Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Vi vet om alle rike kjente folk som tror de lever et perfekt liv med alle pengene og populariteten.Men hva er egentlig det perfekte liv?
Rikdom? Være kul? Gjøre de rette valgene?
Dette er et spørsmål jeg har undret på i evigheter hvis noen kan svare på det vær så snill og legg igjen en kommentar.
  • 0
Det finnes ikke noe fasitsvar til det spørsmålet, ettersom folk foretrekker forskjellige ting.
"Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt." Abraham Lincoln
  • 0
Jeg er ganske fornøyd med livet mitt, men om det er perfekt, kan vel diskuteres.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg sitter nå og leser boka "Reality is Broken: Why Games Makes Us Better and How They Can Change the World" (Jane McGonigal, 2011), og i dag leste jeg et kapittel hvor forfatteren tar opp nettopp dette temaet.

Forfatteren viser til forskning som ble gjort på dette feltet over en toårsperiode, og konklusjonen er tydelig: Utvendige belønninger (penger, berømmelse, status, materialistisk gods) gjør oss slettes ikke lykkeligere. De som derimot jobbet inn imot indre belønninger (sosiale relasjoner, utvikle egne ferdigheter og lignende), viste seg å være langt mer lykkelige over toårsperioden uavhengig av ytre faktorer som lønn og status.

Så der har du svaret, et svar jeg føler stemmer noenlunde overens med egen erfaring så langt i livet
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Litt random spørsmål, men er du født i 1999 eller er det bare noe du har på brukernavnet?
  • 0
Er ikke det et filosofisk spørsmål? Er vel ingen fasit på hva det perfekte liv er, men å gjøre det man er glad i er vel noe.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Sjekk ut podcasten jeg legger ved på slutten her. The Infinite Monkey Cage er et britisk radioprogram som gjennom paneldebatt blander vitenskaplig opplysning med humor. De tar opp temaer som "Origin of Life", "Cosmology", "Science and the supernatural", og i denne episoden "Is philosophy dead?", hvor spørsmålet om hva som er det gode liv blir tatt opp.

Anbefaler dere alle å sjekke ut The Infinite Monkey Cage. Lærerikt, dypt og morsomt.

http://www.youtube.com/watch?v=GmycXN-dAOw
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Ser for meg at det perfekte liv er et kjedelig liv.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Kronoz:
Ser for meg at det perfekte liv er et kjedelig liv.


Men om det er kjedelig så kan det vel ikke være perfekt?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Men om det er kjedelig så kan det vel ikke være perfekt?

Tenker mer i den bane at om man har det perfekte liv, hva har man da igjen å oppnå?
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Kronoz:
Tenker mer i den bane at om man har det perfekte liv, hva har man da igjen å oppnå?


Men er det da et perfekt liv? Ville ikke et perfekt liv (kanskje) være et liv der man heletiden forbedrer ferdighetene sine og gjør noe spennende hver da? Utfolde seg selv som person via hobbyer og andre interesser? Man er kanskje ikke rik, eller har 50 sportsbiler, men det høres bedre ut for meg.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Det perfekte liv for meg er å kunne slappe av med et godt spill, eller kose med sammen med familien Et godt liv kan være så mangt
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
dere vet vel at dette er et filosofisk spørsmål?
  • 0
Les Aristoteles' Nikomaksike Etikk. Hele det verket handler om spørsmålet ditt.
Yet another quest to defeat an evil pig and obtain triangular cheese
  • 0
Jeg ser at en del her trekker frem lykke. Perfekt og lykke er to helt forskjellige ting i filosofien. Perfekthet innebærer en perfekt absolutt innen flere ting som hverken kan være perfekte eller absolutte. Dette er ting som moral, følelser, fysikk, intelligens osv., og det innebærer ikke minst en mening med livet i seg selv. Det er helt absurd å tenke på et liv som skal være perfekt, både fordi det ikke kan tenkes og fordi det ikke kan oppnås.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!