Sliter med det spørsmålet selv. Tipset mitt er å velge noe du interesserer deg for, også er det jo slik at man ikke alltid vet hvor livet bringer deg
      • 0
      En annen ting å tenke på når du vil velge et "sikkert yrke", er at vi ikke vet hvilke jobber som vil eksistere om 20 år og hvilke som da vil være de sikre yrkene.
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      • gnyg
      • gnyg
      Vet du ikke hva du vil bli? Styr unna allmenn. Det er bedre å ta yrkesfaglig enn å kaste bort årene på å gå ungdomsskolen om igjen dersom man allerede er lei. Velg heller noe praktisk. Liker du å være ute? Prøv bygg og anlegg. Er du interessert i å snakke med folk? Prøv service og samferdsel. Men for guds skyld styr unna allmenn om du ikke vet hva du vil.
      Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
      • 0
      Det litt i ordet yrkesfaglig at det snevrer inn mot et begrenset yrkesområde. Om du vil ha fortsatt valgmuligheter er allmenn, eller studiespesialiserende om du vil, et bedre valg med mange åpne dører videre. Skolen blir mye bedre etter ungdomsskolen og det gjelder å ikke tenke på videregående som bare mer av det samme.
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      • gnyg
      • gnyg
      Man burde i det minste kunne faktisk tenke seg noe innenfor de mulighetene studiespess gir før man begår seg ut på det.

      Du må heller ikke glemme at du kan starte innenfor f.eks bygg og anlegg, ta fagbrev, jobbe noen år og deretter ta påbyggning også videre til ingeniør eller hva som passer best.

      Glemte å si det i sted. Spore29: Det er ikke så dumt å ta en prat med rådgiver heller.
      Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
      • 0
      Jeg kjenner flere som slet ekstra når de skulle ta påbygging til studiespesialisering og ikke hadde det grunnlaget de trengte, i tillegg til at de brukte ekstra tid. Det kan for all del være et veldig godt valg om du vet at du vil finne et yrke i den retningen, men hvis du vil ha mulighetene åpne og er helt blank på hva du vil, og du ikke har noe imot å jobbe som for eksempel økonom eller offentlig ansatt, så anbefaler jeg studiespesialisering. Jeg angrer ikke på at jeg valgte det.
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      • gnyg
      • gnyg
      Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke tok nynorsken alvorlig. Tok 2 år på service og samferdsel, så gikk jeg rett på påbygg. Nynorsken er det eneste som hindrer meg i å gå den veien jeg vil. Men samtidig, har noen arbeidsmuligheter til å lære mye uten høyskoleutdanning. Men det kan jeg oppdatere om senere.
      Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
      • 0
      Jeg gjorde det greit i nynorsk og slapp i tillegg å ha en egen nynorskkarakter de to siste årene på videregående etter jeg begynte på IB, men jeg er likevel skeptisk til at nynorsk i det hele tatt skal ha så mye å si på vitnemålet. Sidemålet burde vært valgfritt.
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Per dags dato så studerer jeg kun det som jeg har en interesse for, og knapt det. Må nesten helt ærlig si at jeg legger mer i det frivillige arbeidet jeg gjør utenfor studiene enn det jeg legger i selve studiene. Hvorvidt jeg er garantert jobb eller ikke er ikke så viktig for min del. Jeg kunne alltids ha studert et emne som gir meg "garantert jobb" (har karakteren til det) men ser ingen grunn til å kaste bort fem år på noe jeg ikke har interesse for.

      Velg noe som fascinerer deg, og hold deg til det. Med en god del hardt arbeid og en liten andel flask så kan det hende man får en jobb innen det også.
      Are you my mommy? // Je Vois Tout
      • 0
      Det var det jeg forsøkte å si også. Siden vi ikke vet hva slags jobber det er etterspørsel i om noen år, så er det bedre å sikte seg inn mot noe man interesserer seg for enn å høre på foreldre som vil at man skal tenke på å sikre seg jobb ved å studere noe innen et felt der det har vært stor etterspørsel gjennom deres yrkesliv. Ting forandrer seg.
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Alle kule yrker du kan tenke deg, skriv dem ned. F.eks.:

      - Jagerpilot
      - Spilldesigner
      - Politi
      - Stridsvognfører
      - Arkitekt
      - Madrasstester
      - Animatør
      - Prest
      - Potetgullsteker
      - Programmerer
      - Elektriker
      osv...

      Legg disse i en hatt, trekk en lapp, bli dette. Dette burde gjøres ved fødselen, så slapp vi dette lille helvetet det er å skal velge yrke.

      Neida, men jeg vingler veldig mye selv og tenker dette er en enkel løsning. Jeg gikk stud.spes. med formgivingsfag på videregående, ett år multimedieteknologi ved HiNT i Steinkjer og ett år Grønn Næringsutvikling, også ved HiNT i Steinkjer. Ingen av delene tiltalte meg så nå holder jeg på å låse opp enda flere dører, bare for å gjøre valget enda vanskeligere, ved å gå forkurs ved HiST i Trondheim.

      Måtte Gud, Jesus, Allah og det som verre er gi meg styrke.
      Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
      • 0
      Du fullfører for øyeblikket videregående, no? Du kan jo gi oss litt utgangspunkt, som for eksempel hvilken linje du gikk på, og eventuell info om deg selv? Selv om masse folk her anbefaler masse yrker betyr jo det selvfølgelig ikke at de egner seg for deg i det hele tatt når de ikke har noe som helst å gå ut i fra.
      http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
      • 0
      Veldig vanskelig å komme med råd når man ikke vet hva dine interessere er, men at det er vanskelig å ta et valg skal man ikke si noe på. Selv har jeg ikke noe utdannelse i forhold til det jeg jobber med, men har bygd opp erfaringen og har fått mange jobbtilbud opp i gjennom årene ut i fra mine egenskaper.

      Jobb er også noe man kan bytte i livets løp slik at den utdannelsen du velger ikke hindrer deg i å studere videre eller søke nye jaktmarker etter andre spennende jobber.

      Velg det du synes er mest interessant og det du liker å jobbe med, så kan det hende at det er den jobben som blir å bruke mesteparten av tiden på.

      Lykke til med valget i alle fall
      Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
      • 0
      Husk en viktig ting:

      Det er lov å velge feil!!

      Jeg har gjort det to ganger. Det er ikke flaut, det er ikke sløsing med tid, bare interessant og en kilde til erfaring, kompetanse og nye bekjente. Så ikke tror at det er enden på visa om du skulle velge feil.
      Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
      • 0
      Jeg kan bekrefte det. Jeg var innom Historie bare et år, og føler heller ikke helt at Europastudiene jeg følger nå tar meg noen vei. Jeg tenker kanskje fullføre Bacheloren, men har ikke planer om å fortsette innen feltet.
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Fyrst og fremst, takk for overraskande masse tilbakemelding! Dette innlegget var mer ett desperat forsøk på inspirasjon, men er ferdig med vidaregåande og stud.spes. (AKA allmenn). Bruker for tiden på å jobbe (ikkje eit yrke ej på noken måte konne tenke mj), men berre for å skaffe penga. Hadde valgfag som IT, internasjonal engelsk og økonomistyring dei tre åra på vidaregåande. Historie, IT og engelsk var tre sterke favorittar, berre sann det er sagt. Men utover det so ligg interessene i fotball, musikk og data.
      • 0
      Jeg kjenner mange som studerer IT og data på NTNU og er veldig fornøyd. Du kan jo prøve deg på å studere innen det feltet?
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Mhm, vurderer de veldig, i tillegg til at det faktisk er eit yrke for framtida!
      • 0
      Siterer Spore29:
      i tillegg til at det faktisk er eit yrke for framtida!

      Godt poeng, og viktig å tenke på. Om du skulle ha noen preferanser på hvor du vil bo etter endt utdanning (noe jeg har) så er vel heller ikke en IT-realtert utdanning et særlig dumt valg.
      Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
      • 0
      Prosjektleder - og du får et liv der ingen dager er like
      Ja, det er meg.
      • 0
      Spennende! Takk for strålende tilbakemelding! ;)
      • 0

      For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!