Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ja det er ikke lenge til før WiiU kommer til å bli lansert i Europa, 3ds og vita har vært ute en riktig god stund. Men jeg er veldig nysgjerrig hva betyr next gen gaming for deg?

Er det store forventinger av grafikken eller er det en ny måte å takle gameplay på?

Det som er mest viktig for meg er Spel med bra kvalitet! Jeg setter alltid stor pris på ny teknolog så langt at kvaliteten på spill ikke ryker.

Vi spiller jo spill får å ha det gøy og det ville ha vært kjedelig vis de som lage spill bare tenker på gimmiker og ikke selve kvaliteten.

3ds er jo artig ekte 3d uten briller, jeg må jo selvfølgelig innrømme, det har gitt nytt dybde i gameplay.

PlayStaion vita har jo noe bra på gang. Med dens multi touch screen, kamera osv.
Men jeg spør jo self er dette nødvendig?

Det er bare fantasien som setter grenser hva som kommer til å skje med next gen konsollene, og det sitter i hendene til spill utviklene.
Jeg ser veldig fram til hva spill utviklene har tenkt å gi oss i den nye generasjonen. Ny Ninteno, Ny Xbox og ny Playstation konsoller.
Framtiden ser bra ut for oss som elsker spill.
You name it, i game it!
  • 0
Nintendo skuffa meg litt med lave spec.

Ønsker at PS4/Xbox720 blir såpass kraftige at di kan levere pen grafikk i full HD samt ha att nok krefter til mange gameplay-element. I tillegg vil eg gjerne at konsollane blir skreddersydd opp mot SSD da desse blir størrre og kjappare inna få år.

Har oppdaga at nokre spill som ikkje er hypa opp, ofte har veldig godt gameplay. Kanskje ikkje til gull, men alikevel verdt å spille og ofte billig å kjøpe.

Håper difor at spillutviklerne tør å slippe seg litt løs og lage spill med godt og nytt gameplay til next gen.
  • 0
Er godt fornøyd med dagens konsoller.
Det haster ikke med nye for min del.
The gavel corrupts
  • 0
Selv synes jeg det snart er på tide med nye konsoller og regner med at det vil komme en ny generasjon høyst sannsynligvis fra Microsoft neste år eller begynnelsen av 2014.

Jeg synes dagens konsoller er gode og har veldig mange bra kvalitetssspill

At Nintendo kommer med Wii U tror jeg er smart, men den burde ha vært kvassere enn dagens konsoller fra MS og Sony, selv om det blir en "next gen" konsoll fra Nintendo.

Jeg nyter spillingen uansett ny eller gammel og det er det viktigste for meg synes jeg
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Specs har ingenting å si, ei heller grafikk. For å rettferdiggjøre en ny konsoll er man nødt til å kunne by på noen gameplaymuligheter, slik som Wii U gjør. Er spent på hva Microsoft og Sony finner på, men jeg frykter at spesielt Microsoft kun kommer til å fokusere på grafikk.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Er godt fornøyd med dagens konsoller.
Det haster ikke med nye for min del.

^This

Jeg tror verken Playstation elle Xbox vil tilføre noe særlig nytt, bortsett fra kraft som tar oss enda et skritt nærmere fotorealisme, for det er jo det som er drømmen, målet og selve meningen med med teknologisk utvikling

Skulle ønske flere utviklere turde å tenke alternativt med tanke på grafikk.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Så vil gjerne peke ut det som er mest viktigst for meg er gameplay over alt

Dagens konsollene har gitt meg masse glede, og jeg håper Next Gen konsollene kommer til å gjør det samme.
You name it, i game it!
  • 0
De nye konsollene må komme så fort som mulig. Spillindustrien stagnerer, det blir kjøpt færre og førre spill, spill blir mer og mer lik, ikke mye innovasjon og mange nye IPer. Nye konsoller vil kunne tilrettelegge større og mer avanserte verdener, bedre AI, bedre grafikk og mer rom for utviklerne å eksperimentere. Blant annet ble det aldri noe værsystem i Forza 4 fordi X360-en er for svak.
  • 0
Siterer fantomena:
ikke mye innovasjon

Noe jeg synes er rart. Jeg mener, siden toppen av realistisk grafikk på dagens konsoller er nådd, hvorfor er det så få som begynner å tenke alternativt?

De venter sikkert på de nye konsollene. Bah.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer fantomena:
Spillindustrien stagnerer,


Det er ikke konsollene sin feil at spillene stagnerer. Det er ene og alene utviklerne sin skyld.
At spill utviklere ikke klarer å bruke fantasi og innovasjon når de utvikler ideer kan man ikke klandre en maskin for.

Det kommer nok FPS krigsspill, Zombie spill og Sword and Sorcery nerdegreier til NextGen også... i bøtter og spann.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Det er ikke konsollene sin feil at spillene stagnerer. Det er ene og alene utviklerne sin skyld.
At spill utviklere ikke klarer å bruke fantasi og innovasjon når de utvikler ideer kan man ikke klandre en maskin for.


+1 til denne
You name it, i game it!
  • 0
Siterer krystal:
+1 til denne

What she said
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Jompapa:
Specs har ingenting å si, ei heller grafikk. For å rettferdiggjøre en ny konsoll er man nødt til å kunne by på noen gameplaymuligheter, slik som Wii U gjør

Well said! +1

Lagt til 2012-10-15 18:48:
Siterer Bernt Erik:
At Nintendo kommer med Wii U tror jeg er smart, men den burde ha vært kvassere enn dagens konsoller fra MS og Sony, selv om det blir en "next gen" konsoll fra Nintendo.

så vidt jeg har lest og forståt fra wiiu er den raskere en dagens konsollene, men wiiu har ikke blitt lansert enda og ikke alle specs heller. eneste vi kan være sikre på den har 2 gig ram. Kan ikke si den er raskere eller treigere til Specs har blitt releast.

Men har det mye å si egentlig? for min del nintendo har alltid lagt bra spill og det er det som teller for meg
You name it, i game it!
  • 0
Specs burde ikkje ha noko å seie, men 1080p HD hungrige spill-fanatikere vil skrike høgt og lenge viss di ikkje får ein oppgradering i grafikk-kvaliteten...
  • 0
Er litt lei av grafikkjaget for min del. Jeg tror at dagens konsoller holder til å skape nye spill med nytt gameplay.

Det er vel heller kreativiteten det skorter på
  • 0
På tide med nye maskiner, de som er ute nå har vært der for lenge allerede¨. Konsoller er ferskvare, ettersom de blir eldre er det mindre og hente fra de. Her er det ikke bare snakk om grafikk men fysikk og alt annet å. Softwaren i selve konsollene er og utdatert, så de bør skiftes. ASAP
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer Kengro:
Konsoller er ferskvare, ettersom de blir eldre er det mindre og hente fra de. Her er det ikke bare snakk om grafikk men fysikk og alt annet å.

Ferskvare? Langt fra enig! Konsoller må modnes, og det er først nå vi begynner å se hva de virkelig er gode for. At du sutrer fordi du ikke får fotorealisme med smart AI og god fysikk synes ikke jeg er noe argument for at konsollene må byttes ut.

Grafikken er god nok. AI er dårlig fordi utviklerne er late. Finnes flere eksempler på god nok AI (kommer ba på Killzone 2 i farten). Fysikk skal kunne bli bedre om man bremser fotorealismejaget littegrann. Man kan ikke få i pose og sekk, og man har ikke krav på det heller. Jeg er fornøyd slik som det er, og jeg synes fokuset heller skal rettes mot kreative og alternative visuelle løsninger som frigjør ressurser til bedre AI og fysikk.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Finnes flere eksempler på god nok AI (kommer ba på Killzone 2 i farten).


Ehe...ja...haheha. Nei. Min personlige erfaring med Killzone 2 er at det spillet ikke har spesielt god kunstig intelligens. Ikke spesielt dårlig heller, men ikke spesielt god. Ikke at jeg bryr meg så mye om kunstig intelligens i skytespill, jeg synes det er viktigere i bilspill og andre spill som ikke er storydrevet.

Siterer Joelspeanuts:
Man kan ikke få i pose og sekk, og man har ikke krav på det heller. Jeg er fornøyd slik som det er, og jeg synes fokuset heller skal rettes mot kreative og alternative visuelle løsninger som frigjør ressurser til bedre AI og fysikk.


Jeg kan ikke hjelpe å unngå å tenke - ville du tenkt det samme dersom du satt med PS2, eller PS, eller SNES, eller NES, eller Amiga, eller Commodore? Hvor går grensen for når det ble bra nok grafisk teknikk, fysikk, partikkeleffekter, shaders, osv.? Var det noensinne en grense, eller burde vi bare være fornøyde fra Commodore-alderen på teknikken?

Jeg er ikke helt med på den med «pose og sekk». Evolusjonen i konsoller må nødvendigvis foregå etter samme prinsipper som den faktiske evolusjonen, og det innebærer sakte utvikling på alle fronter og bortluking av det som ikke fungerer.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
ville du tenkt det samme dersom du satt med PS2, eller PS, eller SNES, eller NES, eller Amiga, eller Commodore?

Ja, det tror jeg faktisk, forjeg hadde ikke visst bedre. Men siden jeg nå vet hva som går an å utrette, nei. Det samme ville jeg nok tenkt når Playstation 7 kommer: "Hahaha, så latterlig dårlig PS3-grafikken var"

Men her jeg sitter NÅ synes ikke PS3-grafikken er dårlig, og jeg ser ingen grunn til å be om mer når jeg er fornøyd.

Men sett at vi fortsatt satt her med NES. Tenk hvilket fokus det ville vært på historieformidling og innovativt gameplay takket være at fotorealisme, fysikk, AI og shaders aldri ville vært noe tema.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Ja, det tror jeg faktisk, forjeg hadde ikke visst bedre. Men siden jeg nå vet hva som går an å utrette, nei. Det samme ville jeg nok tenkt når Playstation 7 kommer: "Hahaha, så latterlig dårlig PS3-grafikken var"

Men her jeg sitter NÅ synes ikke PS3-grafikken er dårlig, og jeg ser ingen grunn til å be om mer når jeg er fornøyd.


Da legger du nesten selv grunnlaget for at du vil ha det slik det er fordi «du ikke vet bedre». Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne motargumentere når du er bevisst din egen dogmatisme.

Siterer Joelspeanuts:
Men sett at vi fortsatt satt her med NES. Tenk hvilket fokus det ville vært på historieformidling og innovativt gameplay takket være at fotorealisme, fysikk, AI og shaders aldri ville vært noe tema.


Helt ærlig tror jeg ikke det ville gjort stort med forskjell. Idéskapning er ikke som å designe biler med pen grafikk. Jeg har drevet med idéjobbing selv de siste ukene nå, og det er ikke en type arbeide man bare setter seg ned og tenker «nå skal jeg komme på gode idéer». Store, gode idéer kommer ofte hos den enkelte når en minst venter det, selv om det ofte kommer i påvirkning av ytre årsaker.

Jeg sliter derfor med å se for meg at de kreative sidene hadde blitt bedre, fordi man ikke arbeider med kreative prosesser på samme måte. En person som jobber med å utvikle idéer og skape nye konsepter jobber liksom ikke en åtte-timers arbeidsdag der vedkommede sitter og tenker at man skal komme på en idé.

Gode idéer kommer ikke fra rent kvantitative hoder, noe du setter som en forutsetning iom. at du ønsker å sette flere hoder på kreative prosesser og mindre på tekniske. Løsningen på å få flere kreative spill, er å skifte fokus fra mye penger til mindre penger, ikke å skifte arbeidskraft fra det tekniske til det kreative. Det blir som i filmbransjen, der gjerne de smale filmene er de som er dypest, mest kreative og nyskapende, mens blockbustere er et banalt popkornmaskineri.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Da legger du nesten selv grunnlaget for at du vil ha det slik det er fordi «du ikke vet bedre». Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne motargumentere når du er bevisst din egen dogmatisme.

Hvorfor motargumentere? Med mindre du da er for en konstant utvikling der alt skal vokse? Mer, større, bedre, fetere. Jeg synes det er synd at ikke flere kan ta til takke med tilværelsen slik den er, om det nå er huset, bilen, pengene, mattilgangen eller spillkonsollen. Mye-vil-ha-mer-mentaliteten gjennomsyrer hvert bidige ledd av samfunnet, og jeg liker det ikke. Det er ikke en holdning som er forenelig med bærekraftig utvikling. Og ja, nå trekker jeg det langt, jeg skjønner mange vil synes det, men det er likevel et viktig poeng synes jeg.

Siterer The Heretic:
En person som jobber med å utvikle idéer og skape nye konsepter jobber liksom ikke en åtte-timers arbeidsdag der vedkommede sitter og tenker at man skal komme på en idé.

Det er mulig, selv om 8 timer kanksje var å ta litt hardt i. Brainstorming og "tenketanker" er kjente aktiviteter som praktiseres med den hensikt å komme opp med nye og originae ideer, og som jeg tror kan være vel så effektivt som det å bare gå rundt og plutselig få en god idé ramlende ned i hodet.

Men uansett, jeg frykter bedre hardware styrer spillutviklingen langs en linje, en linje som følger det trygge og veletablerte mot et mål langt der fremme. Målet er selvfølgelig et en brønn av kommersiell suksess i form av fotorealistiske FPS-, bil- og fotballspill, det massene vil ha. Jippi. Avstikkerne fra denne linjen tror jeg hadde blitt flere om denne linjen ble blokkert, slik den blir nå på grunn av hardware som ikke tillater utviklerne å reise lengre mot brønnen. Og det har jeg ingenting i mot.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Konsoller som kommer nå modnes som melk. De kommende generasjoner konsoller vil være nærmere pcer enn noe annet vi har sett før, dinosaurtiden hvor konsoller hadde egne cpuer og gpuer er helt og holdent forbi. Dette vil føre til at modningstiden går kraftig ned da de fleste utviklere møter kjent terreng.
Jeg vil ikke se nye maskiner hvert år, men etter en 4 - 5 år er de modne for historiebøkene. Dagens generasjon har vært ut lengre, og det har ikke skjedd all verden etter de passerte 5 år, få de vekk og la nye overta
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Det at generasjonen har vart lenge er i seg selv ikke noe argument.

Bilen min er gammel, jeg må bytte den ut. Er det noe feil med den da? Nei, på ingen måte, den er bare gammel. Igjen, se stort på det, ikke bærekraftig mentalitet.

Joda, bilen har kanskje ikke 500Hk, mangler ESP og ryggesensor og har hjulkapsler i stedet for felger, men det er ikke nødvendig heller. Ikke for meg, anyways.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Hvorfor motargumentere? Med mindre du da er for en konstant utvikling der alt skal vokse? Mer, større, bedre, fetere. Jeg synes det er synd at ikke flere kan ta til takke med tilværelsen slik den er, om det nå er huset, bilen, pengene, mattilgangen eller spillkonsollen. Mye-vil-ha-mer-mentaliteten gjennomsyrer hvert bidige ledd av samfunnet, og jeg liker det ikke. Det er ikke en holdning som er forenelig med bærekraftig utvikling. Og ja, nå trekker jeg det langt, jeg skjønner mange vil synes det, men det er likevel et viktig poeng synes jeg.


Å stoppe utviklingen vil være dypt umenneskelig, uten utvikling hadde vi ikke vært noen ting. At vi i større grad må tenke over skrittene vi tar, tror jeg derimot er veldig viktig. Hodeløs utvikling kan sende oss raskere mot stupet, selv om vi nok uansett faller utenfor før eller senere.

Men i så måte er konsollen nesten å regne som en slags foregangs-enhet, med sine relativt lange generasjoner sammenlignet mot sine mange elektronikk-slektninger.

Jada, så trenger vi sikkert ikke konsoller++++ i det hele tatt, hvis målet er at vi som rase skal overleve så lenge som mulig, koste hva det koste vil, men jeg vil nå likevel gjerne ha den gleden av å gå å kjøpe meg noe helt nytt av og til, bare fordi jeg liker det.

Det er vel en middelvei i mellom"jeg MÅ bytte ut min halvår gamle mobil " og "nei vet du hva, jeg synes T-Ford-en min fortsatt fungerer flott jeg, ikke noen grunn til å bytte ut den"?

Siterer Joelspeanuts:
Men uansett, jeg frykter bedre hardware styrer spillutviklingen langs en linje, en linje som følger det trygge og veletablerte mot et mål langt der fremme. Målet er selvfølgelig et en brønn av kommersiell suksess i form av fotorealistiske FPS-, bil- og fotballspill, det massene vil ha. Jippi. Avstikkerne fra denne linjen tror jeg hadde blitt flere om denne linjen ble blokkert, slik den blir nå på grunn av hardware som ikke tillater utviklerne å reise lengre mot brønnen. Og det har jeg ingenting i mot.


Som jeg har skrevet et par steder nå. Wii burde ut fra ditt ståsted hatt de soleklart mest unike fantastisk kreative spillene denne generasjonen. Blottet for kraft, billig å utvikle til, og har en "kjempekreativ" kontroll. Istedet er det kraftkarene PS3, 360 og PC som i størst grad har tatt til seg grasrota, dvs indiespill.

PC er forresten både kraftigst og mest variert, noe som får meg til å tro at kreativitet ikke hemmes av kraftig hardware, men av lukkede systemer hvor bare de "nyttige" folka får plass, og hvor penga snakker. Vil du ha mer kreativitet, man til mer åpne plattformer, og kanskje også bedre støtteordninger for smale utviklere.

edit:

Det vil kanskje også være slik at maskinvaren etter hvert blir så kraftig at bare et par få utviklere kan være med på kappløpet om å lage disse blockbuster spillene.

I dag kan fortsatt mange være med på å konkurrere om Uncharted, Call og Duty, Assasins creed osv. sine markedsandeler. Hvis kostnadene etter hvert blir så høye at ingen andre enn de største kan være med på dette jaget, må de mindre (men fortsatt store) utviklerne nødvendigvis gå over til andre jaktmarker, hvor nyskapende, kreative konsepter betyr mer. Det er ikke noen vits i å ape etter Call og Duty hvis du bare har 1/10 av grafikk-kraften.

Dette vil isåfall, også fort føre til at det blir mindre fokus på maskinvare, fordi det er så få utviklere som tar i bruk kraften. Det er som jeg skrev et annet sted, ingen konsollprodusenter som av prinsipp, har lyst til å bruke masse penger å utvikle ny avansert maskinvare, og derfor vil maskinkraft-kampen fort utslette seg selv!
This is great banter, it really is.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!